Kálmán Tamás, az Etarget hazai country managere újabb közép-európai konferencián vett részt, most Prágában. Íme a lényegretörő beszámolója, köszönet érte!
Prága, 2007. május 22.
PPC (keresőmarketing rendszerek) a cseh piacon:
Sklik - www.sklik.cz
A legnagyobb cseh kereső, www.seznam.cz szolgaltatása. A hirdetések "csak" a Seznam-on jelennek meg, de mivel a kereső piacon körülbelül 60%-os piaci reszesedéssel rendelkeznek, így jelentős szerepet töltenek be. 2006-tól vásarolható kattintás alapú, kulcsszavas hirdetés.
Hátrányként a fizetési rendszert említeném: egy virtuális pénztárcán keresztül történik - a használata nem túl egyszerű, de megtanulható.
AdFox - www.adfox.cz
A www.centrum.cz kereső szolgáltatása, kiegészítve körülbelül 2600 kisebb tartalomszolgáltató hálózattal. Múlt hónapban több mint 400 millió reklámlinket jelenítettek meg. A rendszer hátránya, hogy nem lehet különválasztani a keresőbeni megjelenéseket a tartalomhálózattól.
Google - ezt talán nem kell bemutatnom :-)
Talán egy "aprósággal": a (kereső) piaci részesedésük körülbel 30%. Tehát egy ország, ahol nem piacvezetők. Az AdSense programjuk tavaly novemberben indult (tehát viszonylag kesőn), de a csehországi képviselőjük szerint már most annyi hirdetővel rendelkeznek, mint Magyarországon. Azt sajnos nem árulta el, hogy ez pontosan mennyi is...
ETARGET - a rendszer ugyanúgy működik, mint Magyarországon.
Jelenleg 280 partner portállal állunk szerződédben - itt a tartalom hálózat a jelentősebb
(pl. www.idnes.cz - a legolvasotabb hírportál).A konferencián mind a 4 rendszer képviselte magát - a Google és az ETARGET előadással, míg a másik két rendszer képviselője egy kerekasztal beszélgetésen.
Az első előadás a keresőmarketing fogalmak értelmezéséről szólt. Utána egy nagyon érdekes előadás következett az OgilvyInteractiva (kommunikációs ügynökség) képviselőjétől. Meglepő volt számomra, hogy mennyire kiemelte a PPC rendszerek fontosságát, s hogy milyen bátran kritizálta a "pénzes" multik hozzáállását. Szerinte számukra az a lényeg, hogy a banner-ük ott legyen a legjelentősebb portálokon, s ennyi. Nem törődnek a hatékonysággal. Nagyon pozitív, ha egy ügynökség így látja a dolgokat. Persze az kérdés, hogy ezen a szemléleten mennyire akar/tud változtatni.
A továbbiakban a Google, illetve az ETARGET prezentációja következett - termékbemutatók, kiegészítve pár hasznos dologgal (hogyan írjunk hatékony kampányszöveget, kulcsszavak kiválasztása, stb.)
Délutánra a különböző statisztikai-, mérőrendszerekről volt szó (Google Analitycs, Click Tracks, HBX Analytics), illetve a Click Fraud-ról. Bemutatásra került pár esettanulmányt is - az egyes rendszerekben lebonyolított kampányok kiértékelése.
Nagyon hasznos dolog volt ez a konferencia (bár számomra sok újat nem adott). Közelebb hozta az érdeklődőket (cca 150 résztvevő) a keresőmarketinghez. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy az egész konferencia nagyon interaktív volt - rengeteg kérdést tettek fel az előadóknak. Sajnos a cseh online marketing költésről nem hangzottak el információk, de talán sikerül máshonnan erről információt szerezni.
Utolsó kommentek