Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (436) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

A köz önkiszolgál

Címkék: web2 közösség

2007.10.07. vasárnap 19:35 Konrad

Miközben többen már a web 3.0-ról írogatnak, addig én még le vagyok maradva a 2.0-nál, annak is az internetes tartalmakra és általában a felhasználói viselkedésre gyakorolt hatásánál. Hajlamosak vagyunk a hagyományos médiával összevetni az internetet, pontosabban az internetes tartalmakat. Én hetek óta a közszolgálatiság és a web 2.0 kapcsolatán agyalok (amikor időm van), mindenféle cél nélkül, egyszerűen érdekel a probléma.

A közszolgálat „a társadalom közös szükségleteinek kielégítésére létrejött, közösségi forrásokból finanszírozott közszolgáltatás", aminek az alap értéke a szólásszabadság. Nagyon szépen hangzik, persze tudjuk, a gyakorlatban a közszolgálatinak nevezett média más. Országonként és időszakonként is változik, mivé válik az adott társadalomban a közszolgálat.

Nálunk például az állami médiát szokás közszolgálatinak csúfolni: bár igaz, hogy közösségi forrásból finanszírozott (adóból), de csak részben ilyen, hiszen reklámbevétel is van a rendszerben (amitől máris elkötelezetté válik és befolyásolható más irányokba), ráadásul a "közösségi szükséglet" általában a mindenkori hatalom kiszolgálása.

Érthető tehát, hogy errefelé nem sok bizodalma és értéke van az embernek a közszolgálatiság felé. Leginkább a vicc kategóriába sorolódik. Mármint a "köz" része. Miközben a világ boldogabbik (gazdagabbik) felén azért közelebb áll az optimálishoz ez az egész. Pontosabban az USA-ban ez teljesen máshogy működik, ott ugyanis nincs állami média.

Ugyanakkor az internet itt is változást generál. Nem foglalkozik a hivatalos média valamivel? Itt az internet, ahol el lehet mondani a véleményünket, az információinkat, a panaszunkat.

És a köz önkiszolgál. Blogokat indít, beküldi a panaszait, feldolgoz témákat, megpróbál információkat szerezni. Wikit indít, fórumokban beszélget, ha kell a hatalom és a pénzes cégek ellen szervezkedik. Mert az internet is megadja a közszolgálatiság alapját, a szólásszabadságot.

Fel is merült bennem, hogy ezek után van-e bármi szükség az adópénzből állami propagandát (is) csináló közszolgálatiságra? A tévére, rádióra elköltött pénzek töredékéből lehetne webes szolgáltatásokat pályázati úton futtatni, és még több ember számára biztosítani a tényleg kontrol nélküli információhoz jutást.

Persze a mai pályázati rendszereket ki kell hajítani a fenébe. Egyre több az álszolgáltatás, az eleve halott fejlesztés, ami csak pályázati pénzek kiszedésére, elfedésére készül. Ez így láthatóan nem jó. Én most tökéletes megoldást nem fogok adni, mert nem tudok adni. De azt talán érdemes végiggondolni: minél erősebb a közösségi web, annál inkább önkiszolgálóvá válnak az emberek ilyen téren is, és annál hamarabb kellene az államnak messzire takarodnia innen.

Hát, idáig jutottam. Mi a véleményetek erről? Valóban lehet a web 2.0 egy újfajta közszolgálat, vagy a hagyományos megoldásokra mindig is szükség lesz?

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr4189317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cserepj · http://www.szeretgom.hu 2007.10.07. 20:57:36

Hmm...

Hasonlítsd össze a

www.esztergom.hu

(város által fenntartott, hivatalos, köz, stb)

és a

www.szeretgom.hu

(általam fenntartott, nemhivatalos, közösségi)

oldalakat...

gattodire · http://infoeco.blog.hu 2007.10.07. 21:00:41

Konrád

Nincs itt valami keveredés a civil szféra és a közszolgálat kötött? Az előbbinek, maximálisan egyetértek, ideális terepe a közösségi web.

Hogy mennyire, azt szerintem a VEKE példája igazolja a legjobban. Egy fórum topikból kinőtt civil szerveződés, ami kézzelfogható eredményeket ért el.

A hagyományos közszolgálati médiát képtelenség kiváltani webes szolgáltatásokkal, pl a nagyapám miatt, akinek számítógépe sincs, nemhogy internet hozzáférése.

Abban persze egyetértek, hogy a jelenleginél nagyságrendekkel hatékonyabban lehetne közszolgálati információkat eljuttatni a társadalom jelentős részéhez.

