Most nem a szóbeszéd marketingről (WoM) írok, hanem az igazi, eredeti pletykáról. A Gazdasági Rádióban volt erről ma egy érdekes beszélgetés, ahol a munkahelyi pletykáról és annak kommunikációs szerepéről volt szó. A lényeg az, hogy a pletyka (a belső pletyka, amikor pl. a titkárnők egymásnak mesélnek) kikerülhetetlen és ugyanakkor jó: segíti a cég működését, a belső információáramlást.
A riport kapcsán elgondolkoztam rajta, vajon van-e pletyka az interneten, és ha van, akkor hol bukkanhatunk rá. A blogokon? Hiszen a blogok a szóbeszéd marketing egyik csatornái (gondoljunk csak a Homárra). A kisebb portálokon? Hiszen hányszor látunk ott pletykából hírt csinált írást? A fórumokon? Ahol a legkisebb értesülésből is azonnal topic születik? A chateken? Ahol szinte mindenről szó van, igaz, csak pár szóban? Az azonnali üzenetküldőkön? Ahol a barátoknak mesélünk erről-arról?
Vagy ezeken mind? Szerintem ezeken mind. A pletyka jelen van az interneten, rengeteg helyen találkozunk vele. Talán legerősebben a fórumokon, amit könnyen ellenőrizhetünk is, ha szétnézünk pl. az Index Polidilin.
Folyik tehát itt is az információk áramoltatása, függetlenül a forrástól, függetlenül a valóságtartalomtól. Nem árt, ha ezt tudjuk, és ha ügyesek vagyunk, akár használhatjuk is. Mert ezt a fajta információ terítést mi magunk is használhatjuk. Sőt, sokan használjuk is.
És gondoljuk végig, mi történik most: beindult a közösségi élet a neten. Megszülettek azok az új csatornák, ahol a pletyka előbb-utóbb felütheti a fejét. Sőt, fel is üti. Hiszen a hoaxok is csak pletykák...
Utolsó kommentek