Az utóbbi egy évben szükségszerűvé vált, hogy a Mesterséges Intelligenciával foglalkozzunk. De a történet sokkal régebben kezdődött, hiszen mire a ChatGPT berobbant a köztudatba, addigra már számos eszközünk volt, ami részben MI alapon működött. A marketingben is: hirdetési rendszerek, termékajánlók, ügyfélszolgálati megoldások, chat alkalmazások. Lehet, a használatuk nem volt annyira látványos, mint a ChatGPT és társai, de itt voltak, és azóta is itt vannak velünk.
Azóta számos konferencián rengeteg előadásban, számos cikkben olvashattunk arról, mire is jó ez az egész. Mindenkinek vannak történetei, mennyire jó vagy mennyire nem jó egy-egy MI alkalmazás. A ChatGPT tudása, a Dall-e, a Midjourney ügyessége vagy bénasága... De vajon hányan használták már ezeket élesben? Hányan tudták beépíteni a mindennapi munkába? Ilyeneket is látunk, szerencsére.
Én is beépítettem, és a kollégáim is használják a Mesterséges Intelligenciát. Segítő társ, nem egy mindent megoldó Jolly Joker. De a munkát hatékonyabbá teszi, és sokszor segít olyan hétköznapi feladatokban is, amik korábban csak több idő alatt voltak megoldhatóak.
Ahogy írtam, az OTP Mobil SimpleTrends konferenciáján arra vállalkoztam, hogy élőben bemutatom, milyen az, amikor a Mesterséges Intelligenciát a marketing tervezés folyamatában használjuk fel. És bár volt némi technikai problémám, de végül sikerült a demonstráció: egy előre megírt brief és néhány sor parancs segítségével elkészítettünk néhány perc alatt egy kitalált vállalkozás marketing stratégiáját.
Működik. Jó, ez nem tökéletes, ezen még kell dolgozni. Sok információt eleve nem adtunk meg. Ellenőrizni is kell mindent, amit egy MI készített. De nagyon sokat segít, hiszen ötletet ad, ha kell egyszerűsít (például cikkekből készít kivonatot), képes helyettünk szabatosan fogalmazni, és ha kérjük, következtetéseket von le egy-egy témában.
A mesterséges intelligencia nekünk gondolkodik, nem helyettünk.
Arra gondoltam, megmutatom a konferencia példáját, de nem a végeredményt, csak a brief-et és a parancsokat. Vagyis ha érdekel, hogyan is néz ez ki a gyakorlatban, lépj be a ChatGPT-be, és indulhat is a móka!
Először adjuk meg neki a briefet, és készítse is el a marketing célokat ez alapján:
Kérlek, nézd meg az alábbi briefet, és javasolj marketing célt, célokat!
Egyedi, kis sorozatos naptárakat gyártó webshop. Feltöltheti bárki a képeit, amiket a cég ellenőriz, és azt követően megrendelhetővé teszi. A bevételből a képfeltöltővel osztozik.
A weboldal már működik, tesztelt és kipróbált. Néhány vevő már használja is. Az üzleti cél az éves 150 milliós forgalom elérése 3 év alatt.
A célcsoport jelenleg a magyar piac.
Ha ez kész, akkor már sokkal kevesebbet kell írni. Legyen a következő parancs:
Kérlek, határozd meg a célcsoportokat!
Jó, de szeretnénk többet tudni, mi a célcsoportjaink motivációja?
Kérlek, mutass be néhány buyer persona-t a célcsoportok alapján!
És akkor lássunk egy SWOT analízist!
Kérlek, mutasd be a cég erősségeit, gyengeségeit, a piaci lehetőségeket és a piaci veszélyeket!
Innen már csak egy lépés a stratégia:
Kérlek, a fentiek alapján javasolj stratégiát a cégnek!
És akkor még nézzük meg, hol is kellene kommunikálnunk:
Kérlek, javasolj kommunikációs csatornákat!
Fogalmam sincs, neked pontosan mit fog javasolni a ChatGPT. Ha az eredeti briefet átírod, akkor pedig biztosan valami olyat kapsz, amit én nem láthatok. De vigyázz: ezek csak inspirációk, és nem is készítettem el az összes lépést, ami egy stratégiához kell. Ez nagyon kevés információ, amit megadtunk. Ha "élesben" szeretnél tervezni, akkor egy sokkal részletesebb brief kell, kiegészítve a piaci ismeretekkel, a vállalkozás leírásával. Vagyis van egy csomó olyan feladat, amit nem csinál meg a mesterséges intelligencia. De ezt akkor is össze kell szedned, ha az egészet magad csinálod.
Nekünk már van ebben tapasztalatunk, és haladunk tovább: tanuljuk és gyakoroljuk ezt az új világot, amit a mesterséges intelligencia termet nekünk itt, a marketingben is.
Utolsó kommentek