Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (588) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (9) ebusiness (107) ekormányzat (3) előadás (24) email marketing (46) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (181) fórum (6) gépház (99) gerillamarketing (10) google (118) hiba (112) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (6) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (393) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (232) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (249) közösségi média (28) kreatív (137) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (41) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1341) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (200) seo (49) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (323) stratégia (19) szakcikk (6) szövegírás (43) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (21) tanácsadás hónap (4) tartalom (82) tartalommarketing (4) telefon (3) turizmus online (5) twitter (12) üzlet (413) üzleti kommunikációs hónap (4) video (116) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (258) webshop (4) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Fehér karácsony...

Címkék: onlinemarketing közösségi média

2022.12.07. szerda 09:49 Konrad

illuminated-gd6b35ee68_640.jpg

Az év vége nemcsak a féktelen(?) vásárlás időszaka, amikor adózunk a fogyasztás istenének, hanem a meghittség és a család ünnepe is. No és persze az év lezárása. Mindez szabadnapokkal, és az újrakezdés ígéretével.

Éppen ezért természetesen az üzleti kommunikációban is foglalkozunk ezzel az időszakkal. Ajándékot adunk a nagyobb partnereknek, jókívánságokat küldünk, akinek csak lehet és érdemes. És ez az ünnepi tematika megjelenik a látható kommunikációnkban is. Már hetek óta érkeznek a karácsonyi reklámok, és lassan minden ünnepi díszt ölt. Az utóbbi években a Black Friday időszak adja meg a startot az év végi mindenre...

Ha van weblapunk, ha van Facebook oldalunk, Instagramunk, akkor van pár olyan feladatunk, ami bár nem kötelező, de ajánlott. Még akkor is, ha valamiért nem égünk ünnepi lázban, a hazai ügyfelek felé építsük be a kommunikációnkba ezt az időszakot, és legalább az alábbi három dolgot tegyük meg:

1. Még jóval karácsony előtt kezdjük el kommunikálni, hogy az ünnepek előtt, alatt és után hogyan vagyunk nyitva. Ilyenkor biztos van egy-két nap, amikor a szokásostól eltérő a nyitva tartásunk, de ha nem változik, azt is érdemes kiírni! Sok cég kezdi az évet leltárral, pár napos szünettel - ha mi is ezek közt vagyunk, ezt is írjuk ki időben! Hogy mikor? Legkésőbb a december 19-i hét elején!

2. Kívánjuk kellemes karácsonyt. Egy kedves kép, egy pár szó bőven elég. Vagy karácsony napján, vagyis december 24-én rakjuk ki, vagy azt megelőzően akkor, amikor az utolsó munkanapunk van. És ha lehet, ez csak jókívánság legyen, ne reklám!

3. Az év végére is készítsünk posztot. Ha nyitva vagyunk, akkor azt is írjuk ki (pl. szórakozóhely, bolt), és ezzel együtt is mehet a jókívánság, de ha nem vagyunk nyitva, akkor a boldog új év köszöntés kimehet akár január 1-én is. A legjobb, ha december 31-én jelenik meg az üzenetünk.

A fentiek közül az 1. pont, a nyitva tartás menjen ki a weblapra is. Ha olyan az oldalunk, hogy könnyen tudunk rajta kommunikálni, mehet a 2. és a 3. pontban írt javaslat is.

+1: Ha webáruházunk van, kezdjük el már most kommunikálni azt, mi az utolsó nap, amikor ha rendel valaki, még karácsony előtt biztosan megkapja!

Ha mindezt megcsináljuk, nyugodtan várhatjuk a fehér karácsonyt (ha lesz) és a boldog új évet (állítólag az is lesz).

Szólj hozzá!

Változik a világ

Címkék: media YouTube TikTok

2022.12.05. hétfő 10:08 Konrad

social-distancing-g8353ce7c8_640.jpg

Elmúltam ötven éves. Amikor gyerek voltam, iskolatévé volt, és másfél tévécsatorna. Így a tudást, az engem érdeklő dolgokat olvasással tudtam megszerezni. Ki emlékszik még az Alfára? Amiben volt Asterix, persze, de azon kívül is sok érdekes cikk. Aztán már középiskolás voltam, amikor megjelent az amerikai Science magyar kiadása, és valódi tudományos cikkeket olvashattam - így ismerkedtem meg például az almaemberkékkel, vagyis a Mandelbrot halmazokkal, a fraktálokkal...

Azóta iszonyúan sokat változott a világ. Olyan 4-5 éve vettük észre, hogy a kisebbik lányom, aki állandóan YouTube videókat néz, elkezdett a csillagászatról beszélni. Mivel ez engem is érdeklő téma, így képben voltam, de csak érdekelt, ő miért tud ennyit a fekete lyukakról, honnan ismeri a Jupiter holdjait, és miért tudja, mi az a kvazár? Kiderült persze, hogy YouTube videókból: nemcsak gamer youtubereket néz, hanem olyanokat is, akik ezekről beszélnek. Tanítanak, érdekesen, már nem könyvből vagy újságból.

De változik a világ. Ami öt éve a YouTube volt, az most a TikTok. Mostanában a nagyobbik lányom küld olyan 30-90 másodperces videókat, ami tudományról szól, vagy éppen az aktuális hírekről. Vannak konkrétan tudományos influencerek, ez a lány például arról beszél, miért kell december 8-án felnéznünk az égre (ha nem lesz felhős). De vannak olyan csatornák is, amelyek ismert médiákhoz tartoznak. BBC News, CNN, Verge, és így tovább.

Tanulság? Pár év alatt újul meg mostanában a média világa. Aki nem képes követni a változásokat, menthetetlenül lemarad. Mi azért kezdtünk el TikTokkal foglalkozni idén, mert az a 2-3 év, amivel le vagyunk maradva az USA piactól, kb. jövőre ér utol minket: aki nem lesz fent a TikTok-on, az értékes közönséget fog elveszíteni. Nekünk 2023 a TikTok éve is lesz ezért.

Az a dinamikus változás, ami körülöttünk történik, egyben hatalmas kihívás is. Olyan kihívás, aminek megfelelni csak folyamatos tanulással lehet. De lehetőség is, hiszen aki hamar megtanulja használni az új dolgokat, önmagában ezzel piaci előnyre tesz szert. A lányom ma már úgy kér egy új fejhallgatót, hogy egy TikTok tesztet dob át róla. Én meg kikeresem, hol is kapható... Mert kell a többi csatorna is, nem állhatnak le azok se.

Jelen kell lenni, mindenhol. Vagy jelen lesz más - nélkülünk...

Szólj hozzá!

Marketing átvilágítás

Címkék: onlinemarketing ajánló üzlet

2022.12.01. csütörtök 09:17 Konrad

audit-g2b121cc04_640.jpg

Elkészítettünk egy új szolgáltatást, hogy segítsünk azoknak a cégeknek, amelyek bármilyen marketing tevékenységet folytatnak. A szolgáltatás neve Bindex Audit, és ennek keretében teljes körű marketing átvilágítást végzünk bármely hazai kis vagy közepes vállalkozásnál. 

Amikor pár éve belevágtunk a szolgáltatás fejlesztésébe, akkor az volt a célunk, hogy olyan megoldást készítsünk, amely nemcsak felvillant egy pillanatnyi képet, hanem ezt követően rá is mutat azokra a területekre, ahol érdemes fejlődni, és megmutatja azt is, mi működik jól. Ez egy olyan audit, amely nem a hibákra koncentrál, bár ha vannak, megmutatja azokat is. A célunk az átfogó kép megmutatása, egy olyan fogódzó, amely aztán segíti a cégvezetők, a marketingesek de akár a marketing ügynökségek munkáját is.

A felmérés három részből áll. A kérdések egy részét kérdőív formájában tudják megválaszolni a cégek vezetői, marketingesei. Azt követően egy személyes konzultáció következik, amelynek során újabb kérdéseket teszünk fel. Az így kapott válaszokat végül feldolgozzuk, és készítünk egy részletes elemzést, összefoglaljuk írásban, amit megbeszéltünk. Végül adunk egy, az auditot igazoló oklevelet.

Érintünk minden olyan területet, amely egy vállalkozás kommunikációjában fontos a tervezéstől kezdve az online és offline reklámokon keresztül a mérésig, de megvizsgáljuk a rendezvények használatát, az egyes eszközök hatékonyságát, a weboldal állapotát is.

Túlzás nélkül mondhatom, gondoltunk mindenre. Az auditot Gáspár Katalinnal közösen készítettük, az ő rendezvényszervezői és hagyományos marketing területén szerzett tapasztalata sokat segített abban, hogy ne hagyjunk ki semmi lényeges dolgot. Az elkészült folyamatot először szűk körben, majd nagyobb körben is teszteltük.

A szolgáltatás 2023. januárjától lesz mindenki számára elérhető, de aki már idén jelzi szándékot, hogy szeretne egy átvilágítást, annak jelentős kedvezményt adunk. Még néhány plusz információ, ár és jelentkezés itt található >>>

Találkozzunk jövőre, nézzük meg, hol tartasz és merre kell tovább fejlődnöd!

