Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • evilwolf: Már film is van róla ELQRTUK (2021.10.15. 17:23) Elrontottuk
  • evilwolf: Érdekes, arról sehol sem írtak, hogy pont akkor állt le a rendszer, amikor bedobták a windózgetzi ... (2021.10.06. 17:59) A Nagy Leállás 2021
  • Androsz: Próbának jó volt. Mindenki felmérhette, hogy amikor majd hetekre áll le valami netes közösségi izé... (2021.10.06. 17:38) A Nagy Leállás 2021
  • gigabursch: Akkor szántsuk be a blog.hu-t...! :-) (2021.09.04. 18:42) Időrablók
  • evilwolf: Sosem akartam olyan lenni mint a többiek, de ezzel nem azt állítom, hogy más vagyok. :-)) A zember... (2021.08.06. 17:46) Miben vagy más?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) ajánló (571) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (231) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (13) e-business (5) ebusiness (105) ekormányzat (3) előadás (22) email marketing (44) érdekes (208) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (162) fórum (6) gépház (99) gerillamarketing (10) google (111) hiba (109) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (30) kampány (376) kérdés (7) kereső (61) keresőmarketing (231) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (8) Klub (18) közösség (243) közösségi média (17) kreatív (121) kutatás (99) látogatottság (27) laza (10) LinkedIn (4) Marketing és környezetvédelem (5) mediahungary (3) mediahungary2010 (4) minicrm (7) mobil (33) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (36) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1257) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (56) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (200) seo (49) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (323) stratégia (11) szakcikk (6) szövegírás (34) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (18) tanácsadás hónap (4) tartalom (74) tartalommarketing (3) telefon (3) turizmus online (5) twitter (7) üzlet (347) üzleti kommunikációs hónap (4) video (114) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) weboldal (249) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Elrontottuk

Címkék: hiba onlinemarketing üzlet

2021.10.15. péntek 13:10 Konrad

mistake-876597_960_720.jpg

Hibázunk, bassza meg. Van ez így, sajnos. Szinte hetente megtörténik, hogy valami nem úgy sikerül, ahogy kellene. Egy elrontott poszt, rossz hírlevél szöveg, nem működő link...  Szerencsére ezeknek a hibáknak a töredéke az, ami aztán gondot okoz. Jellemzően időben észrevesszük, és elég régóta dolgozunk ahhoz, hogy a belső folyamatokat úgy alakítsuk, ezek a hibák kiderüljenek.

Így aztán a fenti hibák nagy része házon belül marad, kis része az ügyféllel való egyeztetéskor kiderül. De néha van, ami kifelé is látható. És ez nagyon kellemetlen, mindenkinek. Ilyenkor nincs más, mint végigmenni a hibázási protokollon:

  • Elismerni a hibát
  • Megnevezni a felelőst
  • Levonni a tanulságot
  • Beleépíteni a működésbe olyan ellenőrzést, hogy ez a jövőben ne történjen meg

Mert ezekből a hibákból is tanulunk, és talán kicsit paradoxnak hangzik, de minél több hibán vagyunk túl, annál kevesebbet hibázunk a jövőben. De csak akkor, ha tényleg tanulunk abból, amit elrontottunk.

1 komment

Osztálytalálkozó

Címkék: üzlet internet hungary 2021

2021.10.14. csütörtök 14:29 Konrad

ih2021.jpg

Október 12-13-án volt az idei Internet Hungary. 2000-ben volt az első, de tavaly volt az egyedüli év, amikor elmaradt. Illetve nem maradt el, online volt, de személyesen nem lehetett senkivel találkozni.

Így most az idei konferencia sokak számára azért is érdekes volt, mert végre találkozhattunk azokkal az emberekkel, akikekkel tavaly nem sikerült. És ilyen volt a hangulat is: végre látjuk egymást, hogy vagy, mi történt, de megváltoztál - és így tovább. Olyan volt, mint egy osztálytalálkozó, igaz, nem öt év telt el, csak kettő, de a hangulat hasonló volt.

A programok természetesen a korábbi évek színvonalát hozták, talán csak a helyzet miatt külföldi előadó volt kevesebb. De sok érdekes beszélgetés és jó előadás volt, bár legalább ennyire izgalmasak voltak a folyosói beszélgetések is.

Érezhetően mindenki örült, hogy ott lehetett, és senki nem viselkedett úgy, mintha lett volna egy járvány. Azt éreztem, igyekszik mindenki egy kicsit kilépni az elmúlt másfél évből, és így lehetett önfeledten szakmázni.

Az idei Internet Hungary hozta azt, ami vártam, ami miatt elmentem. Hozta azokat az előadásokat, amelyek feldolgoztak sok fontos témát, kaptam számos inspirációt, ötletet, és persze buliztunk is - végre személyesen. Mert egy szakmai konferencia akkor jó, jut idő a nem annyira fontos dolgokra is.

Örülök, hogy ismét van élő konferencia, örülök, hogy ez most ilyen jól sikerült, talán jövőre már tényleg visszakerülhetnek a dolgok a megszokott kerékvágásba.

Szólj hozzá!

A Nagy Leállás 2021

Címkék: hiba közösség facebook twitter

2021.10.05. kedd 10:48 Konrad

Azt mondják, a nehéz helyzeteket legkönnyebben humorral lehet túlélni. 2021. október 4-én, hétfőn 17.45 körül leállt a Facebook, az Instagram, a Messenger, a WhatsUp - és csak nem sokkal éjfél előtt indult újra. Nem nevezném ezt sem nehéz helyzetnek, sem tragédiának, de mindenképpen furcsa helyzet volt, és biztosan megnehezítette sok ember életét.

Nem azért, mintha ezek a szolgáltatások nélkül ne lehetne élni, de ha itt szoktál beszélgetni a családdal, az ismerősökkel, akkor ezek a kapcsolatok hiányozhattak. Az este mindig forgalmas a Facebookon, így sok cég számára ez jelenti azt az időszakot, amikor jó lenne elérni azokat, akiknek hirdetne. Tegnap ez sem működött. Tehát összességében sok ezer, tízezer ember volt idehaza is, akik számára a Facebook és tsai. kiesése egy nagyon rossz élmény volt.

De természetesen a többi szolgáltatás működött, így a Twitteren, Tumblr-en, TikTok-on stb. nem állt le az élet. (Kivéve, ha valaki a Facebook-os azonosítójával lépett volna be valamilyen szolgáltatásba - a belépési rendszer sem működött...) És természetesen azonnal viccet is csináltak a Facebook leállásból. Mivel én a Twitteren voltam jelen, így most onnan hoznék két példát.

Az elsőt nem is magyarázom:

fa3j_w4wyaismen.jpg

A másodiknál annyit érdemes tudni, hogy a Twitter saját üzenete (Üdvözlünk lényegében mindenkit) önmagában is nagyot futott, amire a McDonald's válasza szinte adta magát, de az már valahol mesteri, hogy a Twitter képes volt erre tromfolni is:

fa4jkegxiam-sak.jpg

De a Facebook végül elindult, és mára minden a szokásos rend szerint halad előre. Lehetne most arról írni, hogy ez a pár óra megmutatta, mennyire vagyunk Facebook függők üzletileg, de tény, nálunk, a mi időzónánkban, ez pont olyankor történt, amikor viszonylag kis károkat okozott a leállás. Így aztán olyan nagy hatást nem várok az egésztől. Történt egy kis baleset, de az élet halad tovább... az interneten is.

2 komment

Vége az influencer marketingnek?

Címkék: onlinemarketing közösségi média

2021.09.29. szerda 10:41 Konrad

influencer-g54438868f_640.jpg

Kevés olyan marketing eszköz van, amely nagyobb generációs szakadékot mutat, mint az influencer marketing. Sok éve része a mindennapjainknak, rendszeresen előkerül megbeszéléseken is. Eleinte egyfajta kuriózum volt, aztán átalakult az aktuális Szent Grállá, amitől mindenki a megváltást és az örök életet várta, később egyre inkább azt kezdtem érezni, hogy csalódottság és egyre fokozódó gyűlölet veszi körül.

Persze, sokszor felmerül, használjuk. A fő érv: a fiatalokat csak így lehet elérni, és így a fiatalokat tényleg el lehet érni. És ez igaz: minden kutatás azt mutatja, hogy a fiatalok nézik az influencereket. Más kutatásokból meg azt tudjuk, hogy akiket szeretnek az emberek, azokra jobban figyelnek, jobban hallgatnak. Én is tanítom: befolyásold (hirdetőként) az influencert, hogy ők is befolyásolják azokat, akik követik őket. Erről szólna ugye az influencer marketing.

Az elv csodálatos, a kivitelezés meg... Hát, az az igazság, hogy ezt túltoltuk, Béláim!

