...itt van újra, és ezzel együtt érdemes megnézni, hogy áll a haza kkv online piac. Az ősz általában az évvégi lendület eleje, sok cég ilyenkor kezdi el jobban felfuttatni a kampányait, hogy aztán majd a karácsonyi szezonra már tisztességes profitot is tudjon termelni.
Ehhez nem kell más, mint vevő. És ezzel leszünk idén bajban: régen nem volt olyan mértékű a fogyasztás viszaesése, mint amit idén látunk. Lényegében nincs olyan terület, ahol ne lenne kisebb-nagyobb probléma. Ennek persze több oka is van, és bár látványosan elsősorban az inflációt lehet felelőssé tenni, de legalább ennyire fontos a tavalyi magas bázis is: 2022-ben a választások miatt a kormányzat gondolkodás nélkül öntötte a pénzt a piacra, ezzel pörgetve a fogyasztást (és megszerezve a szavazatokat). Nos, ez idénre elmúlt. És az infláció miatt a reálbérek is csökkentek, a tartalékok nagy része elfogyott.
Látszik ez az online kiskereskedelemben is, ahol megtorpant a növekedés, és látszik általában a boltokban is, ahol kevesebbet vesznek több pénzért, mint tavaly. És akkor még a gazdaság egésze is recesszióban van, a stagflációs állapot nem múlt el...
Ez a napi gyakorlatban azt jelenti, hogy a vásárlók száma elmarad a korábbitól, hogy egy vásárló kevesebb terméket vesz - miközben amúgy lehet, ugyanannyit költ, csak ugye ez a pénz már kevesebbet ér.
Egyes piacokon látunk kivárást, máshol agresszív árpolitikával piacszerzési kísérletet, de ez a helyzet mindenkit érint. Az egyébként is árvezérelt piac most még árézékenyebb lett, az alacsony tőkéjű cégeknek most még jobban szűkült a mozgástere.
Az ilyen időszakban érdemes pár dologra odafigyelni: az ügyfélmegtartás még fontosabb lett, a kampányok optimalizálása (és ezzel a költségek csökkentése) létszükségletté vált, és az olcsó vagy ingyenes kommunikációs eszközök még fontosabbak lettek.
Egy dolgot nem szabad: leállítani a kampányokat, a kommunikációt. Vevő van, csak kevesebb. Aki most túléli ezt az időszakot, szinte biztos, hogy meg fog tudni erősödni. A visszaesést mindig követi egy fellendülés, ahol az elmaradt vásárlásokat majd bepótolják a vevők, és aki ekkor még talpon van, az akár nagyobb piaci részesedést is szerezhet.
Addig, ha kell fogakat összeszorítva, folytatni kell a munkát. Érdemes átnézni mindent, ami nem hatékony kidobni, ami hatékony, oda erőforrást rakni. És bízni abban, hogy a karácsonyi időszak azért idén is erős lesz.
Utolsó kommentek