Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • evilwolf: "Bő tíz évvel ezelőtt sokkal kevesebben foglalkoztunk kampánytervezéssel" Én ebben kételkedem. 10 ... (2022.01.11. 11:14) Látogatók
  • JogszaBye aLex: Télleg? Nem mondod!? (2022.01.08. 16:50) Újratervezés? Már megint??
  • eßemfaßom meg áll: @evilwolf: az éhezés problémáját nem lehet 2-3 oltással megoldani, a kovidot meglehetne (2021.11.20. 18:09) Covidos félelem igazgat?
  • evilwolf: @evilwolf: javítás mai COVID halál:5706 (2021.11.19. 22:07) Covidos félelem igazgat?
  • evilwolf: Erősödik a vita a kötelező oltásról. Leírom, hogy én miért ellenzem: 1., Mindenkinek joga van eldö... (2021.11.19. 22:04) Covidos félelem igazgat?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (573) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (231) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) e-business (5) ebusiness (106) ekormányzat (3) előadás (22) email marketing (44) érdekes (209) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (163) fórum (6) gépház (99) gerillamarketing (10) google (111) hiba (109) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (379) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) Klub (18) közösség (244) közösségi média (19) kreatív (125) kutatás (99) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (4) Marketing és környezetvédelem (5) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (37) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1267) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (200) seo (49) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (323) stratégia (13) szakcikk (6) szövegírás (35) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (76) tartalommarketing (4) telefon (3) turizmus online (5) twitter (8) üzlet (356) üzleti kommunikációs hónap (4) video (115) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (249) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Ilyen az élet a közösségi médiában(?)

Címkék: közösség közösségi média

2022.01.24. hétfő 09:14 Konrad

monkey-gb4b4b2819_640.jpg

A hétvégén jött szembe ez a kép, ránéztem, és tudtam, ezt nekem le kell menteni, meg kell osztani. Annyi cikket olvastam arról, hogy a közösségi média milyen mértékben torzítja a valóságát, milyen mértékben torzítja azt, ahogy a többi embert látjuk, hogy már kicsit unalmassá is váltak. De ez a kép egy pillanat alatt elmagyarázza a lényeget. Ránézel, és tudod miről szól.

Kár is lenne ezt tovább magyarázni, azt hiszem.

life_on_socialmedia.jpg

Szólj hozzá!

Tanítások és vizsgák

Címkék: onlinemarketing oktatás

2022.01.21. péntek 07:50 Konrad

laptop-g861eb8d54_640.jpg

Tudom, nem a legnépszerűbb írásaim azok, amelyek arról szólnak, éppen hol és mit tanítok, de én mégis szeretem ezeket megírni. Részben azért, mert ezt is fontosnak gondolom, részben azért, hogy ezzel is kicsit reklámozzam azokat a helyeket, ahol órákat adok.

Az első félévben ismét két felsőoktatási intézményben lesznek biztosan óráim: az Edutus online marketing szakirányú képzésén és a Wekerlén levelező tagozaton. Mindkét képzés olyan, ahol igyekszem a napi gyakorlatból megismert dolgokat átadni, így aztán évről-évre folyamatosan frissítem az anyagokat is. Ez egyébként arra is jó apropó, hogy azokon a területeken is friss maradjon a tudásom, amik épp nem érintik a napi munkámat.

Az Edutus Egyetemnek van képzése Székelyudvarhelyen is, az online marketing szakirányú képzés ott is meg van hirdetve minden évben. Most ráadásul két alkalommal is tanítok a Székelyudvarhelyi Egyetemi Központnak - ebből az első biztosan online lesz, a járványhelyzet miatt...

De ma nem tanítok, ma vizsgáztatok: az Edutus Egyetemen leszek záróvizsga elnök, ahol Damjanovich Nebojsával közösen vizsgáztatjuk azokat, akik elvégezték az online marketing szakirányú képzést, és megírták a szakdolgozatukat is. Egy ilyen vizsga mindig izgalmas: a felnőttképzés előnye, hogy szinte mindenki valós céget, valós problémát, valós helyzetet dolgoz fel a dolgozatában, így nagyon sokat tanulhatok abból is, ha csak meghallgatom a szakdolgozat védést. És nagyon jó látni a leendő kollégákat, mennyire felkészültek és profik, mire ideérnek.

Szóval, ma még vizsga és vizsgaidőszak, aztán majd februártól tanítás.

Szólj hozzá!

Covidos kesergő

Címkék: üzlet

2022.01.20. csütörtök 10:17 Konrad

mask-g8f896cd84_640.jpg

Sajnos nem tudok nem írni a Covidról, amikor a hatásával nap mint nap szembesülök. Olyan pofont adott néhány cégnek, hogy még mindig szédelegnek. Ha a turizmusban érdekelt, budapesti, és nincs kormányzati kapcsolata, akkor bizony könnyen lehet, már nem éli túl a tavaszt sem. De elég csak végignézni, hány étterem zárt be az elmúlt pár hónapban és miért. Egyszerűen kikerülhetetlen ennek a járványnak a hatása.

Aztán itt van nekünk ez a szép, kövér, és az utóbbi évtizedben szinte elfelejtett infláció. Ez sem magától érkezett, és bár van benne vaskosan a kormányzati és jegybanki lépések hatásai, de alapvetően ezt is a Covid okozta. Márpedig ez az infláció annyira brutális, amennyire szokatlan sok év után.

Ezek a hatások mind itt vannak velünk, és ezek bizony érintik a marketinget is. Mit csináljon egy olyan bolt, amely jobbára abból élt, hogy külföldiek turistáskodnak a városban? Mit csináljon egy olyan étterem, amely hasonló helyzetben van?

Sok példát látok arra, hogy most kell ezeknek a cégeknek megtanulni olyan dolgokat, amikre erre eddig nem volt szükségük. Kezdték az éttermek a kiszállítással, de mára más szolgáltatóknak, boltoknak is ki kell valamit találni. Például fel kell építeni online jelenlétet, boltot, azt el kell kezdeni reklámozni, ki kell lépni külföldre...

Tanulni kell marketinget, legalább olyan szintig, hogy utána már ki lehessen találni, mire is volna szükség, és lehessen a végrehajtásra szakembereket találni.

Aki most túlél, az még ettől nem lesz boldog: valahogy fel is kell épülnie. Márpedig az egy lassú és fájdalmas folyamat lesz, mert senki sem bízik abban, hogy a turizmus hirtelen olyan lesz, mint az utolsó békeévben, 2019-ben. Vagyis hosszú böjtre kell felkészülni, miközben a költségek nőnek (infláció, ugye), a helyzet pedig továbbra is bizonytalan.

Van tehát még előttünk sok olyan hónap, amely nem lesz se szokványos, se biztató. És akkor még nem beszéltünk a választásokról, amely ha mással nem is, de a piacra öntött rengeteg hirdetési pénzzel mindenképpen nehezíteni fogja mindenki helyzetét.

Nehéz tavaszunk lesz, na.

Szólj hozzá!

Te elfogadnád?

Címkék: onlinemarketing kampány üzlet

2022.01.19. szerda 11:07 Konrad

keyboard-g102478be4_640.jpg

A partnereinknek nyújtott tanácsadás része az is, hogy segítünk dönteni nekik abban, ha kapnak egy hirdetési ajánlatot vagy barter együttműködést, azt érdemes-e elfogadniuk. Az ilyen megkeresések sokszor nagyon jónak hangzó ajánlatok, olyanok, hogy néha ki kell "csomagolni", hogy mi is az pontosan, amit kapna a partnerünk.

Amikor a megkeresés arról szól, hogy hirdessünk valahol, akkor talán kicsit könnyebb dolgunk van dönteni. Legyen szó televíziós, rádiós vagy online megkeresésről (print kifejezetten ritkán érkezik), mindig ugyanazokat az alap kérdéseket tesszük fel:

  • A célcsoportunkat érjük el ezzel?
  • Mennyi embert érünk el?
  • Támogatja a megfogalmazott marketing célokat?
  • Bele lehet illeszteni az aktuális kommunikációba?
  • Megéri itt hirdetni?

Egyszerű kérdések, de nem mindig könnyű ezekre válaszolni. A célcsoportot általában egy médiaajánlatban meg lehet nézni - ha az adott hirdetési helynek van ilyen. Ha nincs, akkor eleve gyanakodhatunk, hogy érdemes-e ott hirdetni. Kérjünk valami kutatást, ami erről szól, vagy ha van működő Facebook oldala, akkor annak a demográfiai statisztikáját (bár ez közel nem pontos, de legalább valamilyen szinten behatárol).

A mennyi embert érünk el kérdés lehet nagyon egyszerű. Ha weboldalról van szó, és benne van a DKT-ban, akkor egyszerűen onnan ki tudjuk nézni - de figyeljünk arra, hogy a megjelenési időszak hosszának megfelelő látogatottságot nézzük! (Vagyis ha egy hétig jelenünk meg, akkor a heti látogatottságot - és a teljes látogatottság nem azt mutatja meg, hogy a célcsoportunkból mennyien fogják látni.) Ha nincs bent a DKT-ban, akkor kérhetünk Google Analytics adatokat, itt is olyan időszakot, amennyi ideig megjelennénk. Ha ez sincs, akkor nem is lépünk tovább.

Ha nem online felületről van szó, akkor vagy egyéb kutatást használjunk (tévé esetében nézettségi számokat) vagy az ajánlathoz kérjünk mérési eredményeket. Általában igaz, hogy a független, külső mérésekben jobban bízhatunk.

