Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: @Berger Csaba: amiről biztosat tudok mondani, az a Rift. A PC-re le kell tölteni egy Oculus progra... (2021.01.23. 11:11) Virtuális tér
  • Berger Csaba: Szia! Nekem nem világos, hogy hogyan kerül az Oculus-ba a program. Bele van égetve, vagy valamilye... (2021.01.22. 22:07) Virtuális tér
  • Hammer: @Konrad: Akkor csak annyit, hogy együtt érzek veled. Ahogy írtad is, nem vagy ezzel egyedül. (2021.01.12. 10:01) Kezdem unni a Covid-ot
  • Konrad: @Hammer: igen, nettó panaszkodás, jól látod. Vállalom a másik felét is. (2021.01.12. 09:56) Kezdem unni a Covid-ot
  • Hammer: Természetesen jogod van unni, és megosztani az érzéseidet, de ez a poszt nekem most nettó panaszko... (2021.01.12. 09:50) Kezdem unni a Covid-ot
  • Utolsó 20

MUNKA!

  • Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (553) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (229) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) e-business (3) ebusiness (104) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (41) érdekes (206) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (154) fórum (6) gépház (95) gerillamarketing (10) google (110) hiba (106) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (30) kampány (367) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) Klub (5) közösség (234) közösségi média (7) kreatív (114) kutatás (98) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (3) Marketing és környezetvédelem (4) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (28) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1196) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (22) sem (200) seo (49) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (323) stratégia (3) szakcikk (6) szövegírás (31) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (71) telefon (3) turizmus online (5) twitter (5) üzlet (308) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (244) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Virtuális tér

Címkék: onlinemarketing vr

2021.01.22. péntek 10:02 Konrad

vr.jpg

Nagyon szeretem a különféle kütyüket. Mindenféle modern elektronika eszközt használok, és ha tehetem, viszonylag hamar beszerzem azokat. Nem vagyok minden tekintetben early adopter, vagyis korai vásárló (befogadó), de kipróbálni szeretem a dolgokat, minél előbb. A jelenlegi covid időszak ezért is zavar: nincs sok lehetőségem új kütyüket nézegetni kiállításokon, konferenciákon.

Az egyik nagy álmom volt, hogy igazi virtuális térben tudjak bármit csinálni. Ezt először egy konferencián sikerült kipróbálnom egy vr szemüveggel, és azóta akartam egyet, amit végül bő egy éve meg is valósítottam. Így lassan, de biztosan sokkal mélyebb tapasztalatom lett a virtuális térről. (VR: virtual reality, vagyis virtuális valóság.)

Egy vr eszköz azért nem olcsó. Bár elérhetőek olyan megoldások, amelyekkel a mobiltelefonunk válik vr szemüveggé, de az csak nagyon korlátosan adja vissza a vr élményt, például a külső érzékelők hiánya miatt nincs mozgásérzékelés normálisan, az irányító eszközök hiánya miatt nincs kézmozgás követés stb. A legolcsóbb elérhető eszköz a Facebook tulajdonában lévő Oculus vr szemüvege, az Oculus Quest, amiből már a második verzió kapható. Ez is egy bő százezer forintos beruházás, de nagy előnye, hogy nem kell hozzá egy félmilliós számítógép, vagyis önmagában a szemüveg már egy számítógép is. Így pedig már nem is annyira drága.

Nekem egy Oculus Rift-em van, amihez kell számítógép, de ez szerencsére nem probléma, egy erősebb gamer számítógép már alkalmas a tökéletes vr élmény átadására.

A probléma az, hogy egyrészt elsősorban csak játékok érhetőek el vr-ra, másrészt annyira kevés embernek van, hogy nem tekinthető egyelőre igazi platformnak. Ez utóbbi miatt pedig hiába volna számos ötlet, mire lenne jó, nem nagyon lehet megvalósítani semmit.

Én a magam részéről nagyon örülnék, ha lenne a vr-ra olyan tanterem, ahol taníthatnék. Egy olyan vr Zoom, ahol a hallgatóság is bent ül a teremben, és látom valamennyire a reakciókat. A vr már azért is érdekes megoldás, mert nem tud a figyelem úgy elkalandozni, mint a hagyományos képernyőn. Aki már használta, tudja: a vr szemüveg minden mást kizár, egy valódi térérzetet biztosít.

Vr szemüvegben a színházi előadások is mások lennének. Sőt, vr-ban lehetne olyan virtuális tereket létrehozni, ahol lehetne zárt tárgyalást csinálni, lehetne kávézni, beszélgetni. Miközben természetesen erre vannak hagyományos eszközeink is, a vr két dolgot tenne ehhez hozzá: a valódi térérzetet és a majdnem 100%-os figyelmet.

A figyelem az, amiben a vr sokkal több, mint a számítógépünk vagy a mobilunk. A teljes figyelemhez a zavaró dolgoktól mentes környezet kell, és a lehetőségek hiánya kell. Amíg észrevétlenül tudok képernyőt váltani, amíg félre tudok nézni, amíg el tudja vonni a figyelmemet valami értesítés, addig nem lesz az online élmény olyan hatékony, mint a személyes találkozó.

A fentiek miatt látok ebben a technológiában nagy jövőt. Nem tudom, lesz-e valaha annyira elterjedt, annyira sokak által elérhető, mint akár a tablet, de ha már csak az oktatás egy részébe, az üzleti életben el tudna terjedni, sokat léphetnénk előre. Ahogy a videókonferenciák is évekig csak a munkahelyeken kialakított videókonferencia szobákban voltak elérhetőek, miközben ma már egy mobillal is megvalósíthatóak, úgy a vr is elindulhatna ebből az irányból. Látok is erre egyébként elvétve példát, pont az Oculus-ban érdekelt Facebook-tól, és az sem véletlen, hogy készült már VR Chat is. De jó lenne, ha ez az irány általános gyakorlat lenne.

De egyelőre jobbára csak játszani lehet ezzel. Mondjuk az se rossz.

Téged érdekelne egy VR Konferencia? Tudnál csatlakozni, lenne hozzá eszközöd?

2 komment

Válsághelyzetben mit csinálsz?

Címkék: hiba onlinemarketing üzlet

2021.01.21. csütörtök 10:31 Konrad

question-2736480_640.jpg

Sok cég kommunikál úgy, hogy van egy kialakult gyakorlata, tudja, mi működik, tudja, mit kell csinálni. Futnak a hirdetések, építgeti a közösségi média jelenlétet, küldi a hírleveleket, csinálja azt, amihez ért, amit megszokott, ami bevált. És ez rendben is megy, akár évekig.

Aztán történik valami váratlan esemény, amire reagálni kell. A cég valamilyen "ügybe" keveredik, valamelyik vevőnél elborul valami, és megtámadja a cégek valamilyen kommunikációs platformon, esetleg történik egy szerencsétlenség, egy baleset, vagy hibázik valaki. És ilyenkor is kell kommunikálni. De hogyan?

A nagyobb cégek erre (jó esetben) fel vannak készülve. Van válságtervük, tudják, hogyan működik a válságkommunikáció. Hiszen ez egy olyan területe a kommunikációnak, ami jól ismert, jól körbejárt és tanulható. Aki fel szeretne erre készülni, az megteheti.

Azok a cégek, akik felkészültek a válságkommunikációra, ilyenkor nem kapkodnak, előveszik az ilyen esetre kitalált terveket, és azt hajtják végre. De mit tegyünk akkor, ha nekünk nincs ilyen tervünk?

Nem tudok erre olyan választ adni, ami egy pontos cselekvési terv, és mindenkinek jó lesz. Sem a válságok nem egyformák, sem a cégek nem egyformák, így mindig az adott helyzethez kell alkalmazkodni. A meglévő válságtervek is olyanok, amelyek elsősorban irányelveket rögzítenek, nem kész sajtóanyagokat tartalmaznak.

Azért van néhány pont, amit biztosan érdemes betartani:

  • Nem szabad kapkodni. Kisebb a kára annak, ha várunk, mint ha azonnal mondunk valamit, amit később megbánnánk.
  • Jelöljünk ki egy embert, aki kommunikál. Olyan embert, aki kompetens és hiteles, aki képviseli a céget. Ő, és csak ő kommunikáljon.
  • Első lépésben mindig informálódjunk, mielőtt bármit teszünk. Ismerjük meg a körülményeket és a lehetőségeket.
  • Ha eldöntöttük, mit fogunk tenni, cselekedjünk gyorsan és határozottan.
  • Ragaszkodjunk az eredeti kommunikációhoz, ne változtassuk a mondandókat ha lehetséges.
  • Soha ne tagadjuk azt, ami nyilvánvaló. Nem vagyunk politikusok... Hitelesnek kell maradnunk!
  • Ha szükséges, kérjünk bocsánatot.
  • Ha szükséges, bátran lépjünk túl a megszokott ügyfélkezelésen, megemelhetjük a garancia idejét, stb.

Egy lényeges dolgot tartsunk szem előtt: hitelesnek kell maradni, a hitelességünket kell megőrizni. A célunk az, hogy a felénk kialakult bizalom a lehető legkisebb mértékben sérüljön.

Láthatóan ezek nagyon általános szabályok. Valódi tartalommal mindig a válság alatt lehet feltölteni. És ilyenkor válságmódba kapcsolva tudunk kommunikálni a weblapon, a közösségi médiában, a meglévő csatornáinkon.

Még egy fontos dolog: ha nem értünk hozzá, jobban járunk, ha szakembert hívunk. Még a válság pillanatában sem késő felkeresni valakit, egy tanácsadót vagy egy céget, hogy segítsen. Nagy valószínűséggel kevesebbet kell fizetni, mint az a kár, amit a hozzá nem értéssel okozhatunk.

A válság nem jó dolog, érezzük. 2020 márciusa óta lényegében folyamatos válsághelyzetben működünk, ami persze nem jelenti azt, hogy a cégünket ez közvetlenül érinti. De most nagyobb az esélye, hogy érintettek legyünk: a piac szűkül, a vevők idegesebbek, nagyobb a tévesztés esélye. Legalább annyi válságtervünk legyen, hogy tudjuk, baj esetén kit kell keresni.

Segítünk. Ha probléma van, kereshet bennünket, és ha tagja az Onlinemarketing Klubnak, akkor ott is tudunk tanácsokat adni.

 

Szólj hozzá!

IT támogatás

Címkék: onlinemarketing

2021.01.20. szerda 10:02 Konrad

laptop-1385700_640.jpg

Lehetsz te bármilyen jó online marketinges, megfelelő IT-s, informatikus szakértelem nélkül nem fogsz boldogulni. Előbb-utóbb előjön valami olyan feladat, ami kell a munkádhoz, de még a problémát sem biztos, hogy érted.

Természetesen képezheted magadat ebbe az irányba, és valamilyen szintig kell is, hogy képezd magad. Tudnod kell, mi az a php, a html, az xml. Tudnod kell, mi az a domain, mi az az IP cím, mi az smtp és mi a POP3, az IMAP. Sőt, az sem árt, ha megérted, milyen műszaki háttere van a webes szolgáltatásoknak. Ez nem jelenti azt, hogy meg kell tanulnod php-ban programozni, vagy tudnod kell, hogyan kell egy webservert telepíteni. De ahhoz, hogy kommunikálni tudj a szakmában, ezeket a fogalmakat például ismerned kell.