Szólj hozzá!

Mert írni kell

Címkék: kreatív szövegírás

2022.11.30. szerda 10:28 Konrad

computer-g0628be258_640.jpg

Kell a flow ahhoz, hogy tudjak hosszabban írni. Nagyon sok szakmai anyagot kell készítenem, de ezek nem annyira egyformák, hogy automatikusan lehessen egyikből elkészíteni a másikat. Ahány cég, annyiféle terv, ahány terv, annyiféle háttér. Mindennek utána kell olvasni, az ügyfelektől meg szerezni az információkat, anyagokat kell gyűjteni.

Az én munkamódszerem az, hogy addig nem írok, amíg fel nem készülök fejben. Aztán kialakítok egy szerkezetet, amit vázlatnak leírok, és ezt követően töltöm fel tartalommal. Így készítek előadást, cikket, de marketing tervet is. Ha megvan az, honnan hova kell eljutnom, akkor pár óra vagy pár nap alatt összeáll, mit fogok írni, és már csak az a nyugalmi állapot kell, amikor oda tudok figyelni az írásra.

Ehhez kell az a bizonyos flow állapot. Amikor ki tudok zárni minden emailt, Facebook-ot, Twitter-t, Tumblr-t, amikor nem jönnek a telefonok. Amikor néhány órán keresztül csak azt csinálom. Így aztán egy menetben akár tízoldalakat is írok, jól tudok haladni. Csak... Csak kell előtte a sokkal hosszabb felkészülés, és kell az a bizonyos nyugalom.

De ilyenkor jó dolgozni, és élvezem is. A probléma az szokott lenni, hogy a munkám minden más eleme rombolja ezt az állapotot, így külön terveznem kell, mikor fogok így ráérni. Mert ez már eddig bevált, és így tudok haladni. Ezért szeretem a délutánokat, estéket, hétvégéket. Ilyenkor már kisebb a zaj, jobban tudok figyelni. És akkor írok.

Mint most is. Ezt a bejegyzést már a késő őszi sötétben gépelem, éppen üres a ház, nincsenek zavaró tényezők. Ez kell ahhoz, hogy tudjak gondolkodni.

Te tudod, milyen helyzetben, milyen környezetben tudsz alkotni, dolgozni? Kitapasztaltad már? És meg is tudod teremteni ezt az állapotot?

Szólj hozzá!

Hogyan válaszolj, ha beszólnak?

Címkék: közösség közösségi média

2022.11.25. péntek 09:58 Konrad

thumbs-down-geba362617_640.jpg

Nem válaszolni is nehéz. A közösségi média egy olyan felület, ahol az ügyfelek bármit és bármikor mondhatnak, és sokszor vagy nincs igazuk, vagy az igazukat olyan stílusban mondják el, ami vállalhatatlan. Sokféleképpen lehet és kell is ezekkel foglalkozni, ezekre reagálni. De sokszor nem kell, nem szabad válaszolni: vagy hagyni kell, vagy moderálni (ha lehet). De nem válaszolni néha tényleg nehéz.

Sok dologtól függ, válaszolunk-e, és ez nem kizárólag a stílusunk, sőt. Az a jó, ha nem a személyes habitusunk, hanem a céges érdekek döntik el, válaszolunk-e.

Először is, a pozitív dolgokra bátran válaszoljunk. Ha valaki megdicsér, ha valakinek tetszik, amit csinálunk, szinte kötelező a dicséretet megköszönni. Egyszerűen, pár szóval. Tegyük meg, mert egyrészt jólesik annak, aki dicsért, másrészt jót tesz az algoritmusoknak is, hiszen látja az adott szolgáltatás az akció-reakciót.

A negatív dolgok már árnyaltabbak. Van, amire válaszolni kell, és van, amire nem, akkor sem, ha nem tudjuk törölni. Az ilyen kommentek esetében persze máshogy kell eljárnunk a saját felületeken és máshogy akkor, ha nem a saját felületen jelenik meg a kritika, a negatív vélemény.

Általában az alábbi kategóriákat látom a negatív kommenteknél:

  • Konkrét probléma és igaza van
  • Konkrét probléma és nincs igaza
  • Hazudik, mert...
  • Egy kirakat poszt tartalmával való probléma
  • Frusztráció levezetése
  • Nem tudod, mi a baja, de baja van

Ha valakinek igaza van, arra érdemes válaszolni. Főleg akkor, ha tudunk segíteni. De már az is jó válasz, ha egyszerűen elnézést kérünk. Ha ő udvarias, akkor legyünk mi is azok. Ha nem udvarias, mi akkor is legyünk azok. Nem az ő véleménye, hanem a mi válaszunk alapján ítél meg a többi vevő.

Ha valakinek nincs igaza, de nem udvariatlan, akkor is érdemes válaszolni, elmondani, miért nincs igaza. Ez persze nemcsak neki szól, hanem mindenkinek, aki olvassa a véleményét. Mert egy válasz nélküli tévedés nem bennünket erősít, de egy jó válasz igen.

Ha valaki hazudik, akkor azt vagy nem szabad szó nélkül hagyni, vagy el kell tüntetni (ha saját felületen van) vagy jelenteni (ha nem sajáton). Akkor kell csak válaszolni, ha nem tudjuk eltüntetni. A hazugságnak több oka lehet. Lehet személyes, ilyenkor a válaszban nekünk nem szabad személyeskedni. De lehet üzleti, akkor viszont érdemes erre rámutatni a válaszban - nem elsősorban a vélemény írója miatt, hanem azok miatt, akik olvassák a véleményeket.

Ha valaki a kirakott poszt tartalmával problémázik, pl. nem tetszik neki a kép, vagy talált valami hibát, akkor általában szó nélkül lehet hagyni. Ha elgépelést, helyesírási hibát talált, akkor azt javítsuk, és köszönjük meg, hogy szólt. Amúgy itt érdemes lehet hallgatni.

Ha valaki az általános frusztrációját vezeti le, azzal nem lehet mit kezdeni. Érdemes törölni, de ha nem, akkor nem szabad válaszolni. Ki. Kell. Bírni. Bármit mondhatsz, az csak további frusztrációt fog eredményezni...

Végül vannak, akik egyszerűen csak rosszat írnak, mert így sikerült. Látja a posztot, a hirdetésed, és kifakad. Neki sosem válaszolunk. Ha tudjuk, töröljük, és ki is tiltjuk, ne jöjjön legközelebb...

Amit egyik esetben sem szabad: vitatkozni. Ha leállsz cégként vitatkozni valakivel, abból már nem jössz ki jól. Egyszerűen automatikusan mindenki ellened fog fordulni, még akkor is, ha igazad van. Ilyenkor ez már nem számít, csak az, hogy vitatkoztál... Hallgatni kell, a többit fent leírtam.

Negatív vélemények mindig lesznek, ha akarod, ha nem. Ellene nem tudsz tenni, még úgy se, ha minden tökéletes. De kezelni lehet okosan és bután is. Te csináld okosan, mindenkinek úgy lesz jobb.

5 komment

Csináljunk forgalmat jövőre is!

Címkék: onlinemarketing üzlet

2022.11.21. hétfő 10:11 Konrad

new-years-day-g3afc9f171_640.jpg

Mostantól vásárlunk, karácsonyig. Igaz? Az utolsó megtakarított pénzek, az időközben megkapott jutalmak, a még elérhető hitelek most fognak adni egy lökést a kiskereskedelmi forgalomnak, hogy aztán...

Jöjjön 2023. 2020 óta minden évnek sikerült hoznia valami meglepetést, jellemzően negatív előjellel. Így 2023-tól is sokan félnek, hiszen most ráadásul a kilátások sem jók. Számos termékkörnél természetes, hogy a január, február gyönge lesz, de mindenki felteszi a kérdést: mennyire lesz gyönge? És meddig? Mennyi ideig nem indul majd be a jövő év? Március? Május? Szeptember?

Nem lehet most megmondani. Annyira sok dologtól függ, hogy mi fog történni, és ezek nagy része nem rajtunk, kisvállalkozásokon múlik. Éppen ezért, azt kell jól csinálni, amire van ráhatásunk, és majd reméljük, hogy a környezet se fog ismét nagy vödör szart a fejünkre borítani. És amire van ráhatásunk, az például a cégünk marketingje. És a jövőévet már most elkezdhetjük megalapozni.

Van már terved? Tudod, mi lesz, ha kevés lesz a bevétel, és mi lesz, ha mégse? Tudod, milyen időszakokban lesznek a kampányaid? Remélem, igen. De ha még nem, akkor azért van pár heted tervezgetni. De van pár dolog, amit már most megtehetsz, és egy ilyen tippet adok, remélem, tudod használni.

Most, karácsonyig vagy az év végéig, számos vevőd lesz. Fogd meg őket, próbáld megtartani őket jövőre is. Adj nekik olyan kedvezmény kupont, amely majd csak jövőre lesz beváltható. Ha még nem lenne meg nálad, kérd el a vevők email címét, és az engedélyt, hogy küldhess nekik akciókat. Próbálj meg a mai vevőidből építkezni jövőre.