Arra a kérdésre, hogy az adott megjelenés támogatja-e a marketing célokat, természetesen a célok ismeretében tudunk majd választ adni. Ha például a célunk a márkaépítés, akkor egy látványos megjelenés, legyen szó bannerről vagy tévében mondjuk műsortámogató logóról tökéletes lehet. 

Az aktuális kommunikációba történő beillesztés is nagyon fontos lépés. Nagyon kevés olyan megjelenés létezik, amely önmagában is megéri. Bármennyire jól hangzik egy tévémegjelenés, ha az "lóg a levegőben", nem fut abban az időben más megjelenésünk, szinte biztosan kidobott pénz. Az is lehet, a kapott ajánlattal olyanokat érnénk el újra, akiket már elérünk más hirdetésekkel - ilyenkor azt érdemes végiggondolni, hogy mennyiben segít ez a plusz elérés.

Végül arra a kérdésre választ adni, hogy megéri-e itt hirdetni, a fentiek alapján lehet, plusz mi ezt ki szoktuk egészíteni egy egyszerű kérdéssel. Jellemzően minden partnerüknél futnak Google ésvagy Facebook hirdetések, így tehát a kérdés az: ennyi pénzért mennyi hirdetést tudunk venni a Google-nél / Facebook-on? Ha aránytalanul többet, mint amit kapnánk, akkor viszonylag egyszerű a válasz, hol költsünk inkább pénzt...

Ha a megkeresés barterre vonatkozik, akkor érdemes még egy szempontot figyelembe venni a fentieken túl:

  • Mennyibe kerül valójában nekünk a megjelenés?

A barter megállapodások általában listaáron történnek. Ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, nekünk valójában mennyibe kerül az, amit adni fogunk. Ha az árrésünk 30%, akkor összesen kapunk 30% "kedvezményt", miközben ha nem barterban vennénk hirdetést, lehet, ennél többet kapnánk. Éppen ezért barter esetén - ha a fenti kérdésekre amúgy pozitív a válasz - mindig érdemes a valós bekerülést is számolni, és ehhez képest vállalni arányosan.

Egy ajánlatról dönteni láthatóan kicsit összetett feladat. Éppen ezért is segítünk ebben (is) a partnereinknek: sokszor a tapasztalataink alapján gyorsabban tudunk döntést javasolni. Mert a végső döntést minden esetben az ügyfél hozza.

Szólj hozzá!

Mesék mesélése

Címkék: onlinemarketing

2022.01.18. kedd 09:56 Konrad

matrix-gc290811cb_640.jpg

Az elmúlt két év lassan megtanította a világot arra, hogy sok ember számára az érzelmek sokkal fontosabbak, mint a racionalitás. De az is kiderült, ez nem úgy működik, hogy adott esetben szembemennek a racionalitással, hanem az érzelmek segítségével megteremtik saját racionalitásukat.

Az összeesküvés elméletek is mind logikusan felépített valóságok, még akkor is, ha nem igazak. Egy szép, kerek mesét könnyedén fel lehet építeni, és lássuk be, mi is ezt csináljuk a marketingben, amikor érzelmekkel és vágyakkal manipuláljuk a közönséget. Mesélünk.

A mesének nem kell racionálisnak lennie, a mese bátran játszhat az érzelmekkel, és a mese bármikor ellentmondhat saját magának is. Ha a céljaink azt kívánják meg, akár még meg is magyarázzuk, ez miért van rendben. A mese természete olyan, hogy nem is igazán várjuk, hogy igaz legyen.

A probléma akkor következik be, amikor kiderül az általunk elképzelt valóságról, hogy az mese. Erről szól sok más mű mellett a Mátrix is, csak ott az ébredés kifejezetten kellemetlen. A marketing által felépített meséből való ébredés általában nem ennyire fájdalmas, de az sem kellemes minden esetben. Hiszen felépíthetjük az életünket úgy, hogy csak azt hisszük el, amit a média mutat, és ott is csak azt, amit a média egyes, nekünk tetsző elemei mondanak - miközben minden mást ignorálunk.

Nem a marketing tehet erről, de a marketing felhasználja ezt a fajta viselkedést. Szép képeket mutatunk, vágyott célokat lebegtetünk meg, olyan világot tárunk a fogyasztók elé, amiben szívesen élnének. Mesélünk. És a fogyasztók szeretik ezt a mesét, és ha ismerjük a célcsoportunk pontos vágyait, még szebb mesét mesélhetünk nekik.

Ez a mesélés az, amit a marketingben kreatívnak nevezünk igazából. Ez a mesélés az, amitől a marketing hatékonyan tud működni: érzelmeket mozgat meg. És ez a mesélés az, ami miatt sokan bírálják is a marketinget, hiszen a mese nem a valóság. Mégis: ha jó marketinget akarsz, akkor neked is mesélned kell. Ez a mese lehet racionális, de akkor is előbb-utóbb az érzelmekre fogsz hatni. A marketing klasszikus AIDA modellje is ezt mondja: a vágyat kell felkeltened. Ehhez pedig a valóság egy vágyott szeletét kell megmutatnod.

Önmagában az, hogy a ráció helyett az érzelmek alapján döntünk, nem baj. Nem jó vagy rossz dolog ez, hanem tény. A baj akkor van, ha ezt a végletekig kihasználjuk. Ezért a jó mese alapja mindig a valóság, és a mi marketingünk sem hazudhat. Akkor lesz hiteles a mesénk.

Szólj hozzá!

A határidőkről

Címkék: onlinemarketing üzlet

2022.01.17. hétfő 10:08 Konrad

deadline-g1ae0208d4_640.jpg

Jópár olyan határidő van a marketing folyamatában, amit nagyon szigorúan be kell tartani. Ezek általában vagy valamilyen jeles naphoz kötődnek (ilyen például a black friday, vagy mondjuk a Valentin nap), vagy valamilyen kampányhoz. Egy sok elemből álló kommunikáció esetében mindennek időre el kell készülnie: a weblapnak, a kreatívoknak, a szövegeknek stb.

Természetesen a mindennapi munkában is kötött határidőkkel dolgozunk, de nagyon sok olyan van, amit azért jellemzően kicsit vagy nagyon túllépünk. Ha nincs olyan szigorú határidő, amit már említettem, akkor mindenki hajlamos kicsit lazábban kezelni ezeket. Így aztán egy weboldal elkészítése vagy mondjuk ráncfelvarrása nem ritkán csúszik akár heteket. De kampányoknál is előfordul, hogy az utolsó utáni pillanatban készül el a végleges kreatív, kerül elküldésre a hirdetés.

Az online marketing nagy előnye, hogy sokkal rugalmasabban tudjuk kezelni az időpontokat. Mert nem egy nyomdához igazodunk, nem lehetetlen kampány közben is kreatívot cserélni, és így tovább. Ez elvben azt is jelenti, hogy akár több időnk is lenne elkészíteni mindent, de azért jellemzően ez nem így van. A kialakult gyakorlat az, hogy a határidőket tartjuk, de néhe egy kis csúszás belefér...

A határidők nélkül ugyanakkor nem lehet dolgozni, mert a "ráér" sokaknak azt jelenti, hogy "nem fontos". Éppen ezért jól működő projektkezelés nincs határidők nélkül, és nincs anélkül, hogy ezeket a határidőket valaki számon ne kérje. Az már az adott cég kultúrájának a része, hogy milyen módon kezeli a csúszásokat.

Elsősorban fejlesztési feladatoknál futunk bele olyan problémákba, amikor váratlan helyzetek miatt alakul ki csúszás. Ez a váratlan helyzet az esetek jelenős részében valamilyen megrendelői kérés: kiderül, valamit máshogy kell csinálni, fejlesztés közben megváltozik az elvárás stb. Minden ilyen csúszás természetesen plusz költség is...

Számos olyan projektet láttam (szerencsére kívülről), ahol egy konkrét feladatra megadott határidőhöz képest a projekt egyre csak csúszott, és egyre messzebb került a megvalósítás vége. Az elsődleges ok pedig az volt, hogy az induláskor a tervezés nem volt pontos, és menet közben derültek ki fejlesztésigényes kívánságok. Az igazi probléma akkor jelentkezik, ha az árakat nemcsak megbeszélték előre, de ki is fizették. Mert a fejlesztőknek a csúszás ilyenkor anyagilag sem éri meg... Az ilyen projektben persze minden oldal hibás: a megrendelő sem tudta, mit akar, a kivitelező sem volt kellően gondos az ajánlattal.

A halott projektek egy jelentős része is így döglik meg...

A pontos határidő meghatározásához természetesen gyakorlati tapasztalat és szakértelem is kell, így tudjuk azt biztosítani, hogy valami ne csússzon el. Ha pedig kevesebb az idő, mint amennyi elég lenne... akkor kell bevonni erőforrásokat. Ezért lehet az, hogy amikor rövid a határidő, akkor drágábbá válik minden.

A munkánk tehát határidőkből áll, lényegében folyamatosan. Most megyek is dolgozni, mert van pár befejezetlen feladatom...

 

Szólj hozzá!

A Csomagolás

Címkék: kreatív üzlet ebusiness

2022.01.14. péntek 09:42 Konrad

gift-box-gdcc5abc97_640.jpg

Még decemberben vettem egy karácsonyfaizzót. Pár éve szemezgetek vele, de elég drága darab, így aztán csak most rendeltem meg. Ez egy okos izzósor, a márkája is elég ismert, de szerintem sokan már tudják is: Twinkly 250 izzós változatnak lettem a gazdája.

Ez a termék a jól kitalált, újracsomagolt megoldása egy olyan terméknek, ami amúgy nem is kell az év nagy részében. Tény, technikailag is többet tud, mint egy hagyományos izzósor, hiszen egy jól megírt mobilalkalmazással és a termék wifi kapcsolatával kapunk egy programozható világítást, akár még mi magunk is megrajzolhatjuk, mit mutassanak a lámpák a karácsonyfánkon - vagy azon a falon, ahova felakasztjuk.