Ha egy domain nevet bejegyzel, és egy szolgáltatónál elhelyezed a weblapodat, jó esetben nem kell sokat értened abból, mi történik. Aztán jön az a feladat, hogy költöztetni kell a tárhelyet, és rögtön jönnek a ravasz kérdések és problémák. Például mi fog történni az adott domain-hez tartozó e-mail címekkel? Milyen információkat kell elkérnem/megadnom, hogy a költöztetés sikerüljön? És így tovább.

Nem állítom, hogy ezen tudás nélkül ne lehetne elindítani egy kampányt vagy megnézni egy weboldalt, hogy mennyire tetszik. De akkor szükséged lesz valakire, aki ezeket tudja, érti, és megbízol benne. És ami még legalább ennyire fontos: elérhető is, amikor szükséged van rá.

Online marketingesként tehát az IT támogatás nemcsak azt jelenti, hogy működjön a munkahelyi vagy otthoni hálózatod, vagy be tudd kapcsolni a számítógéped. Nemcsak azt jelenti, hogy folyamatosan frissítve van az oprendszered és a vírusirtód. Nemcsak azt jelenti, hogy működik a nyomtatód.

Online marketingesként az IT támogatás a munkád lényegéhez is kelleni fog.

Amikor először elkezdtem egyetemre járni, akkor közgazdász programozó matematikusnak kezdtem el tanulni. Ez lényegében progmat volt, némi közgazdász tantárggyal. Aztán rájöttem, ez nem igazán az én világom, és váltottam, így lettem közgazdász (és azon belül marketinges). De megtanultam annyit a két év programozó matematikus szakon, hogy értsem, ha informatikai problémába futok bele, és tudjam, mit kell mondanom és kinek. Ez az a szint, amit érdemes elérni. Már nem programozok (bár elvileg tudok), és nem kezdek el összerakni számítógépet (elvileg az is mehetne még). Erre vannak jobb, sokkal jobb szakemberek. De tudok velük kommunikálni, és ami még nagyon fontos, fel tudom mérni, mikor van rájuk szükség.

A munkánk specializálódott. Az IT támogatás jobb, ha kívülről érkezik, ha nem nekem kell azt is megoldanom. Ez egy nagyobb cégnél természetes, de kisebb cégeknél is hatékonyabb, és főleg olcsóbb már rövid távon is.

És ha így teszek, akkor marad időm azzal foglalkozni, amihez értek.

Szólj hozzá!

QR kód

Címkék: weboldal üzlet

2021.01.19. kedd 09:19 Konrad

blogqr.png

Érdekes dolog ez a qr kód. Szinte mindenki ismeri, találkozott már vele, mégsem biztos, hogy tudja, mire is való - pontosabban miért is jó ez a valami. A napokban futottam bele olyan kérésbe, hogy generáljak le egy qr kódot valamihez, és ekkor kellett rájönnöm, hogy miközben nekem tök természetes, hogy mire való ez, másoknak nem annyira van ez így.

Pedig nap mint nap találkozunk qr kóddal, termékeken, névjegykártyákon, weblapokon, plakátokon. De mire is jó nekünk ez, és miért lehet téma a qr kód egy online marketinggel foglalkozó blogon?

Leginkább azért, mert a qr kód egy nagyon egyszerűen használható kapcsolat az offline és az online világ között, olyan módon, hogy ez még olcsó is. De mit is tud a qr kód?

Lépjünk egyet vissza: a termékek jelölésében pár évtizede jelent meg a vonalkód használata. A vonalkód egy egyszerű, egy dimenziós jelölés: az egymás melletti vonalak vastagsága illetve a vonalak egymástól való távolsága kódol egy számsort, amely lehet kevés (5-7), de akár 13 is. Sőt, elvileg bármennyi, de persze korlát az, hogy ezt a kódot be is kell tudni olvasni valamilyen eszközzel. Így az elterjedt hossza az valahol 10 fölött véget ér (a kereskedelmi kódok pl. 13 számjegyűek). Bővebben például a Wikipédián lehet olvasni erről, akit érdekel.

Viszonylag könnyen belátható, hogy miközben a kód előnye a gyors beolvasás, hátránya az, hogy kevés információt hordoz. Így kezdték el fejleszteni ezt a technológiát, és jött létre a 2 dimenziós kód, amely már több információt is tud tartalmazni. Kellett ehhez persze a technológia fejlődése, hogy legyenek olyan eszközök, amelyek az ilyen kódokat is képesek gyorsan leolvasni (és feldolgozni, vagyis a tartalmukat megjeleníteni). A kétdimenziós kódok közül a legismertebb és legelterjedtebb a qr kód lett.

Rengeteg információ érhető el a qr kódról a Wikipedia oldalon, például mit jelent a rövidítés, mikor készült és így tovább. Ami most bennünket igazán érdekel, az két dolog. Egyrészt a tárolási kapacitása: latin betűs szövegből bő 4000 karaktert tud tárolni egy ilyen kód. Ez már elég sok ahhoz, viszonylag bő információ beleférjen. Egy flekk például 1800 karakter, vagyis egy bő 2 flekkes cikk például gond nélkül belefér egy picike kódba.

A másik fontos dolog, hogy tartalmazhat olyan jeleket, amelyek a qr kód jellegét is megadhatják. Vagyis elhelyezhetünk benne például weboldal címet (URL-t), de akár egy névjegykártya teljes tartalmát (nevet, telefonszámot, címet, e-mail címet) olyan formában, ami azonnal lementhetővé válik mobilon.

Végül már csak az kellett, hogy elterjedjen az okostelefon: akinek van kamerás telefonja, annak van a kezében egy qr kód olvasó is. Az újabb telefonokon már egyedi program sem kell, a kódok egy részét felismeri a telefon fényképező programja is.

Így semmi akadálya annak, hogy marketingre is használjuk a kódot:

  • belerakhatjuk a weboldalunk, webáruházunk címét
  • a konkrét termék címét
  • a termékről készített videó címét
  • belerakhatunk kapcsolat információkat: telefonszámot azonnal tárcsázható módon, e-mail címet stb.
  • konkrét szöveges információt is átadhatunk így
  • és sok mást is kitalálhatunk, ami offline információátadás.

Ráadásul qr kódot nem is nehéz csinálni, számos program és weboldal elérhető a neten.

Én alapvetően arra használom, hogy a névjegykártyán beolvashatóvá teszem annak adatait. Így ha valaki le akarja menteni telefonjába, akkor csak leolvassa a kódot, és máris mentheti a telefonkönyvébe. Ezen kívül még webcímeket is szoktunk kódolni pl. eseményeken megjelenő molinókra, roll-up-okra. Itt egy dologra kell figyelni: a leolvasás mobilon fog történni, így a megadott címen levő oldal mindenképpen mobilbarát legyen.

Erre jó tehát a qr kód. Tény, tapasztalatunk szerint viszonylag kevesen használják, így minden további nélkül megértem, hogy sokan kerülik ezt a megoldást. De a lehetőségről akkor is érdemes tudnunk, mert néha nagyon hasznos tud lenni.

Szólj hozzá!

144 perc

Címkék: közösség kutatás

2021.01.18. hétfő 10:21 Konrad

average_time_spent_onsocial_networking.jpg

Amikor egy előadást készítek, akkor tudom, hogy a legelején kell megragadni a figyelmet. Ha a hallgatóság felkapja a fejét, és rácsodálkozik arra, amit mondok, akkor jóideig figyel, és a figyelem fenntartása már egy picit egyszerűbb lesz. Ezért mindig igyekszek keresni valami jó adatot vagy szöveget, amivel a rövidebb előadásokat fel tudom dobni.

Persze a témám a marketing, az megköti a kezem, és nem vagyok olyan zseniális író sem, mint Rejtő Jenő, hogy ilyen kezdéssel álljak elő, mint ez is:

- Uram! A késemért jöttem!
- Hol hagyta?
- Valami matrózban.
- Milyen kés volt?
- Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta?
- Várjunk... Csak lassan, kérem... Milyen volt a nyele?
- Kagyló.
- Hány részből?
- Egy darabból készült.
- Akkor nincs baj. Megvan a kés!
- Hol?
- A hátamban.
- Köszönöm...

Sőt, valójában író sem vagyok, de azért előadásokat sokat készítek. Így tudom, a fenti megoldás jó és hatásos is.

Kedden fogok szerepelni a Székelyudvarhelyi Egyetemi Központ BizniSZEK programjának a részeként, ahol egy kb. 50 perces (online) előadást fogok tartani arról, hol van a közösségi média helye egy vállalkozás marketing folyamatában. Ehhez kerestem valami hatásos felütést, és így jutottam el a címben is feltüntetett számhoz.

144 perc. 2019-ben átlagosan ennyit töltöttünk naponta a közösségi média előtt világszinten.

144 perc, ami egy átlag: van, ahol többet, van, ahol kevesebbet. A pontos adatok itt érhetőek el: https://www.broadbandsearch.net/blog/average-daily-time-on-social-media

Elég sok idő ez. Persze ezen belül tovább oszlik ez a figyelem a különböző szolgáltatásokra, de a lényeg látszik: naponta sok órát töltünk a közösségi médiával (igaz, Európában a legkevesebbet, de az is több, mint egy óra). Amikor tehát azt látjuk, mennyit foglalkozik mindenki ezzel a területtel, akkor gondoljunk erre a számra: ez az oka annak, hogy ilyen fontos. Mert az emberek figyelme itt van.

144 perc naponta. 144. És csak ezután jött 2020, a lezárásokkal...

Szeretnél képben lenni, képben maradni az online marketinggel? Szeretnél egy moderált közösség tagja lenni? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

 

Szólj hozzá!

Mit kezdjük a techcégek szabályozásával?

Címkék: közösség üzlet

2021.01.15. péntek 09:47 Konrad

club-2492013_640.jpg

Valahol teljesen érhető, hogy arról vitatkozik a fél internet, hogy mennyire volt jogos Donald Trumpnak, mint az USA még regnáló elnökének a letiltása a különböző közösségi média platformokról. A kérdés alapvetően a körül forog, hogy szabad-e egyáltalán törölni, ha igen, akkor miért nem tették meg ezt sokkal korábban.

Arról kevesebb szó van, de logikus kérdés: ha nem lenne szabad a szolgáltatásoknak törölni, tiltani, akkor mit tegyenek azokkal, akik egyértelműen szabályt szegnek? Azt hiszem, erre nincs jó válasz, így marad az a megoldás, hogy egy szolgáltatónak legyen joga saját szabályokat hozni, és legyen joga az alapján korlátozni. Azt viszont azt hiszem elvárhatjuk, hogy:

  • a szabályok teljesen transzparensek legyenek
  • mindig és mindenkire vonatkozzon, ha vannak kivételek, akkor az is legyen transzparens
  • legyen olyan gyors és egyszerű felszólamlási lehetőség, amely nemcsak magyarázatot ad, de hibás döntés esetén visszaállítja a korábbi állapotot.