Amikor szőnyegbombázássá alakult az influencer marketing, amikor mindenre is influencert kezdtek el a cégek használni, amikor nem foglalkozott senki azzal, mennyire illik a termék az adott influencerhez, amikor beárazódott egy instagram poszt ára, amikor már egyszerű hirdetési csatorna lett ez, és nem egy együttműködés, akkor pont az tűnt el az influencer marketingből, ami miatt hatékony volt. A hitelesség.

Ma, ha egy influencer kirakja, hogy milyen kencét ajánlj az arcára, senki nem hiszi el neki. Tudjuk, holnap majd lesz egy másik, aki aktuálisan akkor fizetett neki. Jó a reklám annyiban, hogy az influencer adta a csatornáját, adta az elérést, de már nincs mögötte az a plusz, ami a személyes varázs volt korábban. Ledegradálódott, érdektelenné vált.

Ezt most nem azért mondom, mert így érzem. Ezt most azért mondom, mert a napokban letöltöttem az NRC social media kutatását, és ez megerősített ebben. Erre gondolok:

A 9. oldal címe: Érdeklődést/vásárlást generáló impulzusok - Mi keltette fel az érdeklődését termék iránt az elmúlt egy évben?

socialmedia2021_nrc_kuruczimre_20210909_pdf_page_9_of_15.jpg

És a lényeg: Az utolsó sorban jól látszik, hogy az influencer marketing elsősorban a Z generáció esetében generál vásárlást, érdeklődést. Náluk ez összesen 48%. De ha ezt összevetem az első sorral, a hirdetésekkel, akkor azt látom, hogy még a Z esetében is közel tíz százalékponttal alacsonyabb ez az érték! Vagyis a hirdetés, az egyszerű hirdetés, hatékonyabb.

Ez számomra megerősíti azt, amit eddig éreztem: az influencer marketing ahogy egyre drágább lett, úgy vált egyre kevésbé hatékonnyá, és mára lényegében az egyik legdrágább elemmé a mixben.

Akkor ezzel vége az influencer marketingnek? Abban az értelemben, ahogy azt az elmúlt 2-3 évben használjuk, talán igen. No nem azonnal, kell még pár év, hogy igazán kifussa magát, és a piac minden szinten rájöjjön, hogy mennyire éri meg, de előbb-utóbb vége lesz. És ahogy meghal, úgy fog újraéledni. Mert az eredeti elv, ami arról szól, hogy számunkra elfogadott ember ajánlása többet ér, mint a reklám, továbbra is igaz. Ez az NRC kutatásából is kiderül, egyébként. És az influencer marketing szépen a helyére fog kerülni, nem fog a csapból is ez folyni, nem kizárólag csatorna lesz az influencer, hanem hiteles közvetítő is, és akkor ha megint hiteles lesz, ismét lesz értelme használni.

Az is lehet, ezt majd máshogy fogjuk hívni. Valahogy az influencer szó mindenféle formája mostanában egyre kevésbé népszerű...

Szólj hozzá!

Az új stratégia

Címkék: onlinemarketing stratégia

2021.09.16. csütörtök 12:29 Konrad

Szeptember közepe van, ilyenkor már egyre több cég kezdi el tervezni a jövő évet. Bár még 3 és fél hónap van hátra 2021-ből, de már előre tekintünk, és ennek része, hogy átnézzük a stratégiai terveket is. Bár elég sokat írtam korábban a marketing stratégiáról, mégis érdekes lehet újra és újra felhozni témát, mert ez kell legyen minden tervezésnek az alapja, így 2022-nek is.

Tavaly, majdnem egy éve írtam egy új stratégiai modellről, amelynek a lényege, hogy nem tekinthetjük statikusnak a tervezési és megvalósítási feladatokat, folyamatosan kell mérnünk, elemeznünk, tartalmat gyártanunk, és ezzel kell megteremtenünk a jelenlétünket az összes fontos platformon. 

online_marketing_strategy_modell.png

A modellt tavaly korábbi tapasztalatok alapján raktam össze, és az elmúlt egy év minden tekintetben visszaigazolta, hogy működik. Igaz, az elmúlt egy év sok tekintetben nem volt tipikus, de talán pont ez mutatja azt, hogy érdemes úgy gondolkodni már a stratégiában is - legalább modell szinten -, hogy folyamatosan kell foglalkoznunk a tervezéssel is, nemcsak a gyártással.

Ebből a szempontból egy 2022-es tervezésre is csak azt lehetne mondani, hogy "majd meglátjuk". Ez persze kevés, ennél mindig több kell egy tervbe, olyan irány, amire aztán építhetünk (és amitől ha kell eltérhetünk). De 2022 abból a szempontból mindenképpen érdekes lesz, hogy miközben olyan nagyon nagy változás nem történik az online marketingben, valójában a súlyok kezdenek áttevődni. Mert miközben a Facebook továbbra is "mindent visz", a Tik-Tok egyre nagyobbra nő. Mert miközben a közösségi média egyre inkább elmozdul az értékesítési platform irányába, a felhasználó továbbra sem vásárolni mennek oda elsősorban.

A hazai piac is érdekesen alakul. Már most, az elmúlt pár hét alapján is látszik, hogy a politikai hirdetések nagyon nagy mennyiségben jelennek meg, és még nagyobb mennyiségben fognak megjelenni. Ez amiatt, hogy a megjelenési lehetőség véges, egész biztosan árfelhajtó hatású lesz. Erre jön az év végi szokásos hirdetési dömping, így készüljünk arra, a közösségi médiás hirdetések tovább drágulnak.

De stratégiai szempontból talán az az érdekes, hogyan változnak a fogyasztók. Az idei őszi konferenciákon biztosan sok információ lesz erről is, így azt lesz érdemes követni, és persze már most találhatunk érdekes adatokat, például az NRC oldalán.

Kezdhetünk tehát tervezni jövőre, elkezdhetjük átnézni, és ha kell frissíteni a stratégiánkat is. És persze közben lassan belevágunk az év végi hajrába is.

Szólj hozzá!

Újabb év

Címkék: onlinemarketing érdekes gépház

2021.09.14. kedd 09:50 Konrad

birthday-1271358_640.jpg

Amikor először elkezdtem foglalkozni az internettel, mint marketing eszköz, még nagyon a kilencvenes években jártunk. Akkoriban nagyon kevesen interneteztek, még 2000-ben is csak kb. az emberek 10 százaléka használta rendszeresen. 96-97 környékén azzal lehetett eladni az internetet, hogy majd lesz belőle valami, aki most elkezdi, az hamarabb tanulja meg, és majd milyen jó lesz neki.

A kétezres évek eleje már annyival volt könnyebb, hogy elmondhattuk: aki kimarad, az lemarad. Ráadásul akkoriban tényleg gyors volt a fejlődés, lassan, de biztosan meghaladtuk a betárcsázós internet korát, és 2010-re már tényleg lemaradt az, aki kimaradt, mondani se kellett.

Ebben az időszakban, 2005-ben kezdtem el építeni a saját vállalkozást, csak körülbelül tudva, mit akarok, és bízva abban, hogy a piac is visszaigazolja a várakozásaimat. Elsősorban tanácsadóként, másodsorban ügynökségként akartam, hogy működjünk. Egy időben így is definiáltam a céget: tanácsadó ügynökség.

16 éve, hogy ebbe belevágtam, és ma 16 éve, hogy ezt a blogot is elindítottam (akkor még a Freeblogon). A piac azóta rengeteget változott, mi is nagyobbak lettünk, és miközben megmaradt az alap koncepció, vagyis az, hogy tanácsadási és ügynökségi feladatokat is végzünk, aközben a piac ezt már el is várja: ma már tanácsadás nélkül nem igazán van munka.

16 év sok idő, sok emberrel dolgoztunk együtt kollégaként és partnerként is. Köszönöm mindenkinek, aki velünk volt, és most belevágunk egy újabb évbe!

Szólj hozzá!

Te melyik fajta vagy?

Címkék: onlinemarketing

2021.09.09. csütörtök 10:23 Konrad

smartphone-6279612_640.jpg

Amikor marketingről beszélünk, megjelenik előttünk egy elképzelt marketinges kolléga, aki mindenféle feladatokat elvégez, kreatív, tervez, hirdet, rajzol - szóval mindent megcsinál. A valóságban természetesen egy marketinges nem ért mindenhez a marketingen belül sem, van mindenkinek olyan terület, amit jobban szeret, amit jobban ismer, amit jobban ért.

Aztán ott vannak a napi feladatok. Egy marketinges napi rutinjának nagy része nem kreatív munka, hanem sokkal inkább projekt menedzselés. Az a dolga, hogy haladjanak a feladatok. Egy tegnapi beszélgetésen merült fel, hogy a marketingesnek igazából két nagy csoportja van: a tervezők és a végrehajtók.

