A bulvársajtó gyűjtőfogalom, a populáris – és amellett felszínes –, egyszerűsített gondolati tartalmakat közvetítő, esetleg népszerűséghajhász médiatermék jelzője, amely sajátos eszközeivel az azt közvetítő közeg (pl. újság, TV-, rádióműsor, előadás, elektronikus média) fogyasztását (példányszámszámát, nézettségét) hivatott növelni.
Forrás: Wikipedia
Kétségtelenül a Twitter legfrappánsabb magyar fordítása a "csirip". Azt is tudjuk már, hogy a szolgáltatás felfutásában kiemelt szerepet játszott az, hogy az USA-ban több ismert ember elkezdte használni, s mivel ismertek voltak, őket egyre többen követték - sokan csak azért regisztráltak, hogy követhessék őket. Így vált egy alapvetően szűk körű szolgáltatás ismertté és használttá.
Idehaza ez a folyamat nem nagyon akart beindulni. Erős akadály, hogy a Twitter alapvetően angol nyelvű felület, így a regisztráció, használat nyelvi akadályt jelenthet. Az első komolyabb magyar nyelvű felület, a Turulcsirip, a geekek játszótere lett, és a mai napig nem nagyon tudott kitörni ebből a körből (illetve tegnap igen, de erről kicsit később).
Az első olyan komolyabb hazai szolgáltatás, amelyik felismerte az ismert emberek erejét a Twitteren, és részben erre alapozta a felfuttatást, bevezetést is, a Yamm! volt. A Yamm!-nak nagyon szerethető a felülete, látszik, hogy a fejlesztésben szerepet játszott a Twitter és a hazai konkurens hibáinak az ismerete, ráadásul nemcsak felvállalta a "bulvár" vonalat, logikusan végig is viszi azt.
Amikor elindult a Yamm!, én még nem éreztem azt, hogy a Twitternek ennyire van bulvár ereje idehaza. Nem éreztem azt, hogy erre felépítve érdemes szolgáltatást alapozni. De a Yamm! rámcáfolt, és folyamatosan bizonyítja, hogy ez az erő létezik, ez az erő "itt van". A Yamm! néhány hét alatt nemcsak bizonyította, hogy van értelme, de meg is változtatta kicsit a hazai Twittert.
És ez nem baj.
Persze a konkurens is lépett, és megcélozta a bulvár vonalat, de ez talán várható is volt. Ugyanakkor a Turulcsirip egyelőre nem szolgáltatás bővítéssel, nem a Yamm! másolásával próbálkozik, hanem üzleti kapcsolatokkal - így hozva be több ezer új felhasználót, végső soron a Twitterre.
Örülök, hogy kialakult egy ilyen verseny, hiszen ez a szolgáltatások minőségének a javulása mellett a hazai twitterezők számának a növekedését is jelenti. Ez pedig mindenképpen jót fog tenni mindenkinek.
(A szerző nemcsak használja a Turulcsiripet, nemcsak ismeri annak fejlesztőjét, de segít is nekik, tehát elfogult és részrehajló, amit sok esetben a twittjeiben sem rejt el.)
Utolsó kommentek