Tavaly volt az az év, amikor újra értelmét nyerte mobilon reklámozni. Azt írom, újra, mert bár hajlamosak vagyunk a mobilt az okostelefonnal azonosítani, a butatelefonok idejében is volt internet, sőt.
Emlékszünk még a wap-ra? Egy érdekes ötlet volt egy olyan világban, amikor nem számított senki akkora mobil sávszélességre, ami rendes mennyiségű adat gyors átvitelét tenné lehetővé. Ráadásul abban a világban a telefonok sem csúcsprocesszorokkal voltak felszerelve, elsődleges funkciójuk a hang alapú információ megosztás, vagyis a telefonálás volt. Így a wap egy buta internet volt: ronda pici képek, egyszerűbben formázott szövegek világa.
De ebben a világban is voltak olvasók, így lehetett nekik reklámokat gyártani, és mi olyan 9-10 éve gyártottunk is. Aztán persze a wap méltó módon megdöglött, megjelentek az okostelefonok, és ezzel jól meg is változtak a felhasználói szokások. És miközben még azt a folyamatot is megfigyelhetjük, hogy az internetes tartalmak felzabálják az offline médiát, ezen belül is elsősorban a napi és hetilapokat, már azt is látjuk, ahogy a hagyományos internetes tartalmakba bele-belharap a mobilos tartalomfogyasztás.
Amikor már vannak portálok, ahol napi 80-100 ezer egyedi látogató fordul meg a mobilos változaton, amikor azt látjuk, hogy a Facebookot havonta 1,5-2 millióan használják itthon - legalább alkalomszerűen - mobilról, akkor nem mehetünk el a mobilos hirdetések mellett becsukott szemmel. Oda kell figyelnünk, és használnunk is kell ezeket. Ki kell próbálni, mi az, ami működik, meg kell tanulnunk ennek a formátumnak is a sajátosságait (méretét, tudását), és igen, legalább saját használatra eseteket kell gyártani, amiket tanulmányozhatunk. Vagyis hirdetni kell.
De nagyon fontos megtanulni, hogy a mobil más platform. Miközben a hagyományos neten azért van időnk kicsit jobban odafigyelni a tartalomra, a mobilon inkább csipegetjük a tartalmakat: egyszerre csap pár percig van időnk azzal foglalkozni. Így a reklámok is máshogy működnek, mást várhatunk el azokról.
De ha már reklámozunk, akkor figyeljünk még valamire: az, amit reklámozunk, mobilról is elérhető, megnézhető legyen. Egy tavalyi kampányunkban ez volt az igazi kihívás: miközben a célcsoport miatt fontos volt a mobilos elérés, a cég weboldala nem volt mobilbarát. Így ehhez a kampányelemhez kénytelenek voltunk egy külön landing page-et építeni, ami mobilról is megnézhető. De ez nem igazán jó megoldás: a weblapnak kellene mobil barátnak lennie.
Az igazi kihívás a mobilos hirdetések területén az apróságok kitalálása lesz. Az már nem kérdés, hogy van helye, és használnunk kell. De fel kell nőni a feladathoz mind háttérben, mind tudásban. Izgalmas lesz.
Utolsó kommentek