Nem fog mindenki visszajönni, nem fogsz mindenkinek kelleni. De akik most vevők, akik már ismernek, és akiket viszonylag olcsón újra el tudsz érni, azok egy része azért megmarad. Talán pont annyi, hogy ne legyen baj jövőre se a forgalommal.

Adj most ajándékot, ami jövőre lesz érték. Alapozd meg velük a forgalmadat 2023-ra.

Szólj hozzá!

Akkor készüljünk '23-ra...

Címkék: google onlinemarketing facebook

2022.11.18. péntek 09:34 Konrad

new-year-g3a220fb45_640.jpg

Ami az online marketingben biztos, az a változás. Az új év is sok új dolgot fog hozni, és ezekre érdemes időben felkészülni. Ahol lehet, előkészülni, ahol nem, ott legalább lélekben.

Idén megtapasztaltuk a Facebook új oldalélményét, ami egyrészt egy teljesen új logikát követel meg, másrészt viszont sok olyan új problémát hozott elő, ami korábban nem volt: a kevésbé gyakorlott adminok sokszor nem látják, hogy éppen kinek a nevében posztolnak, és a nem elég gyors internet + számítógép esetén jelentősen lassult a munkamenet is. Ezzel együtt sok funkció nem, vagy máshol érhető el, plusz a posztolások korábbi rendje is folyamatosan változik. Nekünk, akik egyszerre sok oldalt adminisztrálunk, ráadásul ez azt jelenti, hogy jó ideig együtt használjuk a régit és az újat. A váltás ugyanis nem tőlünk függ, intézi a Facebook, ahogy intézi.

A kirúgott 11 ezer fejlesztő nekem azt is jelenti, hogy jövőre nem biztos, hogy minden olyan gyorsan megjavul majd. Erre már most készülhetünk, a Meta kényszeres módosítgatásai nem állnak le, de jobbak se lesznek... Ráadásul december 1-től számos adatot le fog szedni a személyes adatlapokról is (vallás, demográfia, lakóhely). Meglátjuk, ez mennyire rontja tovább a hirdetési célzásokat majd.

Aztán ott van a másik "nagy". A Google, részben kényszerűségből, de jövőre lecseréli az eddig megszokott Universal Analytics-et a GA4-re. Ez a váltás egyelőre nem tűnik automatikusnak, vagyis a felhasználóknak majd lesz ezzel némi feladatuk. Mondjuk úgy: nem kevés. Fogok erről még idén írni, mert aki még nem kezdte el használni a GA4-et, annak mindenképpen javasolt minél előbb beállítani - és megtanulni... A Google szerencsére elég régóta készül a váltásra, számos információnk van már a rendszerről, vagyis elvileg nem lesz akkorra megrázkódtatás, hogy július 1-el lényegében leáll a régi mérés. Elvileg.

Már készülök arra, mennyi cégnek kell segítség a váltáshoz. És ez nem lesz annyira egyszerű, hiszen ehhez kódcsere is kell majd. Hurrá! (Nem.)

És ez még csak a két olyan nagyobb szolgáltatás, ami mindenképpen kell, amit mindenképpen használunk. De számos más területen is változást várok, és úgy tűnik, ez nem minden esetben könnyíti meg az életünket. Ehhez már csak kisebb adalék a gazdasági bizonytalanság...

2023 tehát nem lesz unalmas év. De melyik volt az mostanában? 

Szólj hozzá!

Azoknak, akik komolyan gondolják

Címkék: onlinemarketing ajánló üzlet

2022.11.16. szerda 10:12 Konrad

bk2021web_173_markaepites2021.jpg

Ügynökség vagyunk, online marketing tanácsadó ügynökség. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy segítjük a cégeket abban, hogy minél több pénzt keressenek: több terméket adjanak el, több megkeresésük legyen. Ehhez mi a marketinget, azon belül elsősorban az online marketing tudást adjuk.

A munkánk így kifejezetten széleskörű. Segítünk a tervezésben: a stratégia és a taktika meghatározása nélkül nehéz sikeres üzletet építeni. De segítünk a folyamatok megtervezésében is, vagyis kitalálni, mi az, ami működik, hol, milyen eszközön milyen kommunikációra van szükég. Megtervezzük és futtatjuk a reklámokat, elkészítjük a közösségi média tartalmakat, figyeljük a kommenteket, és ha kell, moderálunk vagy válaszolunk. Segítünk e-mail címlistát építeni, és menedzseljük a hírlevelek kiküldését is. És jellemzően minden olyan területen tudunk segíteni, ami felmerülhet, és köze van a marketinghez.

Készítünk webáruházakat, de szívesen segítünk azok üzemeltetésében is. Az e-mail marketing, e-mail automatizálás is olyan feladat, amiben volt szerencsénk gyakorlatot szerezni. És ha egy egyszerű bemutatkozó oldalra van szükség, azt is megcsináljuk.

Mindezt olyan formában, hogy minden területnek megvan a specialistája. Grafikus készít képeket, szövegíró ír szövegeket, kampánykezelő kezeli a Google és Facebook kampányokat, és így tovább. Ezzel tudjuk azt biztosítani, hogy többet tudjunk adni, mint egy egyszemélyes marketinges egy cégnél. Mindezt ráadásul olcsóbban, mint egy szakértő alkalmazott fizetése.

Így működünk, mint ügynökség. Segítünk a tervezésben, megvalósítjuk a terveket és aztán segítünk értelmezni az eredményeket. Mindezt több, mint 20 év szakmai tapasztalatával. Jól hangzik? Ha megismerkednél velünk, ha dolgoznál velünk, elérsz bennünket az info@onlinemarketing.hu címen vagy a weboldalunkon keresztül!

Szólj hozzá!

Milyen közösségi média eszközt használjunk?

Címkék: ajánló közösségi média

2022.11.14. hétfő 10:18 Konrad

social-media-ge67061da2_640.jpg

Miközben Magyarországon sokáig a Facebook volt az a közösségi média oldal, amit mindenki használ, és a mai napig messze vezető pozícióban van, addig a világ nagy részén azért ennél sokkal árnyaltabb volt a kép. Ráadásul mára nálunk sem a Facebook a jó választás néhány esetben, nagyon erős lett az Instagram és a TikTok is, vagyis itthon is releváns a címben feltett kérdés.

A Khoros csapata most csinált egy nagyon alapos elemzést arról, melyik nagyobb közösségi média oldalnak milyen a demográfiája, vagyis kik használják azokat. Az elemzés itt érhető el, és az alábbi szolgáltatásokat elemzi:

  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Snapchat
  • TikTok

Igen, ezek az adatok nem használhatók egy az egyben a hazai piacon. Igen, lehet azon vitatkozni, mennyire kell csak ezek alapján dönteni. De az elemzés egészen hasznos, segít abban, hogy képbe kerüljünk, főleg, ha nemcsak a hazai piac érdekel bennünket.

Az elemzés végén összeállítottak egy infografikát, ami egy ajánlás arra, mely iparágakban melyik eszközök a relevánsak. Persze, ez csak egy ajánlás, a demográfiai elemzés alapján. Az egyes cégek stratégiája lehet annyira eltérő, hogy nem ajánlott eszközökön is sikeresek, és az is lehet, hogy az ajánlott szolgáltatás mégsem működik. Hiszen ahogy általában a marketingben, ebben az esetben sincs általános igazság. De iránymutatásnak mindenképpen jó.

2022-social-media-users-demographics-guide-18.jpg

Szólj hozzá!

A párbeszéd

Címkék: blog közösség

2022.11.11. péntek 10:00 Konrad

feedback-g0111c239d_640.jpg

Tanítom is a közösségi média kapcsán, hogy mennyire fontos a párbeszéd, és nem győzöm elégszer elmondani ezt az ügyfeleimnek is. Mert ez az, amitől több tud lenni a közösségi média: a reakcióktól, az azonnali visszajelzésektől. És ennek kétoldalúnak is kell lennie: nem elég az, ha nekem mondják, fontos, hogy én is válaszoljak, reagáljak.

Sokféle közösségi média eszközt ismerünk, persze a többségnek a fő platform a Facebook, a fiatalabbaknak Instagram, TikTok - és sokan hajlamosak nem gondolni arra, hogy ez a blog is közösségi média eszköz. Sőt, sokáig a blogok voltak a legmeghatározóbb ilyen eszközök. Hiszen a blog esetében is lehet azonnal reagálni, megvan a visszajelzés lehetősége, és épülhet köré egy közösség is. Igaz, az rss-nek már leáldozott, és csak olyan öreg felhasználók használják, mint én, de ettől függetlenül kialakulnak a blogok követőbázisai is.

A fentiek után talán nem meglepő, hogy miért örülök annyira, hogy az utóbbi napokban két olyan visszajelzést is kaptam egy-egy bejegyzésemre, amelyre aztán válaszcikk született, és ezeknek itt is teret engedtem. Mert ez is a párbeszéd része, és ez is olyan elem, amiben például több tud lenni egy üzleti blog egy céges weboldalnál. A céges weboldalon nem jellemző, hogy külsősök írása megjelenjen, míg egy blogon ez minden további nélkül lehetséges.