Azért ez így nagyon nyers felosztás, inkább arról van szó, hogy az adott munkakör a feladatok jellege alapján alakult ki ez a két nagyobb csoport. Az egyikbe elsősorban a vállalati marketingesek tartoznak: valahol, valahogyan elkészült tervet hajtanak végre, hirdetéseket intéznek, rendezvényeket szerveznek, számlákat ügyintéznek és így tovább.

A másik csoportba azok tartoznak, akik a munkájuk miatt sokkal kevésbé folynak bele az ilyen feladatokban. Ők terveznek, stratégiát írnak, látják a "nagy képet", és így tovább.

A probléma az, hogy ez a két csoport a mindennapi gyakorlatban ritkán különül el igazán, és sok esetben kell az inkább végrehajtáshoz értőnek tervezni, vagy a tervezéshez értőnek végrehajtani. És ilyenkor bizony előfordul, hogy a munka minősége nem olyan lesz, mint amit a főnök, a cég, vagy a csapat elvár.

Persze az ideális marketinges mindenhez ért. A jó marketingesnek ahhoz kell értenie, amilyen feladatot, munkakört elvállal. Ha szeret pörögni, szeret ügyintézni, akkor ő végrehajtó, ha inkább végiggondolni szereti a folyamatokat, nem kenyere a nagy pörgés, akkor ő tervező. És ha megtalálja valaki a helyét, akkor sikeres is lesz.

Te tudod, milyen marketinges vagy?

Szólj hozzá!

Őszi konferenciák

Címkék: ajánló előadás

2021.09.07. kedd 10:30 Konrad

markaepites-konf-banner-1024x650px-2021-07-16.jpg

Annyira természetes volt évekig, hogy ha jön az ősz, akkor jönnek a konferenciák, hogy egyre kevésbé volt ez téma. Aztán jött a tavalyi furcsa év, és a március 11-i Evolution konferencia másnapjától lényegében idén őszig nem volt semmi hagyományos rendezvény. Teljesen online vagy hibrid konferenciák voltak, amikről pár dolog kiderült. Például az, hogy nem lehet ezeken kapcsolatot építeni, meg az is, hogy valahogy nem akarnak az emberek annyit fizetni ezekért, mint a hagyományos rendezvényekért.

Volt persze sok más tanulság is, talán ezekből látunk valamit majd a jövőben. Az biztos, hogy sokan megtanultuk, hogyan kell egy online élő eseményt összehozni, és még többen vagyunk, akik elkezdtünk nagyon vágyni arra, hogy élőben is lehessen már találkozni emberekkel. Ez a lezárások természete: várjuk vissza a régi életet.

Ami régi élet már nem biztos, hogy olyan lesz, mint a korábbi. Majd meglátjuk. Minden esetre itt az őszi konferencia szezon, ami számomra holnap kezdődik el egy előadással, amit a Márkaépítés 2021-en fogok megtartani. A témám a kkv-k és a vírus miatt helyzet, stratégiák és túlélési lehetőségek. Írtam erről már sokat itt a blogon, de aki rendszeres olvasóm, talán azoknak is mondok pár új gondolatot.

Aztán októberben jön majd az Internet Hungary, ismét Siófokon, ismét 2 nap - jegyeket már lehet venni, most még olcsón. És reméljük, nem lesz több nagy lezárás, így lesznek még események idén is, az év végéig.

Szólj hozzá!

Árat emelni

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.09.06. hétfő 10:31 Konrad

hup_100mb_1946_obverse.jpg

Ha valaki a marketinget teljes egészében nézni, akkor pontosan tudja, hogy az ármegállapítás, az árazási is része a teljes folyamatnak. A klasszikus 4P egyik eleme is, hiszen az egyik "P" a "Price". Mégis, a kkv-k mindennapjaiban az árazás kérdése ritkán jut el marketingeshez. Ennek oka, hogy a legtöbb kkv viszonylag fix árakon dolgozik, az árazás elsősorban a piac és a lehetőségek alapján változik, sokszor nem saját döntés kérdése.

Persze mindig kérdés, mekkora árréssel dolgozunk, ha terméket adunk el, milyen költségekkel számolunk, milyen lehetőségeink vannak. De látjuk azt is, a konkurencia mennyiért dolgozik, nála mennyibe kerülnek a termékek. És tudjuk azt is általában, a vevőink mennyire árérzékenyek, így azt is tudjuk, mennyit számít akár 1-2-5% árkülönbség.

Az idei év egyik fontos gazdasági történése idehaza, hogy érezhetővé vált az infláció. A korábbi években sem felejthettük el, de olyan kicsi volt a mértéke, jellemzően 1-2%, hogy az a mindennapokban nem érződött, ha kellett is emelni árat, az nem volt túl magas, sőt, sok esetben, pl. a szolgáltatásoknál évekig lehetett ugyanazzal az árral kalkulálni.

Aztán idén sok dolog megváltozott, részben a forint árfolyama, részben a covid utáni gazdasági visszapattanás, részben más okok miatt egyes területeken nagyon magas, más területeken alacsonyabb, de érezhető áremelkedés volt. Részben a beszerzési árak miatt az építőiparban akár többszörös áremelkedés is történt, ami teljesen szokatlan és váratlan volt, ilyen korábban nem volt jellemző.

Ezek után nem csoda, ha mindenki gondolkodik az áremelésen. Ha azoknak a dolgoknak az ára nő, amelyeket veszünk, akár magánemberként, akár cégként, akkor a korábbi fogyasztásunk, működésünk úgy marad finanszírozható, a hasznunk úgy marad meg, ha mi is árat emelünk. Ha a beszerzési áraink növekednek, akkor ez elkerülhetetlen is, hiszen azonnal eltűnhet a teljes hasznunk, ha nem lépünk időben.

Mégis, az áremelés sokaknál felvet kérdéseket: mi lesz az ügyfeleimmel? Marad-e az eddigi forgalmam, ha magasabbak lesznek az áraim? Mi legyen a marketinggel? Növeljem a hirdetési keretet? És mit fog lépni a konkurencia?

Általános szabály persze nincs, de érdemes azért azt végiggondolni, hogy a vevőinknek mennyire szükséges az, amit mi kínálunk. Ha nekik szükségük van rá, és a konkurencia is kénytelen árat növelni, akkor olyan nagy gond nincs, lesz forgalmunk. Ha a vevőknek nem létszükség, amit adunk, akkor előfordulhat, hogy csökken a forgalmunk, mert a magasabb áron elmaradnak egyes vásárlók. De idővel majd ők is vissza fognak térni, főleg, ha mindenhol drágábban lehet majd azt kapni, amit mi is adunk. Vagyis az indokolt áremeléstől egy versenyző piacon sem kell félni, ha a piac egészében emelkednek az árak.

Biztos vagyok benne, hogy ez az időszak sokakban felveti a fenti problémát. Az év eleje óta egyre jobban felpörgő infláció hatása nem marad el sehol. Reméljük, ez már nem fog jobban pörögni, sőt, egy újabb egyensúlyi szinten meg is áll. Ha így lesz, akkor a most kialakuló árakat láthatjuk majd sokáig. Ha marad az infláció, akkor viszont lélekben készüljünk fel: folyamatosan kell majd árat emelnünk.

Szólj hozzá!

Időrablók

Címkék: közösség üzlet

2021.09.02. csütörtök 12:00 Konrad

turn-on-2917049_640.jpg

Azzal, hogy a home office egyik pillanatról a másikra a magyar valóság része is lett, és már nemcsak kerekítési hiba azok aránya, akik otthonról dolgoznak, felmerültek azok a napi problémák, amelyeket érdemes valahogy kezelni. Ezek egyike mindaz az időrabló dolog, amit egy munkahelyi környezet tompít vagy lehetetlenné tesz, de az otthoni munkában előjön.

Ezek egyike a közösségi média. 

Én majdnem két évtizede dolgozom részben otthonról, és látom, hogy mi az, amivel el tud úszni egy napom. Nagyon sok időt el lehet tölteni telefonállással, de azért ez általában a munka része. Sok idő elmegy e-mailek olvasásával és írásával is, de ez is jobbára a munka része. Mára a chat is rengeteg időt elvesz, és mivel sokan ezt használják e-mail helyett, plusz a belső kommunikációra is ez a legjobb felület, így ezt is nevezhetjük jobbára a munka részének.

Ezen felül van a weboldalak nézegetése és a Facebook, Instagram, Youtube... és ki mit használ még. Nos, nekem ezek közül is van, ami a munka része, de a többségnek ezek inkább kikapcsolódást adnak. És miközben a munkahelyeken részben vagy egészben tiltottak lehetnek ezek a szolgáltatások, addig otthon ezeket is korlátozás nélkül lehet használni. Így nekünk magunknak kell szabályokat hoznunk, ha hajlamosak vagyunk elkalandozni munkaidőben.

