Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

MUNKA!

  • Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (558) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (231) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) e-business (5) ebusiness (105) ekormányzat (3) előadás (21) email marketing (43) érdekes (206) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (161) fórum (6) gépház (97) gerillamarketing (10) google (111) hiba (107) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (30) kampány (371) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) Klub (9) közösség (240) közösségi média (14) kreatív (120) kutatás (98) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (4) Marketing és környezetvédelem (4) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (35) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1224) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (200) seo (49) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (323) stratégia (3) szakcikk (6) szövegírás (33) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (72) tartalommarketing (3) telefon (3) turizmus online (5) twitter (6) üzlet (326) üzleti kommunikációs hónap (4) video (113) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (247) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Még egy pénteki tanítás

Címkék: onlinemarketing oktatás ajánló

2021.05.07. péntek 09:33 Konrad

marketing-1320699_640.png

Bár már május van, de maradt még egy tanítási napom péntekre. Most egy számomra új órát fogok tartani az Edutus-on. Felkértek, hogy az Online marketing képzésen az eddigi két tárgyam mellé vállaljak el egy harmadikat is: az Online reklám órát.

Amikor új tárgyat kezdek el tanítani, akkor a feladatban az a legnagyobb kihívás, hogy kitaláljam, mit szeretnék elmondani annak keretében. Az ilyen szakmai tárgyaknál ugyanis nem kapok valamilyen központi iránymutatást, nincs elvárt tananyag. Az van, amit én akarok elmondani. Most szerencsére építhettem arra, hogy korábban mit tanított Damjanovich Nebojsa ennek a tárgynak a keretében, de persze attól azért részben eltértem.

Egyrészt nem akarok (és nem is szeretek) mások előadás anyagából dolgozni, másrészt én más szerkezetben és némileg más tatalommal fogom a tárgyat előadni. De a lényeg persze marad: az online reklám egyrészt jelenti azt a piacot, ami ma a magyar online reklám piac, benne tartalomszolgáltatókkal, sales house-okkal, ügynökségekkel, technológiai szolgáltatókkal, szervezetekkel és persze a megrendelőkkel (hirdetőkkel). Másrészt jelenti azokat a feladatokat, amelyeket a konkrét hirdetések jelentenek. Milyen típusú kampányok lehetnek, ezeket hogyan kell megtervezni, mi ennek a menete stb.

Érdekes lesz, és nekem is kihívás, amikor először tartok valamilyen témában előadást. És ezzel majdnem vége az egyetemi oktatásomnak ebben a félévben. Lesz még egy előadásom jövő hétvégén, de az rövidebb is lesz, és egy újabb egyetemen fog történni. De erről majd jövőhéten írok.

Szólj hozzá!

Viszlát, nagyon drága sms!

Címkék: üzlet e-business

2021.05.06. csütörtök 10:47 Konrad

people-2566427_640.jpg

Pár napos hír, hogy a Magyar Telekom kinyírta az emelt díjas sms szolgáltatást. Ez ugye az a fizetési megoldás, amikor az ember egy elküldött sms-el fizet valamiért, és a díjat a telefonszolgáltatón keresztül fizeti ki. A megszüntetés oka: túl sok volt a visszaélés...

Azzal, hogy a Telekom megszüntette, valószínűleg előbb-utóbb a többi szolgáltató is kivezeti a kínálatából. Pedig az emelt díjas sms sokáig nagyon fontos szolgáltatás volt, és a mai napig használják. A Telekom is elmondta, hogy havi százezer ilyen sms-t kezelt. Ez volt ugyanis az első olyan online fizetési lehetőség, amely könnyen használható, érthető, és a felhasználók megbíztak benne.

Bár bankkártyával mindig is lehetett fizetni, de sokan a mai napig nem bíznak abban, ha online fizetésre használják azt. És azok aránya, akik nem mertek használni bankkártyát, régebben sokkal nagyobb volt. Erre adott megoldást az emelt díjas sms: megbízhatóbbnak (és egyszerűbbnek) tűnt, mint a kártyás fizetés.

Igaz, sokkal drágább volt. A szolgáltató nem ritkán elvitte a kifizetett pénz felét, ami nagyon magas jutalék a bankkártya alacsony (akár 2 alatti) százalékához képest. Így viszonylag korlátozott volt a szolgáltatások köre, amelyek használták ezt a fizetést. Jobbára tartalomhoz lehetett így hozzáférni, olyanokhoz is, mint a csengőhangok vagy mobil háttérképek.

Manapság ezek is a múlt homályába vesztek, és annyira nem sajnáljuk azokat. Az sms-t se fogjuk sajnálni, a Covid19 újabb csoportokat húzott be az online fizetések világába, mára azt hiszem tényleg nincs nagy jelentősége, hogy már nem elérhető ez a szolgáltatás.

4 komment

Ne (te) dolgozz!

Címkék: onlinemarketing ajánló üzlet Klub

2021.05.05. szerda 09:55 Konrad

thailand-2113685_640.jpg

Ma kezdődik a MarketingMájus rendezvénysorozata az Onlinemarketing Klubban, és az első előadás annyiban kicsit rendhagyó lesz, hogy nem szigorúan véve marketing a téma. Viszont azt gondoljuk, hogy a cégek a marketinget nemcsak önmagában mint feladat kezelik, hanem a működés részeként. Így aztán fontos lehet, hogyan lehet beilleszteni a mindennapi működésbe, mit kell házon belül tartani és mit lehet kiszervezni.

A feladatok megosztása, kiadása sosem egyszerű kérdés. Nem egyszerű cégen belül se, de kifelé főleg nem. Így az előadásban erről mindenképpen fogok beszélni: mi alapján dől el, mit kell mindenképpen házon belül tartani, és mi az, amit érdemes kiszervezni.

Ahogy korábban írtam, átestem a Covid19-en, méghozzá úgy, hogy lényegében a márciusom kiesett: nem tudtam dolgozni. A cégünk mégis működött tovább, bár én vagyok a szakmai vezető. Azt is el fogom mesélni, hogyan, és miért volt ez lehetséges. Egy dolgot előre elárulok: nagy segítség volt ebben az összes kollégám...

Kell egy logikus és működő szisztéma, amivel a céged működik, és kell egyfajta tervezettség. Ezek az alapok, és erre épül minden. Erről fogok beszélni tehát ma 14 órától az Onlinemarketing Klub Facebook csoportjában. Az előadás a tagoknak később is visszanézhető lesz, így ha lemaradsz is tudod pótolni.

Gyere, és hallgass meg, azután kérdezz bátran!

Szólj hozzá!

Írjunk stratégiát!

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.05.04. kedd 10:13 Konrad

businessman-2606506_640.jpg

Mostanában egyre több olyan feladatunk van, amelynek része egy stratégia elkészítése. Úgy érzem, erre most kialakult egy igény a kkv-k (kis- és középvállalkozások) körében, így érdemes újra átvenni, hogyan is lehet stratégiát készíteni.

Több lehetséges út van erre, én azt mutatom meg, mi hogyan dolgozunk, milyen lépéseket hajtunk végre, amikor stratégiát alkotunk. A következőkben megmutatom a lépéseket, majd az egyes elemeket az Onlinemarketing Klubban egy-egy cikkben külön is kifejtem. Ami talán újdonság: egy kitalált, de konkrét példán fogom végigvezetni a folyamatot.

A példa cégünknek legyen a neve Példa Kft. A Példa Kft. üzemeltet egy webshopot és van egy üzlete is. A termékköre könyvek, azon belül is elsősorban szórakoztató irodalom. Specialitásuk, hogy külön kérésre idegennyelvű könyveket is be tudnak szerezni. Az üzlet viszonylag jól működik, de a webáruház még nem régóta üzemel.

Ahhoz, hogy bármilyen üzleti, marketinges folyamatnak neki tudjunk kezdeni, tisztázni kell a célokat. A stratégia alkotás első lépése tehát az, hogy megismerjük a rövid- és hosszútávú célokat. Ennél azért szeretünk egyel tovább is lépni: azt is meg szoktam kérdezni, mi az, amit ha sikerül elérni, "jól érzi magát" a cég, és ide milyen időtávon szeretne eljutni.

Példa Kft. üzleti célja a forgalom növelése. Erre két utat lát: az egyik a bolti forgalom növelése, de az csak korlátozottan lehetséges amiatt, hogy csak egy üzlete van. Így a hangsúlyt az online forgalom növelésére kívánja helyezni. Az elkövetkező egy évre a célja, hogy szerény profitot hozzon az online értékesítés. Pontos célmeghatározást majd a célról szóló cikkben adunk meg.

A második kérdésünk a célcsoportok. Néha természetesen feladat lehet a célcsoport kitalálása is, illetve a stratégiák között lehet olyan, hogy új célcsoportokra van szükség, de az elején akkor is tisztázni kell, hogy kik a jelenlegi vevők, illetve mit szeretne a cég, kik legyenek a vevők.

