Az internet egyre jobban látható módon kannibalizálja a nem internetes médiumok felhasználóit. Csökken az újságok olvasóinak a száma, csökken a rádiók szerepe, és a tévé is megérzi az internetet. Ami még fontosabb: az internet kannibalizálja a reklámbevételeket is.
Úgy vált 10 milliárdossá a hazai internet médiapiac, hogy közben gyakorlatilag nem nőtt az összes reklámköltés. Ez az egyre jobban növekvő pénz innen-onnan hiányzik.
Jönnek hát a felhasználók, jön a pénz a netre. Közben pedig át is rendezi ez a piacot: a gyorsan lépők, a szerencsések és a csak interneten létezők válnak fontossá, és a máshol piacvezetők csak bénáznak.
Állítólag 2012-re nálunk is lesz digitális földfelszíni tévésugárzás, ami praktikusan 12-16 csatorna országos elérését teszi lehetővé. Ez várhatóan lassan, de biztosan felborogatja a mosatni média-biliket, és a "nagyok" némi kihívás elé nézhetnek. Már akkor, ha ténylegesen liberális lesz ez a csatornakiosztás.
De félek attól, sokkal inkább körön belüli leosztás lesz ez, hiszen jól látszik az internetből: ha van valódi választék, akkor bizony nagyon más erőviszonyok is kialakulhatnak.
Úgy látom, az egyik nagy tanulsága az internetes piacnak az, hogy nincsenek stabil pontok a médiában, nincsenek stabil pontok a reklámban. És nincsenek állandó, bebetonozott pozíciók sem. Egy állandó dolog van: a változás.
Miután a felhasználók beléptek a virtuális világba, itt már jönnek-mennek, csoportokat képeznek, szolgáltatásokat használnak, informálódnak, szórakoznak, kikapcsolódnak, akár magánéletet is élhetnek - sőt, maguk is médiacsinálókká válnak.
Ez egy újfajta viselkedés, egy új kihívás a médiacsinálóknak és a reklámosoknak is. Aki régóta foglalkozik online marketinggel, aki együtt "nőtt fel" a hazai internettel, az inkább érzi, mint tudja, mit szabad tenni és mit nem szabad tenni a többi internetezővel. Milyen reklámot lehet csinálni és mi válhat cikivé. Persze a fiatalabbaknak ez már a vérükben van, nekik annyira triviális lehet, amiket írok, hogy talán nem is értik, miért lehet ez itt téma. De mostanra a "nagyok", a hagyományos reklámot művelők is arccal a vasút internet felé fordulnak, és kénytelenül-jópofátvágva most ismerkednek a virtuális térrel.
Egy korábbi írásomban már foglalkoztam a várható változásokkal, azóta mintegy üstökösként megjelent a virtuális térben Pesty László, és a geek-társadalom mint véres kardot hordozza körbe fórumokon, Twitteren, blogokon: milyen röhejes már ez, amikor valaki úgy tesz, mintha értene ehhez az egészhez. Persze közben nem látjuk azokat, akik kevésbé látványosan, inkább közvetítő cégeken, tanácsadókon keresztül érdeklődnek, ismerkednek, próbálják lefordítani a létező virtuális valóságot a saját nyelvükre.
És közben lassan változást is indukálnak.
Utolsó kommentek