Emlékeztetőül az írások:

Nun Monika írása a szövegírásról és a mobil vs. desktop kérdésről, amely erre a cikkemre reagált.

Máth András írása a nosztalgia marketingről, amely erre a cikkemre reagált.

Örülök ezeknek a cikkeknek, és remélem, lesz ilyen a jövőben is. A teret, a lehetőséget én szívesen adom. Veheted ezt felhívásnak is!

Szólj hozzá!

Twitter és Elon Musk

Címkék: üzlet twitter

2022.11.09. szerda 09:36 Konrad

twitter-g6f10cdea9_640.jpg

Napok óta tervezem, hogy írjak a Twitter körüli történésekről, de ahogy ott most változnak a dolgok, nagyon nehéz úgy írni valamit, hogy az ne menjen el a belső problémák taglalásába, Elon Musk ilyen-olyan minősítgetésébe vagy bármi más, érzelem vezérelt írásba.

Nagyon régóta, 2007. márciusa óta használom a Twittert, szinte végig aktív felhasználóként. Követek több száz embert, engem is sokan követnek, és írtam több, mint 33 ezer twittet. Azt hiszem, ismerem valamennyire a szolgáltatást, sőt, alapvetően szeretem is. Mindenképpen sokkal jobban szeretem, mint a Facebook-ot... Éppen ezért tavasz óta követem az eseményeket, írtam is róla még áprilisban.

Most úgy tűnik, nem a legjobb forgatókönyv kezd megvalósulni. Miután hosszas huzavona után Musk megvette az oldalt, azóta a hírek alapján elszabadult hajóágyúként pusztít, és nem sokat segített abban, hogy védhető legyen mindaz, amit csinál. Minden jelentősebb amerikai szakmai oldal foglalkozik a kérdéssel, ez talán egy elég jó összefoglaló az utóbbi napok alapján a The Verge-en. Ami biztosan látszik: az új tulaj szétverte a csapatot, a Twitter belülről már nem lesz olyan, mint amilyen volt.

Azt még nem tudni, ez mit fog jelenteni a felhasználóknak. Az biztos, hogy a "kék pipa" fizetőssé tétele és az a körüli viták nem abba az irányba mutatnak, hogy minden változatlan maradna. Sőt, a The Verge fent linkelt cikkében arról is szó van, hogy akár az egész szolgáltatás fizetőssé válhat. Vagyis változás lesz, egyes fejlesztések, mint például a tetszőleges hosszúságú twittek bevezetése, felgyorsulhatnak.

A felhasználók egy része elkezdett más platformot nézni, és ismét elindult egy hullám a Mastodon felé, amely talán a legjobban hasonlít a Twitterhez, bár elég sok dologban máshogy működik, kezdve azzal, hogy nem egy központi rendszerként működik. Ebben a cikkben kifejezetten jól összefoglalják, miben más, miben jobb, miben rosszabb. Abban például egyértelműen rosszabb, hogy nincs akkora méretre felkészítve jelenleg, mint amit a Twitter tud, így nem szükségszerűen működik stabilan...

Érdekes látni, mi történik a Twitteren a hirdetőkkel. Sokan felfüggesztették a hirdetéseket, nem is akárkik. Íme egy lista, kik azok, akik most kivárnak: General Mills, CVS, United Airlines, GM, Audi, Mazda, Porsche, Volkswagen, American Express, Coca-Cola, Johnson & Johnson, Levi Strauss, Spotify, Ford, Dyson, Forbes, DIRECTV, Nintendo, Unilever, PBS. Vannak, akik "mindössze" a bizonytalanság miatt, hogy mi lesz az ellenőrzött felhasználókkal (kék pipa) és mi lesz a szólásszabadsággal. Például visszajöhet-e Donald Trump, és tényleg a szélsőségeseknek fog-e kedvezni az oldal? Az autógyártók viszont részben azért, mert Elon Musk lényegében a Tesla, a Tesla pedig konkurens cég - minek adjanak pénzt a konkurenciának?

A Twitter jelenleg napi 4 millió dollár veszteséget termel. Ez nem jó hír senkinek, ez olyan probléma, amire nagyon gyorsan megoldást kell találnia az új tulajdonosnak és csapatának. Azt hiszem, ha vannak is elképzelések, egyelőre egy dolog nem látszik: mi lenne az az irány, az a távoli cél, ami felé halad majd a Twitter. Van vízió? Ez a vízió működhet-e a valóságban? Elon Musk azt szeretné, hogy a szólásszabadság fellegvára legyen az oldal. Vajon ez a gyakorlatban mit is fog jelenteni? 

Most elsősorban kérdések vannak. Kérdések a Twitter jövőjéről, kérdések Elon Musk épelméjűsége körül, kérdések a felhasználók türelme körül. Mert alapvetően a végén mi, a felhasználók fogunk ítéletet mondani: amíg vannak aktív felhasználók, addig élni fog az oldal, ha nem lesznek aktív felhasználók a jelenlegi számban, akkor meg fog halni.

Elon Musk most vagy bebizonyítja, hogy nem véletlenül ő a világ leggazdagabb embere, és ezek után kvázi csodát művel, vagy nagyon gyorsan lebontja a saját szobrát, vagyis lerombolja a róla kialakult képet. Mert számomra egyelőre mindkettőnek van esélye. Az utóbbinak mondjuk nagyobb...

(Videó: Elon Musk és a Vasember, a Vasember 2-ben.) 

 

Szólj hozzá!

Öt javaslat Black Friday-ra

2022.11.08. kedd 09:45 Konrad

black-friday-gbf94e9c21_640.jpg

Már kevesebb, mint ötven nap van hátra karácsonyig, és lassan elindul az a vásárlási roham, amelyet a különböző kedvezmények és céges bulik tarkítanak csak az év végéig. Bár még néhány hét, de nyakunkon a Black Friday, amely idén hivatalosan november 25-én lesz, de ismerve a korábbi évek gyakorlatát, sokan fogják azt előrehozni, illetve kiterjeszteni, akár egy hétre is.

Nem írnék most arról, milyen is ott a Black Friday, ahol ezt kitalálták, mert idehaza pont a lényeg nincs meg hozzá: nálunk nem ünnepeljük a Hálaadást, és egyelőre tervbe sincs véve, hogy bárki ezen változtatna. Így aztán érdemes csak arra koncentrálnunk, ami ténylegesen történik, ez pedig lényegében a karácsonyi vásár előrehozása.

Magyarországon hagyományosan a karácsonyi vásár a Karácsonyt megelőző vasárnapokra koncentrált, így van arany, ezüst és bronz vasárnap. Mivel a Black Friday ez előtt van, így ezzel már hamarabb el lehet kezdeni akciózni, és meg lehet szerezni a vevők pénzét. Ez nálunk erről, és csak erről szól. Ha viszont ez így van, hoztam pár ötletet, mitől lesz jobb a Black Friday ajánlatod, mitől működhet!

1. A kedvezmény

Adj nagy kedvezményt. Mindenki nagy kedvezményt fog adni, aki komolyan gondolja ezt a napot. Mennyi a nagy? Függ a termékeidtől is, de legalább két számjegyű legyen. Igazából a 30-40% már szemmel látható, kérdés, van-e mód arra, hogy legalább a termékeid egy részénél ekkora kedvezményt adjál.

2. Legyen világos az ajánlatod

Ne legyen se bonyolult, se nehezen teljesíthető. Az nem jó, ha a kedvezményt csak akkor veheti a vevő igénybe, ha teliholdkor áldoznia kell hozzá az isteneknek, és csak balkézzel nyomhatja meg ezek után a megrendelés gombot... Vagyis: elérhető és könnyen érthető legyen a Black Friday.

3. Koncentrálj

Nem attól lesz sok vevőd, ha egész novemberben Black Friday van, hanem attól, ha abban az egy vagy néhány napban sok látogatód lesz. Az erődnek megfelelően olyan hosszú legyen a Black Friday, amit intenzív hirdetésekkel is tudsz támogatni, e nélkül nem fog működni!

4. Legyen önálló érkezési oldalad

Ne zavard össze a vevőket, mutasd meg nekik azt, amit aznapra szánsz - csinálj önálló Black Friday oldalt, ahonnan ráadásul könnyen is tud rendelni a vevő. Ez egyébként a teljes weboldalad is tehermentesítheti, ha akkora forgalmat hozol, hogy ez szükséges lehet...

5. Próbáld megtartani az érdeklődőket

Alakítsd úgy az üzeneted, hogy úgy érezzék, ha nem is vásárolnak, legalább a hírleveledre fel akarnak iratkozni. Szerezd meg azok hosszú távú figyelmét, akik ilyenkor kapcsolatba kerülnek veled!

Szólj hozzá!

Holnaptól hírlevél marketingeseknek, vállalkozóknak

Címkék: onlinemarketing ajánló

2022.11.07. hétfő 10:01 Konrad

email-marketing-g2d47cb715_640.jpg

Igen, múlt héten már írtam róla, de most igazán aktuális: holnap elindul a heti hírlevelünk, amelyben nem hírek lesznek, hanem kuponok. Kedvezmények olyan eseményekre vagy szolgáltatásokra, amiket vállalkozóknak, marketingeseknek szerveznek.