Számos jó módszer olvasható a neten, hogyan lehet optimalizálni a munkát. A pomodoro módszer egy időben nagyot futott az ismertségi körömben, sokan esküdtek rá, hogy ez a jó megoldás. Másoknak az segít, ha napi bontásban megvannak a feladatok, amikhez akár időket (vagy napon belüli határidőket) lehet rendelni, és ez szorítja a hatékony munkára. Van, aki alapból jól tud koncentrálni, és van, aki kidolgozza a saját munkamódszerét is.

Egy biztos: ha belefeledkezünk egy-egy nem fontos feladatba, az nagyon fel tudja borítani a munkarendünket. Én például napközben kizárom a fő időrabló közösségi média felületeket. Többek közt Facebook Messengert használjuk a napi kommunikációra, így elvileg a Facebook-nak mindig aktívnak kell lennie, de mivel már egy jó ideje van önálló Messenger alkalmazás desktopra is, így lezárhatom (de legalábbis külön képernyőre rakhatom) a Facebook-ot. A többi szolgáltatást pedig nem szabad kinyitnom, betöltenem. 

Persze vannak szünetek, amik pont ezzel telhetnek: közösségi média nézegetéssel, hírek olvasásával. De aztán lezárás, és irány vissza a feladatok. Ehhez még persze kell egy napi home office munkaidő is: mikortól meddig csinálom így.

Az időrablók kizárása nem egyszerű. Ha nincs kontroll, hajlamosak vagyunk elkalandozni. De ha hatékonyan akarunk dolgozni, valahogy el kell zárnunk ezeket. Mert a home office tud kifejezetten hatékony is lenne. Ha tényleg dolgozunk.

1 komment

Itt van az ősz

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.09.01. szerda 11:00 Konrad

bridge-1385938_640.jpg

Az ősz mindig a kereskedelem felfutásáról szólt. A nyaralások után visszamegy mindenki dolgozni, elkezdődnek az iskolák, és már az év végére kezdünk fejben készülni. Még tavaly, a Covid miatti korlátozások és bizonytalanság mellett is megvolt ugyanez a hatás, az év végi lezárások sem vetették vissza jelentős mértékben.

A jó hír tehát az, hogy elkezdődött az ősz, és ezzel együtt várhatóan növekedni fog a forgalom mindenkinél (aki nem nyári szezonális dolgot kínál). A többségünk már felkészült erre, tudjuk, mit fogunk az ősz folyamán csinálni - de aki még nem tervezte meg az év végét, most belevághat, van rá még pár napja.

Az is jó hír, hogy nincsenek korlátozások. Lesznek konferenciák, lesznek események az ősz folyamán, és reméljük, ezeket már nem kell sem elhalasztani, sem online megtartani. Még a tanítások is jelenléti oktatással valósulnak meg. Persze nem múlt el következmények nélkül az elmúlt másfél év, megtanultunk home office-ban dolgozni, megtanultunk távoktatásban tanulni és tanítani. Cégektől, intézményektől függ, mennyi marad meg ezekből, de a tudás és a technológia már adott - és gyakorlatunk is van benne.

Most azt látom, hogy kkv szinten mindenki úgy készül, hogy már nincs és nem is lesz a Covid járvány miatt semmilyen korlátozás, lezárás. Bár vannak pletykák, találgatások, de komolyabb lezárásokra senki nem számít, és sokak számára ez létkérdés is - egyszerűen tényleg minden tartalék és türelem elfogyott mostanra.

Itt van tehát az ősz, nagy lendülettel és optimizmussal vágunk bele, és reméljük, ez ki is tart tavaszig.

Szólj hozzá!

Miben vagy más?

Címkék: onlinemarketing kreatív üzlet

2021.08.04. szerda 10:55 Konrad

human-1602493_640.jpg

Mi az, ami megkülönböztet a többiektől? Tudod azt, hogy mi az, amiben más vagy? Mert a másság egy vállalkozás életében nagyon fontos lehet. A megkülönböztethetőség segít abban, hogy elsősorban téged válasszanak a vevők.

Amikor azt nézzük meg, hogy egy cégnek milyen a piaci helyzete a konkurenciával szemben, akkor az egyik elem, amit keresünk, az a relatív versenyelőny. Egy olyan elem, olyan momentum, amiben jobb, mint bármely másik konkurens cég. Ez lehet bármi. Lehet az üzlet helye, lehet a termék elérhetősége (pl. azonnal van raktárról), lehet az ára, de akár a termék ismertsége is. Az a lényeg, hogy valami olyan eltérés legyen, ami megkülönbözteti a konkurensektől.

Ez a fajta kisebb-nagyobb különbség az, amit nagyon jól lehet kommunikálni. És ha ez a különbség a vevők számára is fontos, akkor fog forgalmat is növelni. Mert hiába vagyunk mások a konkurenciához képest, ha ez a vevőket nem érdekli. Akkor olyan, mintha ez a különbség nem is lenne.

Éppen ezért általában érdemes a kommunikáció előtt megkérdezni a vevők egy részét, mit gondolnak rólunk. Kiderülhet, olyan dologban gondolnak másnak minket, ami nekünk nem is fontos, de a vevő számára az. Én például szeretek a marketingről úgy beszélni, hogy azok is értsék, akiknek semmilyen marketinges tudásuk nincs. Ilyenkor nem használok olyan szavakat, amelyeket csak azok értenek, akik már foglalkoztak marketinggel. Utólag derült ki, hogy több ügyfelünk is lett emiatt: örültek annak, hogy nem kellett magukat butának érezni, mert értették, amit magyarázok.

Az eltérés lényege tehát az, hogy karakteresen megkülönböztessen a többiektől és ez egyben érdekes is legyen a vevőidnek. Biztos van ilyen tulajdonságod. Keresd meg, és használd fel a marketingedben!

1 komment

Mennyiség vs. minőség

Címkék: onlinemarketing kampány

2021.07.26. hétfő 10:35 Konrad

fire-and-water-2354583_640.jpg

Amikor egy marketing kampányt tervezünk, az első kérdés mindig az, mi a megrendelő célja. Ez a cél az esetek jelentős részében egy jól megfogható, jól körülírható forgalom elvárás: hány darab lead-re, mekkora forgalomra van szükség. Ezek az elvárások jó esetben reálisak: a rendelkezésre álló pénzeszközökkel elérhetők, és van is annyi potenciális vevő a piacon, ami ehhez kell.

Ugyanakkor megtalálni ezeket a vevőket már a kampány feladata lesz. És ez általában úgy történik, hogy első lépésben meghatározzuk, kiket akarunk elérni, vagyis kik a célcsoportjaink, majd elindítjuk az őket elérő kampányokat. A kezdeti időszakban a forgalom nem szükségszerűen éri el azt a szintet, ami a kitűzött cél, sőt, sokszor azt elérni hónapok munkája.

Minden kampányban megvan az ismérve annak, milyenek a "jó" vevők. Ez lehet egy jó lead, aki azután szerződést köt, lehet egy nagyobb összeget költő vevő, stb. De természetesen nem minden vevő tartozik ide. A rossz lead-ek nem hoznak később bevételt, a kisebb összeget költő vevőknek magasabb a költsége. A probléma az, hogy csak akkor derül ki, hogy valaki melyik csoportba tartozik, amikor már vásárolt, feliratkozott. Természetesen a kapott eredmények alapján lehet úgy módosítani a kampányokat, hogy elsősorban azokat érjük el, akikből "jó" vevő lesz.

De itt futhatunk bele egy másik problémába: nem biztos, hogy elérjük azt a mennyiségű "jó" vevőt, amennyi a cél eléréséhez kell. Ilyenkor érdemes azon elgondolkozni, mennyire ragaszkodunk a felállított "jó vevő" elvárásainkhoz. A lead-ek esetében nehéz eltérni: ott egyértelmű választóvonal, hogy a későbbiekben valaki ügyféllé válik-e. De a költési összeg esetében már lehet változtatnunk: lehetnek alacsonyabbak is az elvárásaink. És a lead-ek esetében is elgondolkozhatunk szélesebb célcsoportokban.

Mindez azért lehet fontos, mert a végső cél elérésben minden vevő számít. A kisebb forgalmat hozó vevők is kellenek ahhoz, hogy meglegyen az elvárt forgalmunk, és ezt érdemes figyelembe venni a kampánybeállításoknál is. Mert hiába hozunk jó vevőket, ha a végső forgalom elmarad az elvárttól, és így például az üzleti terv nem teljesíthető.

Éppen ezért érdemes arra figyelnünk, hogy mennyire szigorúak az elvárásaink, a célzásaink. Sokszor előfordul, engedni kell a minőségi elvárásainkon, hogy a mennyiség meglegyen.

