Az idei Evolution konferencián a Facebook algoritmus változásairól tartottam előadást. Engem is meglepetett, hány alkalommal nyúlt a Facebook az algoritmushoz, de az még jobban, hogy ezek nagy része az utóbbi másfél évben történt.
Arról az algoritmusról van szó, ami alapján a Facebook eldönti, milyen bejegyzéseket jelenít meg a felhasználóknak a saját falukon.
Látszik, hogy a Facebook-nak fontos ez a terület, de az is látszik, hogy nehezen boldogul. Valószínűleg nincs is jó megoldás, nincs tökéletes algoritmus - és a felhasználói igények is változnak, változhatnak. Ahogy egyre jobban kiismerik a cégek, mit érdemes tenni, úgy próbál a Facebook ismét a felhasználóknak kedvezni, miközben a cégeket se szeretné elveszíteni. Egyszóval: ez egy örökké tartó macska-egér játék lesz.
De lássuk a lényeget: ez történt az elmúlt bő tíz évben (két nem oda illő eseményt raktam még bele: a tőzsdére lépést és az új reakció gombokat):
2006 szeptember - A Facebook bevezeti a news feed-et és ezzel együtt az állapotfrissítést - The Wall
2007 november - Like gomb. Előtte csak kommentezni lehetett. Az első algoritmus bevezetése - már van mire építeni
2009 március - szűrők bevezetése, saját listák készítése, multimédiás állapotfrissítések
2009 október - A népszerűbb posztok előre sorolása. Ez a legnagyobb változás, azóta is. Ekkor állt át az alapbeállítás az időrendi megjelenésről a népszerűre.
2011 szeptember - Kombinált hírfolyam - népszerű és friss dolgok együttes megjelentetése + News Ticker megjelenése
2012. május 18. - A Facebook IPO (Tőzsdére lépés)
2013 március - új design
2013 augusztus - News Feed update - Nem látott bejegyzések “második esélye”, kicsit nagyobb felhasználói beleszólás a hírfolyam tartalmába
2014 április - Instagram frissítés, Explore (Popular) fülön a felhasználóknak szóló bejegyzések
2014 augusztus - Clickbait tartalmak kiszűrűse: nemcsak a kattintás, hanem a cikknél eltöltött idő is számít. A megosztott, lájkolt linkek előnyben. A linkes posztok új, bővebb megjelenése
2014 szeptember - videók. Nagyobb súlyt kapnak a videók, a megnézett videók “végén” videó ajánlások. Cél a YouTube legyőzése.
2014 december - kulcsszavas keresés a posztokra is
2014 december - alkalmazások hírcsatorna, mobilon
2015 január - promóciós bejegyzések. A felhasználókat zavarja a sok reklámbejegyzés, inkább a barátokat, családtagokat akarják látni. Ezért csökkenti a promóciós posztok elérését (de csak azokat)
2015 január - kevesebb hoax. A jelentett hoaxok, álhírek hátrányba kerülnek a megjelenéseknél.
2015 április - kevesebb oldal bejegyzés. A felhasználók kérésére a barátok, rokonok posztjai kerülnek előtérbe, az oldalak bejegyzéseinek a kárára
2015 május - egyszerűsített linkmegosztás, elsősorban mobil eszközökre
2015 május - Instant Article bevezetése
2015 június - gif formátum támogatása
2015 június - nemcsak az interakció, hanem az egyes tartalmakkal való foglalkozás ideje is számít a rangsorolásban
2015 június - See First és letiltások bevezetése
2015 június - a videós megjelenések további erősítése, az interakciók (pl. hang bekapcsolás) figyelése
2015 október - keresés kiterjesztése minden felhasználóra
2016 január - bejegyzések célzása az organikus elérés növelése céljából
2016 február - újabb változás a rangsorolásba, a magasra értékelt posztok és magasabb interakciójú posztok előre sorolása
2016 február - reakció gombok (új Like gombok) bevezetése
2016 március - a Live Video priorizálása a hírfolyamban
2016 április - az újabb algoritmus változás már figyel a korábbi érdeklődésre, a poszttal eltöltött időre, nemcsak az egy adott bejegyzés teljesítménye számít
2016 április - újabb módosítás a clickbait ellen. Az eltöltött idő mellett az egyes oldalak által elhelyezett tartalmak mennyisége is számít.
2016 június - újabb módosítás, az algoritmus előtérbe helyezi a baráti, családi és egyéb fontos információkat - ilyenek a tájékoztató, szórakoztató és hitelesnek számító bejegyzések.
2016 augusztus - még mindig Clickbait, nemcsak a bejegyzésekre, hanem a közzétevőkre is figyel a Facebook, egyfajta spamszűrő bevezetése
2016 augusztus - a felhasználók saját profilja, érdeklődése alapján egyedileg állítja össze, mi lehet informatív bejegyzés
2016 november - az álhír oldalaknak tilos a hirdetés a Facebook-on
2016 december - színes bejegyzés-háttér a szöveges posztoknál
2016 december - a személyes bejegyzések (momentumok) előnybe részesítése a hírfolyamban
2017 január - a Snapchat mintájára a Facebook is bevezeti a Történeteket (stories)
2017 január - a videók előnybe részesítésénel szempont lesz a végignézés is
2017 február - a videóknál a bekapcsolt hang lett az alapértelmezett
2017 március - a Facebook figyeli, milyen reakció gombokat szokott a felhasználó használni, és a hasonló posztokat rakja előre
2017 március - évszakok véleményezése. A Facebook elkezdi megjelentetni a személyes vélemények automatikus létrehozását támogató posztokat, hogy növelje a személyes tartalmakat
2017 március - Facebook Történetek mobilon is
2017 május - a Facebook elkezdi tesztelni a téma szerinti feliratkozást, ezzel az ilyen jellegű bejegyzések kiemelését
2017 május - az “alacsony minőségű” (jobbára hirdetésekre optimalizált) weboldalakra mutató linkek elérésének a csökkentése (és ezzel a jó minőségű oldalak priorizálása)
2017 június - a spam linkek további háttérbe szorítása
2017 július - Explorer, vagyis Felfedező hírfolyam bevezetése
2017 augusztus - a gyorsabban betöltődő weboldalakra mutató linkek előnybe részesítése a hírfolyamban
2017 augusztus - Trending News tesztelése mobilon is (iOS)
2017 október - új, 3D poszt formátum bevezetése a megfelelő eszközökön (Oculus, Facebook Spaces VR)
2017 december - a clickbait után az “Engagement Bait” (Bevonási átverés) posztok ellen is elkezd fellépni a Facebook
2018 január - a valódi felhasználói kapcsolatokat tartalmazó tartalmak kiemelése, a hagyományos marketinges posztokkal szemben. A konkrét interakciók, elsősorban a kommentek válhatnak fontossá.
2018 január - a “csak megbízható tartalmak”, vagyis az olyan posztok előtérbe helyezése, melyek megbízhatónak számító oldalakra mutatnak. A funkció tesztelése egész évben várható.
2018 január - a helyi hírek előtérbe helyezése
Folytatás következik!
Utolsó kommentek