Részben a KKV Marketing és a KKV Üzleti csoportok, részben a különböző szervezeti tagságaink (pl. IAB) kapcsán látjuk, mennyi esemény van minden évben. Már az is energiát igényel, hogy ezeket kövessük, és természetes, hogy nem is tudunk mindenen részt venni. De azért nem baj, ha képben vagyunk, és ha valamire tényleg van igényünk, akkor arra lesz időnk is - és miért ne takarítanánk meg egy kis pénzt, ha lehetséges.

Ezt a hírlevelet tehát hetente egyszer küldjük ki, de minden esetben szerkesztve. Olyan ajánlatunkat rakunk bele, ami bennünket is érdekel, sőt, sok esetben megyünk mi is - vagy mi is használjuk az adott szolgáltatást.

A hírlevél ingyenes, sőt, a feliratkozóknak készítettünk két ajándékot is. Nincs tehát más dolgod, mint feliratkozni, hogy minden kedden megkapd az aktuális kedvezményeket. »»»

Szólj hozzá!

Mi lesz most?

Címkék: üzlet webshop webáruház

2022.11.03. csütörtök 10:50 Konrad

happy-birthday-ge6fc8ff01_640.jpg

A legtöbb gazdasági hír arról szól, mennyire romlik a gazdasági helyzet. Nőnek az energiaárak, nő az infláció, és ezzel párhuzamosan csökken az emberek pénze, emiatt csökken a vásárlóerő is. És bármilyen elemzést nézünk, ezt olvashatjuk. Én is ezekről írtam már, én se lógok ki a sorból, miért is tenném, látom ezt magam körül is.

Ennek viszont több olyan következménye is van és lesz, amire érdemes felkészülnünk. Az egyik következmény a fogyasztási hajlandóság: akiknek van pénzük, azok is inkább kicsit kivárnak, legalább azt megvárják, mennyi lesz az első komolyabb, őszi energiaszámla (fogyasztás). Emiatt arra számítok, hogy a korábbi évekhez képest kicsit később fog elindulni a karácsonyi szezon. Ehhez csak hozzáadódik, hogy sokan lesznek, akik majd a karácsony előtti év végi jutalmakból akarnak/tudnak vásárolni, és ez csak erősíti a későbbi vásárlást.

A másik következmény a kisebb kereskedő cégek hozzáállása. Sokan, akikkel beszéltem, félnek attól, mi lesz januártól. Mert a karácsonyt még csak-csak megfinanszírozzák a vevők, de ez a szokásosnál nagyobb csökkenést hozhat januártól. Emiatt én azt látom, sokkal óvatosabban készleteznek. Emiatt a nagykereskedők is óvatosabbak. És emiatt kialakulhat az a helyzet, hogy mire lesz a vevőknek némi pénzük, addigra elfogy az áru egy része. Kereslet lesz, de választék kevésbé.

A helyzet annyira bizonytalan, hogy nem lehet tudni, ténylegesen mi fog történni november-decemberben, de azt mindenki tudja, nem lesz szokványos karácsonyunk. Bár nem volt az a tavalyi és a tavaly előtti sem, az utolsó békeév 2019 volt...

A fentiek után érthető, miért nem tudok igazán jó tanácsokat adni, olyat, ami mindenkire igaz. Minden egyes kereskedőnek magának kell eldöntenie, hogy a rendelkezésre álló tőkéje, a várható forgalma és a vevőköre ismeretében mit lép. Az biztos, ez a karácsony nem fog menni rutinból...

 

Szólj hozzá!

Két dolgot ne fogj vissza válságban: a marketing költést és a tanulást!

Címkék: onlinemarketing ajánló

2022.10.27. csütörtök 09:33 Konrad

finger-ga1d4e94f7_640.jpg

Jó, ezek pénzbe kerülnek, tudom. A marketingről már többször írtam, miért nem szabad visszavenni. De a tanulást se hanyagold - és most segíteni fogunk, hogy azt meg tudd tenni olcsóbban!

Létrehoztunk egy új hírlevelet, amelyre bárki ingyenesen feliratkozhat, és igyekszünk hétről hétre összegyűjteni azokat az ajánlatokat - elsősorban tanfolyamokat, előadásokat, konferenciákat, könyveket és egyéb kiadványokat, előfizetéses vállalkozásokat segítő szoftvereket -, amelyeket egy kedvezménykuponnal olcsóbban meg lehet vásárolni.

Mindenkinek - cégvezetőnek és marketingesnek egyaránt - megéri feliratkozni rá, hiszen egy átlagos KKV vezető legalább negyedévente részt vesz valamilyen továbbképzésen, konferencián és átlagosan havi egy könyvet olvas. Miért ne lehetne ez kicsit olcsóbb?

Aki pedig ajánlattal szeretne bekerülni, most, az indulás idején az első 1000 feliratkozóig ingyenesen kerülhet be az ajánlata. A partnerek, akik csatlakoztak hozzánk kedvezményekkel, garanciát jelentenek arra, hogy „jó társaságban” legyen a hirdetésük.

Mi magunk is válogatni szeretnénk az ajánlatokból és a mennyiség helyett a minőségre törekedni. Nem szeretek olyat ajánlani, amit én magam nem néznék meg, amin én magam nem vennék részt...

A feliratkozók számára pedig - jó marektinges szokás szerint - két érdekes ajándékot készítettünk, amiből aszerint választhat a feliratkozó, hogy csak marketinggel, vagy csak cégvezetéssel, esetleg mindkettővel foglalkozik.

Itt a lehetőség a feliratkozásra, nincs más dolgod, mint kattintani, és megadni az adataidat! »»»

Szólj hozzá!

Ne mondj le a nosztalgia lehetőségeiről!

Címkék: tartalom közösségi média

2022.10.26. szerda 10:03 Konrad

car-ga17a78288_640.jpg

A tegnapi nosztalgikus írásomra reagált Máth András, és kicsit vitatkozik is velem. Te mit gondolsz a témáról? Írd meg kommentben, vagy küldd el cikkben!

Konrád legutóbbi bejegyzése a nosztalgia gyenge hatásfokáról szólt - mintegy ellenezve az ilyen eszközök használatát a marketingben, mondván az nem hoz valós hasznot az alkalmazóinak.

Amikor elolvastam egy kicsit elgondolkodtam, hogy vajon vannak-e tanulmányok ebben a témában, másnak volt-e erről bármilyen elemzése, értékelése, mert valóban nagyon sok helyen találkozunk ezzel a módszerrel - és nem csak a social média területén. Sőt, komoly termékcsoportok épülnek erre a területre (szándékosan nem mondok piacot): akár a turizmusban, akár a ruházatban, akár a technológiában. De valójában mire is építünk? Az érzelmekre, amik nagyon sokféle forrásból fakadhatnak, de valami közös bennük: pozitív visszacsatolást érünk el a fogyasztóknál - ha átgondolt és nem esetleges a nosztalgikus elem használata.

Átolvasva pár témába vágó cikket nekem egy dolog lett egyértelmű: Esetlegesen, véletlenszerűen nem érdemes ezt az eszközt (sem) használni. Természetesen van annak rövidtávú hatása ha valamikor csak egy pillanatra akarjuk a figyelmet irányítani a márkánkra (követőszerzésben, csoportépítésben, stb), de ilyenkor valószínűleg nem lesz célravezető a nosztalgia-faktor eseti  alkalmazása - vannak erre jobb eszközök, mert ugyan lesz egy pozitív érzelem, de ha ez nem kapcsolódik a márkához (nem magyarázzuk meg miért is használtuk ezt), akkor értelmetlen lesz. Nyilván akinek olyan márkája van, hogy "könnyen adódik" a nosztalgia, ott ez kézreálló, de mondjuk ki, szinte minden termék mellé lehet valamilyen átgondolt, illeszkedő stratégiát kovácsolni a nosztalgiából.

Mert a nosztalgia igenis képes növelni az eladást vagy éppen a márkaismertséget - ha következetesen csinálja valaki. Ahogy nézegettem a szakmai elemzéseket az derült ki, hogy a nosztalgiát következetesen használó márkák számos elemében profitálnak ebből a módszerből, pl az őszinteség, hozzáértés vagy éppen az érdekesség dimenziójában. Azok a márkák, amelyek használják ezt a megoldást egy kulcsterületen viszont extra feladattal fognak szembenézni: az innovativitást, a fejlődést más módon kell nekik megjeleníteni - akár a régóta meglévő vállalkozószellemre, akár a folyamatos fejlődésre utalva.

A végére egy kis gyűjtemény olvasnivalóból, a hardcore érdeklődőknek:

Szólj hozzá!

A hamis nosztalgia

Címkék: tartalom közösségi média

2022.10.25. kedd 09:40 Konrad

cassettes-g8900f4d95_640.jpg

Emlékszel, mennyivel jobb volt, amíg gyerek voltál? Nem volt annyi szabály, egyszerűbb volt az élet, a nap is fényesebben sütött, és különben is, minden jobb volt! Emlékszel? De csak a szépre, igaz? És arra se pontosan... Mert így működik az emlékezetünk.