Egyébként: van közszolgálati média az USA-ban is. pl. rádió: NPR, tv: PBS.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2007.10.07. 21:04:02

Nem, nem keverem a civil szférát és a közszolgálatot, és én sem tudom, mennyiben lehet kiváltója a közösségi web a közszolgálatnak. Azt látom, hogy a közszolgálat egy csomó lehetséges funkciót nem vagy nem jól lát el, és erre reagálva léteznek nem központosított megoldások.
A civil szféra pedig elsősorban a klasszikus önszerveződés (pl. VEKE). Legalábbis annak kellene lennie.
(Az USA közszolgálat máshogy működik, teljesen más modell és más beágyazottság. Ha jól tudom.)

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2007.10.07. 21:30:16

Egy jelentős korlátja belátható időtávon belül mindenképpen lesz a netnek, hogy nem férhet hozzá még mindenki. Akár anyagi, akár alap számítógépes tudás hiányossága okán-
Ennek ellenére biztosan kiválthatóak lehetnének bizonyos funkciók. De arról szerintem kár álmodni, hogy erre komoly összeget fog áldozni bármelyik kormány, aminek pontosan az általad említett oka van: "ráadásul a "közösségi szükséglet" általában a mindenkori hatalom kiszolgálása". Márpedig az internetes véleménynyilvánítást sokkal nehezebb kordában tartani, mint egy "közszolgálati" tv-t. Persze az alternatív vélemények most már így szabadon megjelenhetnek, de azért a legszélelesebb tömegekhez nem jutnak még így el.

csiszi 2007.10.07. 21:42:44

A közszolgálati adónak megvannak a maga pillanatai. A választási műsorok kisebb bakiktól eltekintve magasan verik a kerTV-k próbálkozásait. Választások viszont nincsenek mindig.
Az Este ma az egyik legjobb műsor, az összes adót beleértve.
Sokkal több beszélgetős, elemző műsor kéne. Tudatos fogyasztásra nevelő. Minden márciusban "készítsük el együtt adóbevallásunkat" műsor, ahol szép lassan végigmennek minden ponton, elmagyarázva melyik micsoda, megvárva amíg a néző kitölti a sajátját. Nem tudom ki látta a Schultze gets the blues c. német filmet: van egy jelenet, amikor a főszereplő hallgatja a rádiót, ahol elmondják, mit vásároljon a piacon, majd 2 óra múlva folytatódik a műsor, ahol valós időben elkészítik az ebédet. Csillogó egészséges táplálkozás reklámok helyett ilyeneket lehetne nyomni mondjuk a Kossuth-on, kímélő, könnyen elkészíthető és finom receptekkel. Amit utána azért letölthetsz a rádió honlapjáról is. Ha rákattan pár ember, az élelmesebb boltoknak előre ki lehetne adni a vasárnapi menüt, így ha akarom, kis csomagban akár előre is megvehetem a hozzávalókat.

A TV-nek pedig egy bitang jó műsorajánló honlap. Pontosan tudjam, ki lesz aznap az Este vendége, mikor kik beszélgetnek és miről. Mit kell tudni a témáról, esetleg beírhassam előre, hogy mi vagy ki érdekel, és ha valahol beszélnek róla, küldjenek értesítést (mint ahogy pl a eurosport honlapján megadhatod kedvenc sportágaid, és riasztanak ha közvetítés van).

A web2 jó dolog, de mint objektív tájékoztatás, népnevelés? Kezdjük ott, hogy az emberek döntő többségének még számítógépe sincs, nem hogy internete...

_zsolti_ · http://flashgames.blog.hu/ 2007.10.07. 23:35:13

ez tényleg jó lenne, de amíg az ország egyik részén már 3g-t építik, addig a másik részén még vonalas net elérésre sincs lehetőség. szal amíg nincs rendesen kiépítve addig erre szerintem nem lesz reális esély. a másik nagy probléma, hogy sokan azt se tudják mire jó az internet. fent van az iwiwen meg van egy freemailes e-mail címe és "öröm bodottág".

asszem pont itt láttam egy statisztikát, hogy magyarországon hetente legalább egyszer 3 millió ember netezik. de van még rajtuk kívűl 7 milla emberke.

Aadaam · http://adamnemeth.hu 2007.10.08. 00:26:12

Gyanitom, egy sikeresebb tanacsadonak egy feljovo piacon nem kell kozszolgalat. Kepes onfenntartasra, megcsinal(hat)ja a szerencsejet - a mertekek persze mindig lehetnenek jobbak, de valoszinuleg nem kell az egyik szamlat kesve feladni hogy kifizethesse a masikat.

Akinek viszont kell, az internetanalfabeta; azaz, akinek nem kell, elonybe reszesitenenk, mig akinek szuksege van ra, azt kizarnank belole. Nem megoldas.

