Miközben a hazai online reklámpiac növöget, azt vesszük észre, hogy ebből egyre kevesebb pénz marad itthon. Korábban már írtam, hogy az egyik pénzkiemelő csatorna azok a külföldi szolgáltatások, amelyek idehaza is elérhetőek és sokan használják. Nevesítve a Google és a Facebook. A Google már egyre komolyabb hazai stábbal dolgozik, ráadásul aktívan jelen van itthon: konferenciákat támogat, mozgatja a hirdetési bevételeinek egy részét. De ettől még a nála elköltött pénzből nem fognak hazai online újságírók bevételhez jutni (kivéve, ha az AdSense-en keresztül van az adott oldalnak bevétele, de így is a pénz egyik fele kifelé megy az országból).
Teszem hozzá, a nagy piacvezetők sem tökmagyar cégek. Az Origó a Magyar Telekom tulajdon, ami ugye a német távközlési cégé (többségében). A Sanoma (vagyis pl. a Startlap) sem magyar cég. Az Index.hu-t tulajdonló CEMP lehet, hogy magyar, de a többségi tulajdonos egy offshore cég - vagyis "némi" adóoptimalizálás ott is történik (amennyiben ugye van nyereség). De a felsorolt három cég, és még számos nagy szereplő (Axel Springer, Ringier, HVG stb.) sok embert alkalmaz idehaza, és a fejlesztéseket is jobbára itt csináltatja. Ezért szoktam különvenni a Google-től és a Facebook-tól.
De mit utaltam rá, van még egy út kifelé a pénzeknek. Ez pedig az az eset, amikor külföldi oldalon jelenik meg magyar hirdetés. Ilyenkor persze csak azok látják a magyar hirdetést, akik itthonról interneteznek, vagyis a magyar IP címhez rendelik a magyar hirdetést. Persze az ilyen megrendelésekből befolyó pénz a külföldi oldalt gazdagítja.
Mondhatnánk, ez így természetes, értékes forgalom, járjanak jól a külföldiek is - de érdemes azért azt is figyelembe venni, hogy sokan nem azért hirdetnek külföldön, mert az a legjobb megoldás, hanem azért, mert bizonyos megoldások ott megoldhatóak, nálunk meg nem. Például fizetési megoldások, jelesül az affiliate. Vagyis amikor a hirdetésért elsősorban valamilyen megvalósult akció alapján fizetünk (pl. eladás, feliratkozó stb.). Ugyanis a hazai weboldalak többsége vagy nem kínál ilyen megoldást, vagy csak nagyon korlátozott keretek közt. Így aztán, aki ilyen formában szeretne hirdetni, az kiszorul a külföldi oldalak hazai forgalmára. És ha ez beválik, akkor nem is biztos, hogy haza akar jönni.
És ez szomorú. Hiszen tipikusan olyan pénzek mennek ki, amik itthon is maradhatnának.
Utolsó kommentek