Pollner a blogján temeti az e-mail hírlevelet. Bár a kommentek azonnal védik és cáfolják Pollner érveit, azért én is hozzátenném a témához a saját gondolataimat!
Az elmúlt bő 10 évben a hírlevelek jelentős mértékben megváltoztak. És itt most nem elsősorban arra gondolok, hogy már nem a PINE mailer fantasztikus grafikai képességéhez kell igazodnunk, és alapvetően html formátumúak a levelek. Hanem a tartalomra.
Szerintem Pollnernek igaza van abban, hogy a klasszikus hírlevélre már semmi szükség. Azaz már nem elsősorban arra kell a hírlevél, hogy abban teljes információkat közöljünk. Amikor úgy 95-ben elkezdtem netezni, még igazán lassú volt az egyetemi hálózat is. Akkoriban (a kor a Mosaic böngésző, az újdonságként megjelenő Netscape ideje, ráadásul még létező platform volt a gopher is) nem volt az egyértelmű, hogy az internet elsősorban a world wide web. Az e-mail, a telnet, az ftp is legalább annyira fontos eszközök voltak. Ugye léteztek olyan szolgáltatások, amik annyit csináltak, hogy az e-mailben elküldött URL tartalmát visszaküldte e-mailben, azaz weblapot küldött mailként. Ekkoriban bizony egy hírlevélben érdekes voltak a cikkek, a hírek. Emlékszem, az Internetto hírlevele nemcsak trendi volt, de informális és érdekes is. Rss a világon nem volt, a web lassú volt.
Azaz a XX. században a hírlevél egy e-mail formátumú újság volt.
Mára már nem az. Mára a hírlevél elsősorban a marketinges gépezet része, a felhasználók olyan elérése, amelynek nem az az elsődleges célja, hogy tájékoztassunk. De akkor mi?
Például az, hogy a webre tereljük a felhasználót. Pollner bejegyzése mögötti kommentek is erről szólnak elsősorban: "az általam is szerkesztett híroprtál látogatottság minden héten kiugróan(!) megnő a hírlevél kiküldése után." - írja K.Balint. Ezért nem is kell teljes cikkeket hírlevélbe rakni, elég egy-egy ajánló, mintegy kedvcsináló. Mások az eszközök, ez már egy másik internet (2.0, hahaha...), mások az elérhető célok is.
Az is lehet cél, hogy reklámokat csomagoljunk be. Vannak tematikus hírlevelek, amiknek nincs is más céljuk: kiszolgálni a felhasználókat folyamatosan, hogy eladhatóak legyenek a felületek.
De cél lehet az is, hogy az rss helyett a friss hírekről nem rendszeresen tájékoztasson. Pl. plazma tévé akcióról.
Amíg lesz e-mail, addig lesz hírlevél is. Lehet, tovább változik, tovább finomodik, és pár év múlva már olyan messze leszünk a Moon által szerkesztett Internetto hírlevéltől, mint a PINE került a Gmailtől vagy a Kitekintő Gyorsvonattól, de túl fog élni.
Lehet, kellene csinálni egy konferenciát Hírlevél 2.0 címmel, hogy örökre beírjam a nevem az internet történetébe, mint Tim O'Reilly?
Utolsó kommentek