Szólj hozzá!

Meddig él egy tartalom?

Címkék: tartalom

2021.07.21. szerda 10:11 Konrad

paper-3160167_640.jpg

Megírok itt egy blogbejegyzést, kirakom aznap vagy másnap, és elolvassák valahányan. Aztán telnek-múlnak a napok, a hetek, a hónapok, az évek, és egyre többen látják, olvassák - de minden nappal egyre kevesebben. Folyamatosan csökken az új olvasók száma. Aztán egy nap elfogynak. Vagy nem. Előre nem tudom megmondani, mennyire lesz népszerű egy cikk.

A mai napig vannak olyan sok éves cikkeim, amit olvasnak. Ezt például az elmúlt 30 napban kb. 20 ember nézte meg, miközben ez egy ajánló, 2006-ból. Ebben az időszakban a legolvasottabb 30 írásomból öt olyan van, amelyiket nem idén írtam.

Nagy "kerítő" a Google kereső, a régebbi cikkekre szinte csak onnan érkeznek látogatók. Vannak más források is persze, főleg linkek más cikkekből, de a kereső az, ami mennyiséget hoz. Annyira sokat is hozhat, hogy vannak tartalomszolgáltatók, amelyek elsősorban innen kapnak látogatót, és sokszor nem is a friss cikkeikre.

Ugyanakkor van egy csomó olyan platform, ahol elmerülnek az írások. 2013-ban írtam egy István, a király kritikát a Facebook profilomba. Élt pár hetet, még pár hónap múlva is kapott egy-egy lájkot, de aztán kifulladt. És ez az írás kifejezetten sokáig élt - a legtöbb Facebook poszt még a nap végét sem éri meg, a kutya nem nézi meg este a reggel kirakottat.

Más platformon egy-egy cikk vagy poszt élete kitolódhat. Néha a Twitteren is megtalálnak pár hetes vagy hónapos bejegyzésemet - de azért nem ez a jellemző. A közösségi médiában a legtöbb tartalom rövid életű.

Ahhoz, hogy egy tartalom biztosan sokáig éljen, weboldal kell. Olyan saját weboldal, ahol én felügyelem a tartalmat és megjelenést, én tudom keresőoptimalizálni. Ha erre nincs módon, akkor már nem rajtam múlik, meddig él egy általam megírt anyag.

Tehát nem tudom megmondani, meddig él egy tartalom. Jó esetben évekig, de általában csak néhány napot. És sokszor nem a tartalom minőségén múlik, melyik kategóriába fog esni.

De akkor mitől függ? Számos dologtól. Példákat tudok mondani, de nem tudom felsorolni az összes lehetséges okot. Sokáig élhet egy tartalom, ha

  • valamilyen témáról csak mi írunk
  • a mi írásunkat hozza a kereső valami népszerű kifejezésre, mert jó a keresőoptimalizálásunk
  • hirtelen ismét népszerű lett az a téma, amiről a cikk szólt

Egy biztos: ehhez a sikerhez az kell, hogy jó legyen az oldalunk keresőoptimalizálása. De ez nem lesz elégséges feltétel, ez csak szükséges. Viszont érdemes nézegetni a weboldalunk látogatottságát, és elemezni a sokáig élő cikkeinket: nagy eséllyel megtanulhatjuk ezekből, milyen tartalmakat lenne érdemes a jövőben gyártani.

1 komment

Majdnem

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.07.19. hétfő 10:33 Konrad

poroszlo.jpg

Egy-egy nyaralás nagyon jó alkalom arra, hogy az ember a pihenés mellett kicsit megfigyelje, hogyan működik a marketing ott, ahova utazik. Az elmúlt két hétben nyaraltam, két helyen is voltam az országban, így most viszonylag friss élményem van Dél-Dunántúlról és a Tisza-tó környékéről. Az ország két egymástól távol lévő része, eltérő szálláshelyekkel és eltérő benyomásokkal.

Egy biztos: a covid-korlátozások lényegében megszűntek. Aznap érkeztünk meg a szállodába, amikor lényegében eltörölték a maszk használatát, így már ez sem akadályozott sehol senkit. A turisztikai helyek működnek, a boltok, éttermek nyitva, a fürdők használhatóak, minden olyan, mint "békeidőben". Ugyanakkor mégis egy bő évnyi járványintézkedés van mögöttük, ami nem múlt el nyomtalanul.

De normál esetben ezt észre se lehet venni. Élünk, és ennek örül mindenki.

Másrészt az ország két fele nagyon eltérő fejlődési helyzetben van. Siklós környéke, ahol először jártunk, láthatóan felkészülten várja a pénztárca-nyitogató vendégeket, olyan kiszolgálással, amire nem igazán lehet panasz. Minden működik, minden a helyén van. Nem arról van szó, hogy valami extra különleges kiszolgálást kapunk, hanem arról, hogy nincs hiányérzetünk. Persze ez fel sem tűnik, egyszerűen csak ki lehet kapcsolódni, az ember tud nyaralni, pihenni, szórakozni, enni, inni.

Siklós láthatóan készült: olyan bortúrát szervezett a város, amire sikerült elsők között eljutnunk. Nem bonyolult dolog: a város kisbusza elviszi az érdeklődőket néhány helyi bortermelőhöz. A busz odavisz, aztán jön is az emberekért. Egyszerű, lehet bort iszogatni, érzed, hogy fontos vagy. A vár is szép, el lehet ott is jó pár órát tölteni, és a környék tényleg alkalmas kikapcsolódásra.

A Tisza-tó az ország egyik olyan nevezetessége, ahol utoljára nagyon régen, több évtizeddel ezelőtt jártam. A családi kirándulásunk célpontja Poroszló volt, és onnan minden, ami egyszerűen elérhető. A szállás egy szállodai apartman, az utazás itt is egyéni.

A Tisza-tó nagyon jó hely. Látványos, nyugodt, természet közeli. A víz nagyon jó, aki a Balatont szereti, annak ez is tetszeni fog (de ez sem tenger, természetesen, akinek a víz melletti nyaralást a tenger jelenti, annak ez a hely sem való). Jó volt itt egy hetet eltölteni. 

A Tisza-tó majdnem tökéletes. És ez a majdnem az, amivel viszont bajom volt. Van itt minden, mint a Balatonon. Majdnem. Van szabad strand, csak fizetős. Igen, a poroszlói valami két hete lett az, a tiszafüredi is az lesz nemsokára. És a jegy mellé minden pénzbe kerül (mosdók, zuhanyzók is). Vagy el lehet menni a szomszéd faluba fizetős strandra, az se drágább igazán, cserébe ott nem kell pluszt fizetni, csak az ételért. Ami van, de nem ért ide a balatoni gasztro-forradalom.

A poroszlói Őko-Centrum nagyon jó hely. Kár, hogy kicsit kaotikus, a látogató vezetése nem tökéletes. A program része, hogy kivisznek hajóval 45-50 percre a tóra is, ami nagyon nagy élmény - ha kifog az ember egy jó vezetőt (nekünk sikerült). De a tó sokkal szebb, ha magunk megyünk be csónakkal vagy mondjuk sup-pal.

Az onnan nem messze található vízi-sétány is fantasztikus hely. Másfél km a nádasok között, a fenti képet is ott lőttem. Sok információval, nyugalommal, és amikor nem zúg a fent említett motorcsónakos turizmus, akkor a természet hangjával: madarakkal, a szél zúgásával.

Ami nincs, az a különböző helyek összefogása. Nem kaptunk tippeket az egyik helyen, hogy hova menjünk máshova. Nem tudtuk, hol érdemes helyi dolgot venni. Pedig van Poroszlón sajtműhely, amit kár lenne kihagyni, Gyógy-ser-tár Füreden, ami szintén jó hely annak, aki sörözni akar. Mondjuk az odajutást magadnak kell megoldani. Kerékpár lényegében bárhol bérelhető persze, és ez a tó tényleg alkalmas a kerékpározásra. 

Ugyanakkor többünk általános véleménye: a kiszolgálás ráérős, kicsit esetleges. Mindenki kedves, de valahogy majdnem tökéletes. Ez a majdnem érzés az, ami egész héten kerülgetett... Szerencsére azt is éreztem, hogy a szándék megvan, az irány jó, de itt még évek kellenek, hogy a "majdnem" eltűnjön.

Lehet, észre se veszem ezt az egészet, ha nem az ország átellenes feléből jövök. Lehet, mások nem is értik, mit fanyalgok én, hiszen ez a hely nagyon jó. És igaza is lesz: ez a hely tényleg nagyon jó. De azt érzem, sokkal jobb is lehetne. És ehhez nem újabb milliárdos fejlesztések kellenek, nem beruházások, hanem szemlélet. Az a megközelítés, amikor az odalátogatók fejével gondolják végig, mire lehet szükség. A siklósi kisbusz, ami felvisz a hegyre - ingyen, csak azért, hogy te jól érezd magad (és költsd a pénzed a helyi termelőnél).