A termék jó, és ezt persze akkor látom igazán, amikor használni kell. De a termék jó minőségének az érzetéhez egy kiváló csomagolás is tartozik, és ez az az elem, amiért felhoztam a példát. A Twinkly ugyanis elsősorban online rendelt termék, így a közvetlen vásárlói élmény akkor kezdődik igazán, amikor átveszem a csomagot.

Amikor egy webáruházat elkezd valaki üzemeltetni, általában nem fordít nagyon nagy figyelmet a termékek csomagolására. Vagy megkapja a kész terméket és továbbküldi - belerakva egy egyendobozba -, vagy saját termék esetében megpróbálja úgy összerakni, hogy az ne sérüljön. Vettem idén webáruházban gyertyákat is, egy kicsit formátlan barnás dobozba volt úgy belerakva, hogy kitöltőanyagot pakoltak bele, ezerszer összetekerték ragasztószalaggal, ja és valahogy még belebiggyesztettek egy papírkát is, hogyan kell használni.

Komolyan, egy élmény volt kibontani - de ebben az élményben elsősorban szitokszavak voltak, nem pozitív rácsodálkozás.

Persze, nem ezen múlik, hogy mennyire szép az a két gyertya (amihez egy leírást adtak, köszi, két embernek vettük). Nem ezen múlik a használhatóság. De ezen felül... nem lenne baj, ha a csomagolás is sugallna valamit. Igen, ezt ki kell találni, ennek ára van, ez költség, ezzel foglalkozni kell. De egy webáruház esetében tényleg nagyon vékony az a felület, ahol a vevő valóban találkozik velünk. És hiába ultrajó a weboldalunk, hiába zseniálisak a szövegeink, ha a végén, amit ténylegesen is a kezébe vesz a vevő, azt érzi, hogy a rendelésig volt érdekes.

A Twinkly doboza egy alapvetően egyszerű megoldás - de olyan módon van elkészítve, hogy triviálisan vissza is lehessen csomagolni a terméket. Egy időszakosan használt terméknél ez valóban hasznos ötlet. A 250 izzó két sorra van felfűzve, és ha visszahajtogatom, akkor újra össze tudom kötni. Nem valami gagyi dróttal lettek ugyanis összefogva, hanem egy-egy tépőzáras szalaggal. Amin természetesen ott van a Twinkly logó is. Plusz a dobozban kaptam négy db matricát, és egy tényleg átgondolt (persze angol nyelvű) köszönőlevelet is, hogy az ő terméküket vettem meg.

A Twinkly csomagolása az, amit már nem várok el. Ez annál több volt. Önmagában is élmény, amivel a termék jellege miatt többször is fogok még találkozni. De rávilágított arra, amit már az ügyfeleinknek is mondtunk: nem elég a webáruházaknál a jó weboldal, a jó, szép és lehetőleg márkázott csomagolás is legalább ennyire fontos.

Mert a terméket ugye valamiben el fogjuk küldeni. Akkor az a valami legyen része a kommunikációnknak is, ne csak egy szükségmegoldás legyen.

Szólj hozzá!

Árszabályozás a reklámpiacon

Címkék: üzlet jog

2022.01.13. csütörtök 10:36 Konrad

justice-g2b4a5f1f8_640.jpg

Most, hogy egyre több terméknek az árát szabályozza a kormány (ha átmenetileg is), érdemes beépíteni ezt is a gazdasági környezetünk tulajdonságai közé. Ha olyan területen dolgozunk, ha a termékeink, szolgáltatásaink olyanok, akkor készüljünk fel arra, lehet, mi is sorra kerülünk.

Hülyeségnek tűnik? Miért, ha valaki azt mondja egy-két éve, hogy hatósági ára lesz 2022. februárjában a cukornak vagy a lisztnek, mint fogunk rá mondani?

Aki ért a közgazdaságtanhoz, valószínűleg azt mondja majd, hogy el fogja tudni képzelni, ha háborús helyzet alakulna ki. És bár a nagyhatalmak sakkjátszmái akár ezt is hozhatják, de jelenleg még nem tudok arról, hogy háború lenne. Mert persze van olyan időszak, amikor indokolt lehet az, ha szabályozza az állam egyes termékek árát. Igaz, tudjuk, annak mi a következménye: a minőség romlása, áruhiány, másodlagos piacok kialakulása, a nemzeti valuta elértéktelenedése. Tipikus háborús gazdasági helyzet, bár már kevesen élnek sajnos olyanok, akik ezt saját bőrükön is átélték.

Jó, de ez hogyan kapcsolódik a reklámhoz? Miért kellene a reklámpiacon árszabályozás?

Ezeket a kérdéseket jobbára azok tehetik föl, akik nem ismerik a hazai reklámpiacot szabályozó törvényeket. A hazai reklámpiacon ugyanis lassan tíz éve már van árszabályozás. Nem hiszed? Mutatom:

2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól

5/C. §(1) A reklámközvetítő a reklám közzétevőjétől vagy más személytől a reklámközvetítés során vagy a reklámközvetítési tevékenységével összefüggésben közvetve vagy közvetlenül - a reklámközvetítési tevékenységre vonatkozó díjon felül - ajándékot, a reklám közzétevőjétől vagy a nevében eljáró médiahirdetésifelület-értékesítőtől kapott árengedmény kivételével vagyoni előnyt vagy más juttatást nem fogadhat el. A reklám közzétevője vagy a nevében eljáró médiahirdetésifelület-értékesítő a reklámközvetítő részére árengedmény kivételével vagyoni előnyt vagy más juttatást nem adhat.

(2) A kapott árengedményt

a) a médiahirdetésifelület-értékesítő a reklámközvetítő és a reklámozó javára,

b) a reklámközvetítő a reklámozó javára

köteles teljes mértékben érvényesíteni.

(3) A reklámközvetítő a reklámozótól díjra jogosult, amelynek mértéke a reklám közzétételi díjának 15%-a.

Vagyis ha én reklámot veszek egy ügyfelemnek, akkor 15% jutalékot kaphatok érte. Se többet, se kevesebbet. Tudtad? Ez sokkal szigorúbb szabály, mint amikor az üzemanyag ára nem lehet több 480,- Ft-nál, hiszen ez utóbbi azt is jelenti, hogy lehet kevesebb. De a jelenlegi törvény alapján én nem kérhetek el 10% jutalékot, mert abban az esetben büntetnek.

Mit tett ez a piaccal? Igazából semmit: nem tudok arról, hogy ezt bárki bármikor vizsgálta volna, számos példát látok, amikor nem is tudnak erről a szabályról. De sok-sok céget tett ez védtelenné, olyanokat, akik amúgy jóhiszeműen kisebb vagy nagyobb jutalékkal vesznek vagy adnak el hirdetéseket.

Nem beszélve arról, hogy van számos legális megoldás, amely segítségével ki is kerülhető ez a szabály.

De az árszabályozás itt van velünk, és ezek után nem gondolom, hogy más területeken is csak ideig-óráig fogjuk ezt látni. Persze a választásoktól sok dolog függ, de ha a jelenlegi vezetés marad hatalmon, akkor azt hiszem, sokszor fogjuk látni ezt az eszközt használatban. Mert a szellemet már kiszabadították, és a negatív következmények pedig nem rájuk ütnek vissza rövid távon.

Építsük hát be ezt a veszélyt is a terveinkbe, fogadjuk el, hogy idehaza már nem beszélhetünk igazi piacgazdaságról.

Kicsit azért ez szomorú...

Szólj hozzá!

A cikkek használata

Címkék: kampány tartalom ajánló tartalommarketing

2022.01.12. szerda 10:43 Konrad

 adver_hwsw.jpg

Biztos olvastál már te is olyan cikket, amit azért jelentetett meg egy tartalomszolgáltató mert fizettek érte. Az ilyen fizetett cikkmegjelenéseket a szakma advertorialnak hívja, bár idehaza sokan hivatkoznak rá (hibásan) PR cikként is.

Az advertorial elsősorban természetesen hirdetés, de mikor érdemes ezt a fajta hirdetési megoldást használni? Elsősorban azt szoktam javasolni, akkor használjuk, ha valami kicsit bonyolultabb, kicsit összetettebb dolgot akarunk elmagyarázni az érdeklődőknek. A fizetett cikk jellemzően hatékonyabb a banner hirdetéseknél azokon a portálokon, ahova cikket olvasni mennek a felhasználók.

De a direkt hirdetésen kívül van még néhány dolog, amikre ez a fajta megjelenés jó. Fontos, hogy ezek akkor igazak, ha a megvásárolt cikk később is fenn marad a tartalomszolgáltatónal. Normális esetben a cikk megjelenése két részből áll: egyrészt megjelenik maga a cikk az oldalon, vagy direkt egy hirdetési rovatban, vagy csak azzal elkülönítve, hogy ki van rá írva, hogy támogatott tartalom. Másrészt kap ajánlót. Ez az ajánló általában megjelenik a címlapon ésvagy rovat címlapon, belekerülhet hírlevélbe, kikerülhet a Facebook-ra, belekerülhet a belső ajánlórendszerbe (ahol más cikkek mellett is ajánlják). Így válik igazán hirdetéssé.

De a cikk általában ezt követően mindaddig ott marad az oldalon, amíg az oldal működik. És ez ad egy másodlagos lehetőséget is, amire jók ezek a cikkek.