Példa Kft. célcsoportját részben az eddigi vevők alapján tudja összeállítani, részben van erről egy elképzelése is. A részleteket majd a célcsoport cikkben, de azt elárulhatjuk, hogy a hangsúly szeretnének fektetni az idegen nyelvű könyvek eladására is.

Ezt követően meg kell ismernünk a céget és a piacot. Részben úgy, hogy beszélgetünk a céggel, részben úgy, hogy mi magunk is végzünk kutatásokat. Ennek a résznek a feladata az is, hogy átnézzük az elérhető adatokat weboldal forgalomról, kampányokról.

Példa Kft. rendelkezik előző évi forgalmi adatokkal, tudja, kik a nagy piaci szereplők, és ismeri a nemzetközi konkurenciákat is.

A következő lépésben az eddigi megkapott eredményeket rendszerezzük. Erre a SWOT analízist használjuk, amelynek a lényege, hogy összeszedjük a cég erősségeit és gyengeségeit, illetve összeszedjük a lehetőségeket és a veszélyeket.

Példa Kft. alapos SWOT analízist készít, ahol talán a belső tényezők közül a gyengeségek megtalálása volt a legösszetettebb...

A SWOT analízis már lehetőséget ad arra, hogy következtetéseket vonjunk le: milyen irányokba lesz érdemes elindulni a cégnek.

Előre lehetett tudni, hogy online kampányok erősítése fog kelleni. De mi még? Erre is választ ad egy jó SWOT analízis.

Ha a SWOT kész, a következtetések készen vannak, akkor ebből meg tudjuk határozni a stratégiát.

És itt majdnem készen is vagyunk. A stratégiánk adott, a következő lépés már annak végrehajtása, ami ugye taktika tervet jelent. De mégis van egy fontos lépés, amit itt még meg kell tennünk: meg kell határoznunk, hogyan fogjuk a folyamatokat mérni, milyen mérőszámokat kell rendszeresen átnézni. Vagyis szükségünk van mérésre és visszacsatolásra.

És itt a vége, ebből áll össze egy komplett stratégia. Igaz, ez így csak vázlat, a következő napokban jövök az egyes pontok kifejtésével az Onlinemarketing Klubban.

A Példa Kft-nek pedig az ajánlatunk elfogadása után adunk is egy házi feladatot: össze kell szedniük, mi a céljuk, mit szeretnének elérni.

Szólj hozzá!

Marketing május - kevesebb munka, több profit!

Címkék: onlinemarketing ajánló Klub

2021.05.03. hétfő 10:49 Konrad

document1.jpg

Amikor tavaly év végén elindítottam az Onlinemarketing Klubbot, azzal a céllal tettem, hogy egy profi tudásmegosztó, segítő szakmai közösség legyen, egy kisebb, de válogatott, szakmailag és emberileg is támogató közösséggel.

Természetesen vannak már tagok, és közülük többen is azt mondták, leginkább az foglalkoztatja őket, hogyan lehetne kevesebb munkával nagyobb profitra szert tenni. Gondolom te is ábrándoztál arról, hogy sokkal kevesebbet dolgozz. De aztán visszahúz a valóság. A valóság, amiben ott van egy csomó feladat:

  • dolgok, amit nem éri meg (még) kiszervezni,
  • az élmény, ami miatt belefogtál az egészbe és még hétvégén is örömmel foglalkozol vele – hiszen ez „nem is munka”
  • a nehézségek, vagy a tanulnivalók
  • az agyalás dolgokon, aminek sosincs vége.

Lehet, hogy a céged elfut egy darabig magától (tényleg, ha mondjuk a Covid egy hónapra kirántja a cégvezetőt a rendszerből, mi történik? Túléltek, vagy összeomlotok?)

Körbe kérdeztünk, és találtunk pár igazán időigényesnek, vagy pénznyelőnek tűnő dolgot a vállalkozásokban, amikre azt szoktuk mondani, na az aztán tényleg nem fér bele abba, hogy kevés munkával keressünk pénzt. Most 4 előadásban derül ki, hogy valójában mégis mind a négyre igaz ez az állítás, ha szakértő módon, örömmel és tudatosan csináljuk.

Az első előadásban a feladatok kiszervezéséről beszélek.

A másodikban a rendezvényekről lesz szó, amik pénzt termelnek – Petőfi Tamás rendezvényes elárulja azokat a mesterfogásokat, amivel nem az előkészülettel és az utómunkával, meg a jópofizással telik el az időd, hanem amivel pénzt tudsz keresni.

A harmadik egy igazán izgalmas és aktuális téma: a videózás! Azt látom, hogy ez rengeteg cégnél mostohagyerek, ráadásul borzasztó nehéz rá azt mondani, hogy kevés munka és azt is nehéz látni, hogy hol van itt a pénz, mert végképp ritka, ha azonnali a profit hoz. Mégis szükséges, és profitnövelő dolog, de persze akkor, ha jól csináljuk – ebben fog segíteni nekünk Keresztúri Gergely.

Az utolsó téma talán kicsit megosztó: a kapcsolati tőke, mint profitforrás. Mind tudjuk, hogy fontos, és aki valóban elért valamit az életben, az pontosan tudja, hogy a kapcsolati tőkéje miatt tart ott, ahol tart. Kit ismersz, mit értél el, kikkel tudsz együttműködni? Hogy segítenek neked abban, hogy együtt keressetek még többet? – Tollár Móni előadásában a tudatos kapcsolati tőke használatra kapunk tippeket.

Május utolsó napján pedig egy újfajta állandó klubesemény lesz. Közös Zoom beszélgetésben oszthatunk meg egymással minden kérdést, gondolatot, amivel a hónap során találkoztunk.

Tehát lesz négy plusz egy eseményünk májusban, és hét közben cikkek a klub weboldalán, beszélgetések a csoportban. Önmagában a rendezvények miatt is érdemes előfizetni, de ráadásként ott vagyunk, mint közösség, és segítünk, ha bármilyen szakmai kérdés felmerül.

Te is komolyan gondolod? Legyél tag az Onlinemarketing Klubban! >>>

Szólj hozzá!

Ismét péntek, ismét tanítás

Címkék: oktatás közösségi média

2021.04.30. péntek 09:44 Konrad

social-2217781_640.jpg

A Wekerle Sándor Üzleti Főiskolától, egészen pontosan dr. Géró Imrétől pár éve érkezett a felkérés, hogy vállalnám-e a Közösségi média marketing című tantárgy tanítását. A kihívás a felkérésben az volt, hogy nem szívesen vállalok nappalis tárgyat, mert nagyon sok időmet lefoglalja, és közben ugye nem a tanítás a fő tevékenységem.

Olyan formában vállaltam el, hogy egyrészt tömbösítettük a tantárgyat, vagyis a félév folyamán összesen 10 alkalommal van óra, másrészt nem egyedül tartom, hanem felkértem Gáspár Katalint, a Harmonet tulajdonosát, hogy tartsuk együtt. Így már nem jelentett akkora terhelést. Azóta volt pár félév, és ez a felállás működik. A jelenlegi félév utolsó órája pedig ma lesz - ami azért igazán érdekes, mert ezt nem mi tartjuk, hanem a hallgatók. Itt kell bemutatniuk azt a projektet, ami egyben a vizsga is: egy szabadon választott nonprofit szervezet közösségi média jelenlétének az elemzését és ez alapján javaslatot, hogyan lehetne az jobb.

Izgalmas feladat és izgalmas lesz az is, kiket választottak és milyen javaslatokkal érkeznek. Egyrészt egy ilyen feladattal kiderül, mennyire figyeltek a félévben, másrészt inspirálnak is, hiszen sokszor érkezett már olyan ötlet, amely egyedi és különleges volt.

Annyiban tehát ez most nem tanítás, hogy nem én tartom az órát, de annyiban igen, hogy a meghallgatás és az osztályozás is a feladat része. De mégsem lesz olyan fárasztó, mintha nekem kellene végig beszélni, és nem is lesz olyan hosszú, mint a korábbi péntekeken.

Jövőhéten pénteken pedig lesz egy új tantárgy, de arról majd egy hét múlva mesélek!

Szólj hozzá!

Boldog születésnapot, 444!!!

Címkék: weboldal

2021.04.29. csütörtök 10:54 Konrad

head-776680_640.jpg

Tegnap volt 8 éve, hogy elindult a 444.hu portál. (Az indulásról akkoriban itt írtam.) Az Uj Péter nevével fémjelzett újságnak nem fogok írni egy nagy dicshimnuszt (bár akár tudnék is), mert nem illene hozzá. A 444-ben pont azt a fajta stílust szeretem, amely nem konvencionális, amely nem akar olyan lenni, mint valami hivatalos újság. A 444 egy olyan jelenség, amely megosztó, de mégis hasznos. Amely ha nem lenne, hiányozna. Amely piszkálja azok csőrét, akik nem akarnak kontroll nélküli nyilvánosságot.