Ez egy olyan hatás, amit előszeretettel szoktak kihasználni: a nosztalgia egy olyan érzés, ami jobbára kellemes, biztonságot ad, és jó érzéseket kelt. Olyan hatása van, amivel akár el is lehet adni bármit, legyen szó termékről vagy ideológiáról. Mert a nosztalgia érzelmileg erősen befolyásol, és megragadja a figyelmet.

Éppen ezért a nosztalgia tökéletesen működik a közösségi médiába, csak meg kell találni azokat az elemeket, amik a célcsoportban pozitív visszhangot váltanak ki. Persze ezek csak egyes elemek, sosem az egész kép, és még ezek is torzítva vannak. Hamisak. Mert így hatásosabbak. És persze sokszor számonkérőek is: miért nem mehetnek így ma is a dolgok? Miért kellett a változás?

A hamis nosztalgia kényelmes eszköz. Nem kell mást tudni, csak azt, mit élt át a célcsoport, és bele kell élni magunkat. Máris kész a szöveg, a videó, jó képek kellenek, és meg is van a figyelem, meg is van a vírushatás. És működik, mert az érzelmek működnek.

A hamis nosztalgia azért is működik, mert valójában nem a leírt emlékek a kellemesek önmagukban. Az olvasó visszakerül a múltba, és az akkori fiatalságát éli újra. Az azóta elvesztett társakat, elvesztett dolgokat. Ezek keltik benne a jó érzést, és egyben egyfajta hiányt is, amit kivetít a jelen korra, és ezért nem is fogja szeretni a jelent. Ezért volt minden jobb. 

A hamis nosztalgia persze csak olyan érzelmi töltet, mint egy mém használata: átmeneti, de alapvetően nem szükségszerűen segíti a hosszabb távú kommunikációnkat. Érzelmeket vált ki, figyelmet teremt, de nem fog cselekvésre ösztönözni. Nem is arra való.

Tanuljuk meg felismerni ezt a hatást, ismerjük meg - és csak akkor használjuk, ha tényleg belefér valamiért a kommunikációnkba. De talán akkor se. Nem ér annyit.

Erre az írásra Máth András reagált, amit itt olvashatsz el.

Szólj hozzá!

Segítséggel könnyebb

Címkék: onlinemarketing üzlet

2022.10.24. hétfő 09:27 Konrad

problem-gf7eab1615_640.jpg

Most, hogy kezdünk belecsúszni a hidegbe, és ezzel együtt abba a félelembe, hogy majd csökken a vásárlóerő a megemelkedett energiaköltségek és az elszabadult infláció miatt, érdemes végiggondolni, milyen irányba kell mozdulni a marketingben is.

Az első és legfontosabb, amit elmondhatunk, az a marketing szükségessége. Természetesen lehet spórolni a marketing költségeken, sőt, sok esetben átmenetileg el is lehet hagyni a marketinget, de ez csak a rövidtávú túlélésben segít, már középtávon is nagy károkat okozhat. Ennek pedig két fontos oka van, és mindkettő a piaci versennyel kapcsolatos. Vagyis, ha a te terméked vagy szolgáltatásod versenyző piacon van, akkor ez rád is igaz.

Az egyik ok, ami miatt a marketinget nem szabad elengedni, az a vevők emlékezete. Mivel versenyhelyzet van, könnyen és hamar elfelejthetnek. Ez ellen csak valamilyen aktivitással tudsz tenni: legalább a közösségi média jelenlétre és az email marketingre szükséged lesz, de ha webáruházad van, akkor a hirdetéseket sem engedheted el, legalább célzottan és termékekre koncentrálva.

A másik ok a versenytársak. Versenyző piacon biztos lehetsz benne, hogy lesz olyan, aki meglépi még a költségesebb dolgokat is. Hirdetnek, akciókat szerveznek, árat engednek stb. Ez mind olyan lépés, amely a te pozíciódat gyengíti.

Persze a válságok általában egyfajta tisztítótűzként is működnek: a cégek egy része eltűnik. De amelyik megmarad, azok általában megerősödnek, és nemcsak megmaradnak a piacon, de olyan új tapasztalataik lesznek, amelyek majd segíthetik a jövőben az újabb válság túlélését.

Mi már elég sok válságot átéltünk, erről írtam korábban is. Látjuk, mi működhet és mennyiből. A mostani válság piacra gyakorolt hatása sem fog jelentősen eltérni a többitől, még akkor sem, ha az okok amúgy eltérőek.

Ha úgy érzed, bizonytalan vagy, nem tudod, merre lépj tovább, az természetes, A napi feladatok közben kevesebb idő marad átgondolni a stratégiai dolgokat. Érdemes ezért még akkor is segítséget kérni, ha most kicsit reménytelennek tűnik a helyzet - mert általában nem az. Egy jó vállalkozás nemcsak a növekvő piacon tud megmaradni, de más eszközökre, más üzenetekre lehet szüksége a továbblépéshez. Ebben tudunk neked segíteni. Keress bennünket!

Szólj hozzá!

Az elmúlt húsz év keresései

Címkék: google keresőmarketing

2022.10.21. péntek 10:06 Konrad

internet-search-engine-g99215b5b4_640.jpg

Van a Google-nek egy méltatlanul kevéssé ismert szolgáltatása, amit persze az értő közönség mégis rendszeresen használ: a Google Trends. Én elsősorban a stratégiákhoz szükséges kutatásokhoz szeretem használni, de sokszor segít egy-egy kampány kitalálásában is. Az alapvető funkciója mégis az, hogy képbe kerülhessünk: mit keresnek az emberek a Google keresőben.

Kifejezetten egyszerű a felülete, egyértelmű, mik az eredmények, ez nem az a szolgáltatás, amelyhez pilótavizsga kell. Belépsz, és használod.

De a Google trendeket érdemes hosszabb távon is nézni, és abból sok évre visszamenőleg akár egyfajta történelmi betekintés is kapható. Ezért is izgalmas az alábbi infografika, ami az elmúlt 20 év nemzetközi keresési trendjeit mutatja meg. A forrás most is a Visualcapitalist.com

20-years-trending-google-searches-s.jpg

Szólj hozzá!

Webáruház vagy vállalkozás?

Címkék: üzlet ebusiness webshop webáruház

2022.10.20. csütörtök 11:42 Konrad

business-g0c71e07e8_640.jpg

Ahhoz, hogy valaki vállalkozást indítson, legalább három dologhoz kell értenie: ahhoz a piachoz, ahol működni akar, ahhoz az értékesítési megoldáshoz, amit választ, és ahhoz, hogyan kell egy vállalkozást üzemeltetni. Mindhárom fontos.

Látom, amikor valaki kitalálja, webáruházat akar, és csak ennyit tud. Olyan is volt, aki megkérdezte, mit érdemes árusítani, mert akkor majd olyan webáruházat nyit. De a webáruház csak egy értékesítési csatorna, egy megoldás, nem maga a vállalkozás! Ahhoz, hogy ebből vállalkozás legyen, kellenek a termékek, és kell az a piacismeret is, ami nélkül nem fogunk tudni árazni, nem fogjuk ismerni a szezonalitást, az igényeket...

Marketingesként dolgozunk, azt vállaljuk, mégis rendszeresen kapunk olyan kérdéseket, amelyek már nem a marketinghez tartoznak, hanem a vállalkozás működtetéséhez. Bizonyos szintig igyekszünk válaszolni, én magam elég régen kezdtem a vállalkozói létet, így vannak tapasztalataim, de ezek olyan kérdések, amelyeket érdemes külön megtanulni. Hogyan működik az adózás, a könyvelés, az adminisztráció. Hogyan számolunk nyereségességet. Hogyan kell a működést finanszírozni. Milyen jogi elvárásoknak kell megfelelni. (Amúgy pont ilyeneket tanítottak a közgazdasági egyetemen is.)

Amiben már tudunk segíteni, az az árazás (ha kapunk elég információt), a termékek esetében javaslatok (ha már tudjuk a témakört), az értékesítési folyamat és természetesen a reklám. A reklámról sokat beszélünk, de az értékesítésről kevesebbet. Igaz, egy webáruház elkészítése ugye annak a megtervezésével kezdődik, és ebben szoktak segítséget is kérni, de tudjuk, ez csak az egyik eleme a folyamatnak: ha nincs jól kitalálva a beszerzés, raktározás, szállítás és így tovább, akkor lehet bármilyen jó egy felület, nem fog a cég működni.

Amikor tehát úgy döntesz, webáruházat fogsz csinálni, gondold végig mindezt, és ne webáruházban, hanem elsősorban vállalkozásban gondolkodj. Csak akkor fog működni.

Szólj hozzá!

Váltás asztalról mobilra

Címkék: mobil szövegírás vendégpost

2022.10.19. szerda 09:27 Konrad

workplace-g88ccbee86_640.jpg

Szerző: Nun Monika

Ritkán jelenik meg vendégszerzőtől írás a blogon, de ez most olyan alkalom. Ajánlom szeretettel mindenkinek!

