Olyan sok területen és olyan ütemben változik az internet, hogy egy mai jóslat holnapra nevetségessé is válhat. Az online marketing talán kicsit biztosabb terep, sokkal inkább a pénz vezérli, de azért így se lehetünk biztosak abbban, vajon pontosan mit is hoz 2007. Maradva a hazai piacon, az is lehet, nem történik semmi átütő, és az is, hogy egy-két új piaci szereplő felforgat mindent.
Mert bár idén az iwiw "mindent vitt", mégsem borigatta fel az online marketing erőviszonyait. És bár a kattintás alapú hirdetések soha nem látott népszerűségnek örvendenek, a nagy költések továbbra is hagyományos módon, hagyományos online reklámokra fordítódnak.
Olyan nagy változást tehét nem várok. Egy irányt jósolok csak meg, ami sokkal inkább nyitás, mint változás: a mobiltelefonokon megjelenő hirdetések szerepének a bővülését.
Ma mobilmarketingnek idehaza elsősorban az sms, mms hirdetéseket és esetleg a wapos megoldásokat nevezzük, de azért a kör szélesebb és szélesebbé válik. A Mini Opera sikere és lehetőségei nagyon sokaknak elhozták a kezükbe az internetet, és miközben hard netezők is használják így a mobilukat portálolvasásra, se a tartalomszolgáltatók, se a hirdetők nem reagáltak erre.
2007-ben egy lehetséges fejlődési irány tehát a mobil. Annak a felismerése, hogy nem cél, hanem csatorna a telefon: nem egyszerűen push eszköz, azaz nemcsak levélláda, ahova dobálni lehet a reklámokat, hanem hasonlóan a számítógép+böngésző felálláshoz, a tartalom fogyasztás eszköze.
Érdekes módon a hazai mobilos tartalmak egyik legnagyobb korlátja a három operátor, azaz a három mobilszolgáltató. Ugyanis a technológiának csak kicsiny szeletét használják, azt is magukhoz kötve, miközben a független tartalmaknak alig van esélyük. Ezen változtatott ugyan a Mobil Opera, ami netezőknek nyújt alternatívát, de míg olyan 1,5 millió aktív internetező van, addig aktív mobilosból sokkal-sokkal több. Lehet ezen keseregni, de lehet úgy is felfogni, hogy ez bizony egy kiaknázatlan piac.
Azt jósolom tehát 2007-re, hogy a mobiltelefonon megvalósuló online marketingnek nagyobb szerepe lesz. Ez egyrészt az ott elköltött pénzek növekedésében, másrészt a technológiák kialakulásában, fejlődésében fog jelentkezni. Ennek megfelelően én is igyekszem jobban nyomon követni az eseményeket, pontosabban és mélyebben körbejárni ezt a témát.
Addig pedig mindenkinek jó bulizást, finom pezsgőket és boldog új évet!
Utolsó kommentek