Lehet a 444-et utálni, lehet kritizálni, meg lehet próbálni lenyomni, de az az igazság, hogy mára nem lehet semmibe venni. Volt erre évekig próbálkozás, de egy olyan szolgáltatás, amely nyolcadik éve él - és lássuk be, határozottan politikai ellenszélben (és ezzel most finoman fogalmaztam) -, az mindenképpen számít. Ráadásul képes fejlődni is, többek közt az olvasók támogatásával.

A 444 túlélte a Covid19 miatti tavalyi reklámpiaci visszaesést is, de sokkal nagyobb érdeme, hogy túlélte az elmúlt 8 évet. Én nagyon remélem, túléli a következő sokszor nyolcat is.

Boldog születésnapot, 444.hu!

Szólj hozzá!

Újrahasznosítás

Címkék: tartalom szövegírás facebook közösségi média tartalommarketing

2021.04.28. szerda 10:13 Konrad

earth-158805_640.png

A közösségi médiában folyamatosan változik az, hogy kik látják a tartalmaidat. Ahogy telik az idő, ha jól dolgozol, egyre többen találkoznak veled, újabb és újabb embereket érsz el. De a közösségi média néhány eszközében ez annyit jelent, hogy az új tartalmakkal érsz el embereket. Vagyis azt olvassák, amit most kiraksz, és azt nem, amit hetekkel ezelőtt. Lehet, pár napot még visszanéznek, ha tényleg érdekes számukra a tartalmad, de többet nem. Ilyen eszköz például a Facebook vagy a Twitter is.

A blogoknál és a YouTube videóknál persze kicsit más a helyzet, ott sokszor a látogatók keresőből vagy ajánlásokból érkeznek, így megtalálják a régi tartalmakat is, igaz, azt nem szükségszerűen tudják, hogy az éppen megtalált tartalom valóban régi.

Így aztán az elkészült tartalmaknak más az élettartamuk. A blogbejegyzés, a YouTube videó sokáig él, lényegében addig, amíg azt valamiért le nem törlöd. Ezzel szemben például a Facebook tartalom csak maximum pár hétig aktuális, utána, lényegében elsüllyed, elvész. Emiatt lehet értelme annak, hogy néha elővegyél olyan bejegyzéseket vagy témákat, amelyekkel régebben már foglalkoztál.

A tartalomszolgáltatóknál sem ismeretlen ez a módszer. Itt most elsősorban nem a nagy hírportálokra kell gondolni, sokkal inkább a kisebb, magazin jellegű tartalmakra. Több helyen is bevett gyakorlat, hogy korábban (értsd: évekkel ezelőtt) írt cikket kicsit modernizálnak és újrapublikálnak. Az sem ritka, hogy hónapokkal ezelőtt írt cikkeket ajánlanak újra a Facebook oldalon.

Pont a fent leírt jelenség miatt ezek a tartalom újrafelhasználások működnek. Igaz, természetesen csak az olyan témák esetében, amelyek időtállóak. A napi híreket senki nem akarja hetek múlva újraolvasni...

Szólj hozzá!

Mikor kell(ene) posztolni?

Címkék: facebook twitter közösségi média instagram LinkedIn

2021.04.27. kedd 09:59 Konrad

Sokszor kérdezik, mikor kell posztolni Facebook-on, Instagramon, vagy más felületen. Erre sosem tudtam igazán jó választ adni, mert ahhoz, hogy a teljes piacra igaz kijelentést tegyek, nem látok elég adatot. Viszont most belefutottam egy tavaly augusztusi cikkbe, ami kifejezetten részletesen vizsgálja ezt a kérdést.

Facebook, Instagram, Twitter és LinkedIn posztokat vizsgált, és nemcsak úgy általában, hanem szegmensekre bontva: mikor lesz a legnagyobb aktivitás, mikor lehet a legtöbb terméket eladni, és így tovább. Például ha azt akarjuk, hogy sok aktivitás legyen általában, akkor szerdán 11 és kora délután kell posztolni, és a vasárnapot el kell felejteni:

btp-2020-facebook-heatmap-global.png

Nem szeretném a teljes cikket idemásolni, olvassátok el, érdemes. Aztán mindenki próbálja ki, nála hogyan működnek ezek az időpontok, mennyire igaz a saját célközönségére. Mert azt nem szabad elfelejteni, hogy minden ilyen kutatás az átlag eredményt adja, és nem azt, hogy nálam pont mikor lesz jó a posztolás. Ezek a kutatások mégis nagyon hasznosak: olyan tippeket adnak, amelyekkel el lehet indulni. Például kipróbálni az itt jónak jelzett időpontot, és elkerülni azokat, amikor nem érdemes kirakni tartalmat.

Így most van egy jó válaszom, ha kérdezik, mikor posztolj. De azt azért továbbra is mindig hozzá fogom tenni: kísérletezni kell, mert minden cég, minden célcsoport másképp működhet.

1 komment

Hová tűntek a bannerek?

Címkék: kampány

2021.04.26. hétfő 10:18 Konrad

here-3343947_640.png

Elvesztek. Nem az összes, de nagy részük. A napokban kellett screenshotot csinálom bannerekről egy órámhoz, és akkor vettem észre, hogy sokkal kevesebb banner jelenik meg, ment pár éve. Nem szoktam magamtól bannereket nézni, bevallom, van hirdetésblokkolóm. Nem minden oldalon használom, de ahol korábban rengeteg banner volt, és lassította a böngészést, ott igen. Most kiderült, emiatt most nincs szükség blokkolóra.

Nagyon régóta olvasgatom a szakmai híreket, de valahogy erről nem volt azokban szó. Arról igen, hogy tavaly 5 százalékkal nőtt a piac, ami ugye kifejezetten jó eredmény, ismerve a történéseket. Amúgy jobban körbenézve találkoztam bannerekkel, sok kisebb oldalon (tehát amelyik nem a top 10-15-ben van) ugyanúgy sok banner van, mint korábban. Csak valahogy a nagyoknál lett kevesebb.

Nem tudom, ez trend-e, vagy pillanatnyi helyzet. A piac ugye elsősorban a hirdetőktől függ, de annyiban a tartalomszolgáltatóktól is, hogy hogyan áraznak. Kell még egy jó év minimum, hogy visszaálljon a piac a 2019 körüli állapotokra (illetve jó esetben oda, rosszabb esetben a 2017-esre talán), és majd akkor kiderül, hogy ez most csak anomália, vagy állandósuló változás.

És persze az is lehet, én tévedek, és csak éppen rosszkor kerestem bannereket. Mondjuk annyira nem hiányoztak...

Szólj hozzá!

Pénteki tanítás - új tárgy

Címkék: onlinemarketing oktatás

2021.04.23. péntek 10:29 Konrad

puzzle-562566_640.jpg

A Wekerlén pár éve kezdtem el tanítani, Gáspár Katalinnal közösen a Közösségi média marketing tantárgyat tanítjuk nappalisoknak és levelezősöknek. Már az első félév jól indult, épp akkoriban kerestünk gyakornokokat, és többen is dolgoznak a mai napig abból a csoportból nálunk.

A tantárgy jellege miatt is szeretem, a kedvenc témáim egyike a közösségi média, szívesen beszélek róla, szívesen tanítom. Most pénteken viszont egy másik tantárgyat fogok tanítani. A Wekerle ugyanis marketing menedzser képzést indított, és ennek első féléves tematikájában szerep az Online marketing és trendjei tárgy. Erre kértek fel, és vállaltam el, így pénteken és szombaton délután erről fogok beszélni a képzésen résztvevőknek.

Annyiban nem teljesen új a tárgy, hogy jelentős részben azt fogom tanítani, amit a múlt héten tanítottam, de lesznek eltérések. Részben a képzés hossza miatt (ez most másfél órával rövidebb), részben a képzés jellege miatt (néhány olyan tantárgyat nem tanulnak, amit a másik csoport tanult). Így át kellett dolgoznom a tananyagot, és ezzel együtt kicsit frissítettem is azt.

Az ilyen intenzív képzéseknek egy hátránya van: annyira sok információt kell átadni rövid idő alatt, hogy nemcsak én szoktam elfáradni, hanem a hallgatók is. Az online forma ezen nem segít, bár tény, a rögzíthetőség lehetővé teszi a hallgatóknak a visszanézést, ha ilyenre van igényük.

Az anyag tehát kész, lássuk, mit hoz az új csoport!

Tanultad, de vannak kérdéseid? Onlinemarketing Klub!

Szólj hozzá!

Egyszerűsítés

Címkék: kreatív szövegírás

2021.04.22. csütörtök 10:08 Konrad

sky-background-1077084_640.jpg

Minél hosszabb az üzenetünk, annál kevésbé fogják meghallgatni, megérteni. Aki már foglalkozott online kommunikációval, ezt egyfajta ökölszabályként kezeli. Így aztán rövid szövegekkel, képekkel, egyszerű videókkal próbálunk kommunikálni, és igyekszünk egyszerre csak kevés dolgot elmondani.