Ezeken kívül azt hiszem még egy dolgot lehetne tenni: létrehozni egy olyan non profit egyesületet, amelybe tag minden érintett szolgáltató, plusz jogvédő szervezetek, és ha valami vitás, akkor ide lehetne fellebbezni. Így végső soron kapnának a szolgáltatók egy felsőbb szervet, de az nem független hatóság lenne, hanem piaci szereplőkből is szervezett szabályozó. Van már egyébként hasonló a piacon, az Önszabályozó Reklám Testület szintén nem hatóság, de az iparági szereplők mégis elfogadják (jobbára).

Nem állítom, hogy ez mindenre ad megoldást, de egészen biztosan jobban működne, mintha minden ország elkezdene szabályokat hozni (ahogy most a lengyelek elkezdték), és aztán ezeket vagy be tudják tartatni vagy nem. Természetesen a fenti javaslathoz az is kell, hogy a cégek (többsége) elfogadja, és partner legyen ebben.

Tudom, nem én fogom kitalálni, milyen lesz ez a jövő. De be szerettem volna mutatni, hogy van lehetőség arra, hogy normális keretek közt kialakuljon egy olyan megoldás, amely kezeli a felmerülő problémákat, határokon átívelő lehet, és működhet is a gyakorlatban, nemcsak elméletben. Mert szerintem arról lassan nincs vita, hogy szabályozni kell, valamit tenni kell. Ha ezt meglépi az iparág, akkor van arra esély, hogy önszabályozás legyen. Ha nem lépi meg, akkor külső szabályozás lesz, ami könnyen lehet rossz mindenkinek.

Szólj hozzá!

Facebook, neked mindent szabad?!

Címkék: facebook

2021.01.14. csütörtök 09:25 Konrad

facebook-715811_640.jpg

A Facebook meghatározza az életünket. Kifejezetten hülyén hangzik ez a mondat, de mára az országban élők jelentős része használja a Facebook-ot, ezen keresztül kommunikál, ezen keresztül informálódik, ezen keresztül éli a társasági életét.

Hogy mennyire kiemelten fontos Magyarországon a Facebook, hogy mennyire elterjedt, azt a hivatalosan elérhető adatok alapján is jól láthatjuk. Jelenleg 5 millió 300 ezer aktív felhasználó van idehaza, ami lakosság arányban azt jelenti, hogy közel 55% Facebook felhasználó. Hogy ez mennyire sok?

Európában az élmezőnyben vagyunk. Csak négy olyan ország van, amelyik nálunk nagyobb arányban facebookozik:

  • Svédország 62,3%
  • Szlovákia 58,6%
  • Hollandia 57,2%
  • Belgium 56,1%

A szomszédos Romániában 46,3%, Horvátországban és Szlovéniában is 43,8%, Ausztriában 41,1%, Szerbiában 38,9%, Ukrajnában pedig mindössze 21,7%

Sőt, Németországban csak 37%-a a lakosságnak aktív facebookozó, ahogy Lengyelországban is ez az arány.

Így érthető talán, miért annyira meghatározó, hogy mi történik a Facebook-on, és miért került ennyire a politikusok érdeklődési körébe is. Mi, akik régóta használjuk ezt a platformot, már talán megszoktuk, mennyire megbízható (közepesen), mennyire kiszámítható (nem igazán) és mennyire jól használható (nagyon nem). Megszoktuk azt is, hogy a Facebook-ot könnyű használni, de piszok nehéz velük kommunikálni.

Miközben a másik nagy globális platformnak, a Google-nek (amihez tartozik ugye sok más között a YouTube is) van hazai képviselete is, addig a Facebook közvetlenül jelen sincs az országban. Vannak ugyan magyar nyelvű tanácsadóik, de amikor probléma adódik, akkor ez nem segít semmit. Egy egyszerű példa: mostanában nagyon sok felhasználónak elvették a hirdetés indításai jogát. Indoklás nélkül. Aztán lehet mindenféle felületeken jelezni, hogy ez így nem oké, és talán majd visszakapják. Nálunk is történt ilyen, két hónap múlva szó nélkül újra tudott a kolléga hirdetést indítani, és ahogy az elvételről, úgy a visszaadásról sem kaptunk sem magyarázatot, sem értesítést.

Megszoktuk, hogy a Facebook egy önkényes és durcás kisfiú, igyekszünk ezzel együtt élni. És megszoktuk azt is, hogy saját szabályai vannak, mindenféle komolyabb magyarázat és jogorvoslati lehetőség nélkül.

A Facebook úgy működik, mint egy szeszélyes diktátor.

Ezek után, ha egy politikus így 2020-ban mintegy rácsodálkozik arra, hogy "A Facebook bárkit letörölhet indoklás nélkül", akkor mit lehet erre mondani? Igen, és képzeld el, ez már így van majdnem 17 éve! Hol éltél eddig?

De természetesen érthető a felháborodás is: a fenti számok megmutatják, mennyire fontos ez a felület. És a politikusok félelme nem az, hogy a választóikat törli a Facebook, hanem az, hogy őket is törölheti. Indoklás és fellebbezési lehetőség nélkül. (Ahogy sok törvényt meghoztak az elmúlt tíz évben idehaza, ugye.) Én amúgy megértem, hogy szokatlan dolog egy kormánypárti politikusnak a kiszolgáltatott szerepben lenni, de azt hiszem, meg kell szokniuk. Amikor Trump-ot lényegében törölte a Facebook, akkor tényleg mindenkinek egyértelművé vált, hogy ezen a platformon talán egyedül Mark Zuckerberg az, aki biztonságban érezheti magát.

Hogy ez mennyire jó? Hogy ennek így kell lennie? Olyan kérdések ezek, amelyekre nem lehet egyszerűen válaszolni: mivel a Facebook egy magáncég, amelynek a tulajdonosai részvényesek, így a szabályokat is ő maga hozhatja. Jelenleg nem tudok olyan törvényről, amely kötelezheti a Facebook-ot arra, hogy valakit engedjen regisztrálni, vagy ne törölhessen. Ez következik abból a felhasználási feltételből is, amit minden regisztráló elfogadott.

Másrészt a Facebook jelentősége több, mint egy egyszerű webes szolgáltatás, lényegében közművé vált. És ahogy a közműveket is lehet máshogy szabályozni, úgy a Facebook-ot is elérheti a máshogyan szabályozás. A baj csak az, hogy ez nem lesz egyszerű. Első lépésben az amerikai képviselőház igazságügyi bizottsága vette a kezébe a dolgot, és megállapította, hogy a Facebook sok más techcéggel együtt egyfajta monopólium. Márpedig ennek lesz következménye, igaz, nem szükségszerűen az, hogy beleszóljanak a Facebook, mint szolgáltatás működtetésébe.

De ez még évek. A Facebook pedig olyan, amilyen. Szeretjük vagy sem, amíg ilyen sokan használják, mi is használni fogjuk, mert itt érünk el sok embert (igaz, egyre nehezebben, egyre rosszabb hatékonysággal).

Szabályozás hiányában pedig, ha a törvényeket amúgy betartja, a Facebook azt csinál, amit akar. Akár az Egyesült Államok elnökét is rendre utasíthatja.

Problémát okoz a Facebook-on kommunikálni? Vagy ötleteket, tippeket szeretnél kapni? Kérdésed van és feltennéd szakembereknek? Lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Mikor posztolj?

Címkék: onlinemarketing közösség ajánló

2021.01.13. szerda 10:05 Konrad

clock-1031503_640.jpg

Állandóan visszatérő kérdés, hogy a különböző közösségi média felületek mikor érdemes posztolni. Általában azt szoktuk erre mondani, hogy tesztelni kell, és figyelni, mikor milyen reakciókat kapunk.

De azért nem árt egy sorvezető, hogy másoknak mi működött - így sok tesztelési kört meg is úszhatunk. Nem beszélve arról, hogy az eltérő felületeken eltérő lehet a jó posztolási idő is.

Ugye az a jó időpont, amikor sokan aktívak, vagyis amikor használják ezeket a szolgáltatásokat. De nincs minden esetben ez így, hiszen vannak olyan felületek, ahol az aktivitás nem tipikus, vagy nehezen értelmezhető (ilyen például a Google Cégem megjelenés). Vagyis tesztelni is sokkal nehezebb.

Ezért is jó ez az infografika, amit SocialMediaToday cikkében találtam, hiszen sok különböző szolgáltatásnál ad tanácsot.

A teljes cikk itt érhető el: https://www.socialmediatoday.com/news/the-best-times-to-post-your-social-media-updates-in-2021-infographic/593185/

Ez pedig az infografika:

best-social-media-times-full.png

Szólj hozzá!

Kezdem unni a Covid-ot

Címkék: hiba üzlet

2021.01.12. kedd 09:36 Konrad

output-5045166_640.jpg

Kezdem unni ezt a Covid-járványt. Gondolom ezzel nem vagyok egyedül, és nincs is ebben sok újdonság, de valahogy úgy érzem, meg kell osztanom az ezzel kapcsolatos gondolataimat, azt, hogy mit is unok az egészben.

Természetesen kezdem unni a kiszámíthatatlanságot. Mivel egyelőre nem látszik, mikorra érünk a végére, így semmit nem lehet tudni. Ráadásul azzal, hogy két-három nappal a szigorítások vége előtt hosszabbít a kormány újra és újra, tényleg nem lehet tervezni. A számokat is kár nézni, néha tök logikátlan lépéseket tesznek a vezetőink.

Kezdem unni a szűnni nem akaró vitákat. Néhány hiperaktív ember boldog-boldogtalannak megosztja, mit gondol, és várja, hogy egyetértsek vele. Az egészben az a szép, hogy ez nem attól függ, hogy mi az illető véleménye. Ez egy embertípus, aki most kvázi lubickol az ilyen-olyan figyelemben...

Kezdem unni, hogy rátelepszik a munkára. Egyes iparágak csak fuldokolnak, ezzel együtt a piac szűkül, és még ki tudja, mikor lehet változás. Kisebb-nagyobb vállalkozások szűnnek meg vagy vesznek vissza a kiadásaikból, és ez nem jó senkinek.

Kezdem unni, hogy be van zárva minden, nem lehet találkozni, nem lehet beszélgetni személyesen. Sok dolgot lendít előre egy konferencián való találkozás, az online konferenciákból ez most teljesen kimaradt. Egyszerűen az üzlet egyik fontos kenőanyaga hiányzik.

Kezdem unni az online oktatást. A hallgatók nem tudnak úgy odafigyelni, elmaradnak a nonverbális visszajelzések, a tudás átadása nehézkesebbé vált - miközben persze ezzel együtt fejlődött az a tudásunk, hogy mit kell online csinálni, hogy mégis ez jó legyen.

Kezdem unni, hogy minden erről szól. Pedig számos olyan érdekes és fontos téma van, amiről beszélnünk kellene, de a Covid mindent lenyom.

