A legújabb farokméret-helyettesítő mérőszám cégeknél a Facebook oldalukat követők, a Like-olók száma. Ez bizonyos határok között teljesen érthető, hiszen egy-egy cég esetében egyfajta sikeresség mérés az, hogy hányan szeretik, hány rajongójuk van. Igaz, nagyon sok múlik azon, hogy valóban önszántukból Like-olták az emberek az oldalt, vagy "oda lettek terelve". És természetesen az a cég, amelyik aktív a Facebook-on, több Like-olót fog gyűjteni, mint az, amelyik nem aktív.
Mindent összeszedve azért be kell látnunk: a jó Like-oló önkéntes Like-oló, vagyis valódi rajongó. Olyan valaki, akit tényleg érdekel az adott oldal tartalma, az adott cég, és ami nagyon fontos: potenciálisan vásárló is! E nélkül szinte semmit nem ér az ő Like-ja. Szinte semmit, de nem nullát, hiszen megvan azért arra az esély, hogy a cég által kirakott hírt, szöveget az ilyen Like-oló is továbbadja, továbbosztja. Más kérdés, hogy egyáltalán látja-e, ha amúgy nem érdekli az oldal, hiszen a nulla aktivitás következménye a láthatatlanság: nem jelenik meg a cég üzenete az üzenőfalán.
Ezek után talán érthető, ha azt mondom: a Like-ok nem a fán teremnek, nem a piacon megvásárolható termékek, hanem valaminek az eredményei. Ez a valami pedig egy átgondolt kommunikáció, és nem utolsó sorban: értékes tartalom, de legalább is egy releváns játék. (Releváns: a cég számára üzletileg értékes látogatókat hozó.)
Éppen ezért azt kell javasolnom, hogy aki ilyen oldalon szeretne Like-ot venni, az ne tegye!
Nem beszélve arról, hogy várhatóan nem magyar rajongókat hoznak, hiszen az USA és Anglia mellett a "világ minden tájáról" ígérnek Like-ot - ráadásul olcsóbban.
De ha magyarokat is hoznának... vajon mit lehet azzal kezdeni, hogy a rajongók száma hirtelen megnő, miközben sem aktivitás, sem egyéb más üzleti hatás nem történik? Pénz kiadása ez a semmiért, kezitcsókolom! Felejtősek az ilyen oldalak, nagyon.
Remélem, időben szóltam!
Utolsó kommentek