Ma sikerült egy leendő ügyfelemnek azt mondani, hogy az internet alapvetően az ingyenességről szól, nálunk legalábbis biztosan. Aztán elgondolkoztam egy kicsit ezen: valóban így van ez? Ez az ingyenesség vajon mennyire belebeszélése a piacnak, mennyire a nagy portálok által kialakított "hirdetésből megélni" üzleti modell minden mást elnyomó dominanciája?
Vajon lehet-e olyan életképes üzleti modell, ahol a tartalomért pénzt kér a szolgáltató?
A válasz számomra egyértelműen az igen, de rögtön hozzá is kell tennem: nem lehet akármit pénzért adni. Meg kell keresni azokat a célcsoportokat, akik képesek és hajlandóak fizetni: képesek, azaz van pénzük (erre visszatérek) és hajlandóak, azaz nekik kell mindenáron a szolgáltatás.
Mondok egy példát: a World-of-Warcraft egy online játszható szerepjáték. Havi díjas cucc, olyan 15 USD körüli áron lehet játszani. Mármint havi 15 USD. Nincs statisztikám, hogy magyarországról hányan játszanak, de sokan, azt tudom. (Csak az ismeretségi körömben 10+ ember.)
Vagy egy másik: a www.arfolyamsms.hu oldalon sms értesítést kaphatunk, ha a bennünket érintő részvények ára átlép lefelé vagy fölfelé egy árszintet.
Tehát mégsincs teljesen igazam: nem szól az ingyenességről az internet. Mindössze azt mondhatom, a felhasználók szeretik az ingyenes dolgokat, DE az őket érdeklő dolgokért fizetni is hajlandóak. Mert az embereknek ha nincs pénzük is van pénzük arra, ami őket érdekli. Inkább nem eszik két napig, de befizet a WoW-ra... Hát nem?
Utolsó kommentek