Kezdem unni, hogy keresnem kell a járvány tanulságát, hogy keresnem kell, mi a jó ebben a helyzetben, hogy nem lehet elegem az egészből, hogy úgy teszünk lassan, mintha ez normális lenne. Pedig kurvára nem normális.

Kezdem unni, hogy unom. El kellene fogadni ezt az állapotot, de egyre kevésbé tudom. Miközben tökéletesen értem és megértem az egészségügyi szempontokat, úgy érzem, eléggé túltoltuk ezt a járvány kérdést...

Kezdem unni. És hol van még a vége...

Egy vélemény nem vélemény. Szeretnél szakmai kérdéseket megbeszélni, megkérdezni, mások mit gondolnak róla? Lépj be az Onlinemarketing Klubba, ahol erre is lehetőséged van!

3 komment

Online esemény a Klubban: akciók, kampányok

Címkék: onlinemarketing ajánló Klub

2021.01.11. hétfő 09:50 Konrad

woman-1169324_640.jpg

Az Onlinemarketing Klubban hónapról hónapra újabb online eseményeket szervezünk, amelyek csak klubtagok számára érhetőek el. Ezeken az eseményeken mindig olyan témát igyekszünk feldolgozni, amelyek aktuálisak, érdekesek, és ami még nagyon fontos: azonnal használható tudást adnak.

Decemberben a tervezésről és a 2021-es év várható trendjeiről beszélgettünk. (Az erről készült videót az Onlinemarketing.hu Facebook oldalra is felraktuk, kedvcsinálóként és újévi ajándékként.) Az idei első esemény témája az akciók és kampányok lesz. Felkerült a Klub oldalára a 2021-es fontosabb eseményeket bemutató cikk (csak tagok számára érhető el), és ennek kapcsán, ezt kiegészítendő arról fogunk beszélgetni Berényi Károllyal, hogy milyen módon, hogyan készüljünk fel egy-egy akcióra, kampányra.

Az alábbi kérdéseket biztosan át fogjuk beszélni:

  • Milyen alkalomhoz érdemes kampányt, akciót szervezni
  • Milyen jellegű akciókat csináljunk? (Kedvezmény, nyereményjáték stb.)
  • Mennyi idő kell az előkészületekhez
  • Milyen eszközöket érdemes használni és mikor
  • Mikor kezdjünk el hirdetni egy akciót?
  • Milyen veszélyei lehetnek, ha túl sokat akciózunk

Az esemény az Onlinemarketing Klub Facebook oldalán lesz elérhető a tagoknak, Facabook Live formájában, 2021. január 12-én 14 órától.

 

Szólj hozzá!

A tények értéke

Címkék: érdekes közösség

2021.01.08. péntek 10:10 Konrad

trust-4321822_640.jpg

A már mögöttünk lévő tízes évek egyértelműen az álhírekről is szóltak. Egészen pontosan a hírek elértéktelenedéséről, a tények figyelmen kívül hagyásáról, átértelmezéséről vagy egyenesen tagadásáról. Mindig is voltak emberek, akik a saját valóságukban éltek, de az elmúlt évtizedben ezt sokan kihasználták, és különböző okokból, de tömegeket tudtak rávenni arra, hogy egy felépített, saját valóságban higgyenek.

Számos cikk, film, dokumentumfilm és könyv is szól erről, különböző megközelítésből, így nem szeretném részletezni azt, hogyan és miért alakult ki ez a helyzet, de tény: mára egyes országok, sőt, a nyugati világ jelentős része megosztottá vált. Sokak számára mást jelentenek a tények, mást a valóság. A valóságértelmezés elment egy olyan irányba, amely már befolyásolja a hétköznapi döntéseket is. Amíg csak egy szük kisebbség állt ellen a tudomány által állított tényeknek, addig az betudható volt egyfajta egzotikus szélsőségnek, de amióta ez a kisebbség sokkal nagyobb létszámú lett, már olyan erővel bírnak, ami mindenkinek az életére kihat.

A Netflix The Social Dilemma címe filmje is beszél erről, ott egyértelműen a közösségi médiára terelve a felelősséget, hogy ez kialakulhatott. Ugyanakkor azt gondolom, ez ennél jóval mélyebb kérdés. Miközben abban a hitben éltünk, hogy túl vagyunk a felvilágosodáson, és az emberek többsége nem kitalált mesék, hanem a tudósok által bemutatott világot fogadja el, kiderült, ez sokak számára csak a felszín. Amint kapott egy kis támogatást, ezt a fajta gondolkodást azonnal sikerült levetni, és onnantól kezdve összeesküvés-elméletekbe és más, a tényeket figyelmen kívül hagyó vagy tudatosan félreértelmező világba kezdtek el hinni. És ez nem kizárólag politikai kérdés: ez már jóval túlmutat azon, ki melyik politikai tábor része.

Mára tehát eljutottunk egy olyan állapothoz, amely gondolkodásában alapvetően eltér attól, amit 10-15 éve láttunk magunk körül. A húszas évek nagy kérdése az lesz, ez így marad, esetleg mélyül, vagy sikerült visszaállni egy olyan gondolkozásra, ahol a tényeknek van hitele, a tudósoknak van hitele, a valóságnak van hitele?

Ha valaki valamilyen közkeletű összeesküvés-elméletben hisz, és szerinte a világot úgy kell értelmezni, az most természetesen fúj rám, és azt mondja, én mondom a hülyeséget, végre látjuk a valóságot, és én hazudok, én is a világ-összeesküvés része vagyok. Számára ugyanis az ő valósága A valóság, és amit én mondok, az a torz világ.

Sokan vannak ilyenek. De vajon nekik van igazuk? Úgy kell élnünk, hogy elfogadjuk ezeket?

Nem lenne példa nélküli. A vallások megléte önmagában egy párhuzamos világot mutat. Sőt, sok párhuzamos világot: ahány vallás, annyi féle isten, ahány vallás, annyi féle valóság, ahány vallás, annyi féle tény-értelmezés. És egyébként a világ működik, nem okoz jelentős problémát, hogy ezek a vallások így egymás mellett vannak (igen, vannak és voltak vallásháborúk, de ezek jobbára a szélsőségek által gerjesztett háborúk, és mindig van az ideológia mögött valamilyen gazdasági, hatalmi kérdés). Akkor meg kell szoknunk, hogy párhuzamos valóságok lesznek, és nemcsak egymás hitére kell figyelemmel lennünk egy toleráns környezetben? 

Miközben ez a kérdéskör személy szerint is érdekel, szakmai szempontból is fontosnak tartom. Könnyű belátni, mennyire befolyásolja a marketing kommunikációt is ez a változás, hiszen például egy Covid miatti céges lépést is máshogy ítélnek meg azok, akik elfogadják, hogy szigorú védekezésre van szükség, mint azok, akik elutasítják azt.

Vagyis a párhuzamos valóságok léte igenis befolyásolja az üzleti világot is. Több dologra kell figyelnünk, meg kell értenünk, hogy mi az, amit még leírhatunk, és mi az, ami már a fogyasztóink egy része számára elfogadhatatlan. Politikai vagy más, társadalmi kommunikációra ez kiemelten igaz. Hiszen azok, akik egyszerűen érnek el sok embert, egyben felelősek is, hogy amit mondanak, az milyen hatásokat fog kiváltani.

Azt hiszem, a következő évtized legnagyobb kihívása a környezetünk védelme után ez: mennyire leszünk képesek általában, társadalmi szinten visszatérni a tényekhez, értékelni azokat, vagy olyan világban fogunk élni, ahol nemcsak az különböztet meg a másiktól, hogy hol született vagy milyen nyelvet beszél, de az is, hogy melyik valóságban hisz.

Tíz év múlva majd érdemes lesz visszatekinteni, mi történt. Most, egyelőre, meg kell ezt élnünk. A saját életünkben és a szakmai kommunikációban is.

A marketing területén dolgozol, vagy vállalkozó, cégvezető vagy? Neked is szól az Onlinemarketing Klub! Várunk a tagjaink között!

Szólj hozzá!

Kihez beszélsz?

Címkék: kreatív tartalom szövegírás

2021.01.07. csütörtök 10:59 Konrad

microphone-380017_640.jpg

Amikor azon gondolkozom, miről írjak blogbejegyzést, nem az a fő probléma, hogy mi legyen a téma. Számos olyan téma van, amiről szívesen írok, ami érdekel, és ami megér egy rövidebb-hosszabb írást. A kérdés mindig az: mi az a téma, ami érdekes lehet azoknak, akik elolvassák majd? És ezt követi rögtön a következő kérdés is: hogyan lehet úgy megírni egy témát, hogy az az olvasók számára is élvezetes legyen?

A probléma nemcsak a stílus, hanem az is, mennyire mélyüljek el a témában. Mert sok olyan olvasóm lehet, aki nem igazán marketinges, de érdekli a marketing. Most tanulja, vagy egyszerűen csak érdeklődik. De sok olyan olvasóm is lehet, akiket a marketing nemcsak érdekel, de ismerik, az alapokkal mindig tisztában vannak, és elsősorban valami újat, valami aktuálist várnak.

Érthető módon az első körbe tartozóknak sokkal egyszerűbb, sokkal kevésbé szakmai nyelvezettel kell írni alap témákról. A második körbe tartozók számára viszont ez unalmas, és éppen ezért nekik sokkal szakmaibb tartalmak kellenek.

És akkor nem beszéltünk még egy szempontról: olyan tudást akarok-e átadni, ami általános ismereteket ad, vagy olyat, ami azonnal használható?

A fentiekre általában tudom a választ, aki olvassa a blogot, maga is meg fogja tudni válaszolni. Amiért ezt a gondolatmenetet leírtam, az elsősorban a példa: nagyon fontos tudnod, kinek is írsz valójában. Amikor megfogalmazol egy blogbejegyzést, egy Facebook posztot, egy hirdetést, csinálsz egy landing page-et, akkor pontosan tudnod kell, az olvasóid honnan indulnak és mit várnak tőled.

Ez nemcsak azt jelenti tehát, hogy tudod, hány évesek, milyen neműek, hanem azt is, hogy a te szempontodból milyen "szinten" állnak, mik azok az üzenetek, amik megfogják, és mik azok, amik már nem - vagy azért, mert nem értik, vagy azért, mert unalmasak.

A jó szöveg egyik titka az, hogy akikhez szólsz, azok megértik, és az üzenet is érdekes számukra. A marketing szövegek nem szépirodalmi alkotások. Nem célunk, hogy mindenkinek szóljunk. Azt szeretnénk elérni, hogy hatást váltsunk ki.

Ennek megfelelően kell tehát témát választanunk, stílust használnunk és elmélyülnünk a problémában. Mert mindenkihez egyszerre nem fogunk tudni beszélni.

Segítség kell a célcsoport meghatározásában? Bizonytalan vagy, mennyire jó az, amit írtál? Lépj be az Onlinemarketing Klubba, és ebben is tudunk segíteni!

Szólj hozzá!

Hogyan moderáljunk?