Az unalmas cikkek korszaka köszöntött ránk. Te is így látod? Egy beszélgetés során a marketing szakma egyik nagy bosszúsága került terítékre: vajon miért van egyre több érdektelen, lapos, olvashatatlan tartalom a weboldalakon?

Vajon ez valamilyen romló mentális tendenciát mutat, vagy csak a szokásos fanyalgás? 

Szerintem az egyik fő probléma, hogy a marketingesek desktopon írják, de a többség mobilon olvassa a tartalmat.

Mint szöveget alkotó ember - most nem a helyesírással, vagy a magyartalan megfogalmazással akarok foglalkozni - a probléma egy egészen más síkon jelentkezik. 

Több, mint tizenöt éve írok weboldal szövegeket, (előtte újságíróként dolgoztam), így közvetlenül, a saját bőrömön tapasztalhattam napról napra a technológia fejlődését és ezzel együtt a tartalomfogyasztási szokások drámaian gyors változásait.

A történelemben először (kb. 2014-óta) szétvált az írás és az olvasás eszköze és technikája.

 Amikor a hazai internet hőskorában elkezdtem online szöveget írni, a legnagyobb kihívásnak még az bizonyult, hogy az emberek a printben megszokott módon gondolkoztak.

Fel sem merült, hogy valamit másképp kellene csinálni. Mámorító volt számomra, hogy nincs terjedelmi határ, nem húz meg a tördelő, hiszen a képernyő mindent kibír...

Aztán kiderült, hogy mégsem így van.

Sokan nem értették, hogy ami printben működik, az online nem biztos - és ez fordítva is igaz.

Akkor esett le nekem, hogy míg a nyomtatott anyagok esetében csaknem az egész szöveg egyszerre van a szem előtt, addig a képernyőn mindig csak egy részlet látszik.

Az újságban a szem pásztázhat a hasábok között.

Online verzióban máshogy kell tördelni, máshogy kell építeni a mondatokat, másképp kell súlyozni a szöveget, mint ahogy megszoktuk. Vezetni kell a szemet, fenntartani a figyelmet.

Online tartalom írásakor automatikusan desktopban gondolkozunk.

Ennek az a fő oka, hogy klaviatúrán gépelünk.

A munkahelyen, mondjuk a reklámügynökségeknél szintén asztali gépek vannak, ezen dolgoznak a munkatársak, akiknek az írott kontentet elő kell állítani.

A weboldal-tulajdonosok, a cégek marketingesei is asztali gépen olvassák irodájukban a .docx fájlokat. Ott megy az elfogadás és a korrektúra is.

Sokan - ezt tapasztalatból mondom - még mindig kinyomtatják a szöveget mielőtt elolvassák, mert „úgy lehet látni igazán". Javaslom, hogy ne tegyék, hiszen a képernyőn egész más élmény lesz. Minden szöveget ajánlatos azon a felületen nézni és úgy, ahogy az olvasóhoz eljut. És itt jön a gond...

Eddig a pontig  mondjuk egy 24"-os monitoron ment a munka, az elfogadás, a weboldalban való átnézés.

Majd a felhasználó előkapja a mobilját (legnagyobb kijelzők sincsenek 7”-osak), amíg vár a buszra és olvassa.

Szövegünkből csupán tenyérnyi rész kerül a szeme elé.

Ebből kell neki megállapítania, hogy érdekli-e a többi része, és ráadásul a legtöbbször azt sem tudja, milyen hosszú lesz. Vajon megéri-e az idejéből áldozni rá? Közben befut a busz ö meg felszáll rá.

Hiába tesszük a harmadik bekezdésbe a szépen megkomponált üzenetet, a lényeget, mert addig el se jut a figyelme! Tudom sajnos a hőtérképes elemzésekből, görgetési térképekből, hogy a vacak szöveg milyen viselkedést generál. Ezt viszonylag kevesen tudják a megrendelők közül, ám sokkal nagyobb baj, hogy a copywriter szakmában sem túl ismert!

A PPC-sek erre azt mondják, hogy rossz a céloldali élmény, azért nem konvertál.

Igen, ez is egy jó megfogalmazás. De akinek az a szakmája, hogy szöveget ír, annak értenie kell(ene) a szöveg működését.

A szépen felépített klasszikus szövegszerkezet mobileszközön 60-80 leütéses sorokra bomlik, a 7-8 soros bekezdésből teljes felületet befedő szövegszörny válik. A júzer nézi, belegörget (de szeretem ezt a szót…) és biztos, hogy nem az megy át, amit az írója szeretett volna elmesélni, így hatást sem vált ki.

Mobilon megváltoztak a szövegfogyasztási szokásaink, míg az írási szokások ezt nem, vagy alig követték.

Nem véletlen, hogy sokan már „temetik" az írott tartalmat és azt mondják, hogy a videó, a kép az igazi. Csakhogy a vizuális social media tartalmak jelentős részét már eleve mobileszközökön állítják elő. (például az Insta és a TikTok videókat)

Most nem azt mondom, hogy hajrá, elő a hüvelykujjunkat és gépeljünk a kis képernyőinken, hanem azt, hogy a szövegnél is a „a mobile first" elve érvényesüljön olyan oldalak esetében, ahol a felhasználók zöme ott fogyasztja.

Létezik ez alól kivétel?

Vannak olyan tartalmak, témák, amelyeknél a hagyományos olvasási forma vezet. Ilyenek például az ügyvédek oldalai, a jogi és az egészségügyi szövegek. A hogyan kell csinálni valamit lépésről lépésre típusú útmutatók, egyes blogok, véleménycikkek, stb.

Feloldható az ellentmondás? 

Én is desktopon dolgozom, de ha szükség van rá, használok felbontási szimulátort, amikor meg lehet nézni, hogy az adott szöveg hogyan jelenik meg különböző eszközökön.

Ilyen webpage screen simulator UX eszközből több is van, csak rá kell keresni. A webfejlesztők használják többnyire, nem a copywriter - de néha nem árt kipróbálni és levonni a tanulságokat.

Azt akarom látni, amit az olvasó lát majd, különben nem tudok rá hatni.

Amikor már az ember gyakorlattal ír, érzi, hogy mennyit bír el egy bekezdés, mikor kell tagolni, alcímmel, képpel, bulletpontokkal. Azt is tudom, hogy a megbízó szeme még másképp jár.

Sokszor mondják, hogy a szöveg szaggatott lesz - és ez így is van. Viszont ez a fajta szövegformázás mobileszközön folyamatos olvasási élményt fog adni.

Még akkor is, ha egy asztali gép nagyfelbontású asztali monitorát nézve készült.

Szólj hozzá!

Minőségi szöveget, ezeret!

Címkék: onlinemarketing szövegírás

2022.10.13. csütörtök 10:22 Konrad

mockup-gcd1a0f7de_640.jpg

Van abban nem kevés felelősségünk marketingesként, hogy milyen minőségű szövegeket olvasnak az emberek. A többség online médiát fogyasztva olvassa a legtöbb szöveget, ezek egy része a tartalomszolgáltatók cikkei, de sok marketinges által megrendelt-elkészített anyaggal is találkozunk nap mint nap.

És bár ezek a szövegek egyértelműen azért készülnek, hogy közvetve vagy közvetlenül eladjanak valamit, de attól még lehetnek jók vagy rosszak is. Tudjuk ezt, hiszen nem véletlen, hogy vannak szövegírók. Olyanok, akiknek a kenyere a szövegek elkészítése, gondozása. És az általuk írt anyagokkal általában nincs is baj.

Persze a szövegírás nem egyszerű kenyér, hiszen a jó helyesírás csak az alap, ezen felül kell tudni szépen fogalmazni. De az igazi munka csak ez után kezdődik: képesnek kell lenni többféle stílusban is írni, ráadásul konzekvensen használva azokat. És nem árt, ha van jó fantáziánk, nagy szókincsünk, és értjük is azt, amiről írunk. És azért ismerni kell a marketinget is.

De jó szövegíróból nincs sok, nem beszélve arról, hogy nem dolgoznak ingyen, így aztán számos reklámszöveg készül olyanok által, akik nem értenek a szövegíráshoz. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy sok a magyartalan mondat, sok a rosszul megfogalmazott üzenet. Sok a béna szöveg.

Nagyon sok.

A közösségi média használatának az egyszerűsége és az, hogy lényegében mindenki ott van, egyébként is számos vacak szöveget generál. Olyan emberek, akik a helyesírás alapvető szabályaival sincsenek tisztában, akik nem tudnak értelmesen megfogalmazni egy többszörösen összetett mondatot, nagy mennyiségű tartalmat állítanak elő. Igaz, a saját buborékuknak látszik, de néha onnan ki-kibukkannak. És ha ezek mellé vesszük a rosszul megírt reklámokat, plusz a szerkesztetlen tartalmakat az ilyen-olyan portálokon...