Ezek egyik a keresőoptimalizálás (SEO). Ha a cikkben olyan linkek kerülnek, amelyeknek nincs korlátozásuk, úgy valós linkként működhetnek a mi oldalunkra, növelve ezzel a ránk mutató cikkek számát (és jellemzően a minőségét is). Mindezt úgy, hogy a cikkben mi magunk dönthetjük el, mely kulcsszavak linkelődjenek a weblapunkra.

Ez a lehetőség annyira közismert, hogy több (kisebb) tartalomszolgáltatónál létezik direkt SEO cikk megjelenés kategória. Ez jellemzően kicsit olcsóbb, de nem kerül ki a címlapra, nem kerül bele a megosztásokba. Hiszen itt "csak" az a cél, hogy jó minőségű linkjeink legyenek a weblapunkra.

A másik lehetőség és a keresők miatt létezik, de ehhez tudni kell, hogy amikor egy felhasználó információt keres, akkor sok esetben (főleg, ha nagyobb kiadásra készül) ezt több lépésben teszi meg. És ilyen esetben nemcsak az érdekli, hogy egy cég a saját weblapján mit ír, hanem az is, hogy máshol mi jelent meg róla. És bár helyén kezelve világos, ha valaki egy hirdetést olvas, mégis adhat plusz információt egy-egy olyan külső megjelenés, ami fizetett cikként került be valamelyik portálra. A kereső ezt is hozza, és ez is ad plusz információt az érdeklődőnek.

Összességében tehát az ilyen cikk másodlagosan is építheti a márkát.

Sok esetben látjuk azt, hogy érdemes cikket használni a kampányunkban, és nemcsak a saját felületeken. Építsük be ezt is a kampányainkba.

Szólj hozzá!

Látogatók

Címkék: kampány ajánló

2022.01.11. kedd 10:27 Konrad

gemiusaudience_1.jpg

Miközben egy csomó vállalkozó keni-vágja a Facebook és a Google hirdetési rendszerét, és sokszor több adatot is tud fejből, mint ami a céljai eléréséhez kell, valahogy ez a tudás elfogy, ha ezen két szolgáltatáson kívül kell hirdetni.

Pedig az online hirdetési lehetőségek köré sokkal bővebb, mint amit ez a két szolgáltatás ad. Eleve korlátozottak a lehetőségek ezekben az eszközökben: csak bizonyos féle hirdetési formátumokat lehet használni, rengeteg olyan korlátozás van, ami megnehezíti, egyes esetekben ellehetetleníti bizonyos termékek, szolgáltatások értékesítését, számos kreatív ötlet nem valósítható meg.

De akkor hol hirdessünk, ha nem ott? Mik azok az oldalak, amiket a magyarok néznek, látogatnak? Hányan? Kik?

Bő tíz évvel ezelőtt sokkal kevesebben foglalkoztunk kampánytervezéssel, és persze jóval kevesebb kkv is hirdetett, így természetesen meg kellett tanulni, hogyan lehet egy kampányt megtervezni. Ehhez sokkal több gondolkodás kellett talán, mint most, ahol egy-egy eszközben be tudjuk állítani a célcsoportokat, és a legnagyobb problémát az okozza, ha valamilyen adatvédelmi szabály miatt szűkül a célozhatóság.

Tény, a mai kampányok ezeken a felületeken (még mindig a Facebook-ról és a Google-ről beszélek) sokkal pontosabbak lehetnek, persze ehhez az is kell, hogy tényleg jól legyenek beállítva. És ehhez viszont most is kell annyit gondolkozni, mint régen, nem elég az, mit ezek a felületek javasolnak.

Ha ki akarunk lépni ebből a körből, akkor tudnunk kell, melyek azok a hazai weboldalak, amelyeknek van szemmel látható látogatottsága. Mit néznek az emberek, hol mekkora a látogatottság? Ez így kicsit misztikus egyeseknek, mások olyan nemzetközi szolgáltatásokat nézegetnek, mint a Similarweb, amely bár sokat mond, de valójában nem ad pontos mérési eredményt. Pedig van egy olyan hazai szoláltatás, amelynek egy része ráadásul ingyenesen elérhető, és ebben benne vannak a legfontosabb hazai weboldalak, plusz azok látogatottsága is.

Ez a szolgáltatás a DKT.hu, a Digitális Közönségmérési Tanács által üzemeltetett weboldal, ahol megnézhetjük a hazai weboldalak látogatottsági ranglistáit, vagy akár azt is, hogy bennünket érdeklő weboldalon tegnap vagy a múlt héten hány látogató járt. Hasznos eszköz, segít abban, hogy találjunk bennünket érdeklő weboldalakat, és segít abban is, hogy ellenőrizzük, ahol hirdetnénk, ott mennyi látogató szokott járni.

Ráadásul a DKT rendszeresen ad ki hosszabb elemzéseket is. Igaz, ezek főleg a vezető oldalakról szólnak, de ettől még érdekesek. Itt van például a december a számok tükrében.

1 komment

Kényszerű váltás?

Címkék: onlinemarketing üzlet

2022.01.10. hétfő 10:26 Konrad

signpost-gb18beab25_640.jpg

Az elmúlt 20 évben az online marketing területén dolgozom, ebből az elmúlt bő 16 évben a saját cégünket építem, így rengeteg tapasztalatot sikerült gyűjtemény. Miközben az online marketing eszközök, azoknak a használata, az azokhoz szükséges tudás folyamatosan változik, így valójában majdnem mindegy, valakinek 5 vagy 15 év gyakorlata van (mert 5 év alatt már azért elég sokat lehet tanulni, a tíz éves tudás meg már elavult is lehet), ha marketinggel foglalkozik. De az ügyfélkezelés, a cégvezetés, cégműködtetés esetében a több tapasztalat többet is érhet.

Számos ügyfelünk volt ennyi idő alatt, és mára egy olyan sincs, aki az első néhány évben lett ügyfelünk, és azóta is az maradt. Számos oka lehet annak, hogy valaki ügynökséget vált, és ezen okok között csak az egyik - és talán nem is a legjelentősebb - az, hogy elégedetlen a munkánkkal. A tőlünk távozó cégek egy jelentős része nem azért vált, mert mi rosszul dolgoztunk volna, hanem azért, mert váltani szeretne. Úgy érzik, már kicsit megfáradt az együttműködés, már nem tudunk megújulni, már csak rutinból dolgozunk...

Vajon igazuk van? Tényleg nem tudunk megújulni? Tényleg az a jó megoldás, ha 2-3 évenként ügynökséget váltanak a cégek? Jó hosszan lehetne erről vitatkozni, és számos érvet tudnék felhozni pro és kontra, most mégis egy érdekes jelenség az, amit  meg szeretnék osztani.

Megnéztük az utóbbi bő tíz évben több olyan ügyfelünk aktivitását is, akik váltottak, másokhoz mentek. Azt láttuk, hogy az esetek kisebb részében sikerült valóban megújítaniuk a kampányaikat, de az esetek nagyobb részében igazából nem történt más, mint folytatták azt, amit nálunk is, vagy - ami számunkra kicsit bosszantóbb - megvalósították azt, amit mi is javasoltunk, csak tőlünk nem fogadták el.

Sőt, több esetben láttuk azt is, hogy a váltás után rosszabbak lettek az eredmények. Ilyenkor nagyon ritkán előfordul, hogy ismét megkeresnek bennünket, de nem ez a jellemző. Mennek tovább, újabb céget keresve, újabb csodába bízva.

Mert valójában nem gondolom, hogy az a jó megoldás, ha pár évente ügynökséget cserél egy cég. Ez lehet, hogy szerencsés lépés, de az is lehet, nem javul semmit, miközben a régi ügynökséggel kialakított bizalmibb viszony kicsit hosszabb távon sokkal jobb eredményeket hozhatott volna. Néhány év alatt egy ügynökség annyira meg tudja tanulni a partner igényeit, hogy akár gyökeres megújításra is képes - ha ez az igény fogalmazódik meg. Egy ügynökség ugyanis jó esetben nemcsak egy arccal rendelkezik, nemcsak egy ember önmegvalósítása, hanem egy csapat. Egy olyan csapat, amely önmagában is rendszeresen megújul, ráadásul képes arra, hogy más és más embereket állítson be egy cég mellé, ha például arra van szükség. Egy jó ügynökségnél a megújulás házon belül is megoldható.

Természetesen, ha megromlik a cég és az ügynökség között a viszony, ha elmaradnak az eredmények a várakozástól, ha az ügynökség sokat hibázik, akkor váltani kell. De csak azért váltani, mert így talán sikerül megújulni nem szükségszerűen jó döntés. Minden esetben érdemes először a meglévő partnerrel egyeztetve megújulni.

No persze ha ez nem sikerül, akkor már indokolt lehet a váltás is.

Szólj hozzá!

Újratervezés? Már megint??

Címkék: onlinemarketing stratégia

2022.01.07. péntek 10:57 Konrad

idea-g0d33d8306_640.jpg

2020 márciusi, vagyis a Covid 19 járvány miatti hazai lezárások kezdete óta olyan tervezni, főleg középtávra, mint amikor koranyári időpontra kerti-party-t szervez az ember: nem baj az, ha van alternatíva eső esetére. Mert hiába néz ki úgy, hogy enyhülnek a járványadatok, ha jön egy újabb, egy újabb, egy újabb... hullám.

Sajnos ezek a hullámok akkor is jönnek, ha mi nem akarjuk, és akkor is lesz hatással az üzletünkre, ha valamiért nem hiszünk benne, vagy nem vesszük komolyan. Mert a vevők viselkedése az érdekes, és nem az, mi mit gondolunk. Így van ez most is: miközben idehaza kifejezetten laza szabályok alapján élünk, és egyre több ember számára lassan csak háttérzaj a járvány, addig külföldön elég sok országban veszik ezt sokkal komolyabban (elég csak Ausztriára gondolni). És bizony itthon is sokan veszik komolyabban, mint amit esetleg a saját kis buborékunkban látunk.