Címkék: közösség facebook közösségi média

2021.01.06. szerda 09:32 Konrad

index-finger-3332802_640.jpg

A közösségi média széleskörű elterjedésével párhuzamosan egyre több cégnek, illetve közösségi média kommunikációval foglalkozó embernek vált feladatává az online felületek moderálása. Számos olyan vélemény, gondolat érkezik akár kommentként, akár más módon, amely valamiért nem odaillő, így kell kezdeni azzal valamit.

Bár bő 20 éves, van mit moderálni az interneten, mégsincsenek egyértelmű szabályok arra, hogyan is kellene ezt jól csinálni. A probléma alapvetően az, hogy ahány felület, ahány cég vagy más kommunikáló entitás, annyi stílus és annyi lehetőség is van.

Persze egyértelmű, hogy miket lehet csinálni. Az egyszerűség kedvéért elsősorban a Facebook-ról írok, a Facebook adta lehetőségekről - más felületeken ez eltér, például az elrejtés lehetősége sok helyen nincs meg.

Tehát amit csinálhatunk:

Megpróbálhatjuk meggyőzni a másik felet, hogy ne tegye azt, amit tesz.

Igen, ez elég hülyén hangzik, de nem lehetetlen: meg lehet kérni embereket arra, hogy ne folytassák a trollkodást, ne vigyék el a témát más irányba. Sajnos nagyon rossz a hatékonysága ennek a módszernek: az így viselkedők nagy része nem fog reagálni, vagy úgy reagál, ami még rosszabb, mint amit addig tett. Mégis érdemes ezt a módszert is használni, de csak olyan zárt közösségekben, ahol egyébként nem arctalanok a tagok, nemcsak online ismertség van. Ilyen lehet például egy zárt Facebook csoport, vagy bármilyen céges zárt közösségi média eszköz.

Törölhetjük a nem tetsző véleményt.

Ezzel szoktunk a legtöbbször élni: egy hülye komment, egy értelmetlen vélemény eltüntetése nemcsak üzleti érdek, de a többi felhasználó hangulatát is javíthatja. A probléma az, hogy mi az, amit már törölni kell? Sok a határeset. Mi egyes ügyfeleknél minden nem odaillőt törlünk, más esetben csak azokat, amelyek nem semleges vélemények, hanem egyértelműen negatívak, személyeskedők vagy hamis állítást tartalmaznak.

Azért fontos kérdés, mit törlünk, mert a kommenteknek szerepe van. Egyrészt a sok komment hitelesítheti a céget és a tartalmat, másrészt a különböző algoritmusok számára is jelzés, hogy érdekes dolgot írtunk, így még több embernek megmutatják azt. Vagyis a sok komment után szívesen kommentelnek még, és minél több a komment, annál több embert érhetünk el. Tehát a kommentek törlése így ezt az elérést csökkenti.

Vagyis mérlegelni kell, mi fér bele és mi nem. Érdekes erre legalább magunkban egy szabályt alkotni. Ugyanis a következetesség nagyon fontos: ha egy kommentező azt látja, hogy másnak a véleménye megmaradhat, de az övé nem, akkor nagyon hamar ellenünk is fordulhat, márpedig azt nem szeretné senki sem, azt hiszem.

Törölhetjük a nem tetsző személyt.

Van az az eset, amikor már a negyedik-ötödik ostobaságot töröljük ugyanattól az embertől, és kezdjük unni. Ilyenkor van arra lehetőség, hogy kitiltsuk az adott helyről (oldalról, csoportból). Felülettől függően ez lehet akár néhény nap vagy hét, de lehet örök időkre szóló tiltás is.

Mikor használjuk ezt? Ha tudjuk, hogy várhatóan folytatódni fog a trollkodás, a fölösleges kommentek, vélemények sora. A veszélye a megoldásnak az, hogy ilyenkor a felhasználót "ellökjük" a saját felületünkről, de nem biztos, hogy leáll a negatív véleményekkel, csak mostantól azokat nem nálunk csinálja. Vagyis lehet, pont ezzel érjük azt el, hogy nagyobb közönség felé is negatív információkat közöljön.

Éppen ezért kell mérlegelni, mikor élünk ezzel az eszközzel.

Elrejthetjük a kommentet.

Ez ugye a Facebook egyik olyan funkciója, ami sokban segíti az okos moderálást. Ha nem akarjuk magunkra haragítani a kommentezőt, de azt se szeretnénk, hogy sokan lássák a véleményét, akkor elrejthetjük azt. Ilyen esetben ő és az ismerősei továbbra is látják, amit írt, de más már nem.

Előnye mindenképpen az, hogy olyan, mintha törölnénk a kommentet, de valójában az érintett nem tudja, hogy már nem látszik, így talán nem folytatja a trollkodást.

Hátrány a megoldásnak az, hogy egyrészt maradnak olyanok, akik látják a véleményt, másrészt - mivel a komment nem tűnik el - a Facebook jelzi, hogy a komment ott van, csak nem tudják mások elolvasni. Aki egy kicsit is ismeri a Facebook-ot, könnyen kitalálja, hogy mi történt, és a sok elrejtett komment bizonytalanságot szülhet.

Kikapcsolhatjuk a kommenteket.

Sok felületen van erre lehetőség. Ilyenkor senki nem tud kommentezni, ledegradáljuk a felületünket egyszerű tényközlő oldallá. Jó ez nekünk? Van, amikor igen. Ha olyan dolgot közlünk, ami közlemény jellegű, technikai információ, vagy várhatóan sokan fognak vele vitatkozni, de ki kell mondanunk, le kell írnunk, akkor ez lehet jó megoldás. A Facebook egyébként (ahol engedi kikapcsolni a kommenteket) ilyen esetekben is engedi a lájk gombok használatát, vagyis nem maradunk teljesen visszajelzés nélkül.

Egyébként a kitiltott felhasználóhoz hasonló problémával szembesülhetünk ilyen esetekben is (főleg blogoknál, ha a kommentek ki vannak kapcsolva): a reakciók olyan felületre érkeznek, amelyek nem hozzánk tartoznak, így nem is biztos, hogy látjuk azokat, és az se biztos tudunk azokra reagálni.

Előzetesen moderálhatunk.

Ez egy nagyon jó lehetőség arra, hogy rengeteg munkát adjunk magunknak. Lehetőség van erre a Facebook csoportoknál, és általában a blogok esetében is. A lényege végtelenül egyszerű: csak az jelenik meg, amit mi megengedünk. Előnye egyértelműen az, hogy mindent kézben tartunk. Hátránya pedig részben az, hogy sok időnket elviheti, valamint csökkenti a kommentezési kedvet.

Tapasztalatunk szerint nagyobb csoportokban érdemes élni ezzel a megoldással, de kisebb közösségekben az azonnali megjelenés sokszor többet ér, mint az előzetes moderációval nyerhető előnyök.

+1: mindenre válaszolunk

Ez sokszor csak elméleti lehetőség, de nem kizárt, hogy valaki ezt válassza, főleg, ha kisebb közösségről van szó. A válaszok lehetnek viccesek, lehetnek komolyak, de ha mindenkivel tudunk foglalkozni, akkor ez is működhet.

Van egy eset, amikor nagyobb közösségek esetében is lehet élni - legalább részben - ezzel a lehetőséggel. Ha valamiért sok különböző felhasználótól kapjuk meg ugyanazt a tevés információn alapuló kommentet, véleményt, akkor kell élnünk azzal, hogy mindenkit kijavítunk. Így egyrészt terjesztjük a jó információt, másrészt olyanoknak is választ adunk, akik később érkeznek, így talán elmaradnak az ilyen kommentek idővel.

A jó közösségi média jelenlét megteremtése nem egyszerű, és ennek egyik oka pont a megfelelő moderálási megoldások megtalálása. Ha úgy érzed, segítségre van szükséged, lépj be te is az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Hogy vannak az adataid?

Címkék: statisztika onlinemarketing üzlet

2021.01.05. kedd 10:26 Konrad

binary-1327493_640_1.jpg

Ugye méred a weboldalad forgalmát? És mikor néztél rá utoljára azokra az adatokra?

Készítünk egy tervet, egy új weboldalra van szüksége a megrendelőnek. Természetesen a régi weboldal átnézése is kell ehhez, és a régi weboldal adataira is szükség van. De előzetesen azért kérdeztük az ügyfelet, mit tud a weboldalról. Majd ránéztünk az adatokra - és kicsit más láttunk.

A fő eltérés két területen volt: honnan jönnek a látogatók és milyen eszközt használva nézik a weboldalt. Mindkettő területen nagy eltérés volt ahhoz képest, amit az ügyfél gondolt. A látogatók keresőből jöttek, és főleg mobilt használnak. Mindkettő fontos a jövőbeni tervekhez, de a jelen stratégiáját is meghatározza.

Tudom, aki aktívan futtat kampányt, az általában nézi az adatait. De sokan csak azt, hányan jöttek az oldalra, mit néztek, mennyi időt töltöttek el. Pedig van más fontos adat is, amit érdemes átnézni rendszeresen. A két fenti adat is ilyen: a látogatók forrása és a látogatók által használt eszközök.

A legelterjedtebb mérési eszköz a Google Analytics. Ingyenesen adja az adatokat (cserébe maga is megkapja azokat, ez az ingyenesség ára). A Google Analytics számos adatot tud nekünk biztosítani, ott vannak, csak látni kell, ki kell olvasni. 

De nem elég elolvasni ezeket, használni is kell. Csak az az adat ér valamit, amit aztán felhasználunk. Márpedig adatból van rengeteg, a legkisebb cégnél is, ha online jelen van.

Amikor online marketinggel foglalkozunk, akkor az adatokból élünk. Ezért fontos, hogy a legfontosabb adatforrások a rendelkezésünkre álljanak:

  • a weboldalunk adatai
  • a kampányaink adatai
  • a közösségi média jelenlétünk (Facebook oldal) adatai
  • a hírlevelezésünk adatai

Ezek kellenek minimum. Ilyenkor év elején nézzük át, megvan-e minden, és foglalkozzunk kicsit a kapott számokkal is. 

Szóval, hogy vannak az adataid? Mikor találkoztatok utoljára?

Úgy érzed, lenne mit tenni az adataiddal? Nem mérsz mindent, vagy nem tudsz mindent beállítani, esetleg értelmezni? Gyere, lépj be az Onlinemarketing Klubba, segítünk!

Szólj hozzá!

Az okos cél

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.01.04. hétfő 10:41 Konrad

new-year-resolution-5859760_640.jpg

Gondolom mára mindenki rendelkezik tervekkel a 2021-es évre. Tudja, hova szeretne eljutni, és azt milyen módon próbálja elérni. De érdemes azért ellenőrizni, valóban jól terveztünk-e? Az egyik legfontosabb dolog pedig a tervekben a célok kitűzése.

Célok nélkül nem lehet tervezni, célok nélkül nem lehet előre haladni, mert azt se fogjuk tudni, hol van az előre. Ezért különösen fontos, hogy minden esetben a célok tervezésével kezdjük a munkánkat, legyen az marketing vagy bármi más.

A célokról már rengetegszer írtam itt, a blogon is, és évről évre tanítom a célok fontosságát. 

