Egészen pontosan azt a kérdést járja körbe a blog, hogy vajon miért nem fizetnek a keresők (értsd: Google, Yahoo, Microsoft) azért, hogy használják a portálok tartalmát? Az írás okosan körbejár pár érvet, bár például a dolog technikai oldalával nem foglalkozik (azaz hogyan és mit mérnének, mennyibe kerülne a micsoda stb.).
A nagy kérdés számomra az, mikortól válna egy oldal fizetőssé? Vagy a cégek felé is fizetniük kellene a keresőknek? Hülyeség az egész, ha az ember jobban belegondol. Erölködés, a régi üzleti modellek (lásd: újságot boltból pénzért) átkonvertálása.
Ámde. A jelenlegi üzleti modellje az online tartalomiparnak kb. annyi, hogy szerezz sok látogatót, és mutass nekik hirdetéseket, amikért pénzt kérsz a hirdetőktől. Slussz. Nincs több. Nincs alternatíva, nincs komoly tartalomszolgáltatás előfizetéssel, az internet előfizetésbe sincsen beépítve a tartalom ára (szemben például a kábeltévékkel), azaz nincsenek nagy csodák. Ezért mégis érthető ez a fajta erölködés.
Ami lássuk be, mégiscsak a kabát újragombolása: itt is reklámbevételekről volna szó, csak nem a portálokhoz közvetlenül, hanem a keresőkhöz kerülőkről. Azaz végülis nincs másról szó, mintsem egy rögeszmefuttatásról, arról, hogy megpróbáljanak mégegy reklámcsapot megnyitni a portálok.
Másrészt viszont érdemes volna egy vitát elindtani arról, vajon létezhet-e más modell, mint a mostani. Van-e olyan bevételi lehetőség, ami stabil, kiszámítható, fenntart egy szolgáltatást, és nem reklámból származik. Egy olyan modellre gondolok, ami nemcsak a kivételekre igaz, hanem bárki használhatná.
Szerintem nincs. De hátha valakinek elsül az agya, és forradalmasítja az online tartalomipart. Örömmel venném, és úgy gondolom, nemcsak én...
Utolsó kommentek