Ami a probléma, az mindig az szokott lenni, hogy ehhez a kommunikációhoz egyszerűsíteni kell. És felmerül a kérdés: mit hagyjunk el, miről ne beszéljünk, mit ne mondjunk el? Minden egyes hirdetésnél, minden egyes Facebook posztnál meg kell küzdeni ezzel, ha egyébként túl sok elmondani valónk volna.

A probléma alapvetően az, hogy amennyiben túlságosan sokat egyszerűsítünk, úgy vagy könnyen érthetetlenné válhat az üzenet, vagy félreérthető az, amit továbbadunk. Ezért úgy kell vágni, hogy ami megmarad, az önmagában is érhető és értelmezhető legyen.

De egyszerűsíteni szinte mindig kell. Éppen ezért sok esetben nem egyszerre, egy menetben adunk át üzenetet, hanem több lépésben kell ezt megtennünk. És ez a több lépés sokszor azt is jelenti, hogy az első pillanatban csak figyelmet tudunk felkelteni. A klasszikus AIDA modell is erről szól: az első lépése az attention, vagyis a figyelem felkeltése. Igaz, a közösségi médiában már a klasszikus modellen túl kell lépni, és egyrészt foglalkozni kell a megtartással is (AIDAR modell, ahol az R a retention), másrészt a figyelem felkeltése folyamatosan szükséges, nem elég, hogy csak egyszer vegyenek észre bennünket.

Az egyszerűsítés mértéke persze két dologtól mindenképpen függ. Az egyik a célcsoportunk, a másik a felület, ahol az üzenetünk fog megjelenni. Minél kompaktabb a felület, annál triviálisabb, rövidebb, világosabb üzenet kell. Az Instagramon csak kép, a Twitteren rövid szöveg, a Facebook-on a kettőnek egyfajta keveréke, a Tik-Tok-on csak videó jelenhet meg. Értelemszerűen mindegyik eszköz máshogy működik, más az, ami hatékony. De a célcsoportunkat kell elsősorban ismernünk.

Ha ismerjük a célcsoportunk saját szlengjét, saját gondolatmenetét (ha van ilyen), akkor érdemes azt használnunk. Ha tudjuk, mit tudnak, milyen alapismeretekkel rendelkeznek, akkor azt már nem kell magyaráznunk. Így persze sokak számára már lehet, érthetetlen az üzenetünk, de amíg a célcsoportunk megérti, amíg a célcsoportunkra hat, nincs probléma.

Természetesen az egyszerűsítés módját is meg kell tanulni minden egyes célcsoportnál, illetve nekünk, mint ügynökségnek minden egyes ügyfélnél is. Mert erre (sincs) általános szabály, ez is olyan, amit mindig személyre, cégre kell szabni. Nem ritkán hetekbe telik, míg látjuk, meddig lehet elmenni, mit "bír el" az adott kampány, az adott célcsoport.

Nekünk, ügynökségként, sokszor az ügyfeleinket is meg kell erre tanítani. Mert hajlamosak elvárni, hogy mindig, minden benne legyen az összes megjelenésben. És olyankor nehéz, néha nagyon nehéz elmondani, hogy ez bizony csökkenti a hatékonyságot. Ha kapunk lehetőséget összehasonlító tesztre, akkor ezt legalább meg tudjuk mutatni, de néha erre sincs mód. Ilyenkor bizony néha megmarad a hosszú üzenet.

Az egyszerűsítés tehát szükséges, érdemes eleve így elkezdeni kreatívokat készíteni, szövegeket írni. Aztán folyamatosan mérni és elemezni - mi működik és mi nem. 

Ha vannak marketinges kérdeseid válasz nélkül, akkor az Onlinemarketing Klubbot neked találtuk ki!

Szólj hozzá!

A félelem

Címkék: kreatív közösség

2021.04.21. szerda 10:35 Konrad

fear-of-heights-2040805_640.jpg

Az elmúlt egy évben sokan megtanultuk, mi az a félelem. Félelem valamitől, amit nem látunk, nem ismerünk, csak mások elmondása szerint létezik. De ettől még tudunk félni tőle. Sőt, főleg emiatt tudunk félni tőle: mert félni elsősorban az ismeretlentől tudunk. És persze tudunk félni ismert dolgoktól is, de azokra talán fel tudunk készülni.

A félelem sokszor lehet hajtóerő, hiszen az egzisztenciális félelem sarkalhat embereket tanulásra, vállalkozásra is. De a félelem akadályozhat is: ha félünk valamit megtenni az esetleges rossz következmények miatt, akkor bele se vágunk.

A félelemnek van helye a kommunikációban is. Amikor megfogalmazunk egy üzenetet, akkor igenis alapozhatunk az emberek félelmére. Mert mitől félünk igazán? A jó öreg Maslow-piramis ezt is jól megmutatja. Mindentől félhetünk, ami a piramisban van, kinek mi az, ami igazán hiányozhat. Minél magasabb szinten "járunk", annál több dologtól félhetünk.

Lényegében félhetünk attól, hogy nem kapunk meg egy terméket. Félhetünk attól, hogy lemaradunk egy eseményről. Félhetünk attól, hogy másnak hamarabb lesz meg valami, ami nekünk is kell. De ezek a félelmek igazából nem túl komolyak. De félhetünk attól, hogy betegek leszünk. Félhetünk attól, hogy megbetegszik egy rokonunk. Hogy elveszítjük a munkánkat. Hogy elveszítjük a lakhatásunkat. Hogy elveszítünk mindent.

És ezekre a félelmekre bizony rá lehet játszani. Rá lehet játszani a hirdetésekben, és rá lehet játszani a hírekben is. Amitől félünk, az jobban érdekel. Az befolyásolja, mit nézzünk, befolyásolja, melyik pártra szavazunk, befolyásolja, hogyan érezzük magunkat.

Nem jó félelemben élni, de nem is lehet. Előbb-utóbb kénytelenek vagyunk az állandó félelmet okozó dolgokat elzárni a mindennapoktól, különben belebolondulunk. Ezért kell óvatosan használni a félelmet a kommunikációban. Ha eltúlozzuk, akkor bizony kontraproduktívvá válik, és inkább fásultságot vagy esetleg szembenállást vált ki. Éppen ezért nem szabad direkt félelemre építeni. Nem azt mondjuk tehát, hogy ha nem veszed meg ezt vagy azt a terméket, akkor neked rossz lesz, hanem azt, hogy ha nem maradsz le róla, akkor neked jó. Ez is a félelmedre épít - de valójában úgy, hogy észre se veszed.

A félelem ellen persze fel tudunk és fel is kell lépnünk, sokkal kiegyensúlyozottabb az életünk, ha nincsenek nagy és mély félelmeink. De félelem nélkül sem élhetünk, mert abba bizony könnyen bele lehet halni. Ahogy sok dologban, itt is a középút működhet. És ez mindenkinek más és más.

Vannak nekem is nagy félelmeim, persze. Ahogy öregszik az ember, úgy változik ez természetesen, és ahogy változik a világ, úgy jelenhetnek meg újabb félelmek, és tűnhetnek el régiek. Nekem hosszú hónapokba telt feldolgozni egyes félelmeimet, nem is ment egyedül. De ha a dolgok a helyükre kerülnek, akkor úgy jobban érezzük magunkat. Éppen ezért nem tartom annyira jó ötletnek, amikor a direkt félelemre alapozva kommunikálunk. De mivel ez érzelmeket vált ki belőlünk, így hajlamosak vagyunk mégis ezt, és nem mondjuk a megértést használni a meggyőzésre.

A félelemmel tömegeket lehet manipulálni, és a félelembe önmagában is bele lehet halni. Veszélyes fegyver ez, és nekünk, magunknak kell megtanulnunk védekezni ellene.

Nem szabad félnem.
A félelem az elme gyilkosa.
A félelem a kis halál, mely teljes megsemmisüléshez vezet.
Szembenézek félelmemmel.
Hagyom, hogy áthaladjon rajtam, fölöttem.
És amikor mögöttem van, utánafordítom belső tekintetemet, követem útját.
Amikor a félelem elment, nem marad semmi, csak én magam.
(Frank Herbert: Dűne - Bene Gesserit - Félelem elleni litánia)

Szólj hozzá!

A pontosság

Címkék: üzlet

2021.04.20. kedd 10:22 Konrad

deadline-2636259_640.jpg

Valamikor a kilencvenes években dolgoztam egy kis vállalkozásnak, amelyik nyomdai dolgok kivitelezését vállalta. Nem voltak olcsók, mégis folyamatosan volt megrendelés. Ennek két oka volt. Az egyik a jó minőség (de azt azért másik is tudták), a másik pedig a pontosság. Akkoriban a nyomdai munkáknál az, ha egy megrendelés valamennyit csúszott, szinte normális volt. De itt nem: itt mindig elkészült minden időben. Megvolt ennek az oka (így lett kialakítva a munkamenet), és megvolt ennek a következménye is: többet tudtak keresni egy-egy munkán.