De milyen a jó cél? Erre sok választ lehet adni, szerencsére van ehhez egy nagyon jó fogódzó, amit érdemes megjegyezni. A jó cél ugyanis smart, vagyis okos. Egészen pontosan: S.M.A.R.T.

A jó célnak ugyanis ezekkel kell rendelkeznie:

S: Specific, vagyis konkrét, egyértelmű

Ez azt jelenti, hogy tudjuk pontosan, mit akarunk elérni, és azt is tudjuk, milyen lépésekkel, és ki ezért a felelős. Például az nem konkrét cél, hogy jobbak akarunk lenni. De az, hogy növelni akarom az árbevételem a hirdetésre fordított magasabb kiadásokkal, már elég konkrét.

M: Measurable, vagyis mérhető

Elég egyértelmű, mit jelent: nem jobbak akarunk lenni, hanem nagyobb forgalmat vagy több bevételt akarunk. Nem azt akarjuk, hogy többen ismerjenek, hanem meg is mondjuk, mennyivel ismerjenek többen, de azt is megmondjuk, ezt hogyan mérjük. (Például a weboldalunkra több látogató érkezzen direkt forrásból vagy a nevünkre keresve.) Meghatározzuk tehát, hogy mit szeretnénk elérni, de olyan módon, amit folyamatosan képesek vagyunk mérni is. És azt is megmondjuk, mekkora növekedés a cél. Vagyis például növelni szeretném az árbevételem 20%-al.

A: Achievable, vagyis elérhető

"Célozd meg a Holdat, és eléred a lámpavasat!" - ez egy igazán hangzatos, de kifejezetten káros mondás, ha az üzleti tervezésről beszélünk. Személyes motiváció esetében egyesek számára jó lehet az, ha olyan célokat tűzünk ki, amelyek távoliak és nehezen elérhetőek, de az üzletben ez nem működik. Olyan célokat kell kitűznünk, amelyek reálisak. De nemcsak úgy reálisak, hogy el lehet érni, hanem úgy is reálisak, hogy nem lehet túl könnyen elérni, mert ez fogja motiválni a folyamatban résztvevőket.

Azért is nagyon fontosak az elérhető célok, mert a célokhoz kell rendelnünk az erőforrásokat. Ha a célok nem elérhetőek, akkor bármekkora erőforrást is adunk, nem jutunk el odáig, így lényegében úgy tevékenykedünk, mintha nem is lenne célunk. Ha pedig túl könnyen elérhetőek a célok, akkor fenn áll a veszélye annak, hogy túl kevés erőforrást tervezünk, így elmarad a hasznunk ahhoz képest, amit elérhettünk volna.

R: Relevant, vagyis releváns

Az egy jól hangzó cél, hogy növeljük a weboldalunk látogatottságát, de vajon ettől függ az, hogy mennyi a bevételünk? Ha olyan célt tűzünk ki, amely nem segíti az üzleti elvárásainkat, akkor bármennyire is jól dolgozunk, nem fogunk előre lépni. A releváns cél tehát azt jelenti, hogy üzleti értelemben is előre fog bennünket vinni annak elérése.

T: Time-based, vagyis időhöz kötött

Ez az egyik alapvető tulajdonsága egy célnak: tudnunk kell, mikorra akarjuk elérni. Ha nem adunk meg határidőt, akkor nem tudjuk az erőforrásokat meghatározni, elosztani, időzíteni... Nem tudunk dolgozni. Határidő nélküli cél csak egy vágy, egy elképzelés, de másra nem használható. Legyen tehát egyértelmű, mikorra és milyen ütemezéssel szeretnénk elérni a célunkat!

Most pedig nézzük meg, milyen célokat határoztunk meg 2021-re. Igaz rá az összes szempont? Ha igen, akkor bele is vághatunk ebbe az évbe!

Lehet, hogy segítségre lesz szükséged? Megmutatnád másoknak is a céljaidat? Szakértői segítségre van szükséged? Gyere, és regisztrálj az Onlinemarketing Klubba még ma! Facebook csoportunkban akár azonnal is tudunk segíteni, de ha szükséges, kedvezményes online tanácsadást is tudsz rendelni.

Szólj hozzá!

2020, 5/5: mi lesz holnaptól?

Címkék: onlinemarketing

2020.12.31. csütörtök 12:07 Konrad

loading-bar-5522019_640.png

Holnap már 2021-et írunk. Amennyire sokan nem szerették 2020-at, annyira sokan várják, hogy 2021 majd valami újat fog hozni, vagy legalább is valamivel jobb lesz, mint eddig volt. De vajon mennyire jogos ez a várakozás?

Nekünk, marketingeseknek, nem lesz egyszerű év 2021. Miközben a vírus még hónapokig velünk lesz, a gazdaság még nem kezdett el olyan mértékben növekedni, hogy a fogyasztás visszaálljon a megszokott medrébe. Vagyis egy alapvetően bizonytalan piacon kell elérnünk, hogy vásároljanak az emberek.

Ráadásul a változó piaci szabályok miatt fel kell készülnünk arra, hogy az eddigi módon nem tudjuk célozni a kampányainkat, egyre kevesebb adatunk lesz a célcsoportok eléréséhez. Persze így is lehet dolgozni, de egyrészt megszoktuk a jót, másrészt óhatatlanul romlik a hatékonyság is.

A Facebooknak nagy csatát kell majd vívnia a saját országában, aminek a vége még az is lehet, hogy feldarabolják valamilyen szinten. Nem lenne ez újdonság az USA-ban, a Bell telefontársaság is így járt, amikor túl nagyra nőtt. Ráadásul talán őket érinti legjobban az a szigorítás, amely az adatok kezeléséről, gyűjtéséről is szól.

Idehaza nagy reményekkel nekiindult az év végén egy új közösségi média oldal, a Hundub.com - viszonylag vegyes fogadtatással. Céljuk egy olyan platform, amely szabadabb, mint a Facebook - ugyanakkor politikailag egyelőre nem tűnnek túl semlegesnek. Meglátjuk, itt van egy jó cikk a Szabad Európán, ami összefoglalja a helyzetet és az okokat.

2021 egészen biztosan az átmenet éve lesz: az online marketing változni fog, a platformok változhatnak, és ráadásul a fogyasztói szokások változása is biztosra tehető. A húszas évek eleje sok dolgot meg fog határozni, így szerintem fontos év lesz a következő.

A hazai kkv szektor talpon maradása ugyanakkor nagyon fontos. Mi ezt szeretnénk segíteni továbbra is a tudásunkkal és a szolgáltatásainkkal - és az Onlinemarketing Klubbal is. Magam részéről azt várom 2021-től, hogy ami elmaradt 2020-ban a kialakult helyzet miatt, azt pótolni tudjuk, és tudunk tovább fejlődni.

Addig pedig jó bulizást a szűk körű Szilveszterhez, és Boldog Új Évet!

###

A 2020-as visszaemlékezés sorozat további részei:

Szólj hozzá!

2020, 5/4: őszi visszaesés

Címkék: onlinemarketing

2020.12.30. szerda 09:28 Konrad

osz.jpg

Miközben szeptembert úgy kezdtük, hogy minden jó, lehetett sejteni, hogy ez nem fog sokáig tartani. Bár az oktatás elindult az iskolákban, és nem voltak komoly korlátozások sem, de elkezdtek romlani a statisztikák: egyre többen betegedtek meg a vírustól. Ugyanakkor érezhető volt, hogy miközben a tavaszi korlátozásokkal a nagy többség egyetértett, egy újabb, hasonló lezárás már nem lenne ennyire népszerű. A gazdasági következményekről nem is beszélve...

Októbertől egyre jobban lehetett sejteni, hogy baj lesz, de az élet haladt a rendes medrében. A szállodák nyitva voltak, lehetett menni éttermekbe és kisebb rendezvényekre is. Sajnos a vírus miatt ez nem volt fenntartható állapot, így november elején megkaptuk az újabb korlátozásokat, amelyek kitartanak az év végéig (kisebb változásokkal).

De a bizonytalanság már októberben érződött, és november elejére egyértelmű volt, hogy ez az ősz nem olyan lesz, mint a korábbiak: a forgalmak el fognak maradni a megszokottól. Ez végül úgy tűnik, sajnos igaz lett, se a Black Friday, se az adventi időszak nem ütött akkorát. Aztán az utolsó pillanatban persze elkezdtek vásárolni az emberek, de továbbra is nagy a bizonytalanság.

Időközben a Telex megerősödött, a 24.hu új ruhát kapott, és a Netflix bemutatta a szakmailag nagyon megosztó, de a nagyközönségnek kifejezetten népszerű The Social Dilemma című filmet, ami jól összefoglalja, miért is várható nagy mozgás a következő években a közösségi média területén.

Nálunk az ősz még több munkát hozott, újabb ügyfelek érkeztek. Ez a blog 15 éves lett, aminek volt akkora motiváló hatása, hogy ismét elkezdtem rendszeresen, minden hétköznap írni.

Leírtam egy új stratégiai modellt, amely szerintem megmutatja, hogyan működik az online marketing 2020-ban, és több bejegyzést is írtam a vásárlói és eladói viselkedésekről.

Közben a háttérben fejlesztettünk, és december közepére el is indítottuk az Onlinemarketing Klubot - egyelőre még nem túl nagy hírveréssel, de már működő szolgáltatásokkal.

Az év vége is olyan lett, mint az egész év: hullámvasút, volt benne sok jó és sok rossz, de a bizonytalanság mindent meghatározott. December végére viszont megérkezett az oltás a Covid vírus ellen, ami persze szintén megosztja az embereket, vitákat generál, de valós megoldást fog adni a helyzetre: ha minden jól alakul, tavasz végére már a korlátozások nagy részét fel lehet oldani, és őszre visszatérhet az élet a korábban megszokotthoz.

###

A 2020-as visszaemlékezés sorozat további részei:

 

Szólj hozzá!

2020, 5/3: a nyári remények

Címkék: onlinemarketing

2020.12.29. kedd 11:03 Konrad

balaton.jpg

Májusra lassan vége lett a Covid első hullámának, és miközben lazultak az intézkedések, a boltok újranyitottak, igyekeztünk levonni a tanulságokat is. Én is írtam erről egy hosszabb cikket. Aztán belevágtunk a nyárba...

A nyárba, ami így is furcsább volt, mint az előzőek. A külföldi utazás erősen korlátozott volt, és nem is igazán javasolták. Strandokra jártunk, de a nyár elején még óvatosan, hogy aztán a nyár végére ki lehessen rakni a Balatonra a megtelt táblát. Utószezon viszont nem volt, mert jött a szeptember... és mindaz, ami azzal járt.

De a nyarat átdolgoztuk. Az egyik tanulsága a tavaszi járványnak egyértelműen az volt, hogy az online jelenlétet erősíteni kell, így webáruházakat gyártottunk (jobbára Wordpress és Unas alapokon), és új webáruházas ügyfelekkel kezdtünk el dolgozni. Az később egyértelműen kiderült: igazán sikeres csak az lett, aki nemcsak hirtelen ötlettel ugrott bele az internetes kereskedelembe, hanem jól átgondolt módon.

