Hét végén nemzetközi konferencia volt székesfővárosunkban, ahol kiemelt hangsúlyt kapott a Creative Commons, egy új szerzői jogi szabályozás. Akit e téma bővebben érdekel, annak ezt az oldalt ajánlom szíves figyelmébe.
Egy szerzői jogi szabályozás elég messze áll a marketintől, bár jelen esetben az online-hoz már több köze van. A "kreatív jogok" lényege: nincs minden jog fenntartva, mint a hagyományos szerzői jogoknál!
Ez egyrészt azért érdekes, mert így kimaradhatnak a közvetítő szervezetek (Artisjus és hasonló pénznyelők), másrészt szabadon meg tudunk osztani anyagokat másokkal. És itt lép be a képbe a marketing: sok termék, amit reklámozhatunk, terjeszthető a neten. Szoftverek, képek, írások. A szoftverek szabályozás eléggé ismert, a free (ingyenes) dolgokra vannak kidolgozott licencek és ismertek a kipróbálásra szánt programok is. De ilyen lehetőség - eddig - más szellemi javaknál nem volt. Ám mostantól egy író felrakhatja a könyvét úgy a hálózatra, hogy pl. engedélyezi a nem kereskedelmi célú másolást. Ezzel kap egy új reklámozási lehetőséget, miközben megvédheti a jogait és könyvkiadási monopóliumát is a saját termékére.
Persze nem várható gyors változás, a filmeket, zenéket, képeket nem fogják egyik napról a másikra ilyen módon elérhetővé tenni, de a lehetőség már adott. Lássuk hát, mi lesz belőle!
Utolsó kommentek