Talán akkor tanultam meg, mennyire fontos pontosnak lenni. Nem szeretek elkésni se egy tárgyalásról, se egy baráti beszélgetésről. Inkább én várok, próbálok előbb érkezni, de legalább időre. És nagyon kínosan érint, amikor néha késnem kell - olyankor is igyekszem a késést minél előbb jelezni.

Ugyanígy vagyok a feladatokkal is, amiket csinálunk. A határidő az határidő, csúszni csak tényleg indokolt esetben lehet. És ha valamit megígérek, akkor azt igyekszem tűzön-vízen átvinni. Néha persze nem sikerül, mert vannak esetek, amikor megcsúszunk valamivel. De az ugyanúgy zavar, mint a magánéletben.

A pontosságot többnek gondolom, mint egyszerű udvariasság. A bizalom, a kölcsönös odafigyelés jele. Ugyanakkor azt jobban elviselem (bár nem szeretem), ha valaki velem nem pontos. Sok olyan ismerősöm, munkatársam volt, akik egyszerűen képtelenek voltak pontosak lenni. Megszoktam, idővel eleve úgy terveztem, hogy késni fognak.

Egy találkozóról való késés esetén az első öt perc kicsit sem szokott zavarni. Olyan tíz perc után kezdek el gondolkozni, vajon eljön-e az ember, és 15 perc körül próbálom meg elérni. A munkában való késés persze más. Ott nem ilyen kis idősávok vannak, de sokszor nem fér bele az egy-két napos csúszás sem. Cégen belül ezt kézben lehet tartani, de cégen kívül már nehezebb. Így ilyen esetekben inkább igyekszem hamarabbra kérni a feladatokat.

Azt tanultam meg magamról, hogy akkor tudok jól dolgozni, ha adottak a határidők. Ha nincs határidő, jobban szétcsúsznak a feladatok. Így én magam is úgy adok ki feladatokat, hogy meghatározom a határidőket is. És úgy tűnik, működik.

A pontosság szerintem ma már nem üzleti előny, hanem kötelező feladat. Így nem zavar, ha elvárják tőlem, és én is elvárom másoktól.

Onlinemarketing Klub - azoknak, akik komolyan gondolják!

Szólj hozzá!

Online tanítás tapasztalatok

Címkék: oktatás

2021.04.19. hétfő 10:08 Konrad

books-3659791_640.jpg

A teljesség igénye nélkül, így bő egy év online tanítás után megosztom, mit tapasztaltam az online oktatás kapcsán. Többször is írtam már erről a témáról, egy komoly tanulási folyamaton kellett nekem is átmennem, és meg kellett szoknom azt a fajta környezetet, amit ez a ránk kényszerített világ hozott.

Természetesen az online oktatás a Covid előtt is megvolt, de nem ilyen mértékben, és nem ilyen intenzitással. Most tanárok tízezrei és tanulók százezrei szembesültek azzal, milyen az, amikor a számítógép a tanterem. Van, aki ezen könnyedén túllendült, más még most is szokja. És vannak, akik nem tudták követni a változásokat - ők most nagyon lemaradtak. És nincsenek kevesen, idehaza például a kormány saját közlése alapján is közel 150 ezer tanuló nem tud online részt venni a tanításban. Arról sajnos nincsenek adatok, hány olyan gyerek van, akinél a feltételek adottak, de nem ideálisak...

Mert az ideális tanuláshoz ezek kellenek:

  • gyors és stabil internet
  • saját számítógép
  • saját szoba, aminek be lehet csukni az ajtaját
  • viszonylagos nyugalom (nem kiabálnak, veszekednek körülötted)

Hány tanuló tudja mindezt megkapni, hány hallgatónak áll mindez rendelkezésére? Én nem tudom, de a tanítás közben hallott háttérzajokból sokan nem.

Oktatóként azt tanultam meg, hogy az a tananyag, amit frontális oktatáson 90 percig tart elmondani, online oktatáson 75-80 percre rövidül legalább. És bár tudom használni a frontális oktatásra készített anyagot, de az esetleges gyakorlati feladatokat másképpen kell megoldani. És persze szembesültem rengeteg olyan problémával, amire eleinte nem is gondoltam volna.

De lássuk, milyen az ideális tanítási feltétel:

  • gyors és stabil internet
  • gyors és stabil számítógép két monitorral, és néha nem árt még egy gép a másik mellé
  • saját szoba, ami zárható
  • nyugalom, vagyis ne legyen zaj
  • valamilyen mikrofon megoldás - én a fejhallgató+mikrofont használom

Ha ezek adottak, tudok jól tanítani. Lehet, másnak vannak még igényei, vagy ezek közt van, ami túlzó, de nekem így kényelmes.

Az elmúlt bő egy év alatt elég sokfajta szoftverrel kellett tanítanom, íme néhány, amit többször használtam:

  • Zoom - maximálisan a legjobb számomra, gyors, kényelmes, rugalmas, tele van hasznos funkcióval
  • Webex - ugyanazt tudja, mint a Zoom, nekem annyira nem áll kézre, de funkcionalitásában is hasonló
  • Teams - a Microsoft megoldása, nagyon nem áll kézre, és nem is tudtam úgy beállítani a környezetet, ahogy a másik kettőnél. Nem szeretem.
  • BigBlueButton - kliens nélküli, böngészőből lehet használni, a böngészős használat minden hátrányával. Sajnos itt se tudtam beállítani az ideális környezetet, de a Teams-nél kényelmesebb számomra.

Az órák pedig akkor jók, ha a tanulók-hallgatók is partnerek. Van néhány alap dolog, ami minimum kell, és van olyan is, ami jó lenne, ha lenne, de nem adott minden esetben.

Az alap dolgok az alábbiak:

  • a legfontosabb: ha nem akar konkrétan beszélni, kapcsolja ki a mikrofonját
  • időben érkezzen az órára, a szünet után is
  • adjon visszajelzést, ha kérdezem
  • úgy adjon visszajelzést, ahogy kérem

És ami jó lenne, ha lenne, de nem valósul meg mindig:

  • kapcsolja be a kameráját is
  • maradjon és figyeljen az óra/tanítás végéig
  • kérdezzen, ha valamit nem ért

A kamera bekapcsolás a legnagyobb gond. Ha senki nem kapcsol be kamerát, akkor olyan a tanítás, mintha rádióznék - beszélek a monitoromnak... Ami viszont jól működik, az a chat. Az összes felsorolt szoftver rendelkezik óraközi beépített chat-tel, és azt szeretem használni én is és a tanulók is. Hasznos és jó funkció, ez az offline oktatáson hiányozni is fog.

Lassan, de csitul a Covid járvány. Megvan arra minden esély, hogy szeptembertől már visszatérünk a személyes oktatásra. De azt hiszem, sikerült annyit tanulni az elmúlt időben, hogy ezt a tudást kár lenne kidobni. Így én nagyon örülnék, ha az online oktatás valamilyen szinten megmaradni. Nem kötelező jelleggel, nem minden esetben, de például kiscsoportos képzésekre, de főleg konzultációkra nagyon jó lehet.

Még előttem van legalább 900 perc online oktatás, ez már biztos. Aztán jön a nyár, és kiderül majd, mit hoz az ősz. Jó lenne, ha visszatérhetnénk a tantermekbe, de az se lenne baj, ha kitalálnánk, milyen lenne a részben online oktatás. Mert szerintem minden szinten működhetne.

Onlinemarketing Klub - ahol válaszolunk a kérdésekre.

Szólj hozzá!

Pénteki képzések - virtuálisan külföldön

Címkék: onlinemarketing oktatás

2021.04.16. péntek 10:09 Konrad

szek640.jpg

Ma is tanítok, ráadásul ez most két napos képzés, ma délután kezdem, és holnap délelőtt lesz a második fele az óráknak. Ma ráadásul nem is itthon, hanem Székelyudvarhelyen tanítok - sajnos csak virtuálisan... Mert egyébként, ha nincs vírus, nagyon szeretek odautazni, és helyben tanítani. Van a városnak egy olyan hangulata, és a környéknek egy olyan szépsége, amit mindenkinek látni kell. Én már évek óta járok Székelyudvarhelyre tanítani, bár tavaly és idén csak online. De remélem, jövőre ismét lehet majd menni.

Az Edutus Egyetem kihelyezett képzése, a Kereskedelem és marketing (BSc)  szak 3 éves. Én az Online marketing és e-kommunikáció tantárgyat tanítom, tömbösítve, két nap alatt. Ez egy olyan tantárgy, amit korábban az Edutuson nappali képzésben is tanítottam, a tárgy célja, hogy átfogó képet adjon az online marketingről.