Viszont a nyárnak volt egy olyan eseménye is, amely alapjaiban rengette meg a hazai internetes közösséget, ez pedig az Index.hu sorsa. A történet mára jól ismert, és kiderült, hogy miközben az Index tovább él (bár nem egyszerűen és nem további balhék nélkül), aközben megerősödött a 444.hu és a HVG.hu, tovább növelte piacvezető szerepét a 24.hu és megjelent egy új szereplő a régi Indexes gárda együtt maradt tagjaival, a Telex.hu.

Nem telt el eseménymentesen a nyár, de sajnos nem hozta el a járvány végét, sőt, a lazulásokat kihasználó tömegek - utólag már tudható ez is - visszahozták a vírust az országba. Így a szeptember majd ismét a járvány jegyében fog indulni, és ez fogja meghatározni az év végéig az életünket.

De a nyarat még többé-kevésbé kihasználta mindenki, utazgattunk, pihentünk, de dolgoztunk és terveztünk is.

A 2020-as visszaemlékezés sorozat további részei:

Szólj hozzá!

2020, 5/2: a tavaszi Covid hullám

Címkék: onlinemarketing

2020.12.28. hétfő 11:27 Konrad

eggs-4991809_640.jpg

Visszanézve az év elejére, a Covid hírek végig itt voltak velünk, egyre növekvő intenzitással. De ahogy már írtam, az első két hónap még békés volt (Covid szempontból). Februárban még nem számítottunk nagy lezárásokra, de március elején már igen. 

Ettől még persze éltünk, többé-kevésbé normálisan. Voltak rendezvények, voltak ügyféltalálkozók, jártunk éttermekbe és kávézókba, és igazán komolyan nem készültünk arra, ami lesz. Hogy aztán március közepével hirtelen minden egyik napról a másikra megváltozzon.

Az első sokk jóval keményebb volt, mint amire bárki várt, és olyan jó egy-két hét kellett, míg beállt az élet valami új rendbe. Ezzel együtt megtanultunk home office-ban dolgozni, miközben a gyerekeket otthon tanítjuk... nem volt egyszerű.

A cégek bizonytalanságát mi is megéreztük, természetesen. Voltak, akik leálltak, mások éppen ellenkezőleg, elkezdtek fejleszteni. Gáspár Katival konferenciát csináltunk, sok tanulsággal, de folytatás nélkül - hirtelen annyi online esemény lett, hogy már lassan senkinek sem maradt ideje mindenre. A nem online események viszont elmaradtak - ami üzletileg sem volt szerencsés, és magánéletben sem örültünk neki.

Az idegenforgalom minden területe behúzta a féket, ekkor még nem lehetett tudni, mi lesz az év további részében. A boltok korlátozása, korai bezárása a kereskedelem egyes részeit is tönkre vágta. Az állami támogatás nem volt olyan átfogó, mint más országokban, így összességében csak a bizonytalanság nőtt, és az a remény, hogy minden csak pár hónapig fog tartani - ami persze már akkor sem volt reális, de ha valaki azt mondta, ez kitart év végéig is akár, nagyon csúnyán néztünk rá.

És így jutottunk el május végéig, amikor úgy tűnt, a nyár elhozza az új remény idejét is, és mégis lehet "normálisan" élni. Az első hullámot viszonylag szerencsésen túléltük, a radikális és gyors intézkedéseket a többség nemcsak elfogadta, de támogatta is, így a megbetegedések száma alacsony volt, a halálozási számok még alacsonyabbak.

Volt miért bizakodnunk.

###

A 2020-as visszaemlékezés sorozat további része:

Szólj hozzá!

2020, 5/1: Covid előtt

Címkék: onlinemarketing

2020.12.23. szerda 12:45 Konrad

new-year-4714909_640.jpg

Hosszú volt ez az év, és még vége sincs igazán. Hosszú volt, de tanulságos. Az idei hátralévő öt bejegyzésben kicsit végigmegyek rajta, én hogyan láttam 2020-at.

1. rész: Covid előtt

Lehet, ez egyfajta időszámítás is lesz. Ahogy volt a 2008-as válság előtti és utáni időszak, úgy van a 2020-as covid előtti időszak, és reméljük lesz covid utáni időszak is.

Az idei évet senki nem tervezte úgy, hogy annyira nagyon különleges lesz. Volt egy lendülete a fejlődésnek, a legnagyobb gondot még év elején is az jelentette, honnan tudnak a cégek szakképzett, megbízható munkaerőt találni. Változást nem, de előrelépést vártunk, és a blogírást idén egy évtizedzáróval kezdtem. 

Aztán elindultam egy olyan irányba, ami mindig is érdekelt, és a 2018-19-es történések után úgy éreztem, van értelme a témával foglalkozni: ez pedig a környezetvédelem és a marketing kapcsolata. Azt hiszem, ez a téma nagyon fontos lesz, és covid után vissza is kell térni rá. Mert mi, marketingesek, számos módon befolyásolhatjuk a környezetszennyezést. A cégek környezetterhelésétől kezdve a téma megfelelő tálalásán keresztül a fenntartható fejlődésig sok felől meg tudjuk közelíteni a problémát, marketingesként is.

Egészen február végéig minden haladt a "normális", megszokott útján, még olyan hülyéskedésre is volt energia, mint a Lidl és az IKEA kis komment-játéka. Tervezgettük a tavaszt, készültünk a konferenciákra, és bár már jöttek a vírusról a hírek, de azért nem vettük azt annyira komolyan.

Így telt el idén két hónap. Meglepően kevés, de visszatekintve mintha nem is lett volna. Mert március elején már a vírus várható hatásáról írtam, igaz, kissé naivan megfogva a témát.

Két jó hónap adatott tehát nekünk idén, amikor még úgy láttuk, az élet halad a megszokott medrében. Tévedtünk, nem is kicsit... És ennél sokkal többet nem is tudok erről írni. Lényegében mindent, amit akkoriban gondoltunk, felülírtak a következő hónapok.

###

Szólj hozzá!

Mikor van vége az évnek?

Címkék: onlinemarketing tartalom üzlet

2020.12.22. kedd 12:03 Konrad

new-years-eve-5829158_640.jpg

Elsőre triviális a kérdés: mikor van vége az évnek? Naná, hogy december 31-én! De amikor kicsit jobban belegondolunk, azt látjuk, hogy az évnek akkor van vége, amikor már bezárt a bolt, amikor nincsenek kötelezettségeink stb.

A kérdés valójában az: mit kommunikáljunk, mikor van vége az évnek?

Van több olyan partnerünk, amelyik már pénteken bezárt, idén már nem dolgoznak. Nekik az év pénteken ért véget. Olyan is van, aki majd most szerdán dolgozik utoljára. Több webáruházas partnerünknél az "év vége" az utolsó karácsony előtti szállítása nap, és az új év eleje az első szállítási nap.

A kommunikációban ilyenkor egyértelműnek kell lennünk: mit jelent nálunk az év vége, és amikor nem vagyunk nyitva, mit is tud csinálni az érdeklődő?

A webáruházakból lehet rendelni akár Szenteste vagy Szilveszterkor is. A fizikai üzlettel rendelkező boltokban természetesen nem, de ha a két ünnep között nyitva vannak, akkor azt el kell mondani. Érdekes kommunikációs kérdés az is, mikor van pénzügy, mikor lehet számlát intézni például. Mert az, hogy mondjuk az üzlet nyitva van, nem jelenti, hogy mondjuk az adminisztrációs munkatársak is dolgoznak.

Az év vége tehát üzletileg változó, cégenként eltérő. Ezért ennek a kommunikálása kifejezetten fontos és szükséges is.

Mi például dolgozunk szerdáig, de aztán a két ünnep között csak ügyeletet tartunk - a közösségi média csatornákat és a futó kampányokat felügyelni kell.

Aztán jön az új év, új reményekkel...

Szólj hozzá!

Szabad-e célozni?

Címkék: onlinemarketing szabályozás célzás

2020.12.21. hétfő 10:00 Konrad

dart-1943313_640.jpg

Az online marketingben az talán legjobb dolog hirdetőként, hogy nagyon pontosan tudunk célozni. Több olyan célzási lehetőségünk van, amely a nem online marketingben lehetetlen, vagy csak nagyon nehezen kivitelezhető.

Ennek számos oka van, de elsősorban az, hogy különböző eszközök, szolgáltatások adatokat tárolnak rólunk, folyamatosan gyűjtik és frissítik azokat, és ezekből olyan profilokat állítanak fel, amelyek alapján kifejezetten pontosan leszük célozhatóak. Ezek a célzások mára annyira pontosak lettek, hogy a felhasználók egyre nagyobb része számára félelmetessé válnak.

Elterjedt vélemény például, hogy a Facebook figyeli a telefonunk mikrofonját, és amit hall, arra is céloz. Ez cáfolható, vagyis nem igaz, ez a cikk például erről szól (köszönöm, Bernschütz Mari a cikket!), de ettől még tudom, hogy sokan nem hiszik el, és állítják: márpedig a Facebook figyel.

És egyébként igaz is: a Facebook figyel. A beszélgetést nem, de azt például látja, ha egy közeli ismerősünkkel vagyunk egy helyen, hiszen a mobilunk helyadatait megkapja. És simán lehet, hogy ez alapján is céloz: ha a testvéremet érdekli egy téma, most keresett rá, most nézett meg valamilyen tartalmat, és aztán velem találkozott, akkor megmutatja nekem is azt a tartalmat.

Hogy miért? Mert ha bejön, akkor a célzás nagyon pontos, és a cél ez: minél pontosabb célzással megfogni a figyelmet, és ha a figyelem megvan, akkor talán kattint a hirdetésre, és vásárol a felhasználó.

Azt látom, hogy ettől félnek az emberek. Nem tudják, mi van a "gépház alatt", nem tudják, hogy évtizede gyűlnek az adatok. Ebben a fent linkelt cikkben is, ott vannak azok a bekezdések, amik rácsodálkoznak, hogy az alkalmazások képernyőképeket gyűjtenek a felhasználói szokásokról. Ez annyira nem új technika, hogy én már 13 és fél éve írtam erről: már akkor létezett olyan megoldás, amivel a weboldalon történt folyamatról filmet lehet rögzíteni. És a HotJar csak ezt követően robbant be a piacra...

A kérdés mára nem az, hogy az eszközeink a mikrofonon keresztül figyelik-e a beszélgetésünket. A kérdés nem az, hiszen teljesen mindegy. Annyi más módon tudnak körülöttünk anyagot gyűjteni, és ezekből felhasználói profilokat építeni, hogy a mikrofon már nem is kell.

A kérdés mára az: megengedjük-e, hogy ilyen mértékben célozhassanak a reklámok?

Az Európai Unió erre már pár éve adott is választ: csak akkor engedhető meg, ha a felhasználó erről tud. Erre lett kitalálva a GDPR szabályozás, a cookie policy, és minden más, kicsit zavaró megoldás, ami majd a jövőben fog megjelenni.

