Egy ismerősöm egérmozinak nevezte a '90-es évek közepén megjelent kvázi-HiFi készülékek (magnó, rádió, cd lejátszás, 2 db gagyi hangfal) kezelőfelületét, ahol mindenféle színes fények villognak többé-kevésbé értelmetlenül. Aztán ez a fogalom átöröklődött az internetre: a weblapon belül lejátszott nem túl nagy méretű videók lettek az egérmozi kategória.
A tömörítési eljárások fejlődése és a sávszélességek növekedése miatt egyre hosszabb videók kezdtek el keringeni e-mailben az elmúlt pár évben. Erre először a reklámozók figyeltek fel, és kezdték használni reklámok továbbítására ezt a "suttogó csatornát". Megjelentek azok az oldalak, ahol a vicces videókat összeszedték, letölthetővé tették. Jó sokan látogatják is az ilyen szolgáltatásokat. Nagy hátrányuk ugyanakkor, hogy szinte semmi mást nem csinálnak, csak összegyűjtik a keringő videókat. Nincs igazi kereshetőség, nincs arra lehetőség, hogy különböző minőségben (és ezáltal méretben is, persze) megnézhessük a kisfilmeket. Ez is csak egérmozi, de már a weben.
Ez a vonal lassan erősödött, de megjelentek a közösségi szolgáltatások, és felmerült az igény a saját videók megosztására. Így indult el világhódító útjára például a YouTube is. De az ilyen közösségi videó oldalak akkor pörögnek jól, ha sokan használják - azaz sokan megosztanak, nemcsak nézik. Ehhez kell a nagy közösség. És ez hozza azokat a problémákat, amik a jogdíjas anyagok és a felnőtt tartalmak megjelenése miatt merülnek fel...
De ha már ilyen népszerű ez a dolog, akkor sokan csinálnak hasonlókat. Nálunk elsőként a Blogtér csapata lépett, és készítette el a Videobomb szolgáltatást. Aztán a Habostorta készítette egy Izé-t, ami olyan, mintha illenék ebbe a képbe, de mégse... Bár lehet kommentezni, de a videók blogbejegyzés szerűen kerülnek fel - annak minden hátrányával együtt. És akkor most itt a T-Online által fejlesztett Videa. Ami úgy nézem, még nincs teljesen készen, de már megy. Tóth Benedek ír is róla, össze is szedte a legfontosabbakat, érdemes nála elolvasni. Már csak az a kérdés, vajon az Index.hu fog-e lépni ebbe az irányba?
Videózunk tehát, ez az új trend. Használjuk a sávszélességet, pörgetjük a processzort, és közben megmutatjuk másoknak is azt, ami nekünk tetszik. Közösségi életet élünk. Színes, szagos, szélesvásznú web 2.0 világ ez, no!
Utolsó kommentek