Az online képzés sajnos mindig kicsit személytelenebb, és erre nekem mindig máshogy kell készülnöm. Mára elfogadtam, hogy a tanítás egy jelentős része egyfajta rádiózás - ülök a számítógép előtt, és a monitornak beszélek. De ha sikerül elérni, hogy kapjak visszajelzéseket, akkor már ez interkatívabbá válik.

Sajnos sokan nem szeretik bekapcsolni a kamerát, amit sajnálok, mert az mindig segít - amúgy gondolom főleg nekem, de például nappali képzésen a hallgatókat is jobban arra szorítja, hogy az órával foglalkozzon. De visszajelzést kaphatok mikrofon is, és amit egyébként szeretek, ha chat-en kapok kérdéseket, menet közben. Abból látom, hogy figyelnek, látom, miről kellene még beszélni, de nem akasztja meg azt, amit éppen mondok.

Szóval holnap irány Erdély, de a szobámat sajnos most nem hagyom el, és újabb pénteki tanítás lesz.

Onlinemarketing Klub - azoknak, akik komolyan gondolják!

 

Szólj hozzá!

Az üzleti e-mail tárgya - 5 javaslat

Címkék: üzlet email marketing

2021.04.15. csütörtök 09:59 Konrad

email_business.jpg

Az e-mail tárgya, egészen pontosan a tárgy mezője kiemelten fontos üzenetközvetítő felület. Pontosan tudjuk ezt, amikor reklám leveleket készítünk, és sokszor ötletelések, tesztek után jutunk el oda, hogy a kiküldendő e-mail reklámban vagy akár a hírlevélben mi legyen a tárgy.

Ehhez képest az üzleti, nem reklám levelezésben már sokkal kevésbé vagyunk figyelmesek. Egészen pontosan: a többség, akivel levelezek, többé-kevésbé jól használja a tárgy mezőt, de azt hiszem, néhány alapszabály betartásával még jobb lehetne. Összeszedtem ötöt, amit javaslok - persze biztosan van még sok más is, de én ezeket hiányolom a legjobban.

Legyen tartalom a tárgy mezőben

A mai napig kapok olyan e-maileket, amiben a tárgy mező üres. Üzleti levelezésben az ilyen levelek könnyen elmerülnek, aztán nagyon nehéz megtalálni, amikor szükség lenne rá. Legyen szöveg a tárgy mezőben is!

Ne csak neked mondjon valamit a tárgy

A "Holnapra" vagy a "Csinálni" tárgyú levélből nem derül ki semmi lényeges, így olyan, mintha nem is lenne tárgy mező. Az üzleti levelek tárgya olyan legyen, ami rövid, tömör, világos, és informális. Természetesen azok számára, akik kapják. Céges belső levelezésnél ez mást jelent, mint amikor partnereknek, külsősöknek küldünk levelet.

Ha továbbküldesz valamit, egészítsd ki a tárgyat

Lehet, a levelezés tárgya mindenkinek érhető, de amikor továbbküldöd, olyan új emberek kerülnek bele, akiknek nem világos. Egészítsd ki! Én például egy ügyféllel folytatott levelezést úgy küldök tovább a kollégáknak, hogy beleírom a tárgyba a cég nevét.

...vagy cseréld le

Van, amikor nem kozmetikázni kell a tárgyat továbbküldéskor, hanem egyszerűen át kell írni. Ebben az esetben a szabály ugyanaz, mint új e-mail írásakor: legyen világos, tömör, rövid, informális.

Ne használd ugyanazt a tárgyat, ha más a téma

Megy, pörög a levelezés, de már másról van benne szó, mint az eredeti tárgy... És amikor ki kell keresni valamit, vagy rendezni kell a leveleket, akkor ettől lassabb és nehézkesebb lesz. Ezért a tartalom váltásakor változtassunk a tárgyon is!

Onlinemarketing Klub - ahol érdemes szakmai beszélgetéseket indítani.

Szólj hozzá!

...szülinapos...

Címkék: onlinemarketing kampány kreatív

2021.04.14. szerda 09:35 Konrad

birthday-492242_640.png

Nálunk április és május a szülinapok hónapja, a családom és a rokonaim egy jelentős része ekkor született. Így aztán ez a téma is ilyenkor válik nekem aktuálissá, így ilyenkor jut eszembe, mennyire használjuk vagy nem használjuk ki a születésnapot a marketingben.

Alapvetően két érdek ütközik a szülinap felhasználása kapcsán: az egyik a marketinges, amelyik el akar adni, és ezért adatot kér. A másik a születésnapos, akit akkor tud a marketinges elérni, ha tudja, hogy szülinapja van, vagyis adatot szolgáltat. Ráadásul személyes adatot.

Egy felhasználó akkor ad meg szívesen adatot, ha ez érdekében áll. A zárt rendszerek esetében, ha az adat a működéshez kell, akkor meg szoktak adni születési dátumot - bár nem mindig valósat. De olyan esetben, amikor nincs oka rá, nem fog megadni ilyen adatot. Pedig mennyire jó lenne mondjuk egy webáruházban tudni, hogy a vevő hány éves! Az ilyen adatokkal lehet például a kampányokat pontosítani, az üzeneteket hatékonyabbá tenni, a kommunikációt sikeresebben megvalósítani.

Ahhoz tehát, hogy ne csak elkérjük, de meg is kapjuk a születési dátumot, érdemes valamilyen plusz ajándékot adni. Nem javaslom, hogy kötelezően kérjük be ezt az adatot (hacsak a szolgáltatáshoz, amit adunk, erre nincs feltétlenül szükség), de opcionálisan bekérhetjük. Ha pedig a regisztráció folyamán megemlítjük, hogy ha megadja a születési dátumát, akkor ajándékot fog kapni a születésnapjakor - ami lehet vásárlási kedvezmény, de rendeléshez adott konkrét ajándék is -, akkor nagyobb eséllyel kapunk adatot, sőt, pontos adatot.

Azt, hogy a szülinaposaknak ajándékot adunk, egyébként folyamatosan is kommunikálhatjuk, hiszen minden nap egyben valaki szülinapja is. Jó kiegészítés lehet ez a vásárlásösztönzésben, és ötlet arra az időszakra, amikor nem tudunk más okot kitalálni kedvezménynek.

A születésnap mindenkinek fontos, ha bevallja, ha nem. Használjuk ezt ki bátran, de ne erőszakosan!

Beszélgetnél erről egy szakmai csoportban? Gyere, lépj be az Onlinemarketing Klubba!

 

2 komment

Teszteld a weboldalad

Címkék: weboldal

2021.04.13. kedd 08:49 Konrad

laptop-5987093_640.jpg

Amikor elkészül az új weboldal, akkor sokan és sokféle eszközről teszteljük. Aztán ha nincs rajta változás, akkor ez így működik akár évekig. Vannak olyan új ügyfeleink, ahol néha 5-6-7 éve fejlesztett weboldalakat használnak. A probléma ezzel az, hogy öt-hét év alatt elég sok dolog megváltozott.

Egy végtelenül egyszerű felépítésű, mindenféle extra szolgáltatás nélküli weboldal sem biztos, hogy jól működik néhány év múlva. Hogy miért? Mert a böngészők változnak, fejlődnek. A szabályok módosultak például a cookie-k esetében. A látogatók másmilyen eszközöket használnak.

Most néztünk egy weboldalt, a látogatók 95 százaléka mobilról jön. Öt éve sok weboldalon ez az arány a 20 százalékot sem érte el. Ami öt éve jó volt, ma már használhatatlan. Mármint a desktopon még mindig jó, de nézd meg mobilon, és megérted, mi a probléma. 

A fentiek miatt kell rendszeresen tesztelni a weboldalad. És nem akárhonnan, hanem meg kell nézni a Google Analytics-ben, hogy milyen eszközökből és milyen böngészőkből jönnek a látogatók, és azokból kell tesztelni.

Persze nem kell minden nap. Elég félévente egyszer. De akkor meg kell tenni.

Beszélgetnél erről, vagy hasonló tippeket szeretnél kapni? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Szólj hozzá!

Hétvégi meló

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.04.12. hétfő 10:16 Konrad

home-office-2844640_640.jpg

Miközben az online marketing nagy előnye, hogy minden nap és minden napszakban működik, egy webáruház például nem zár be, a vevők éjszaka, hajnalban és hétvégén is jönnek, aközben ez azt is jelenti, hogy sokszor kell hétvégén is dolgozni.

A hétvégi munkának az online marketingben több oka is van, és ezekből talán a legkevésbé fontos, hogy ilyenkor próbálod behozni a heti lemaradást. (Elárulom: ez nem nagyon szokott sikerülni...) Amik miatt mégis kell dolgozni a hétvégén, az az olyan feladatok, problémák, amik vagy hétvégén derülnek ki és azonnal kell velük foglalkozni, vagy azok a feladatok, amik eleve hétvégére vannak időzítve.