A technológiai cégek egy része is megadta a választ: egyre kevesebben engedik, hogy magukon kívül mások is gyűjtsenek rajtuk keresztül adatokat. Erről sok szó lesz a következő években.

Válasz amúgy még nincs a fenti kérdésre. Hirdetőként az ember hajlik arra, hogy igenis lehessen profilokat építeni, és így lehessen pontosan célozni. De felhasználóként a kép már sokkal összetettebb. Ezekkel az adatokkal ugyanis vissza is lehet élni, és tudjuk, hány cég él ezzel vissza.

Hiszen elég csak megnézni, milyen telefonról érkezik a látogató. Ha az egy drága mobil, akkor bátran lehet a felhasználónak magasabb árat mutatni, úgyis megveszi, nem?

És ez csak egy kicsi és "ártatlan" példa, sok más is van, de nem kívánok ötleteket adni. A lényeg: amivel vissza lehet élni, azzal előbb-utóbb valaki visszaél. Ahogy történt ez az utóbbi években sok helyen, elég csak a Cambridge Analytica botrányra gondolni.

Én a magam részéről félnék attól, ha mi, marketingesek szabad kezet kapnánk. Frederik Pohl és C. M. Kornbluth A ​Venus-üzlet című regényben már 68 éve megírta, milyen lenne a világ, ha a reklámcégek uralnák azt - nem nagyon tetszene senkinek. A szabályozás kell. A szabályozás mértéke lehet vita tárgya, de a szükségessége nem. Viszont jó lenne, ha egységes és nemzetközi szabályok lennének - erre viszont nagyon kicsi az esély.

Addig is, az adatok gyűlnek rólunk, a célzások egyre pontosabbak, és a felhasználói para meg csak növekszik. Csak aztán nehogy visszaüssön ránk, marketingesekre ez a folyamat valamikor...

13 komment

2021: restart

Címkék: onlinemarketing kampány üzlet

2020.12.18. péntek 10:04 Konrad

year-5026133_640.jpg

Egy biztos, 2021 nagyon sok szempontból rendhagyó év lesz. 2020 is az (volt, lassan), de erre 12 hónapja még nem számítottunk. De 2021-ről tudjuk, hogy más lesz.

Más lesz, mert a fogyasztás máshogy fog alakulni. Az év eleje még a Covid jegyében fog telni, de aztán ahogy egyre több embert beoltanak, úgy fognak lazulni a járványügyi intézkedések, és jó eséllyel nyárra, legkésőbb szeptemberre mind meg is fog szűnni.

Ez pedig egy nagyon érdekes és szokatlan helyzetet fog hozni: a tömeges újraindulást. Újra fog indulni néhány jelenleg álló szektor, újraindulnak azok a cégek, amelyek túlélték: szállodák, éttermek, rendezvényszervezők, szórakozóhelyek, színházak, mozik.

Egyszerre sokan és sok helyen. Hirtelen rengeteg kínálat fog megjelenni, mindenki gyors indulásban bízik, ami nagy eséllyel nem fog azért megtörténni, de szemmel látható felfutás biztosan lesz. A nagy kérdés az: vajon lesz-e annyi fogyasztó, amennyi kínálat?

Az újraindulás sosem egyszerű ezekben a szektorokban. Egy-egy konferenciának talán még könnyű lesz, de a teljes rendezvényiparnak már nem. A szállodák kis kapacitással el tudnak indulni, de az éttermeknél kérdés, mennyire kevés ember lesz az "elég" ember a működéshez. És így tovább, az ilyenfajta restart kihívás mindenkinek.

A hirdetések esetében is ezt látom: amikor hirtelen majd mindenki elkezdi hirdetni magát, nagyon nagy lesz a reklámzaj. Szállodák, események, filmek, színházi előadások, koncertek... Iszonyúan kreatívnak kell lenni, hogy kitűnjünk majd a sokaságból.

El kell már most kezdeni az újraindulást tervezni. Minél előbb elkezd valaki kommunikálni, annál nagyobb esélye van egy kis kezdeti figyelemre. De nem lesz elég a jó kommunikáció: jó ajánlatok is kellenek. És kreativitás. Jó nagy pohárral.

1 komment

Női meglepetések

Címkék: onlinemarketing kampány

2020.12.17. csütörtök 10:18 Konrad

woman-1979272_640.jpg

Feminista vagyok. Egészen pontosan: hiszek abban, hogy a nők minden szempontból egyenjogúak a férfiakkal, sem a nőknek, sem a férfiaknak nincsenek kötelező életpályái, és sem a nőket, sem a férfiakat nem szabad belekényszeríteni vélt nemi szerepekbe.

A fentiek miatt régebben sok konfliktusom volt, mára ez már kevesebb, egyre többen gondolkoznak hasonló módon. Sokan persze félreértik ezt. Mert a fentiek nem jelentik azt, hogy egy nő ne legyen anya, és egy férfi ne legyen apa. Nem jelenti azt, hogy a nemi szerepeket meg kellene fordítani. Nem jelenti azt, hogy nincs kisfiú meg kislány.

De azt jelenti, hogy egy lány is lehet jó matekos és lehet belőle mérnök. Hogy egy fiú is lehet férfi akkor is, ha a konyhában szeret dolgozni vagy mondjuk balettozni akar. És jelenti azt, hogy nem kell kiskoruktól férfinak és nőnek idomítani őket, nem kell a nemi szerepekbe belekényszeríteni őket.

És természetesen jelenti mindez azt is, hogy a nőknek ugyanúgy meg kell adni az előrelépési lehetőségeket minden területen (össze kell törni az üvegplafont), és meg kell adni a nőknek is ugyanazt a fizetést, amit a férfiaknak.

Felnőttként pedig ne legyünk a sztereotípiák fogjai. Ne fogadjuk el, hogy a nők nem tudnak vezetni, mert sokszor jobban vezetnek, mint a férfiak. Ne fogadjuk el, hogy a férfiak nem tudnak gyereket nevelni, mert tökéletesen képesek ellátni a pelenkázástól az altatásig mindazt, ami egy kiegyensúlyozott babának, gyereknek szükséges. És ne, ne mondjuk azt, hogy "ez a nőké, az meg a férfiaké" olyan dolgokra, amik valójában nemtől függetlenül használhatóak.

Természetesen vannak kivételek. A ruházkodásban, a kozmetikumokban, az egészségügyben és persze a szexualitásban is vannak tipikusan női és tipikusan férfi kínálatok - igaz, ez sem ennyire fekete-fehér, hiszen a homoszexuális férfiak jelentős vásárlói például a kozmetikumoknak, bár ez sem jellemző mindannyiukra. De még ezekben az esetekben is van átjárás.

A reklámok esetében hajlamosak vagyunk a fentieket figyelmen kívül hagyni. Miközben szóban sokan egyetértenek velem, észre se veszik, hogy a fentiek szellemiségével szemben cselekszenek. Amikor nőknek szóló karácsonyi hirdetésben (Női meglepetések, BestByte) vasalót kínálnak... Na, akkor valahol felsír egy feminista, és furcsán néz az a férfi ismerősöm is, aki maga vasal otthon az egész családra.

Mert a nemi szerepek félreértése és sztereotip megjelenése a mindennapokban ezt is jelenti. Azt, hogy ami kislány az rózsaszín, ami fiú az kék. Azt, hogy ami konyha az női, ami autó az férfi. De miért? Mert így szocializálódtunk sok évtizeddel ezelőtt, ezt szoktuk meg.

És ezen kell túllépnünk. Ezeket a szerepeket kell végre a helyén kezelni, és akkor nagy eséllyel nem fogunk megsérteni se nőket, se férfiakat az üzeneteinkkel.

Sokat változott a világ az elmúlt 50-100 évben. Ezen a téren is.

Szólj hozzá!

Az e-kereskedelem Achilles-ínja

Címkék: üzlet ebusiness

2020.12.16. szerda 10:02 Konrad

shopping-4000414_640.jpg

Az e-kereskedelem így 2020-ban a pandémia miatt sokkal nagyobb hangsúlyt kapott a hírekben is, mint a korábbi években. És az év vége egyébként is egy felfokozott időszak, még akkor is, amikor az üzletek normálisan vannak nyitva... De most, az e-kereskedelem tényleg nagyon fontossá vált.

Bár a forgalom sokkal hektikusabb, mint más években. Sok vevő várt ki majdnem az utolsó pillanatig, és azt látom, hogy ez az a hét, amikor hirtelen mindenki mindent meg akar venni. Ami jó a kereskedőnek, de nem biztos, hogy minden esetben sikeres vásárlást eredményez.

Mert bár áru van, de annak el is kell jutnia a vevőhöz. És ez a szűk keresztmetszet. Minden évben ez a szűk keresztmetszet, de tavaly mintha ezt sikerült volna a cégeknek normálisan kezelni. Idén viszont már az egyik nagy szereplő lényegében összeomlott, egyes áruházak ki is kapcsolták a velük való szállítást. És kérdés, a többiek mennyire lesznek képesek lekezelni az iszonyatosan nagy forgalmat.

Az egész e-kereskedelemben az utolsó lépés az, ami a legnehezebb. A vevők tényleges kiszolgálása. Több olyan gond is van ezzel, amely nem igazán van minálunk megoldva.

Az egyik nagy probléma az ár. A kiszállítás költsége nagyon magas, 1500,- Ft körül mozog. Ezt valakinek ki kell fizetni, és az a valaki a vevő lesz. Vagy beleépítve az árba, vagy külön kifizetve. Ez rögtön meg is mutatja, mi az a pont, ahol egy-egy webáruház előnyt tud szerezni: az olyan átvételi megoldásokkal, amelyek olcsóbbak. Az üzletben történő átvétel az egyik, a csomagpontos megoldás elvileg a másik (erre még visszatérek) és ami még előfordul, az a "saját kezű" kiszállítás, ami viszont vagy szintén drága, vagy csak nagyon lokális.

Mert amúgy lehet ezt olcsón is csinálni, különben nem tudnál egy darab pizzát rendelni...

Az üzletben átvétel lokális, nagyon. A csomagpontokkal az a baj, hogy betelnek. Most, karácsony előtt, egy csomó helyen nincs szabad kapacitás - nem tudnak több csomagot fogadni ezek a helyek. Marad tehát a csomagszállítás (ez az, ami drága), és persze a saját kiszállítás. Az pedig megint csak nagyon lokális... Bár az üzlethez képest a saját szállítással kicsit nagyobb kört lehet úgy lefedni.

Jön a Karácsony, és miközben a hagyományos üzletek akár december 24-én is tudnak forgalmat csinálni, az online üzletek nagyon hamar "bezárnak". Rendelni persze lehet, de kiszállítás már nem lesz. Jellemzően valamikor december 19-22. között van az utolsó rendelési nap, amikor még szállítanak, illetve ameddig felvesznek karácsony előtti szállításra.

Összefoglalva: a kiszállítás drága és nehézkes. Ez az a probléma, ami miatt az online vásárlás egyelőre nem tudja helyettesíteni a boltokat...

Szólj hozzá!



süti beállítások módosítása