Mindig bosszant, ha azt hallom vagy azt olvasom, hogy a blog egy netes napló. Értem a jószándékot és értem az elmagyarázás vágyát, de ez a magyarázat nagyon félrevisz.
A naplóhoz kötődő általános fogalom ugyanis valami olyasmi, hogy ezt elsősorban fiatal lányok csinálják, és különben is arról szól, hogy mi történik velünk. A napló egy barát, akinek mindent elmondhatunk. És a napló egy lenyomat, az "éppen most" lenyomata: ami most történt, amit most gondolunk.
Amikor a hétvégén Kisorosziban beszélgettem egy régi motoros újságírónővel, és felmerült, hogy én is blogolok, akkor nála is éreztem ezt a fajta bizonytalanságot: komoly dolog ez? Ő már pár éve - az újságírás területén - inaktív, de szeretne visszatérni, és tetszik neki az internet világa. De ő ezt úgy tudja elképzelni, hogy valamilyen portálnak ír. Mert hiszen a blogért nem kap pénzt, meg különben is, ellophatják az ötleteit.
Nem vitatkoztam vele, egy kialakult képet nem fogok tudni 3 perc alatt lerombolni. Inkább elmentünk sétálni a Duna árteréhez, és sokkal családibb témáknál maradtunk.
Aztán elgondolkoztam rajta: mitől blog a blog, mitől több, mint a webnapló? De ezt valahogy úgy kell megfogalmaznom, hogy egy bloggal nem foglalkozó is megértse.
Fontos a közérthetőség, mert hiszen marketingesként el szeretném adni, mint kommunikációs csatorna, tanácsadóként pedig úgy szeretném megfogalmazni, hogy sokan megértsék.
Fogódzót adott Sztahanov, amikor (a már idézett) kijelentését tette a pornó blogok kapcsán:
Forma szerint blog, a műfajt úgy értem, hogy blogként viselkedik, része a blogoszférának, a big conversationnek. Ennek a kritériumnak nem felel meg (ez nem minősítés, mielőtt még).
Tehát hiába a napló forma, attól még, hogy egy könyvbe írunk minden nap, nem leszünk menő szingli csaj.
Tehát: mitől blog a blog?
Szerintem a közösségtől. Attól, hogy egy élő közegben, a blogszférában van jelen. Attól, hogy híreket merít és híreket oszt meg. Attól, hogy hivatkozik más blogokra, hogy hivatkoznak rá, és kommentálják a bejegyzéseket.
Attól, hogy élő, és valójában két irányú kommunikációt valósít meg: megvan a visszacsatolás is.
És innentől érthető, miért nem működött az a néhány hazai reklám-blog próbálkozás, ami az elmúlt egy-másfél évben megjelent. Ezek ugyanis nem váltak közvetlenül részeivé a blogszférának, nem is akartak oda tartozni, és nem is volt próbálkozás, hogy befogadja a blogszféra.
Mert ha csak egy darab blog lenne a világon, akkor maradna az, ami a formája: napló.
És most várom a véleményeket: ti hogyan látjátok ezt? Mitól több a blog, mint egy napló?
Utolsó kommentek