Mindkettővel találkozunk rendszeresen a munkánk során. Hétvégi probléma például, amikor egy ügyfelünk Facebook oldalán olyan komment jelenik vagy kommentek jelennek meg, amelyekre azonnal kell reagálni. Van, amikor mi nem is vagyunk ehhez elegek, és keresni kell az ügyfelet is, hogy együtt tudjunk válaszolni. Hasonló hétvégéi feladat, ha a weboldalon nem működik valami. Azt is azonnal meg kell oldani.

Hétvégére időzített feladatból is több van. Például a kampányokkal ilyenkor is kell foglalkozni, egyes kampányokra rá kell nézni minden nap. (Persze, nem kell, de érdemes. Mert a két nap hosszú idő, és ha péntek délután 5-től számolom hétfő reggel 9-ig, akkor az már 64 óra...) De van olyan eset is, amikor az ügyfélnél hétvégén van esemény, vagy például amikor egy hétvégi tévéműsorhoz kapcsolódó online feladatokat végezzük el. Ahány cég, annyiféle eset fordulhat elő.

Most hétvégén is dolgoztunk. Szerencsére a három felsorolt lehetséges okból csak az első és a harmadik miatt, de volt feladat. Készülj föl, ha online marketinges vagy, vagy azzá akarsz válni: a hétvége nem csak a pihenés időszaka.

Az Onlinemarketing Klub hétvégén is működik. Tag vagy már?

Szólj hozzá!

Pénteki tanítások

Címkék: onlinemarketing oktatás közösségi média

2021.04.09. péntek 09:41 Konrad

woman-3169680_640.jpg

Szokták rendszeresen kérdezni, hol érdemes annak online marketinget tanulni, aki nem akar ezért 3+2 éves egyetemi képzésre menni. Sok tanfolyam van egy-egy témában, de kevés az olyan átfogó képzés, ahol több területet is érintve folyik a tanítás, és a végén nem egy cég által kiállított oklevelet adnak, hanem valamilyen intézmény által adott mondjuk felnőttképzést igazoló végzettséget.

Az egyik ilyen képzés az Edutus Egyetem online marketing képzése. Évek óta tanítok itt kettő (illetve most három) tantárgyat, így látom, mindig nagy az érdeklődés rá. Ráadásul a képzés végén szakdolgozatot is kell írni, amit aztán egy záróvizsgán kell megvédeni - ilyen záróvizsgán rendszeresen vagyok vizsgaelnök. 

Tény, ehhez a képzéshez kell egy alapképzéses diploma, de azt hiszem, ez nem olyan elvárás, amit nehéz lenne teljesíteni. Szóval ez elsősorban azoknak szól, akik egy BSc diploma után szeretnének online marketinget tanulni - de azoknak ideális.

Ma fogom tanítani az egyik tárgyamat, a közösségi médiát. Most, ahogy mindenki más, online. Ezzel elkezdődik nekem az áprilisi tanítási dömping, lényegében minden pénteken (és két szombaton is) fél napos képzéseket tartok. Szerencsére a Wekerlén tartott nappali képzésben pont nekem kell péntekente oktatnom, mivel Gáspár Katalinnal közösen visszük a tárgyat (ami egyébként szintén közösségi médiáról szól, csak kicsit más tematika alapján).

Többször írtam már itt, a blogon is ezekről a tanításokról, de azt hiszem, nem lehet elégszer ajánlani ezeket a képzéseket. Így majd a többi pénteken is megosztom, mi is történik. Most pedig készülök tovább, hogy jól sikerüljön a péntek délután.

Tanácsokat kérnél, tanulnál, beszélgetnél? Gyere, és legyél tag az Onlinemarketing Klubban!

Szólj hozzá!

Nyitnikék

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.04.08. csütörtök 09:58 Konrad

door-3182294_640.jpg

Itt a tavasz, és tegnappal olyan üzletek, szolgáltatások is kinyithattak, amelyek eddig nem. Ez jó a hír gazdaságnak, és főleg jó hír ezeknek a szolgáltatóknak. Ugyanakkor a szabályozás némileg szigorodott: az üzletbe 10 négyzetméterenként csak egy vevő tartózkodhat.

Az ilyen nyitások mindig hoznak egy nagy lendületet, hirtelen sokan akarnak személyesen vásárolni, a szolgáltatásoknál (pl. fodrász, kozmetikus) a több hete tartó zárás miatt elmaradt igényeket kell kiszolgálni. De aztán ez lefut, és jönnek a dolgos hétköznapok, ahol azt tapasztalhatjuk, hogy nem minden vevőnk akar az üzletbe rohanni, sokan óvatosak a járvány miatt.

Ilyenkor kell okosan kommunikálni. Egyrészt érdemes minden felületünkön megosztani, mit jelent a mi esetünkben a korlátozás. Ezzel együtt azt is érdemes megosztani, milyen egyéb óvintézkedéseket teszünk az egészség védelmében. Ez eddig világos, sokan elmondták. De van még olyan dolog, amit megtehetünk.

Egyrészt pár nap után már kiderül, milyen időpontokban jönnek sokan, és emiatt esetleg sorállás van az üzlet előtt, másrészt az is kiderül, mennyit kell ilyen esetben várni. Írjuk ezt meg a Facebook-on, de akár a weblapon is: mikor érdemes hozzánk jönni (amikor kevesen vannak), és mennyi egyébként az átlagos várakozási idő (ha van ilyen). Ez nemcsak bizalmat ébreszt, de esetleg olyanokat is vásárlásra ösztönöz, akik a kényelmetlenség miatt otthon maradnának.

És ha van webshopunk, használjuk ki, hogy most az üzletben is gond nélkül átvehetik a terméket: bátran hirdessük tovább a webes megrendelés lehetőségét, és persze a biztonságos kiszállítást is.

Magunk között még egy javaslatom van. Én úgy készülök, hogy van esélye még az újabb szigorításnak. Remélem, nem lesz ilyen, de nem tartom kizártnak. Így továbbra sem gondolom, hogy hátra lehet dőlni: kész, vége, eddig tartott a Covid. Sőt, figyeljünk még jobban egymásra, használjuk a maszkot, használjuk a kézfertőtlenítőt, és tartsuk a távolságot. Ez még nem az újranyitás, ez most még csak egyfajta segítség azoknak, akiknek eddig zárva kellett lenniük.

Beszélgetnél erről? Megosztanád a gondolataidat, vagy szakmai kérdésed van? Gyere, és lépj be az Onlinemarketing Klubba!

23 komment

Az internetről...

Címkék: onlinemarketing közösség

2021.04.07. szerda 09:58 Konrad

glitch-2463368_640.jpg

Azt hiszem, meg kell tanulnunk újra használni az internetet. A közösségi média megjelenésekor örvendeztünk, hogy végre, mindenki elmondhatja, amit gondol. Aztán 15 évvel később azt látjuk, hogy tényleg mindenki el is mondja azt, amit gondol.

Örvendeztünk, hogy dejó, nincsenek kapuőrök, bárki bármit megírhat, közzétehet. És meg is történt: bárki bármit megír és közzétesz, függetlenül attól, hogy annak van-e köze a valósághoz, vagy a józan észhez.

Lelkendeztünk, hogy majd mindenkinek lesz internete, és minden azon keresztül lehet intézni, és most azt látjuk, hogy tényleg mindenkinek van internete, csak nem mindenki képes azon keresztül mindent intézni.

Az internet egy nagyon hatékony csatorna, de annak a használata rajtunk múlik. Ez annyira közhely, nekem is fáj leírni, de ettől még sajnos igaz. Azt szoktuk mondani, hogy azt kell szolgáltatni, amire az embereknek van igénye. De a marketingben megtanultuk, hogy igényt lehet teremteni is. Vagyis valójában az emberek azt fogyasztanak, amire megtanítjuk őket, amire rábeszéljük őket. A marketing lehet egy jó eszköz arra, hogy jó irányba fordítsuk az embereket, és persze arra is lehet eszköz, hogy rossz irányba. És akkor még lehet azon is vitatkozni, mit jelent a "jó" és mit jelent a "rossz" irány.

Az internet használata annyira beépült a napi életünkbe, hogy szinte élni se tudnánk nélküle. Közművé vált, és ennek megfelelően van rá igényünk is: legyen. De a tartalom, amit fogyasztunk, folyamatosan változik. Ez adja meg annak a lehetőségét, hogy tudatosan olyan irányba vigyük el az internetet, ami szerintünk jobb, mint ami most van.

Ez egy nagyon jól hangzó lehetőség, a probléma az, hogy valójában csak elméletileg valósítható meg. Nincs egy olyan világhatalom, nem létezik háttérhatalom, amelyik tudná irányítani, ki mit akarjon csinálni, ki milyen irányba vigye az internetet.

