Ha egy portál mérete szóba kerül, akkor még mindig fontosnak tartják elmondani, mennyi oldalletöltésük van egy nap alatt. Ha egy kampányt tervezek, az elsődleges árakat a legtöbb helyen még mindig reklámmegjelenés alapon adják meg. (CPM: ezer megjelenés ára mennyi.) De ezek az adatok már egyre kevésbé fontosak. Nem érdekesek.
Nem érdekelnek.
Pamela Parker írt egy érdekes cikket The End of Page Views and Impressions? címmel, ami ezt boncolgatja. Mára a technológia váltás miatt is túl kell lépnünk ezeken a számokon. Ahogy ő írja:
Remember a few years ago when people talked about how many "hits" their Web sites got? Now, we look back and think how quaint things were in olden times, when pioneers were just beginning to settle the Wild Wild West of the Internet.
Someday, we might feel the same nostalgia for page views and impressions, because new technologies are muddying the metrics picture.
Érdekes megközelítés, mivel a cikk többi részében a webkettőhöz kapcsolódó technológiák vannak, így akár azt is mondhatjuk: a webkettő vetett véget az internetes vadnyugatnak :-)
De visszatérve a felvetett témához: mára nem az számít elsősorban, hogy mennyi is egy oldalnak a page impression-je, azaz az oldalmegjelenése. Az új javascriptes, AJAXos oldalakon ráadásul úgy változhat az oldal egy-egy része dinamikusan, hogy a többi rész nem frissül, így az eddigi megjelenésgyárak (amikor egy látogatóra 15-20-30 oldalletöltés esett) elavultakká váltak.
A hirdetők is felismerték (illetve mostanában ismerik fel - azért ez nem egy túl gyors folyamat), hogy nem az számít elsősorban, hányszor jelenik meg a hirdetés, hanem az, hogy azt hányan látják.
A technológia, amivel a látogatottság alapján lehet kampányokat futtatni, már létezik. Az T-Online által nemrég megvett AdNetwork például tud úgy kampányt csinálni, hogy adott felhasználószámot érünk el vele.
De nem ez az egyetlen út, hiszen sok a kattintás alapú (CT) kampány is, amikor azért fizetünk, ha rákattintanak a hirdetésre. A legismertebb ilyen talán a Google hirdetései, de a hazai piacon is itt van ugye a CT Network és az Etarget.
De a CT-n túl is van élet. A Cost-Per-Action megoldásoknál akkor fizetünk, ha valamit csináltak az oldalon, például feliratkoztak egy szolgáltatásra, vagy megrendeltek valamit.
A megrendelés alapú megoldásoknál pedig olyan konstrukció is létezik, ahol százlékot fizetünk: a portál kirakja a hirdetésünket, és mi a rajta keresztül eladott forgalom meghatározott százlékát fizetjük ki.
A megjelenésszámnak tehát lassan vége. Még pár év, és csak egy olyan szintű statisztika lesz, mint az, hogy hány kilobyte-os a weboldalunk.
Utolsó kommentek