Már az ötödik hullámról szólnak a hírek, ami minden, csak nem megnyugtató. Mit fog ez hozni, mi várható? Itt a tavasz, a kormányzati pénzköltés miatt sok pénz érkezett és még több pénz fog érkezni a fogyasztókhoz. Mire készüljünk, mire számítsunk?

Egy biztos: április közepéig egy hatalmas rally lesz a hirdetési piacon. Jön a választási kampány, soha nem látott nagyságrendű pénzköltéssel az interneten. Amikor egy kormányközeli influencereket futtató szervezet elkölt néhány hónap alatt félmilliárd forintot a Facebook-on, akkor az bizony meglátszik az általános hirdetési árszínvonalon is. Ne legyenek kétségeink: ez áprilisig csak rosszabb lesz. Drága lesz a hirdetés.

Ugyanakkor lesz pénzük az embereknek költeni. Mit tehetünk? Egyrészt járványhelyzettől, hirdetési áraktól függetlenül kommunikáljunk tovább, másrészt próbáljunk meg kicsit tartalékolni. Annyira kiszámíthatatlan, mi lesz májustól, hogy érdemes úgy készülni, nem lesz jobb.

Én az átlagnál mindig optimistább vagyok, nem számítok éves szinten hatalmas visszaesésre. De most mégis azt gondolom, óvatosnak kell lenni. Lehet, hétről-hétre fog változni a helyzet, a mozgásterünk, a lehetőségeink. Vagyis igazából nem "már megint" kell újratervezni, hanem "még mindig". És továbbra is.

1 komment

Szép új virtuális világ

Címkék: érdekes

2022.01.06. csütörtök 12:02 Konrad

meta-g39e25eaca_640.jpg

Vannak olyan trendek, folyamatok, amelyeket jól lehet látni, ha valaki nemcsak a magyar szakmai híreket követi, de valószínűleg hosszú ideig nem fognak semmilyen szinten hatni a hazai piacra. Sőt, lehet, soha sem, mert kifutnak addig, mire ideérnének.

Egy ilyen trendnek gondolom azt, ami most a Facebook-ból Meta-vá alakult cég gerjeszt a VR (virtuális valóság) körül. A Meta nem titkolt célja, hogy megvalósítsa azt az eddig jobbára csak scifiben (pl. a Ready Player One-ban) látott virtuális világot, ahol saját, személyre szabott avatarral lehetünk jelen, és ebben a valóságban tudunk ismerkedni, kommunikálni, tevékenykedni - élni.

Jól hangzik? Annak, aki szereti a scifit, aki szereti a technológiát, talán igen. A többség vagy idegenkedik ettől, vagy kellő távolságra tartja magától ezeket a megoldásokat.

Pár éve aktívan használok VR eszközt, egy Oculus Rift S-et, ami ugye a Facebook (illetve Meta) cégcsoport gyárt. Vagyis azt az eszközt, amire kitalálták az új virtuális világot (igazából elsősorban az Oculus Quest2-re, de az használhatóságban nem sokban tér el a Rift S-től - bár vannak egyértelmű különbségek). Van tehát napi tapasztalatom, nemcsak tech-demo-ban ismerem a VR világot.

Ez alapján ki merem jelenteni: jelenleg a VR nem több, mint játék. Nagyon jó játék, nagyon látványos, nagyon sok lehetőséget ad, de játék. Az elérhető tartalmak elsősorban játékok, amik vannak nem játék tartalmak, azok pedig nem mennem tovább a "de szép, ha nem síkban nézed, hanem térben". Nincs olyan valódi szoftver eszköz, amihez nélkülözhetetlen lenne a VR.

Kár. Persze a piac így is hatalmas, nagyon sok játékos van, de lássuk be, ez nem elég ahhoz, hogy egy cég ne a hagyományos módon tartson meetinget, hanem minden távmunkásnak vegyen VR eszközt. Zuckerberg VR valósága persze pont erre szeretne adni valami megoldást, vagyis olyan eszközt, ami továbbvisz, és már nemcsak játékra lesz jó ez az új valóság. Ugyanakkor amiket eddig látok demo-kat, azok leragadtak a játék szintjén.

Egy kérdést kell feltenni, ha egy új eszközt munkára akarsz használni: megéri? Ha ezt használom, hatékonyabb lesz a munka? Ha nem, attól még érdekes lehet a megoldás, de az onnantól vagy hobbi, vagy játék. De ha igen, akkor be kell vezetni és használni kell.

Tegnap láttam egy rövid filmet (itt van a Twitteren) arról, milyen lehet egy VR áruház. Azt kell mondjam, látványos - és teljesen felesleges. Minek ez? Nem egyszerűsíti az életem, nem lesz így könnyebb vásárolni, nem lesz ettől több semmi. Kapok egy olyan vásárlói élményt, ami látványos, de lassú. Sokkal lassabb, mintha egy hagyományos webáruházas felületen rendelnék. 

Az egész VR világnak ez lesz szerintem a kulcskérdése: azon túl, hogy egy cég jóban akar lenni Zuckerberggel, miért fogja megérni bármit csinálni VR-ban? Túl tud-e lépni ez a technológia a gamer világon?

Azt hiszem, hogy még sok év technológiai és szoftveres fejlesztés kell ahhoz, hogy erre igen legyen a válasz. Az ismertebb cégek közül állítólag az Apple is készül saját megoldással, saját szemüveggel, ami akár egy új megoldást is adhat. De a kérdés ott sem a hardver lesz, hanem a tartalom.

Ezért is írtam a bejegyzés elején, hogy vannak trendek, amik mire hozzánk érnének, már megszűnnek. Mert a VR még drága, idehaza kevés felhasználónak van, és az egész még kiforratlan. Miközben egy-két év alatt ki fog derülne, mi lesz vele. Ha befut, akkor nagyon hamar meg fog újulni, és lehet, tömegessé már csak akkor válik nálunk is.

Addig pedig itt van nekünk ez a szép jelenlegi VR világ, BeatSaber-rel, szaladgálós és ugrálós játékokkal, és aki még nem szokta meg, annak sok-sok hányingerrel... Mert valahol ez is korlátja a jelenlegi hardveres megoldásnak.

Szólj hozzá!

Döntéseink következményei

Címkék: üzlet stratégia

2022.01.05. szerda 10:19 Konrad

yes-ge222febeb_640.jpg

Ha valaki vállalkozó, akkor nagyon hamar megtanulja, minden döntésének vannak azonnali és hosszú távú következményei is. Az elsőre jó ötletnek látszó megoldás később lehet, hogy a fejlődés akadálya lesz. Ami rövid távon működik, az nem biztos, hogy hosszú távon is sikeres.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Minden olyan döntésünk, amely arról szó, kinek, mit, mennyiért adjunk el, hova fordítsunk erőforrásokat, mit és hol kommunikáljunk, befolyásolni fogja a cégünk jövőjét. Nézzünk egy példát.

Gyors piacszerzési lehetőséget ad az, ha képesek vagyunk olcsóbbak lenni, mint a piaci átlagár. Ez azt jelenti, hogy árversenybe kezdünk. Mi lesz ennek a következménye? Gyorsan szerzünk piacot - ami jó. Ugyanakkor mi leszünk az "olcsók", és innentől tőlünk azt várják, hogy olcsók legyünk. Ez ugyanis az egyetlen usp-nk, vagyis olyan megkülönböztető jegyünk, amely megmarad a vevőkben. Így ez a piaci helyzet akadályává válhat annak, hogy később a piacon nem az áraink, hanem például a minőségünk alapján válasszanak bennünket.

Érdekes példa, hogy a könyvpiacon pár évtizede megjelent egy csoport, amelyik 50%-os áron árusított nem friss könyveket. Az üzleti modell egyszerű volt: a kiadóknál szinte mindig marad kisebb-nagyobb mennyiségű eladatlan könyv, amely egy idő után csak a költségeket növeli (a raktározás drága, főleg, ha könyvekről van szó). Így amikor megjelent egy cég, hogy ezeket az eladatlan készleteket lényegében gyártási áron (nyomdaköltség) megveszi, akkor ez nem fájt a kiadóknak, sőt, sokan örültek is, hiszen nem kellett már raktározni, plusz a befektetett pénzük is visszajött valamennyire.

Megjelentek az utcákon az olcsó, 1-2 éves könyvek, és ez jó volt a kiadóknak és jó volt a vevőknek is. De akkor miért nem látunk most tömegével ilyen árusokat?

Ennek oka részben a könyvpiaci koncentráció, és az a furcsa, amúgy nem túl egészséges rendszer, ahol a könyvkiadók üzemeltetik a nagy könyvesbolt láncokat is. De legalább ennyire fontos ok az, hogy a vevők megtanulták: nem is kell olyan sokat várni, hogy a könyveket féláron megkapják. Így nem vették meg azonnal, csökkent a teljes áru eladás. Egyre több kiadó volt az, amelyik nem adta oda a könyvét ár alatt a cégnek. Nem érte már meg. (Ez a történet kiadói oldala, ezt ismerem. Lehet, voltak más okok is, a terjesztő cég pontos hátterét nem tudom.)

A döntéseinknek vannak következményei. Amikor úgy gondoljuk, jó az rövid távon, amit csinálunk, érdemes mindig megnézni a hosszabb távú következményeket is. Néha az azonnali profitnál többet ér az, ha inkább a jövőbe tervezünk.