Namost internetanalfabetabol jelen pillanatban tobb van, mint internetnemanalfabetabol, a "tudom mi az a wiki" es a "fogalmam sincs miez, csak origot startlapot meg freemailt nezek" aranyokrol meg ne is beszeljunk. Vilagos, hogy ezek nagyobb szavazoerot is kepviselnek, es hat negyevente azt mondjuk meg, ki lophat tobbet.

Szerintem nagyobb tulloves az internetet kizarolagos mediumkent kezelni, minden elonyevel egyutt, mint webketto helyett webharomrol beszelgetni. Arrol nem is beszelve, hogy egy kozosseg, szervezet letrehozasa igenis ido, energia, es ha ennek letrejotte kozerdek - pl. egy jo tanacsadotestulet osszeverbuvalasa, ami esetleg meg valamelyest politikai oldalaktol is fuggetlen, de legalabbis aranyosan kepviselt - akkor ez mehet kozpenzbol.

Ertem en, hogy nagy a felso retegnek az alja, sok dolog van, aminek nem kene lennie, ez a polgari reteg orok panasza, legalabbis itthon; csakhogy a polgari retegbol lesznek a politikusok is.

Az, hogy az orszag korrupcioaranya vezeto helyen van, jo kerdes, miert van, de nem azzal oldjuk meg, hogy megprobalunk mindenkit mas mediumra terelni. De lehet, hogy ezen a mas mediumon mi, akik mar ismerjuk, jol eltajekozodunk rajt, viszont tudnank valamit tenni ez ellen. De mit es hogyan? Ezen lehet (es kell(?)) agyalni.

gyulaVitez 2007.10.08. 02:41:25

Az internet momentan a kozvetlen demokracia es onszervezodes terepe, annak minden bajaval (ok, váltok keyboardot, de baj és báj egyaránt áll) és diffúz voltával. A közszolgálati média pedig reperezentációs elven működik, kb. M.o.-n kábé olyan remekül, mint a parlamentáris demokrácia intézményei.

Az amerikai közszolgálati médiumok valóban másképp vannak, mint nálunk, és szerintem Konrad jól mondja, mert ott a poén az, hogy ezek nem államiak, hanem közcélú alapitvány-félék, amelyek (szemben a hazai alapitványosdival) alapvetően a nézők közvetlen adományaiból, nem pedig adó, tv-dij, és reklámbevétel stb. által közvetitett támogatásából élnek.

Jobbak is. De ahhoz fizetőképes publikum kell, meg egy olyan hozzáállás, ami a közcélú adakozást komolyan veszi. Ennek megvannak az árnyoldalai is: a (vagyonos) köz adakozhatnékja nem mindig esik egybe a közjó által megkivántakkal.

Nem mondom, hogy az állam erre a legjobb orvosság, de ez lenne az értelme.

web 2.0 mint közszolgálat: jelenleg kiesne belőle gattodire nagyapja, meg az enyém is, ha élne, de még az anyám is.

Közpénzből a lehető legtöbb ember számára hozzáférhető médiumok támogatandóak, már amennyiben egyáltalán.

Úgyhogy még jó pár évig, amig a gyors internet hozzáférés nem mindenki számára választható ás ismerős infrastruktúra, a közszolgálatiságnak a tv-ről kell szólnia. Ld. csiszi.

Mi meg majd jól nem nézzük továbbra se, de az rendben is van.

De szerintem ha már közszolgálati, akkor a reklámot egyszerűen ki kellene belőle zárni, és alternativ finanszirozást kitalálni.

Szerintem a nép egy jó tv-sorozatéert még adakozni is hajlandó lenne, főleg ha reklámmentesen kapná. (megtette már korábban is: Izaura kiszabaditására gyűjtöttek, szerintem gyűjtenének másra is). El lehetne kezdeni ezzel a népnevelést.

Maddness69 2007.10.08. 07:12:31

"Márpedig az internetes véleménynyilvánítást sokkal nehezebb kordában tartani..."

Nagyon igéretes eredmények vannak ezen a téren. Gyakorlatilag már megoldott.:)

Lásd: Amőba és W blogokat.

Cartman 2007.10.08. 08:08:04

Lehet, hogy velem van a baj, de én mostanában már nem látom azt a tendenciát, ami korábban - kétségtelenül - igaz volt. Ti. hogy a magyar közszolgálati TV a regnáló hatalom szócsöve lenne. Kiváló példa az Este, vagy a Szempont (a legutóbbi adásban pl. maszopos polgármestert szivattak). És egész jó próbálkozásnak tartom az A' la carte-ot is, bár Szombathy Pál sosem tartozott a kedvenc újságíróim közé. Ja, és a TV ügyvédje is egész érdekes tud lenni. Bár Juszt néha ok nélkül is otromba, és volt párszor, hogy melléfogott, de összességében nem rossz a műsor, és - sajnos, ha jól tudom - nincs más hasonló (fogyasztóvédelmi) jellegű műsor sehol. (Az MMM megszűnt, vagy csak olyan ritka, mintha megszűnt volna?) Az igaz viszont, hogy Juszt esetében azért nem beszélhetünk elfogulatlanságról...

