Az internetes marketing nem egyenlő a portálokon történő hirdetéssel. Sőt, nem egyenlő a weboldal készítéssel és a portálokon való hirdetések együttesével sem. Az internetes marketing ennél több.
Pontosabban ennél több lehetne.
Hirdetői, és valjuk be, szakmai tehetetlenség, hogy a webet úgy próbáljuk felfogni, mint egy hirdetési felületet. Vannak saját kiadványok (céges weboldal), vannak felületek (portálok), és ezekből gyúrunk jópofa marketing-mixet, amit aztán így-úgy eladunk a webet nálunk kevésbé értő cégeknek. Persze működnek is a dolgok, hiszen elérünk célokat, elérünk emberket, így aztán elégedett mindenki.
Éppen csak olyan ez, mintha a tévében a reklámblokk úgy nézni ki, hogy képeket mutogatnak és aláolvasnak. Azaz használnák a rádió tudását és a képes lapok tudását. Hatékony lenne az is.
Persze érthető, hogy egyszerűsítünk az ügyfél felé: még az internetet magát is nehéz elmagyarázni, sokakat meg kell győzni, hogy valóban vannak vásárlóik, megrendelőik a drót túloldalán. Nem is akarunk már szórakozni olyan megoldásokkal, amit nagyon nem lehet megérteni plusz tudás nélkül.
De az internetes marketing több, mint a saját kiadvány + valami hirdetési felület használata. Az Internetes marketing egy olyan új platform, ami egy valódi kétirányú csatárnát használ, méghozzá folyamatosan. Azaz nemcsak mintegy visszaküldendő kupon vagy válaszlevél, hanem folyamatos, mintha élő telefonbeszélgetést folytatnánk...
Amikor a Web 2.2 Symposiumon felmerült, miért is ajánlanék webkettes megoldásokat az ügyfeleimnek, mi az, amivel meggyőzhetem őket, azt mondtam, nem biztos, hogy ajánlok. Aztán elmentem egy tárgyalásra (nem telt el egy óra se a beszélgetéstől) - és úgy alakult, hogy ajánlottam webkettes megoldásokat. De ezek nem olyan megoldások voltak, hogy használj blogot hirdetési felületként vagy csinálj weboldalt, ahol lehet üzenőfalra írni. Azt javasoltam, hogy amennyiben fontos nekik az internet, gondolkodjanak stratégiában. Nevezzenek meg célokat, válasszunk ki eszközöket.
Olyan eszközöket, amelyek kihasználják az internetben rejlő igazi újdonságokat.
Én most úgy látom, hogy az igazi újdonság a kommunikáció. A több rétegű, több irányú, több résztvevős kommunikáció. Megszólíthatok különböző célcsoportokat. A célcsoportjaimat pontosabban szegmentálhatom. A fogyasztói attitűd, a létező motivációk alapján nyújthatok szolgáltatásokat. Bevonhatom az érdeklődőket döntési helyzetekbe, akár termékfejlesztésbe. Reagálhatok egyedi igényekre. Sőt, továbblépek: teret biztosíthatok a fogyasztóimnak az egymás közti kommunikációra, és én símán a háttérbe vonulhatok. Átadhatok feladatokat azoknak, akik engem szeretnek.
A fentieknek tudománya WOMM, a word-of-mouth marketing, a szóbeszédmarketing. Az ügyfélevangelizmus. Amikor vannak ügyfeleim, akik hirdetik a jó hírnevemet, résztvesznek a cégem, termékem életében. Az internet lehetőséget biztosít arra, hogy az érdeklődés szintjének megfelelő szolgáltatásokat nyújtsak!
És persze kell majd weboldal, és kellenek hirdetések, és kellenek mindazok az eszközök, amiket most is használunk. De ezek csak eszközök, nem ezek A Marketing. És ezek az eszközök akkor vannak jól használva, ha erősítik a stratégiai célt.
És igen, lehet, még tovább fogunk lépni. Sőt, remélem! Remélem, lesznek olyan ifjú titánok, akik megmutatják, milyen minőségileg új dolgokra használható az internet. Mert tovább kell lépni. Mert tovább fogunk lépni. Létérdekünk.
Utolsó kommentek