Valamikor a 90-es évek közepén kezdtek el halódni a nagy kiállítások, vásárok. Először csak arról volt szó, hogy az általános vásárok ideje lejárt, de a szakkiálltások, azok igen, azok kellenek! Aztán azok is egyre csak zsugorodtak-zsugorodnak. Mára egy budapesti Autószalon még pontos képet sem ad a piacról, és olyan újdonságot sem mutat, amiről eddig nem olvashattunk volna.
Mondhatnám azt, hogy persze, mert az internet mindent visz, de ezzel hazudnék még magamnak is. Inkább arról van szó, hogy a globalizálódó világban a piaci verseny annyira kiélezett, hogy egy-egy új terméknek azonnal meg kell jelennie a fogyasztóknál, így nincs idő kivárni, míg lesz egy vásár, ahol bemutathatjuk.
De a kis- és középvállalati körben még ez sem igaz, hiszen ők nem a portékájukat, hanem magukat árulják. Egy IT kiállításon nem elsősorban az új Intel processzort akarjuk megnézni, hanem meg akarjuk ismerni azokat a cégeket, akik esetleg partnereink lehetnek. Nekik vajon miért nem jók mára a vásárok? Nagyon meglepődtem, amikor ilyen cégekkel beszélgetve kiderült, hogy miért. Amikor valaki kiment egy IT kiállításra (pl. IFABO, ha jól tévedek...), akkor ugye kifizette a vaskos helypénzt, plusz vitte az installációt, plusz az embereket, plusz az árukészletet... az egész boltot. És arult: itt volt a boltja. És arultak annyit, hogy visszajött a kiállítás ideje alatt a teljes költség. Azaz így legrosszabb esetben is ingyen reklámot kapott! Aztán ahogy egyre több lett a piaci szereplő és egyre jobban széthúzódott a vásárlás a kiállításokon kívüli időszakra, úgy lehetett egyre kisebb hasznot realizálni és úgy fogytak el a kiállítók...
Tehát ezeknek a cégeknek a gyors, azonnali visszacsatolás kell. A berakott pénzt szeretnék viszontlátni. Gyorsan. Ha lehet, azonnal.
A kiállítások mára egyre halottabbak, és ezt a szerepüket nem váltják be. De itt az internet, ahol valami hasonló azonnali visszacsatolás lehetséges. Egyre több cég ismeri fel, hogy nemcsak image hirdetésre van mód, hanem lehet terméket, termék akciót is hirdetni. Sőt, lehet azonnal egy rendelési oldalra vinni az érdeklődőt! Gyors visszacsatolás, mérhető megtérülés, és ami még jobb: akár naponta többször is cserélhető kreatív, azaz nagyon gyors alkalmazkodási lehetőség: ha valami nem pörög eléggé, akkor lehet mást ajánlani, és ami pörög, azt kint lehet tovább tartani.
Kell még ezt magyarázni? Vajon miért nem használja már mindenki a netet? Persze a kérdés költői, de akár magyarázatok tucatjaival lehetne szolgálni. Ezt most nem teszem meg, de lássuk, ki mit gondol erről!
Utolsó kommentek