Iszonyú mennyiségű vacak szöveget látok. Sok esetben rombolja ez a saját helyesírásom és fogalmazásom is, képes vagyok néha átvenni egy-egy fordulatot, hogy aztán tudatosan szoktassam le arról magam. Éppen ezért olvasok, minden nap. Könyvet, valamilyen szinten irodalmi szöveget. Verseket, prózát. Mert kell valami, ami tisztítja azt, amit látok.

Egy előnye azért van ennek a helyzetnek: a jó szöveg önmagában lehet versenyelőny. Az olvasók nagy része persze nem tudja, miért olvas szívesebben olyat, amit egy hozzáértő ír, de az nem is olyan nagy baj. Egyszerűen csak a jó szövegek olvashatóbbak, gyorsabban megérthetőbbek és marketinges szemmel hatékonyabb.

Ezért is érdemes megtanulni jól írni.

2 komment

Hírek a VR világából

Címkék: érdekes facebook vr

2022.10.12. szerda 10:54 Konrad

kr-2w3yr.jpg

Tegnap a Meta (exFacebook) bemutatta az új VR szemüveget, és ezzel együtt több olyan újdonságot is, ami a tartalmakat érinti ebben a szép, új virtuális világban. Az új szemüveg tényleg jónak tűnik, minden tekintetben javítottak rajta: könnyebb is lett, szebb is lett, javítottak a kontrollereken is. Ráadásul kapott új funkciókat: van benne szemkövetés és kapott végre színes kamerákat, ami már lehetővé teszi a VR mellett az augmented reality, vagyis a kiterjesztett valóság használatát is.

Ja, és nagy hír: lesz lába a Horizon Worlds-ben az avataroknak...

Csak pár napja írtam arról, miért vagyok szkeptikus egyelőre a VR világával, és bármennyire is lenyűgöző ez az új szemüveg - cserébe jó drága, 1499,- USD - a tartalom területén nem várok áttörést. A bejelentett nagy újdonságok lényegében azt feltételezik, hogy a megszokott környezetünket lehetne átrakni a 3D világába. Ülhetünk íróasztaloknál vagy tárgyalóban, játszhatunk Microsoft játékokkal hatalmas monitoron, amit a szemüveg vetít elénk. Tehetjük azt, amit egyébként szemüveg nélkül is többé-kevésbé megtehetünk. Életszerűbb lesz az avatarunk? Oké, és? Ad ez többet, mint egy Zoom hívás?

Az egész koncepciót nem értem, és nem érzem benne azt az újdonságot, ami miatt majd rohanok venni egy ilyen szemüveget (miután van már egy régebbi modell). Pedig azt hiszem, ez lesz a jövő, illetve ez lesz a jövő egy fontos szelete. Mert maga a technológia lenyűgöző, a lehetőségek benne vannak. Egyelőre azt hiszem a kreativitás nem találkozott a pénzzel, miközben még mindig csak a tech demo szintjén járunk.

Pedig lehetne ezt az eszközt, de akár a Horizon Worlds-öt is számos hasznos dologra használni. A szemüvegben az egyértelmű élmény a látvány, annak az érzete, hogy ott vagy valahol, miközben a szobából sem mozdultál ki. Marketingesként nekem rögtön azok az élmények jutnak az eszembe, amikor körbejárok egy házat, egy helyet, egy múzeumot... ilyenek egyébként már most is elérhetőek. A gond az, hogy a tartalmak előállítása egyelőre drága. Egy jó, 3D-s 360 fokos kamera, ami ahhoz kell, hogy akár csak egy eseményről tudjon az ember tudósítani, milliós (sokmilliós) kiadás. Vagyis nincs a tömegeknek. Pedig szerintem tömeges tartalmak kellenek. Fejlesztő felületek, eszközök, építőkockák. Mindezek könnyen elérhetően, szinte ingyen. És akkor majd a kreativitás is megérkezik, meg majd megérkeznek azok a szolgáltatások, amikre jelenleg még gondolni sem tudunk.

Ezt kellene talán fejleszteni. Nem lábat egy virtuális karakternek.

(A képen a Meta Quest Pro. Forrás: Meta)

Szólj hozzá!

Pillanatkép a hazai online piacról

Címkék: onlinemarketing

2022.10.11. kedd 09:33 Konrad

action-g178eda7f5_640.jpg

Amikor a hazai online piacra gondolunk, akkor általában magyar weboldalakra gondolunk. Pedig a hazai piac meghatározó forgalmát három nem magyar weboldal hozzá. A Similarweb mérése alapján egyértelműen vezető helyen áll a Google, mint kereső. A második a Facebook, a harmadik pedig a YouTube.

Így van ez évek óta, ez a top3 nem változik már nagyon régen. Ami után jön, az már mutat magyar oldalakat, példáula a Similarweb 4. helyre teszi most az Index.hu-t, hatodikra az Origót, és így tovább. A sorrenden talán itt lehetne pontosítani, aki szeretné, az errefelé megteheti, de ebből is látszik: a hazai piac nagyrészt nem is hazai igazán.

Ami még érdekes, hogy a top3 lényegesen nagyobb forgalmakat is jelent, mintha külön ligában játszanának. A Similarweb Traffic Share adata alapján az Index.hu forgalma negyede a YouTube-nak és tizede a google.com-nak. Vagyis kis túlzással a hazai piacnak nincs olyan hazai szereplője, amelynek kiesése alapjaiban változtatná meg a helyzetet.

Ugyanakkor az első húszban 14 magyar weboldal van, ami mégis mutatja, hogy fontos a hazai tartalom, csak nagyon szét van aprózódva ott a forgalom. A top20-ban még jelen van Wikipedia és az Instagram, mint külföldi szereplő, és ennyi. Más nem jár erre, legalábbis a mostani mérés alapján. Persze ez a lista változó, az első 30-40 oldal szokott szerepelni a top20-ban egy-egy időszakban. De az összkép nem változik: a nagyok külföldiek, mindenki más csak a második ligában szerepel.

Szólj hozzá!

Távolodó horizont

Címkék: érdekes facebook

2022.10.10. hétfő 10:09 Konrad

vr-g0482e9e32_640.jpg

Szeretem kipróbálni az új technológiákat, és ha valami megtetszik, előbb-utóbb megveszem. Ha tehetem, inkább előbb. Sokan tudják rólam, kütyümániás vagyok, így aztán nem nagyon lepte meg a családomat az, hogy már pár éve beszereztem egy VR szemüveget. Nem volt semmi extra üzleti vagy egyéb oka, egyszerűen tetszik a technológia, ezért van.

Persze amint megvettem, rögtön elkezdtem ismerkedni a lehetőségekkel - ami azonnal nagyon korlátozottá válik, amint kilépünk a játék - techdemo vonalból. Kevés olyan igazán jó megoldást találtam, aminek van üzletileg is haszna, és ezek is jobbára olyan területeket érintettek, amivel én nem foglalkozom. Aztán jött Zuckerberg, és kitalálta, hogy megcsinálja a Ready Player One-ból megismert virtuális világot, Horizon Worlds néven. Nemcsak kitalálta, de rohadt sok pénzt rakott és rak bele. Csak az a baj, hogy még nagyon nem működik.

Amikor elkezdtem valamikor a kilencvenes években netezni, már akkor voltak olyan megoldások, amelyek a virtuális világot akarták felépíteni. Még nem VR szinten, csak két dimenzióban, de az volt az elképzelés ott is, hogy a körülöttünk levő világot próbálták meg minél jobban leképezni. Például úgy vásárolsz, hogy belépsz egy boltba polcokon látod az árukat stb.

Na ez az, ami aztán nem működött (szerencsére). Mert a vásárlásra kialakultak a webáruházak, amik nem olyanok, mint a fizikai boltok, de a weben sokkal könnyebb használni. És a többi ötlet is ilyen: a szöveges chat, a videotelefon, az újságok mind működnek, de nem a való világban kitalált vagy elképzelt módon, hanem úgy, ahogy az egy számítógépen vagy egy mobilon kényelmes.

Ez a bajom a jelenlegi Horizon Worlds elképzeléssel is, de azt gondoltam, majd kinövi. Majd lesznek emberek, akik ezt használják és fejlesztik, és kialakul, ezen az eszközön mi lesz a jó megoldás. Csak sajnos még nem tartunk itt, és egyelőre nem is fogunk. Elszomorító, hogy még a Meta-nál dolgozók sem érzik úgy, ez már készen áll a piaci jelenlétre. Miközben a cikkek jelentős része, a konferenciákon a beszélgetések, előadások arról szólnak, milyen jó lesz ez majd nekünk még a marketingben is, aközben jön ez a The Verge cikk, és visszarángat minket a földre. És annyira meg sem lep...

Továbbra is szkeptikus vagyok. Ismerve az eszközöket, ismerve a szoftvereket, elég messze vagyunk attól, hogy ezt akarják is az emberek. És hiába van már sok amerikai tininél VR szemüveg, ha ők csak Beat Sabereznek rajta vagy csak Half-Life-ot vagy hasonlót játszanak. Mert ezekből nem lesz mindenre kiterjedő virtuális valóság.

Szólj hozzá!



süti beállítások módosítása