Szólj hozzá!

Ízléssel vitatkozni...

Címkék: kreatív

2022.01.04. kedd 10:52 Konrad

makeup-brushes-g8caa418d1_640.jpg

...nem lehet, és nem is érdemes. A marketingben az szokott a gond lenni, hogy kinek az ízlése az, amivel nem kell vitatkozni. Jellemzően a megrendelő az, aki a saját elképzelésének megfelelően szeretné látni a képeket, videókat, szeretné hallani a zenéket. De vajon ő az, akit ki kell szolgálni?

A kérdésre lehet egy szakmai és lehet egy gyakorlati választ is adni. A gyakorlati válasz egyszerűbb: ő adja a pénzt, igen, ő az, akire hallgatni kell. A valóságban a végső döntést mindig az hozza meg, aki dönt arról, kifizessék-e a munkánkat.

A szakmai válasz már sokkal árnyaltabb. A megrendelő az esetek jelentős részében nem a célcsoportból kerül ki, nem reprezentálja semmilyen mértékig azt a közönséget, akiknek elad. Ugyanakkor főleg a kkv-k esetében elég jól ismeri a vevőit, tehát ettől még akár jó döntést is hozhat. Így ha a saját ízlése alapján dönt, akkor az félrevezető lehet, de ha figyelembe veszi azt a tudást, amivel a vevők kapcsán rendelkezik, akkor akár releváns is lehet az értékítélete. Vagyis nem mondhatjuk azt, hogy biztosan téved.

Az igazi probléma akkor jelentkezik, ha olyan kérést kapunk a megrendelőtől, amely szakmailag egyértelműen hibás. Ilyenkor természetesen az az elsődleges lehetőség, hogy próbáljuk meggyőzni, hogy téved, ez nem lesz jó irány. De sajnos ez nem mindig sikerül. Ilyenkor vagy együtt kell élnünk a megrendelő rossz döntéseivel, vagy szélsőséges esetben akár le kell zárni az együttműködést.

Az ízlésen tehát természetesen nem vitatkozunk, de rá kell mutatnunk a lehetséges hibákra, ha azok szakmailag valóban gondot okozhatnak. Mert egyébként a megrendelő elképzelései sok esetben vihetnek el olyan irányba, amitől végül valami egyedi és különleges megjelenést alkothatunk meg. Ami végül tetszik a megrendelőnek és tetszik a vevőknek is.

Szólj hozzá!

Hello, 2022!

Címkék: onlinemarketing üzlet

2022.01.03. hétfő 10:13 Konrad

new-years-day-g7382393b4_640.jpg

Túléltük. Talán ez a legjobb, ami 2021-ről elmondható, pedig egy olyan év után, mint amilyen a 2020. volt, ennél mindenki többet várt. Túléltük, de rengeteget tanulhattunk is belőle. Úgy tűnik, miközben a Covid járvány velünk élt, megtanultunk így üzletelni, így vállalkozni, így élni. A folyamatosan változó körülmények egy újabb - néha meghatározó - eleme lett a járvány, és aki tudott, alkalmazkodott.

2022-nek így már sokkal nagyobb tapasztalatokkal indulunk neki. Nincs senki lefagyva, az év vége is inkább jól alakult, mint rosszul, látszanak a lehetséges irányok. Tudjuk, idén a választások miatt Magyarországon a nyárig minden pezsegni fog, tudjuk, lesz költés, lesz pénz a vevőknél. Messzebb talán most sokan nem látnak, de 2021 megtanított mindenkit arra, hogy hónapról hónapra éljen, hogy rugalmas legyen, és képes legyen alkalmazkodni.

Nem jó ez, ha az embernek lennének hosszú távú céljai, de talán lassan ebben a környezetben is megtanuljuk, mégis hogyan lehet ezeket megvalósítani. Egy jó stratégia mára rugalmas legyen, de tartalmazzon olyan elemeket is, amik nemcsak egy-két hónapra szólnak. Hogy ez így közhely, és nesze semmi, fogd meg jól javaslat? Igen, ez igaz. Decemberben számos partnerünknek készítettünk terveket 2022-re, így látom, tudom, mennyire eltérő megoldásokat választottak a különböző cégek. Egyszerűen nem tudok olyan egyértelmű javaslatokat adni, ami mindenkinek jó lenne.

Amikor ilyen kicsit bizonytalan időszakot élünk át, tudjuk, ez egyben a lehetőségek időszaka is. A változás azt is jelenti, hogy lehetőségünk lehet fejlődni, továbblépni, változtatni. 2022-től ezt várom: hazai és nemzetközi szinten is változást. Változást a közösségi médiában, változást a e-kereskedelemben, változást mindenben.

Addig is: boldog új évet mindenkinek!

Szólj hozzá!

A legnépszerűbb közösségi média oldalak, 2021

Címkék: facebook twitter közösségi média

2021.12.07. kedd 13:20 Konrad

Szeretem, amikor érdekes adatokat szépen megmutat valaki. Ezért is követem a Visual Capitalist oldalt, rengeteg témában publikálnak infografikákat.

Tegnap jelent meg náluk ez az alábbi összefoglaló, ami a legnépszerűbb közösségi média oldalakat mutatja, a tulajdonsokkal együtt. Ügyesen vizualizálja azt a fajta szembenállást is, ami várhatóan a húszas éveket meg fogja határozni: USA vs. Kína harc lesz (van) az interneten is.

socialmediagiants_oc_mainpost_revised.jpg

Szólj hozzá!

Covidos félelem igazgat?

Címkék: onlinemarketing

2021.11.18. csütörtök 12:25 Konrad

corona-tomeg.jpg

Meddig lehet permanens félelemben élni? Ez a kérdés merül fel egyre többször bennem, ahogy nézem, kik hogyan reagálnak a Covid19 járvány újabb és újabb hullámaira. Meddig fogadjuk el a szükséges korlátozásokat? Mikor gondoljuk azt, hogy ez már sok? Kinek mi az, ami miatt egyszercsak elege lesz az egészből, és veszély ide, logikus viselkedés oda, folytatja az életét úgy, ahogy ő normálisnak gondolja?

Olyan kérdések ezek, amelyeknek első közelítésben nem sok köze van a marketinghez, de mégis valahogy hat a marketingre. Mert számos olyan terméket, szolgáltatást reklámozunk, amelynek az értékesítését, keresettségét befolyásolják a fentiek. Nem mindegy, hogy a célcsoportunk hogyan viszonyul a járványhoz, nem mindegy, mire hajlandó költeni, mi válik számára fontossá.

Tavaly kis túlzással mindenki maszkot akart eladni fertőtlenítőszerrel, ha lehet érintés nélkül és nagy haszonnal. Mára kicsit az életünk része lett mindez. 2020 március elejéhez képest nagyot változott a világ: mára lényegében mindenkinek van legalább egy kedvenc maszkja, van otthon 2-3-4 flakon kézfertőtlenítő, és akaratlanul is próbáljuk kerülni a tömeget. A másik oldalról nézve viszont próbálunk normálisan élni: ha nem kötelező, akkor csak ritkán vesszük is fel a maszkot, már nem mosunk kezet percekig, és a kézfertőtlenítőből is egyre kevesebb fogy.

Vajon miért? Ennyivel jobb a helyzet? Elfogadjuk, hogy az oltások megvédenek? Vagy egyszerűen csak belefáradtunk az egészbe?

Valahogy mind ezek közül. Nincs két egyforma ember, nincs két egyforma vélemény arról, mit kell, mit kellene csinálni. A vírus miatt minden biztonsági szabályt betartó többszörösen oltott, a kocsijában is maszkot viselő emberektől a vírust negáló, szabályokat be nem tartó, oltást nem kérőkig nagyon széles skálán változik, hogy mi a reakciójuk az embereknek a mostani helyzetre.

És ennek megfelelően egyébként ez a fajta bizonytalanság megjelenik a kereskedelemben is. Látva a webáruházak forgalmát, néha kiszámíthatatlan, mi fog történni. Nagy vonalakban persze semmi nem változott, jön az év vége, black friday hetek, karácsonyi vásár hónapok... De aztán az október második fele olyan, mintha még mindig be lenne zárva mindenki otthon, a forgalom hektikusan változó, és nem tudni, melyik hét mit hoz.

Rövid távra tervezni nehéz, hosszabb távra kockázatos, de meg kell élni. 

Mit tudunk ilyenkor tenni? Nem lehetünk se túl szigorúak, se túl szkeptikusak. Nem viselkedhetünk kicsit se szélsőségesen, és lehetőséget kell adni mindenkinek - legyen oltott vagy oltatlan - arra, hogy hozzáférjen a termékeinkhez, szolgáltatásunkhoz. Ez a mi érdekünk: így tudjuk maximalizálni a forgalmunkat, és talán ez a leghumánusabb dolog is, az üzlettől függetlenül. Úgy tűnik, másfél év után már egyre kevesebben "félik túl" a helyzetet, és egyre többen mondják azt, "élni kell, ha meghalunk is".

Számomra nagyon tanulságos ez a helyzet, ami kialakult. Ahogy teljesen váratlan törésvonalak jelennek meg a társadalomban, ahogy a politika nem megoldja, hanem kihasználja és rontja a helyzetet, ahogy a cégek keresik az útjukat. Ha optimista vagyok, azt mondom, lehiggadnak majd a kedélyek, és tanulunk belőle. De talán sosem lesz már olyan az élet, mint régen volt. A maszkok a zsebünkben maradnak, egy kis távolságtartás mindig lesz a tömegben, és a cégeknél mindig ott lesz a kis kockázat: mi van, ha jön egy újabb vírus?