Biztos, hogy pár év múlva újra el fogok menni, hogy kiderüljön, merre fejlődik a környék. Mert a tó csodálatos, a kis vízi utakon sup-ozni hatalmas élmény, ott tényleg ki lehet kapcsolni, a hely tökéletesen alkalmas a pihenésre.

9 komment

A számok bűvölete?

Címkék: onlinemarketing kampány

2021.07.01. csütörtök 10:45 Konrad

pay-937884_640.jpg

Az elmúlt napokban két helyen is felmerült, hogy mennyire jó az, hogy az interneten minden mérhető. Mindig arról beszélünk, hogy a mérhetőség rengeteg dolgot segít, és pontosabban lehet így tervezni, célozni, pénzt költeni. De arról nem nagyon van szó, hogy vannak-e ennek negatív következményei.

Mérnöki, matematikus fejjel nincsenek. A számok nem hazudnak, ráadásul függetlenek, az adatok az elérhetőség szintjén pontosak, mi baj lehet? Alapvetően igaz ez, ha a 2+2=4 szintjén beszélünk. De amikor a számokat meg kell magyarázni, akkor már felmerül, valóban képesek vagyunk a számok mögé nézni?

A problémát egy egyszerű példával mutatnám be: adott egy tartalomszolgáltatás, egy szakmai oldal. Megjelenik rajta egy cikk, amely népszerűvé válik, nagyon sokan megnézik rövid idő alatt: egy hét alatt 10 ezer fölötti a nézettsége. Megjelenik ugyanakkor egy másik cikk is, amely hosszabb, kevésbé néző csalogató, és nem is látják egy hét alatt, csak ezren.

Melyik cikk a jobb? A számok nem hazudnak: a nézettebb! Pedig a nézettebb cikk egy egyszerű poén, egy aranyos kép, minimális szakmai tartalommal: egy rendezvényen készült. A kevésbé nézett cikk viszont egy szakmai problémával foglalkozik, arra ad megoldást. Az első cikk olvasói megnézték, megosztották, mosolyogtak, de szakmailag nem fejlődtek. A második cikket valóban elolvasók viszont olyan tudást kaptak, amit be tudnak építeni a munkájukba.

Melyik cikk a jobb?

Hasonló problémákat tudnék sorolni kampányeredmények értelmezésénél is, de talán a fenti példa is elég ahhoz, hogy lássuk: a számok önmagukban annyit érnek, amennyire tudjuk azokat értelmezni. A marketinges feladata pedig részben ez: megérteni, mi van a számok mögött. Érthető módon az értelmezésre nem tudok generális választ adni. Minden eset más lehet, ugyanazon számok mögött is más-más esemény lehetséges.

Mindez nem jelenti azt, hogy a számok nem kellenek. De, kellenek, sőt, fontosak. Csak jegyezzük meg: önmagában attól, hogy valami nagyobb, még nem jobb...

 

Szólj hozzá!

Ügyfélutak fontossága

Címkék: onlinemarketing kampány

2021.06.30. szerda 09:43 Konrad

book-863418_640.jpg

Amikor egy olyan kampányt kell készítenünk, amelynek kizárólag valaminek az eladása a célja, akkor kiemelten fontos, hogy tudjuk, hogyan válhat valaki ügyféllé. Valamilyen módon meg kell ismernünk a vevőinket, és tudnunk kell, mi vezetett ahhoz a döntésükhöz, hogy bennünket válasszanak.

Minél összetettebb, bonyolultabb vagy drágább az, amit kínálunk, annál fontosabb megismernünk egy-egy ügyfél döntési sorozatát. Ezt jellemzően valamilyen kutatással lehet a legkönnyebben megtudni, pl. ügyfélinterjúk készítésével. Erre lehet használni a fókuszcsoportos kutatásokat is.

Az internet ad még néhány plusz lehetőséget, pl. a Google Analyticsben is meg lehet nézni, hogy egy konverzió miből áll össze. A legjobb konverziós útvonalak kifejezetten jó mutató arra, hogy lássuk, mennyire sok lépésből állhat, hogy valaki vevő legyen:

utak_pelda.jpg

És ebben még nincs is benne az, amit nem a weblapunkon csinált.

Az ügyfélutak megértése segíthet abban is, hogy ne állítsunk le olyan megjelenéseket, aktivizációkat, amelyek bár nem hoznak közvetlen eredményt, de támogatják azt. Ilyenek pl. azok a brand jelenlétek, amelyek nem is alkalmasak közvetlen konverzióra, de ha leállunk velük, csökkenni fog az eladás.

Általában tehát egy komolyabb eladási célú kampány, vagy folyamatos jelenlét megtervezésének az egyik fontos lépése, hogy megtudjuk, milyen módokon juthatnak el hozzánk a vevők. Fontos: nem lesz olyan megoldás, ami mindenkire igaz. Sőt, általában 3-4 hasonló súlyú megoldást fogunk találni. De ez nem baj, sőt: az online kampányokat egészen jól lehet szegmentálni.

Szólj hozzá!

A változás

Címkék: onlinemarketing

2021.06.29. kedd 09:40 Konrad

hand-2326058_640.jpg

Az emberek nem szeretik a változást. Jellemzően félnek a változástól, próbálnak védekezni a változás ellen. Tapasztalatom szerint azokra igaz ez, akik számára a változás soha nem jelentett jót. Szegényebbek lettek, szűkültek a lehetőségeik, nőtt a bizonytalanság érzetük.

Az emberek szeretik a változást. Jellemzően inspirálja őket a változás, próbálnak a része lenni. Tapasztalatom szerint azokra igaz ez, akik számára a változás általában jót hozott. Nőttek a lehetőségeik, anyagilag is előre tudtak lépni, az életük részévé tudták tenni az új dolgokat.

Nem vagyunk egyformánk. De a változások akkor is megtörténnek, ha azt nem akarjuk. Nem rajtunk múlik kizárólag, de az a mi döntsünk, hogy a részesei leszünk vagy az akadályozói. Ha sokan lesznek a részesei, akkor hiába akadályozzuk, meg fog történni.

Vannak olyan változások, amelyek a társadalomban mennek végre. Marketingesként erre kell figyelnünk, ezt kell igazán szem előtt tartanunk: ahogy változik a társadalom, úgy változik az is, milyen üzenetek fognak működni, milyen ízlésnek, elvárásoknak kell megfelelni.

Az utóbbi néhány évtized egyes területeken nagyon nagy változást hozott. De a változás soha nem egységes, mindig maradnak olyanok, akik ragaszkodnak a régihez, ellenzik az újat. Ez természetes, és sok esetben csak az idő segíti azt, hogy a változás az egész társadalom számára elfogadottá váljon. És attól, hogy egy országban valamilyen változást elfogadnak, még nem szükségszerűen történik meg ugyanez a változás máshol is.

A kulturális különbségek tehát olyan tényezők, amelyekre figyelnünk kell. Reklámban is, és egyébként is. 

2 komment

FOMO

Címkék: onlinemarketing közösség közösségi média

2021.06.28. hétfő 10:16 Konrad

cute-3168854_640.jpg

Éreztél már olyat, hogy rosszul érzed magad, ha nem nézhetsz rá a Facebook faladra? Volt már olyan, hogy úgy érezted, nem akarsz kimaradni valamiből, de igazából nem tudod, mi az, csak hallottál róla? Volt már olyan, hogy rosszul érezted magad, mert neked nem volt meg valami, ami a számodra fontos közösségben élő emberek egy részének már megvolt?

Ha igen, nagy az esélye, hogy a rossz érzéseidnek az alapja az, hogy attól félsz, lemaradsz valamiről. Angolul ezt az állapotot nevezik FOMO-nak. A FOMO ugyanis ezt rövodíti: Fear of missing out, vagyis a kimaradástól való félelem, vagy máshogyan: félsz, hogy kimaradsz valamiből.

Nem jellemző mindenkire ez az állapot, de a fiatalok és az idősebbek körében is jól megfigyelhető jelenség. Manapság főleg a közösségi média szolgáltatásokhoz társítják, de nem innen származik ez a probléma, sok más élethelyzetben is előfordulhat. De tény: a FOMO-t nagyon sokan élik át valamilyen közösségi platformon keresztül.

Lehet, ezért kell állandóan a Facebookra nézned, az Instán pörgetni a képeket, megnézni a youtuberek, tik-tok-erek videóit. Mert nem lehetsz te az, aki lemarad, aki kimarad...

Minden ilyen felfokozott érzelmi helyzet alkalmas arra, hogy a marketingben is használjuk. Jellemzően a marketing felerősíti a FOMO érzést, olyan módon, hogy aki nem akar kimaradni az azt érezze, hogy ehhez meg kell vennie egy tárgyat vagy szolgáltatást.

