De a reklám szempontjából fontos, befolyásolható és elérendő korosztály, az "internetező tömeg" ott van ezekben a hálózatokban. És most vegyük komolyan az elérést, és bár szeretjük, de most ne foglalkozzunk az olyan idehaza sajnos egzotikus dolgokkal, mint a Twitter, a LinkedIn vagy akár a FaceBook. A hazai piacon két nagy közösségi hálózat van: az iWiW és a MyVIP. Pont. Aztán nagy csend, és van a HotDog, a videómegosztók, meg egyéb szolgáltatások, de a két nagyhoz képest már csak jelzés értékűek.
Hiszen milliós napi eléréshez képest max. százezres elérések bizony más kategória.
2007 nagy tanulsága, hogy ezeket a hálózatokat sokkal jobban használták reklámra az amatőrök, a tagok, a kisvállalkozások vagy magánemberek, mint az ügynökségek, a nagy cégek, vagy akár a szolgáltatást üzemeltetők. Igaz, legtöbbször amit csináltak, az nem volt szabályos, szemben állt a felhasználási feltételekkel, legtöbbször büntetés (jellemzően az iWiW-en törlés) volt a "jutalom", de ettől még működött, hatékony volt. Nem tudom, összeszámolta-e valaki, hány spam-et kapott ezeken a hálózatokon? És hány hirdetést látott az üzenőfalon? Hány szervezet, kocsma, vagy akár város akarta bejelölni?
Persze valahol érthető, hogy ezeket a kicsit gerilla, kicsit spam, kicsit vírus dolgokat azok használják, akiknek nincs pénzük hirdetni (legalábbis nincs több százezer forintjuk a netre). Érthető, hiszen a cél eléréséhez (sok ember eléréséhez) nem nagy ár, ha újra meghívót kell kérni, márpedig nincs a neten "számlatörténet", kizárás után símán újra lehet regisztrálni.
Nem akarok én ezzel ötleteket adni, egyszerűen ez van, ez a valóság.
Ehhez képest az ügynökségi hirdetők, a sok pénzt költők telenyomják bannerrel a szolgáltatásokat, és olyan "fantasztikus" ötleteik vannak, mint a szponzorált user (sőt, az iWiW direkt ebbe az irányba lépeget el), vagy az öncélú játékok. Esetleg (a myVIP-en) központi spam áradat.
Pedig a közösségi hálózatok reklámereje pont abban van, amire a kicsik rájöttek: az egymás közti kommunikációban. Ez az, amihez két dolog kell: benne lenni a közösségbe és hiteles üzenetet kell átadni. Ezért van az, hogy a nagy hirdetőknek maradnak a hagyományos eszközök, hiszen értelemszerűen, a közösségi modell kis méretben hatékony, de nagyban már nem. Hiszen mennyire érdekes az, ha Koltay Róbert az ismerősünk, igaz? De ha mindenki ismerőse, akkor már nem érdekes: devalválódott, tökmindegy kategória lett.
A közösségi hálózatok reklámereje hatalmas, de annak elérése, kihasználása olyan, mint a jégmező alatti olaj kinyerése: nem egyszerű vállalkozás. 2008-ban várhatóan látni fogunk sok régi és új megoldást, talán egyre több célzott és kreatív reklámot a nagyoktól, és remélem sok új ötletet a kicsiktől, a tagoktól.
Attól félek, integrációt nem fogunk látni: ezek a hálózatok a tulajdonosok számára hitbizományok, nem engednek senkit se be, se ki. Pedig ez pont szemben áll az egész szellemiségével, ezért is van az, hogy a felhasználjók
Utolsó kommentek