 

32 komment

Videózni kell

Címkék: onlinemarketing tartalom video

2021.11.03. szerda 10:18 Konrad

video-recording-3767454_960_720.jpg

Navigare necesse est, vagyis hajózni muszáj. A római korban ez a mondás fejezte ki azt, hogy a kereskedelemre, a szállításra - a hajózásra - szükség van. A mondás második felét - "vivere non est necesse", vagyis "élni nem" - pedig ma talán úgy mondanánk: minden áron.

Az online kommunikációban vannak eszközök, amiknek a használata elengedhetetlen, ha sikeresek akarunk lenni. Az egyik ilyen eszközzé vált szép lassan a videók használata. Már néhány éve egyre fontosabbá vált a videós tartalom, és ezt az olyan platformok is erősítették, mint a Facebook vagy az Instagram, de 2022-ra egyes területeken már szinte kötelező lesz a használata.

Ami talán egy kicsit az újdonság, az "minden áron": olyanoknak is el kell gondolkozniuk a videós tartalmak gyártásán, akik eddig ezt nem tették. Ha B2C piacon vagyunk jelen, akkor szinte elvárják a potenciális vevőink, hogy videón is megmutassuk, mit kínálunk. Legyen szó termékről vagy szolgáltatásról, a videóra szükség lesz.

Ez egyben azt is jelenti, hogy tovább tolódik a hangsúly a tartalomgyártásra: nemcsak azért kell fizetnünk, hogy valahol megjelenjünk, de azért is, hogy ott minőségi tartalommal legyünk jelen. A videó pedig drágább, mint szöveget írni, és időigényesebb, mint fotókat feltölteni. Eddig is hatékony volt, láttuk, mennyivel jobban működnek a megfelelő videók, de Covid19 miatti home office és egyéb körülmények még hangsúlyosabbá tették ezt a kommunikációs formát. Hozzászoktunk, hogy videókat nézzünk, és szinte elvárjuk, hogy ilyen formában is kapjunk információkat.

Természetesen nem mindegy, ezek a videók milyen minőségűek. Talán elsőre kicsit furcsa, de aminek 100%-ban tökéletesnek kell lennie, az a hang. És hiába tökéletes a hang, érdemes azért feliratot is elhelyezni a videóra. A képminőség is számít természetesen, de termékvideók esetében kiemelten fontos a jó megvilágítás is. Az sem mindegy, hogyan épül fel a videó, mi a tartalma. Órákig lehet sorolni a jó és rossz példákat, mit szabad és mit nem az interneten használni, erről már volt egy előadásunk a klubban is még tavasszal Keresztúri Gergelytől.

A videózás tehát 2022-re olyan fontossá válik, mint képek elhelyezése a Facebook posztokban vagy megfelelő minőségű szöveges tartalom a weboldalon. Elkerülhetetlen, szükséges, lényegében elvárt.

Szólj hozzá!

Lidl Plus. Vagy mínusz?

Címkék: üzlet

2021.10.25. hétfő 10:51 Konrad

paper-boat-2287555_960_720.jpg

Hetek óta gondolkozok azon, leírjam-e a véleményemet a Lidl mobil alkalmazásáról. Elsőre nem éreztem relevánsnak ezen a blogon, és inkább csak panaszkodásnak tűnhet az, ami a véleményem. Aztán napról-napra érlelődött bennem, hogy ennek a történetnek van azért néhány nagyon fontos tapasztalata is az online marketingre nézve, így mégis belevágtam a témába.

Olyan helyen lakok, hogy válogathatok a boltok közül, hova megyek bevásárolni. Történelmi okok miatt viszont ez elsősorban a Lidl: amikor a hozzánk közeli boltjuk nyílt, akkor még szinte ez volt az egyetlen, ahol normális választék volt, és autó nélkül is be tudtam vásárolni. Aztán egy kicsit messzebb költöztünk, de addigra már megszoktam, megtanultam a termékeket, maradtam törzsvásárló.

Így talán nem meglepő, hogy amikor elindult idén a Lidl Plus, a cég mobil alkalmazása, az elsők között töltöttem le, konkrétan hamarabb, mintsem használni lehetett volna. Induláskor még kicsit döcögősen használtam, de mára kialakult az a rutin, hogy nem felejtem el a boltban elővenni a telefonom és lecsippantani vásárláskor. (Ez egyébként azért sem kényelmetlen, mert általában listával megyek vásárolni, a lista pedig a telefonban van.)

Június óta eltelt négy hónap, rendszeres használattal, így van némi tapasztalatom, el tudom mondani, mi tetszik - és mi nem.

Engem az alkalmazás egy olyan funkcióval fogott meg, ami talán nem is a legfontosabb benne: a vásárlásnál kapott blokk rögzítése. Vagyis visszakereshető a korábbi vásárlás, meg tudom nézni, mikor mit vettem - és mennyiért. Ha eljutunk oda, hogy ráadásul még a papírt sem nyomják a kezembe, ezzel csökkentve a szemétmennyiséget, már tökéletesen elégedett leszek, és önmagában csak ezért is használnám az app-ot.

De az alkalmazásban van más is, és vélhetőleg a kulcsszolgáltatása a kuponok. Ami elsőre nagyon jó fogyasztó-csalogató, de a használat módja és a használat következményei már nekem sok problémát felvetnek. Kezdjük az elején.

A kuponokhoz akkor jutunk hozzá, ha használjuk az alkalmazást. 5-7 naponta (nem követtem pontosan, meddig él egy) újak kerülnek föl, és néha lehet plusz kupont is "kaparni", vagyis digitális kaparós sorsjegy is van az alkalmazásban. A "kikapart" kupon bekerül a többi közé.

A kupon tartalma sokféle. Egyszerű százalékos kedvezmény, olcsóbb második termék, ajándék termék, és egy alkalommal volt konkrét összeg kedvezmény is a számlából. A kupon beváltása viszont nem automatikus: nem elég használni az alkalmazást fizetéskor, ráadásul előtte aktiválni is kell a kupont. Hogy az aktiválásnak mi az értelme, az sajnos nem világos. És ez is az egyik gondom az alkalmazással: miért kell kupont aktiválni? Miért nem jár automatikusan?

Jártam úgy, hogy otthon vettem észre, nem aktiváltam egy kupont, így teljes áron vettem terméket. Pedig az alkalmazást használtam, csak nem volt éppen időm végigfutni az aktuális kuponokon, így többet fizettem. Bosszantó... Miért nem jár ilyenkor automatikusan a kedvezmény? Hogy minden alkalommal megnézzem, mit kínálnak? 

Örülnék, ha nem lenne az aktiválás. De ha marad, akkor két dolgot megtehetne: jelezze, hogy hoppá, aktiválni kellene, és akkor olcsóbb (a pénztár meg tudná tenni), illetve igazán kilistázhatná, mely kuponok lettek aktiválva, mert most ez csak az összes kupon között látszik.

A kuponok másik problémája a Lidl és az alkalmazás népszerűsége: egyszerűen lassan azt jelenti a kupon, hogy ha nem az akció első napján megyek, már nincs a termékből. Az elmúlt hetekben nagyon sokszor jártam így, és ez bizony csalódás. Csalódás, mert "dolgoztam" vele, és nem kaptam meg, és csalódás, mert mehettem máshova megvenni a terméket (ha egyébként is vettem volna, ha nincs kedvezmény, akkor is).

Így lassan kontraproduktív lesz a kuponozás: végignézem, mert tudni akarom, mit nem fogok kapni aznap...

Az alkalmazás másik problémája annak az érvényesítése. Egy QR kódot rajzol ki a képernyőre, azt kell a pénztárnál lecsippantani. Ezzel az a gond, hogy időigényes. És miközben bénázok, hogy jól tartsam a telefont, a pénztáros nem segít (általában), hanem elkezdi beolvasni a termékeket, így mire végzek a beolvasással, már esélyem sincs olyan ritmusban pakolni, ahogy jönnek az áruk. Ez pedig önmagában is frusztráló.

Szóval, kitaláltak egy jó, vásárlásösztönző megoldást, egy modern, bár helyenként azért fapados hűségrendszert. Ami néhény hónap alatt nem arra ösztönöz, hogy még többet vásároljak náluk, hanem bosszúságot okoz.

Szerencsére ezek nem olyan problémák, amiket ne lehetne megoldani. Az aktiválási kényszert ki lehetne szedni, és talán arra is oda lehetne figyelni, az akció végéig legyen az áru, vagy ha már nincs készlet, akkor kerüljön ki a kupon a rendszerből.

A tanulság pedig az, hogy egy láthatóan jól kitalált, logikus rendszer is rejthet olyan problémákat, amik csak akkor derülnek ki, amikor élesben elkezdjük használni. Ezért tesztelünk menet közben is, és ezért kell felkészülnünk arra, hogy a fejlesztének nem lesz vége a termék vagy szolgáltatás átadásakor.

Szólj hozzá!

Tudsz olyan "buta" lenni, mint a vevőid?

Címkék: onlinemarketing kreatív szövegírás

2021.10.21. csütörtök 15:44 Konrad

spiral-2706912_960_720.jpg

Régi vicc volt nálunk a feleségemmel, hogy mi a neve a telefonkagylónak hivatalosan. Ő évekig dolgozott a Matávnál, és bár nem műszakis, hanem marketinges, de azért ezt (is) megtanulta. A telefon kézi beszélője.

Vicces, ahogy vicces az is, amit tegnap az új konyhai csap leírásán olvastam: egykaros szabadkifolyású alsó bekötésű vízmelegítő csaptelep. Huh. Persze, aki szakmailag ismeri ezeket a szavakat, azok talán azt se értik, miért nevezem ezeket viccesnek. Ez a nevük, nem? 

