Mindenki lehet blogger, akinek e-mailben küldök hírlevelet, reklámajánlatot. És ha egy blogger megbántódik, mert az ajánlatunk valamiért nem teljesen korrekt, akkor bizony nem válaszlevelet ír, nemcsak nyel egyet, hanem ír egy blogbejegyzést.
A Web 2.0 Symposiumon az előadásomban beszéltem az általam Homár jelenségnek nevezett reakciókról, amikor a fogyasztó sérelem esetén a nagyobb nyilvánossághoz fordul. Ez volt az egyik példám arra, hogy a blogoknak milyen hatása lehet az üzleti életre. Az ilyen esetekben általában negatív: egy cégnek a rossz hírét keltik.
Most éppen Ses írta le aktuális esetét a Lufthansa reklám e-mailjével kapcsolatban. Maga az eset is érdekes és külön elemzést érdemel, de én most ezzel kapcsolatban magára a jelenségre szeretném felhívni a figyelmet. A blog egy olyan második nyilvánosság, amire nem tudnak a cégek közvetve hatni. Nincs azzal kapcsolatos félsz, hogy ha megírok egy ilyen esetet, akkor bevételtől eshetek el. Nincs munkahelyvesztési para sem. Vélemény van, ami most nyilvánosságot kapott.
Tartsuk ezt mindig az eszünkben, amikor egy-egy akcióra készülünk: vajon rombolhatja-e a kialakított jó képünket? Vajon be szabad-e ezt vállalni?
Van egy könyvkiadó ismerősöm, aki nem szokta az olcsó könyvek piacára engedni az eladatlan könyveit. Nem mintha nem lenne jó az innen származó bevétel, hanem mert félti az új kiadásokat. Ha ugyanis azt látom, hogy ennek a kiadónak a könyvei előbb-utóbb olcsóbban is kaphatóak lesznek, akkor nem veszem meg drágán. Ez az ismerősöm ösztönösen védi a jó hírnevét, mert ez teszi őt eladhatóvá és hitelessé. Végső soron ez hozza neki azt a bevételt, amiből újabb könyveket tud majd kiadni.
A fenti Lufthansa reklám egy félrelövés. A társaság lement kutyába, egy olyan terepen kezdett el kommunikálni, ami jóval alatta van az eddigi szintjének. És vesztett.
Ha maradt volna az eddig felépített képnél, akkor kiküldött volna egy korrekt ajánlatot, és nem született volna egy post a Sesblogon, sőt, az is lehet, a következő ajánlatok valamelyikét már meg is rendelte volna a mostani bejegyzés írója. Hibázott.
Emlékezzünk majd erre az esetre a jövőben, amikor kitaláljuk, milyen extra ajánlatokkal csábítsuk újabb vásárlásra a korábbi vevőinket!
Utolsó kommentek