Ne maradj ki az akciónkból! Ezt neked is át kell élned! Itt kell lenned velünk! és így tovább, számos olyan szlogent ismerünk, amely erre az érzésre épít. 

A FOMO veszélye az, ha valaki irreálisan kezd el vágyakozni valami iránt, és ezért hajlandó törvénytelen vagy önpusztító tettekre is. Etikus kommunikáció esetében erre érdemes figyelni. Az elsődlegesen veszélyeztetett csoport ugyanis pont a fiatalok lehetnek, akik számára a FOMO egyben a közösségükből való kiközösítődés érzésével is társulhat.

Ugyanakkor a FOMO érzést nem a marketing hozta létre, ez létezik a reklámok nélkül is. Használhatjuk is a kommunikációnkban, csak figyeljünk arra, hogy maradjunk az elfogadható, etikus keretek között. Idehaza nem véletlen, hogy a gyerekeket nem szabad direkt cselekvésre felszólítani a kampányokban, akaratlanul is, de ezzel részben a FOMO jelenségtől is védi ez őket.

Egyébként a FOMO-t én is használom. Amikor azt írom például, hogy "lépj be az Onlinemarketing Klubba, ne maradj le az exkluzív tartalmakról", akkor pont ezt a hatást szeretném erősíteni. Nem nevezném tehát tiltott dolognak mások félelmeivel való foglalkozást. De azért tényleg tartsuk meg a határokat.

Szólj hozzá!

Írjunk stratégiát: a SWOT

Címkék: onlinemarketing ajánló stratégia Klub

2021.06.25. péntek 10:41 Konrad

board-4874749_640.jpg

A stratégia írásának egyik kulcskérdése az, hogyan tudjuk meghatározni a tényleges feladatokat. Mi az, amit a stratégia maga tartalmazni fog? Ebben lesz nagy segítségünkre az az analízis, amely a mikrokörnyezetünket, a cégünket mutatja be. A korábbi anyaggyűjtések részben azért történtek, hogy releváns és aktuális adatokkal tudjunk most dolgozni.

Ezen adatok rendszerezésének a legelterjedtebb módja a SWOT analízis, amit magyarra GYELV-nek szokás fordítani (így is találkozhatunk vele). Az analízis lényege, hogy külön csoportosítja a pozitív és negatív tényezőket, és külön a belső és külső tényezőket. Ezek a következők:

Belső tényezők:

  • Erősségek (Strengths)
  • Gyengeségek (Weaknesses)

Külső tényezők:

  • Lehetőségek (Opportunities)
  • Veszélyek (Threats)

Hogy mik is pontosan ezek a tényezők, és milyen hibákat szoktak elkövetni a SWOT során, arról bővebben az Onlinemarketing Klubban írtam. A SWOT analízis egy nagyon jó és sokat használt eszköz, amely persze nem tökéletes, vannak hiányosságai. Egyik nagy hibája az, hogy a cég és a piac meglévő dolgairól szól, nem arról, amivel esetleg majd kitörhet jelenlegi helyzetéből. 

Ugyanakkor azt gondolom, hogy egy kkv-nak stratégia alkotásra ez egy nagyon megfelelő eszköz. Ha jó az előkészítés, vagyis tényleg minden tényező a helyén van, akkor önmagában egy SWOT már segít a továbblépésben. Én csak javasolni tudom a használatát.

Szólj hozzá!

Mikor dönts?

Címkék: onlinemarketing

2021.06.24. csütörtök 09:38 Konrad

klima.jpg

Eladás szempontjából a legjobb termékek azok, amelyek impulzus vásárlással is értékesíthetőek: meglátod, megveszed. Felmerül az igény rá és megrendeled. A termékek jelentős része ilyen, de amikor már valamilyen szolgáltatás kapcsolódik hozzá, akkor sokszor nem működik ez a fajta vásárlás.

Tipikusan ilyen az, amikor valaki a nyár elején, az első nagy melegben akar klímát rendelni. Most van melege, most fogalmazódott meg benne a vágy az aktív hűtésre, ezért most kezdi el keresni a megoldást. És nagyon hamar rá fog jönni két dologra: ez nem lesz olcsó, és nem lesz meg azonnal.

A fő probléma az, hogy egy klíma beszerelése sok emberi munkát igényel, és ráadásul ilyenkor minden szolgáltató le is van terhelve. Nemcsak az új beszerelések miatt, hanem ilyenkor még van, ahol karbantartanak, és persze romlanak is el készülékek.

Optimális esetben a megrendeléstől számítva 2-3 hét, míg kellemes meleg lesz a lakásban vagy az irodában. De a vevő nem racionális és nem is jós, nem időben rendel, neki azonnal kell a termék, amit nem kaphat meg. Hogyan kell kezelni ezt a helyzetet?

Alapvetően két megoldás is van, amiket akár egyszerre is használhatunk. Az egyik a döntés előrehozása, a másik a gyorsaság beárazása. De ezek a megoldások mindig a szolgáltató felől tudnak elindulni, a szolgáltatónak, vagyis a klímásnak kell ezt végiggondolnia.

A döntés előrehozása lényegében olyan akció, amivel azokra a hónapokra időzítik a vevők a klíma beszerelését, amikor nincs annyi megrendelés, illetve nincs akkora nyomás, hogy azonnal kell. Ez lényegében a nagyobb meleg nélküli hónapokat jelenti. Minden vállalkozás tudja, mikor kisebb a forgalma, arra az időszakra kell ezeket az akciókat szervezni.

A gyorsaság beárazása pedig természetesen a felár: ha valaki azonnal (mondjuk három napon belül) akar klímát, akkor annak plusz költsége van. Ez persze feltételezi, hogy a vállalkozásnak van erre kapacitása, vagy tud úgy szerződni, hogy belefér másoknak egy-két nap csúszás. (Ez utóbbi a kevésbé jó megoldás...)

Az biztos, hogy ezeket a fajta impulzus vásárlásokat is érdemes valahogy kezelni. Olyan vevőkről van szó, akiknek van pénzük és igényük, csak a döntést nem jókor hozták meg. Előre tudni kell, ilyenkor mi az az udvarias elutasítás vagy türelem kérés, amely nem okoz rossz szájízt, és akár később vevő is lesz belőle.

Szólj hozzá!

Értelmetlen sajtóközlemények

Címkék: szövegírás

2021.06.23. szerda 14:14 Konrad

facepalm-1791146_640.jpg

Minden bizonnyal a nyarat és ezzel együtt az ingerszegény környezetet kell okolni, de tegnap több olyan sajtóközleményt is kaptam, amelyek tényleg nem szóltak semmiről. Nem szeretném most idézni egyiket sem, nem célom megsérteni senkit, nem is akarom rombolni senki munkáját, inkább a jelenség az, ami foglalkoztat.

Jó két évtizeddel ezelőtt volt egy aktív miniszter, aki úgy próbálta mutatni önnön fontosságát, hogy minden héten tartott egy sajtótájékoztatót, ha volt oka, ha nem. Az év egy részében persze volt, de azért voltak olyan sajtóesemények, amik tényleg nem szóltak semmiről. Az ő esetében kicsit talán értettem, mi történt: ezek a heti rendszeres sajtótájékoztatók adtak egyfajta keretet a kommunikációjának. Csak sajnos hiányzott a rugalmasság, hogy amikor ez nem kell, akkor ne legyen.

Ezt éreztem a tegnapi sajtóközleményeknél is: ki kellett jönni, mert benne volt a kommunikációs tervben, de sem a tartalma, sem a tálalása nem sikeredett olyanra, hogy legyen értelme írni azokról. Egyszerűen vagy nettó reklám volt, vagy még azt a szintet se sikerült elérni.

Tény, jó sajtóközleményt, amit felkapnak az újságírók, nem egyszerű csinálni. Mármint akkor, ha az eladni kívánt termék amúgy nem érdekes. Kell találni valami apropót, kell találni valami pluszt, aminek hírértéke lesz. És ez a hírérték az, ami általában a nehézséget okozza: olyannak kell lenni, ami tetszik a potenciális olvasóknak és a sajtóközleményt megkapó szerkesztőknek is. 

Amikor mi néha tervezünk egy-egy tervben sajtóközleménnyel, akkor általában nem csak annyit mondunk, legyen egy sajtóanyag, hanem az is megírjuk már előre, miről kell szólnia. Mert ez utóbbi a nehezebb kérdés, ezen kell sokat dolgozni. Mindezt úgy, hogy illeszkedjen a teljes kommunikációba, mert akkor lesz érdekesebb minden érintettnek.