GiK · http://www.retsag.net 2007.10.08. 08:22:01

cserepj példáján okulva én is nyugodtan mondhatnám, nézd meg kisvárosunkban működő hivatalos
www.retsag.hu
honlapot, ami közpénzből - mi viszonyaink között nem kevés közpénzből - működik, és az általam magánemberként működtetett
www.retsag.net
honlapot. Az összehasonlítást bárki könnyen elvégezheti.

No az eddigi vitához:
Úgy gondolom, hogy a heti 3 millió internetező már komoly tényező, akkor is ha mindenkihez még nem jut el. De azért az elérhetőség továbbra is "dinamikusan növekedik". Ha egy esti TV hiradó 1,5-2 millió nézőt tud elérni alkalmanként, akkor a 3 millió internetező - még akkor is ha fele aktív, másik fele alkalmi és többnyire levelező - komoly információbefogadó és feldolgozó erő lehet.

Nos én úgy gondolom, hogy internet ügyben a közszolgálatiság - a szólásszabadság mellett - elsősorban azt kell hogy jelentse, hogy nyilvánossá teszi a köz működése érdekében született dokumentumokat, és fórumot teremt azok megvitatására. (Van rá törvény is 2005/XC a digitális infromációszabadságról - de mégsem működik a dolog.)

A problémát éppen itt látom. A közpénzből fenntartott hivatalok - és konkrétan a helyi önkormányzatok hivatalai - nemigen akarják közzétenni a szerződéseket, önkormányzati munka dokumentumait, még a hirdetményeiket sem.

Ilymódon a közszolgálati előnyöket is felmutató magánmédia kénytelen felvenni egy "kompenzálósdi" magatartást, és a köz helyett tájékoztatni is, ha vitaalapot szeretne teremteni a szólásszabadsághoz.

Tehát hiába várna el az olvasó igazi közszolgálatiságot a köz által fenntartott weblapokon, ha ott a közt nem akarják kiszolgálni infromációval.

Ami a hozzászólások szabadosságát illeti. Magam is megtapasztaltam, hogy sok érdemi között van egy két durva, tárgyhoz nem tartozó. Egyrészt tapasztalom, hogy idővel eltünnek a csak mocskolódó bejegyzések. Másrészt ez is mai valóságunk része. Ugyanúgy, mint a piactéren, a boltban, a klubban, a kocsmában megbeszélik az emberek a helyi politika és politikusok viselt dolgait, s gyakran ott sem szépremosott szavakkal "dícsérik" egy egy felháborító intézkedésüket, akkor miért lenne túl nagy bűn - alkotmányos kereteken belül - ha valaki súlyos szavakkal fogalmazza meg véleményét? E gondolkodás mentén be lehetne zárni minden kocsmát, utcasarkot és más spontán véleménynyilvánításra is felhasznált helyet. Meggyőződésem, hogy nem a beavatkozás és a túlszabályozás a megoldás.

Köszönöm, hogy szólhattam! GiK

Mária 2007.10.08. 10:16:21

"Nálunk például az állami médiát szokás közszolgálatinak csúfolni..."

Az állami tévét úgy csúfolják, hogy "királyi" TV. Amiben egyértelműen benne van, hogy a feladata nem a köz szolgálata, hanem az aktuális uralkodó népszerűsítése. Tekintettel arra, hogy attól kapja a pénzét. (Bele is gabalyodott ebbe anno egy Sváby nevű emberke, meg egy másik is, a királyin...)

A "köz" média azért van jobb helyzetben, mint amit érdemelne, mert az emberek komoly százalékához, az infrastruktúra és a fizetőképes kereslet olyan-amilyensége miatt, nem juthat el más, mint a mindenkori kormányt kiszolgáló tévé, rádió adása.

Más: a valóban közösséget szolgáló média kiépítését szerintem nem a fővárosban, hanem a megyeszékhelyeken, kistérségekben kellene kezdeni. Az ottani, helyi embereket végül is a saját ügyeik inkább érdekelnék, mint az, hogy éppen melyik utat zárják, melyiket túrják a fővárosban.

Országos köztévére ebből a szempontból valóban nem is lenne szükség.

devizakorkep 2007.10.08. 22:45:38

"Fel is merült bennem, hogy ezek után van-e bármi szükség az adópénzből állami propagandát (is) csináló közszolgálatiságra?"

hat hogyne lenne ra szukseg? kulonben hogy nyulnak le a soksok zset a sracok ? ez egy nagyszeru uj felulet nekik.


süti beállítások módosítása