Az természetes, hogy sok dolognak van szakmai neve és hétköznapi neve is. Ha te benne vagy egy szakmában, ismered annak a szakzsargonját, akkor fel sem tűnik, ha olyan szavakat használsz, amit a szakmán kívüliek nem értenek. Addig ez nem is gond, amíg valamit nem a szakmán kívülieknek akarsz mondani.

Amint elkezdesz reklámozni, rögtön belefuthatsz ebbe a problémába. Ha a célcsoportod nem ismeri a szakzsargont, de szüksége van a termékedre, máris tudnod kell, a "buták" mit milyen szavakkal mondanak. Egy lakossági telefonboltban nem a telefon kézibeszélőjét adják el, hanem telefonkagylót. Én pár napja az egyik szakáruházban nem egykaros szabadkifolyású stb-t kerestem, hanem "olyan keverőcsapot, ami jó a bojlerhez".

Ha tudod, a vevőid milyen szavakat használnak, akkor neked is azokat a szavakat kell használnod. Ezeknek a szavaknak ott kell lenniük a termékleírásban a webáruházon, a blogbejegyzésben, a Facebook posztban. Mert a vevőid ezt értik. Nem elég szakszerű? Nem baj. Eladni akarsz elsősorban, nem népnevelni.

Tehát tudnod kell olyan "butának" lenni, mint a vevőid, ha forgalmat akarsz!

Szólj hozzá!

Elvonatkoztatás

Címkék: kreatív

2021.10.19. kedd 10:19 Konrad

virtual-reality-4490469_960_720.jpg

Elküldöm a tervet az ügyfélnek, még az elején járunk, de szeretém, hogy haladjunk. Ezért egy előzetes változatot kap, amelyhez kommenteket írok:

- Ilyen lesz majd a kész terv, csak a szövegeket nem kékkel, hanem zölddel fogjuk ráírni.

Az ügyfél válasza:

- Nagyon tetszik, alapvetően ilyenre gondoltunk, de nem lehetne, hogy a szövegeket ne kékkel, hanem zölddel írjátok rá? Megnéznék egy ilyen változatot is!

És nem, nem arról van szó, hogy az ügyfelünk félkegyelmű. Arról van szó, hogy sokan nem tudnak elvonatkoztatni attól, amit éppen látnak. Érti, hogy az más színű lesz, de nem jelenik meg neki a fejében, és nem tudja elképzelni, ha nem rakjuk le elé a kért színekkel, elrendezésekkel.

Nagyon fontos azt megértenünk, amikor valamit tervezünk, hogy attól, hogy a mi fejünkben látszik valami, még nem biztos, hogy az ügyfelünk is azt látja, úgy látja, egyáltalán: látja. Éppen ezért azt javaslom, hogy mindig kész terveket küldjünk, soha ne bízzuk a másikra az elképzelését a dolgoknak.

Sajnos sokszor futunk bele abba is, hogy ha valami elkészül, úgy, ahogy az ügyfél kéri, akkor mégsem tetszik neki. A probléma ugyanaz, mint fent: nem ért a megjelenéshez, nem tudja jól elképzelni, mit akar, vagy nem látja, hogy az, amit akar, végső soron ronda lesz. Esetleg a fejében "kijavulnak" azok a hibák, amik a valóságban nem fognak megjavulni. (Egyszer nagyon régen például különböző hosszúságú szövegeket kellett volna rászerkesztenem egy címkére, aminek pontosan meg volt adva a szélessége, úgy, hogy a betűk mérete, a betűk távolsága és a betűk formája is azonos legyen. Természetesen ez lehetetlen feladat, de az ügyfél fejében "élt" ez a megoldás.)

Fogadjuk el tehát, hogy az ügyfelünk nem tudja elképzelni a dolgokat, nekünk kell azokat megrajzolni, megtervezni, elkészíteni. És készüljünk fel rá: sokszor csak próbálgatással fogunk eljutni a végtermékig.

 

1 komment

Elrontottuk

Címkék: hiba onlinemarketing üzlet

2021.10.15. péntek 13:10 Konrad

mistake-876597_960_720.jpg

Hibázunk, bassza meg. Van ez így, sajnos. Szinte hetente megtörténik, hogy valami nem úgy sikerül, ahogy kellene. Egy elrontott poszt, rossz hírlevél szöveg, nem működő link...  Szerencsére ezeknek a hibáknak a töredéke az, ami aztán gondot okoz. Jellemzően időben észrevesszük, és elég régóta dolgozunk ahhoz, hogy a belső folyamatokat úgy alakítsuk, ezek a hibák kiderüljenek.

Így aztán a fenti hibák nagy része házon belül marad, kis része az ügyféllel való egyeztetéskor kiderül. De néha van, ami kifelé is látható. És ez nagyon kellemetlen, mindenkinek. Ilyenkor nincs más, mint végigmenni a hibázási protokollon:

  • Elismerni a hibát
  • Megnevezni a felelőst
  • Levonni a tanulságot
  • Beleépíteni a működésbe olyan ellenőrzést, hogy ez a jövőben ne történjen meg

Mert ezekből a hibákból is tanulunk, és talán kicsit paradoxnak hangzik, de minél több hibán vagyunk túl, annál kevesebbet hibázunk a jövőben. De csak akkor, ha tényleg tanulunk abból, amit elrontottunk.

1 komment

Osztálytalálkozó

Címkék: üzlet internet hungary 2021

2021.10.14. csütörtök 14:29 Konrad

ih2021.jpg

Október 12-13-án volt az idei Internet Hungary. 2000-ben volt az első, de tavaly volt az egyedüli év, amikor elmaradt. Illetve nem maradt el, online volt, de személyesen nem lehetett senkivel találkozni.

Így most az idei konferencia sokak számára azért is érdekes volt, mert végre találkozhattunk azokkal az emberekkel, akikekkel tavaly nem sikerült. És ilyen volt a hangulat is: végre látjuk egymást, hogy vagy, mi történt, de megváltoztál - és így tovább. Olyan volt, mint egy osztálytalálkozó, igaz, nem öt év telt el, csak kettő, de a hangulat hasonló volt.

A programok természetesen a korábbi évek színvonalát hozták, talán csak a helyzet miatt külföldi előadó volt kevesebb. De sok érdekes beszélgetés és jó előadás volt, bár legalább ennyire izgalmasak voltak a folyosói beszélgetések is.

Érezhetően mindenki örült, hogy ott lehetett, és senki nem viselkedett úgy, mintha lett volna egy járvány. Azt éreztem, igyekszik mindenki egy kicsit kilépni az elmúlt másfél évből, és így lehetett önfeledten szakmázni.

Az idei Internet Hungary hozta azt, ami vártam, ami miatt elmentem. Hozta azokat az előadásokat, amelyek feldolgoztak sok fontos témát, kaptam számos inspirációt, ötletet, és persze buliztunk is - végre személyesen. Mert egy szakmai konferencia akkor jó, jut idő a nem annyira fontos dolgokra is.

Örülök, hogy ismét van élő konferencia, örülök, hogy ez most ilyen jól sikerült, talán jövőre már tényleg visszakerülhetnek a dolgok a megszokott kerékvágásba.

Szólj hozzá!

A Nagy Leállás 2021

Címkék: hiba közösség facebook twitter

2021.10.05. kedd 10:48 Konrad

Azt mondják, a nehéz helyzeteket legkönnyebben humorral lehet túlélni. 2021. október 4-én, hétfőn 17.45 körül leállt a Facebook, az Instagram, a Messenger, a WhatsUp - és csak nem sokkal éjfél előtt indult újra. Nem nevezném ezt sem nehéz helyzetnek, sem tragédiának, de mindenképpen furcsa helyzet volt, és biztosan megnehezítette sok ember életét.

Nem azért, mintha ezek a szolgáltatások nélkül ne lehetne élni, de ha itt szoktál beszélgetni a családdal, az ismerősökkel, akkor ezek a kapcsolatok hiányozhattak. Az este mindig forgalmas a Facebookon, így sok cég számára ez jelenti azt az időszakot, amikor jó lenne elérni azokat, akiknek hirdetne. Tegnap ez sem működött. Tehát összességében sok ezer, tízezer ember volt idehaza is, akik számára a Facebook és tsai. kiesése egy nagyon rossz élmény volt.

De természetesen a többi szolgáltatás működött, így a Twitteren, Tumblr-en, TikTok-on stb. nem állt le az élet. (Kivéve, ha valaki a Facebook-os azonosítójával lépett volna be valamilyen szolgáltatásba - a belépési rendszer sem működött...) És természetesen azonnal viccet is csináltak a Facebook leállásból. Mivel én a Twitteren voltam jelen, így most onnan hoznék két példát.

Az elsőt nem is magyarázom:

fa3j_w4wyaismen.jpg

A másodiknál annyit érdemes tudni, hogy a Twitter saját üzenete (Üdvözlünk lényegében mindenkit) önmagában is nagyot futott, amire a McDonald's válasza szinte adta magát, de az már valahol mesteri, hogy a Twitter képes volt erre tromfolni is:

fa4jkegxiam-sak.jpg

De a Facebook végül elindult, és mára minden a szokásos rend szerint halad előre. Lehetne most arról írni, hogy ez a pár óra megmutatta, mennyire vagyunk Facebook függők üzletileg, de tény, nálunk, a mi időzónánkban, ez pont olyankor történt, amikor viszonylag kis károkat okozott a leállás. Így aztán olyan nagy hatást nem várok az egésztől. Történt egy kis baleset, de az élet halad tovább... az interneten is.

2 komment



süti beállítások módosítása