Mondom és tanítom, de mindig és mindig rájövök, hogy nem lehet elégszer kihangsúlyozni, hogy a közösségi médiát alapvetően mi is működteti. A közösségi média nem más, mint egy kibaszott bulvár magazin.
Egy olyan bulvár magazin, ahol a hírek egyre inkább a bennünket érdeklő területekről kerülnek ki, ahol azt látjuk, amit látni akarunk, ahol az átlagosnál is talán jobban meghatározza a kapott információkat az, hogy kik vagyunk és kik a barátaink. Aki elmélyül a hálózatok működésében, aki tudja, milyenek a skálafüggetlen hálózatok, az pontosan érti, miért van ez. (Aki nem, az olvasson Barabási Albert Lászlót.) De ez csak a történet egyik oldala.
A másik fontos oldala a mesének, és ez az, amiért bulvár a közösségi média, az érdeklődésünk. Az ugyanis az alapvető kérdés: miért osztunk meg valamit az interneten? Miért lájkolunk valamit? Mi az, amiért azt gondoljuk, hogy érdemes valamivel foglalkozni, érdemes megmutatni másoknak? Mi az, ami érdekes?
Mert első ránézésre ez bármi lehet. Olyan valami, ami tetszik. Olyan valami, ami nagyon nem tetszik. Amin nevetsz. Amin sírsz. Ami dühít. Ami érdekes. De mi ezekben a közös?
Egy dolog: érzelmeket váltanak ki. Csak akkor fogsz valamit megosztani, ha az benned kivált érzelmeket.
És mi működik még ugyanígy? Természetesen a bulvár média. Ami nem a tényekre koncentrál (sőt, sok esetben a tények nem is érdeklik), hanem arra, hogy az emberek felkapják a fejüket. Vagyis az érzelmekre. Tehát a bulvár médiában is és a közösségi médiában is azok a cikkek pörögnek, amik érzelmeket váltanak ki.
Ez persze jelent még egy fontos dolgot, elsősorban a cégeknek. Akkor lesznek a cégek is hatékonyak, ha érzelmeket váltanak ki. Ezért van könnyű dolguk a lovebrand-eknek, és ezért van nagyon nehéz dolguk az olyan cégeknek, amiket sokan utálnak. Hiszen az érzelmi bevonódás miatt ezek pörögnek.
Ezért kell cégként is bulvár módon posztolnunk. De ez ne jelentse azt, hogy olyan dolgokat osztunk meg, ami az embereknek tetszik, de nincs hozzánk semmi köze! Sok cég futott bele ebbe a problémába: energiát nem kímélve telerakta a Facebook-ot vicces bejegyzésekkel, aranyos bejegyzésekkel, szép képekkel. Kapott nagyon sok lájkot, rengeteg megosztást. Majd abbahagyta - és miért? Mert nem volt semmi értelme. Nem hozott üzleti eredményt!
Beszélgettem ilyen cégvezetőkkel. Ők ezt elintézték annyival, hogy a Facebook szar, nekik is mennyi lájkjuk volt, és mégse mentek semmire vele. De a valóság az, hogy ők is beleestek a bulvár csapdájába: olyat raktak ki, ami sok embernek tetszik, éppen csak ez nem építette se az ismertségüket, se az üzletüket. Mert a bulvár önmagában nem elég. A bulvár csak bulvár, még a közösségi médiában is: kis értékű szórakoztató anyag.
Utolsó kommentek