Nekünk magunknak kell végiggondolni, mire is lenne jó az internet, mire is lenne érdemes használni. Mennyire jó az, ami van, és mit lehetne máshogy. De ez azt jelenti, hogy nekünk magunknak kell változni.

Ahogy egyre több okostelefonon van olyan funkció, amellyel időben korlátozhatjuk egyes alkalmazások használatát, így szorítva magunkat arra, hogy pl. kevesebbet Facebook-ozzunk, úgy lehet tudatosan "átállítani" magunkat egy olyan felhasználási módra, ami rajtunk keresztül akár meg is változtathatja az internetet.

Például nem kell ugrani a trollokra, amikor beszólnak, amikor provokálnak. Nem kell mindenáron reagálni. Kialakíthatjuk a saját életterünket, a saját köreinket. A saját virtuális otthonunkat, ahol jó lenni.

Elmúlt az a fajta újdonsága az internetnek, amelyet a technológia adott. Ma már azt kell megtanulnunk, ezt mire használjuk. A lehetőség megvan rá. Kérdés, képesek leszünk-e élni vele.

1 komment

Vigyázz a viccel

2021.04.06. kedd 10:05 Konrad

pears-1263435_640.jpg

Az utóbbi napokban több olyan vicces vagy viccesnek szánt bejegyzésbe, tartalomba futottam bele, ami nemcsak a várt hatást érte el: miközben sok embernek tetszett, voltak többen, akiknek nem. Többféle tartalomról van szó, így nem tudom azt mondani, hogy általában akkor lehet megosztó egy vicc, ha sérthet embereket. Egyszerűen arról van szó, hogy mint mindenben, a viccben is különbözőek vagyunk.

Persze a vicc is változik. Manapság bizonyos fajta vicceket már nem illik mesélni, amik mondjuk 20-25 éve még nem okoztak problémát, és persze könnyen lehet így fog járni a ma elfogadott poénok egy része is majd 20-25 év múlva. Ez természetes, a vicc a jelenkori kultúra része, és ahogy változik a kulturális környezet, úgy változik a vicc is.

Ugyanakkor a közösségi médiában a viccek kifejezetten népszerűek. Szeretünk röhögni, így szeretjük ezeket lájkolni, megosztani. Vagyis egy-egy jobb poén kifejezetten nagy elérést tud produkálni. De vajon ez azt jelenti, hogy akkor használjunk vicceket a kommunikációban? Érzelmeket váltanak ki, nagy az elérésük, mi baj lehet?

Több baj is lehet, igaz, ezeket a bajokat magunknak okozhatjuk. Lássuk, mitől lehet rossz, vagyis nem hatékony egy vicces bejegyzés!

1. Semmi köze hozzánk

Egy jó viccre tuti jönnek lájkok, megosztások. De ha a vicc nem kapcsolódik a cégünkhöz, a termékünkhöz, akkor igazából olyan figyelmet kaptunk, ami nem nekünk szól. Nem fog nőni a népszerűségünk, nem lesz több vevőnk. Egy budapesti használtautó-kereskedés folytatott ilyen kommunikációt évekkel ezelőtt, majd panaszkodott a tulajdonos, hogy mennyi követőjük van, mennyi lájkot kapnak, és mégsincs üzleti eredmény. Nem is lesz, hiszen nem magunkat népszerűsítjük ezzel a megoldással.

2. Nem is vicces

Sokan hiszik azt, vicces, amit írtak, de nem az. Ezzel nemcsak az a baj, hogy így nem ér el hatást, hanem az is, hogy könnyen negatív lehet a hatása: inkább taszítani fogja az embereket a nem vicces vicc.

3. Sokan nem értik

Vannak olyan viccek, akár szópoénok, akár rétegpoénok, amit sokan nem értenek meg. Mivel a vicc meg nem értése könnyen frusztráltságot vált ki, így sokaknál lehet az ilyen vicceknek negatív a hatása.

4. Sértő

Ezt talán nem is kell magyarázni: ha megsértünk csoportokat, akkor azok nemcsak elfordulnak tőlünk, de akár még fel is léphetnek ellenük, és a negatív kampány nem jó kampány...

5. Megosztó

Ha egy poén jó, érdekes, de a követőid, vevőid egy csoportjának az mégsem tetszik, vagy félreértik, akkor bizony ismét negatív hatást sikerült elérni. Éppen ezért, bármennyire is szerencsés egy vicc, ha az megosztja a közönséget, nem lesz jó az üzleti kommunikációban.

6. Lopott...

Ezt se kell nagyon magyarázni: ha más viccét alakítjuk olyanná, hogy rólunk szóljon, és az kiderül, akkor bizony könnyen visszaüthet.

Konklúzió?

Akkor ne is csináljunk ilyen posztokat, ha ennyi baj van velük? Nem gondolom, sőt. Azt gondolom, hogy nagyon jó, ha a humort tudjuk használni. Használjuk, bátran, és figyeljünk oda, hogy a fenti hibákat ne kövessük el. Mert egy jó poén könnyen elkezdhet terjedni, és miközben rengeteg embert elérhetünk, még a rólunk kialakuló kép is barátságosabb lesz. Vagyis használjuk, de ésszel.

Inspirálódnál? Beszélgetnél szakmai témában? Gyere, lépj be az Onlinemarketing Klubba!

 

Szólj hozzá!

Töröl, elvisel, válaszol

Címkék: blog közösség

2021.04.01. csütörtök 09:39 Konrad

faces-63516_640.jpg

Tilt, tűr, támogat. Ez volt a szocializmusban a különböző művészetek támogatási politikája. Voltak, amiket tiltottak, voltak, amiket elviseltek, és voltak, amiket támogattak. Függött ez attól, kiről volt szó, és függött attól is, mi volt a megvalósuló alkotás. Így sok könnyűzenei előadó került a tűrt kategóriában, néhányakat tiltottak, és a rádiókban, tévében láthattuk azokat, akiket támogattak. Mert a támogatás sokszor nem azt jelentette, adnak pénzt, csak azt, engedték őket alkotni, szerepelni. És persze jelentett pénzt is: kaptak lehetőségeket. Nemcsak a könnyűzenéhez álltak persze így, hanem minden máshoz is.

Ez a hármas jutott most eszembe, hogy a Covidról írt posztom viszonylag hosszú ideig Index.hu címlapon volt, és rengeteg kommentet kapott. Voltak kommentek, amiket kapásból töröltem. Voltak, amiket meghagytam, de nem foglalkoztam vele többet. És voltak, amikre válaszoltam.

A kommentezés egy szakmai blogon általában ritka, és jobbára egyfajta szakmai vélemény vagy beszélgetés. De az Index.hu címlap minden blogot azonnal egyfajta bulvárrá alakít, és jönnek azok a kommentezők, akiknek mindenről véleményük van, ami kellően sarkos, azt le is írják, és várják a reakciókat. Persze ezek a vélemények minimum egyet nem értők, de sokszor kifejezetten trágárak. Vagy az is lehet, igazából semmi közük a témához, csak kiragadnak valamit, és azt rágják körbe. Ezeket a kommenteket törlöm. Amelyik engem szid, amelyik nem vitatkozik, hanem kijelent, amelyik trágár, amelyik fölösleges politizál. Nem arról van szó, hogy nem tetszik a véleménye. Arról van szó, nem tetszik, ahogy azt megosztja, vagy egyszerűen nem való ide.

Vannak kommentek, amikkel nem tudok vagy nem akarok mit kezdeni. Értem, hogy miért írta, de nem akarok vitatkozni, viszont nem látok okot, hogy töröljem. Az ilyen kommentek maradnak, néha még mások reagálnak is rá. Ha nem megy nagyon félre a témától, akkor elférnek.

Végül vannak azok a kommentek, amikre válaszolok. Vagy azért, mert egyetértek a leírttal (ilyenből van kevesebb), vagy azért, mert a leírt komment tartalma és stílusa alapján úgy érzem, van értelme beszélgetni, vitatkozni a kommentelővel. Lehet, az ellenkezőjét gondolja, mint én, de nem káromkodik, nem szid, hanem érvel. Ilyenekre szívesen reagálok.

Így áll össze a kommentek moderálása ezen a blogon. Törlök, szívfájdalom nélkül, ha szükségét érzem. Elviselem, ha nem ad okot a törlésre. És válaszolok, ha látom értelmét.

A blog az enyém. Mindenkinek érdemes megtanulni: a blog azé, aki írja. Nem vagyunk kötelesek elviselni a hülyeséget a kommentekbe, ugyanakkor a jó kommentek építik a közösséget és segítik, hogy jobbak legyünk. Természetesen foglalkozni kell ezzel, el kell mindent olvasni, és egyenként dönteni. És jó az, ha vannak előre lefektetett szabályok. Mint amit leírtam.

Törlök, elviselek válaszolok.

Vitatkoznál, beszélgetnél a témában? Gyere, lépj be az Onlinemarketing Klubba!

2 komment



süti beállítások módosítása