Azt hittem sok éve, hogy az értelmetlen sajtóközlemények ideje lejárt, de aztán ez mégse történt meg. A PR cégek egy része ugyanúgy gyártja az unalmas, érzelemmentes, a reklámozást alig leplező szövegeket. Kár, mert több lehetőség is van ebben a műfajban...

1 komment

Meleg van

Címkék: onlinemarketing üzlet

2021.06.22. kedd 10:09 Konrad

sun-3588618_640.jpg

Ez a "meleg van" annyira triviális kijelentés, hogy szinte ciki leírni. Pedig mégis fontos, mert a meleg nemcsak azért érdekes, mert ilyen az időjárás, és több vizet kell inni, érdemes hűvösbe húzódni, hanem azért is, mert az extrém meleg általában meglátszik a forgalomban is.

Vannak termékek, amiket ilyenkor fokozottan fogyasztunk: több sör fogy el, több fagylalt fogy el - de ezek triviális dolgok. Ugyanakkor a meleg akkor is növeli a meleg miatt érdekessé váló dolgok forgalmát, ha az nem azonnal megvehető. Melegben kezdenek el sokan légkondit rendelni ("Na, ezt már nem bírom ki!"), melegben döntik el, hogy mégis vízparton fognak nyaralni, és így tovább.

De a melegnek hatása van más termékekre is, csak pont fordítva. A nagy melegben ugyanis eshet sok embernek a vásárlási kedve. Inkább pihen, vízparton van, kikapcsolódik. Nem vásárol webáruházban, nem most megy utána olyan dolgoknak, amik nem sürgősek. Sőt, egyes boltok ilyenkor még jobbak is, mint online rendelni, mert ott legalább hűvös van. Vagyis ne lepődjünk meg, ha a kánikula időszakában csökken az érdeklődés: egyszerűen az emberek egy része most túlélni próbál, nem vásárolni.

Meleg van. De mint látjuk, ez a kereskedelemben többet jelent, mint egyszerű időjárás jelentés. Forgalmat hozhat és vihet.

De azért meleg van.

Szólj hozzá!

Ronaldo miatt tényleg bukott a Coca-Cola?

Címkék: onlinemarketing

2021.06.21. hétfő 09:53 Konrad

coca-cola-2400221_640.jpg

Körbeszaladt a hazai bulvár sajtóban, sőt, néhány szakmai blogban is láttam, hogy mekkorát bukott a Coca-Cola, mert Ronaldo kirakott maga elől egy sajtótájékoztatón két üveg kólát. A cikkek lényege, hogy emiatt esett a Coca-Cola tőzsdei értéke, és innen jött a bukás. Már azt is láttam leírva, hogy lám, ezért olyan drágák az influencerek, mert ilyen hatást képesek kiváltani. (Erre majd még visszatérek.)

De valóban Ronaldo miatt bukott a Coca-Cola? Ennek járt utána az Urban Legends blog, és arra jutott, hogy nem egyértelmű az ok-okozati összefüggés. Érdemes elolvasni a cikket, abban szépen le van vezetve, hogy bár okozhatott kis kilengést, de az árfolyamváltozásnak nagy eséllyel teljesen más okai voltak.

Amiért most előcitálom ezt a történetet, az egyrészt az Urban Legends cikke, másrészt az influencerek kérdésköre.

Az Urban Legends sokadszorra mutat rá arra, hogy attól, hogy sok helyen jelenik meg valami a sajtóban, még nem biztos, hogy az igaz. A sajtó jelentős része ugyanis nem csinál igazi újságírást, egyszerűen csak másolják a máshol megjelent dolgokat. Kicsit átírják, néha még ferdítenek is rajta, aztán tényként tálalják azt, aminek igazából utána se néztek. Egyszerű, gyors, érdekes és új cikk, nincs idő a tényekre, amikor egy téma aktuális - legalábbis ez lehet ennek a hátterében.

Ezzel szemben a valóság nem annyira izgalmas, nem is annyira egyszerű, az nem hozná a nézettséget, amiből jelenleg él a fél világ.

De akkor leszünk igazán bajban, ha amellett, hogy elhisszük a nem-igazán-tényeket, még ez alapján üzletet is akarunk építeni. Mert amikor csak egy cikk a történet, és annak nincs más következménye, addig csak bosszantó, ha nem a valóságról olvasunk. De amikor már ezt tényként feltételezve az üzleti döntéseinket is befolyásolja, akkor bizony az súlyosan zsebbenyúlás problémává válhat.

Márpedig ha azt feltételezzük ez alapján, hogy az influencerek ennyire erősek, és emiatt ér meg sok pénzt egy-egy megmozdulásuk, akkor tévúton járhatunk. Kezdjük azzal, hogy Ronaldo nem influencer. Ő egy sztár, egy klasszikus "ismert ember", aki amiatt ilyen népszerű, azért figyelnek rá, mert jól focizik. Ennyit tud, és ez adja az értékét.

Ez nem olyan felépített karakter, akit egy YouTube, egy Instagram, egy TikTok csatorna tett ismerté. Ő egy hús-vér focista, aki akkor sem igazi influencer, ha vannak saját csatornái. Ráadásul jelen esetben nem a saját csatornáján történő aktivitás váltott ki hatást, hanem a hagyományos médiában jelent meg, és ez adott nagy elérést a cselekedetének.

Ronaldo példája azt mutatja meg, mennyire hatékony még mindig az ismert emberekkel történő reklámozás. Azt mutatja meg, hogy mennyire fontos, hogy az ismert emberek mit csinálnak. Igen, van hatásuk. De ahhoz, hogy azt elérjék, a csatornát is biztosítani kell nekik.

Jelen esetben Ronaldo tette egészen biztosan hatással lesz a Coca-Cola marketingjére, de nem úgy, ahogy sok cikk sugallja. Hosszabb távon kell még jobban felkészülniük arra, hogy megváltoznak a fogyasztói elvárások, fogyasztói szokások. És ahogy Marinov Iván is írja az Urban Legends-en:

"De az is lehet, hogy a gyártók és marketingeseik – látva a focisták reakcióit – inkább a termékelhelyezés torkonlenyomós gyakorlatán finomítanak majd kicsit, és a jövőben okosabban oldják meg az ilyesmit."

5 komment

Foci és marketing

Címkék: onlinemarketing ajánló stratégia Klub

2021.06.18. péntek 09:50 Konrad

girl-1004432_640.jpg

Nem vagyok focirajongó, nem nézek meccseket. De a labdarúgás több, mint az a sport, ami a pályán történik, így nem kerülhetem el, én is foglalkozok vele. Számomra a foci nagy tanulsága, hogy az elérni kívánt fogyasztók szokásai a fontosak, nem az én véleményem. Ezt korábban is többször elmondtam: soha nem szabad magunkból kiindulni.

De a foci az emberek nagy részének fontos, az életük része. Nem az eredmény, hanem az összetartozás. Hiába eredménytelen a kedvenc csapatunk, nem az fogja meghatározni, szeretjük-e, és ez azért fontos, mert nem az fogja meghatározni azt sem, hogy milyen módon lehet szerepe a kommunikációban.

Ha egy csapatnak eredménytől függetlenül nagy rajongótábora van, akkor bizony bátran használhatjuk a kommunikációnkban a csapatot, annak tagjait, vagy az ahhoz kapcsolódó eseményeket. Az a fontos, hogy érdekelje ez azokat az embereket, akiket el akarok érni.

Természetesen egy ügynökségnél az nem okozhat problémát, ha van olyan ott dolgozó, aki nem szereti, és így nem is ismeri a focit. A kollégák közt mindig lesz olyan, aki viszont képben van. Nem beszélve arról, hogy maga a jelenség, mondjuk egy nemzetközi eseménysorozat, el sem kerülhető, ömlik minden csatornából.

De egy probléma azért van azzal, ha nem szeretem a focit: sokkal körültekintőbben kell terveznem. Bele kell építenem ezt a fajta plusz információt a tervekbe, ha szükséges. De ez nem lehetetlen küldetés, sőt, az alapos tervezés része a makrogazdaság, a makrokörnyezet megismerése. Erről írtam most az Onlinemarketing Klubban, a stratégiai tervezés következő részében. A cikk elsősorban a PESTEL elemzésről szól, melynek a részei:

  • Politikai tényezők (Political)
  • Gazdasági tényezők (Economic)
  • Társadalmi tényezők (Social)
  • Technológiai tényezők (Technolgical)
  • Környezeti tényezők (Environmental)
  • Jogi tényezők (Legal)

És ezek közt bizony ott van a társadalmi tényező, aminek a része a foci szeretete is. Nem baj tehát, ha a tervezéssel foglalkozó ember nem olyan, mint a célcsoport - hiszen ez szinte mindig így van -, de körültekintően kell terveznie, és gondolnia kell minél több dologra.

A focira is.

2 komment



süti beállítások módosítása