Három éve, ősszel robbant be a köztudatba egy új cég és egyben egy új szolgáltatás: a Blogter. Blogszolgáltatások már voltak idehaza, egyfajta langyos őskáosz utáni állóvíz. Jobbára üzleti tervek nélküli, jórészt kedvtelésből írt megoldások segítségével lehetett a .hu alatt blogolni, ha az ember nem akart saját szervert bérelni, ahová felrak valami motort. Vagy lehetett menni külföldre, ami nem igazán volt "magyarbarát" akkoriban.
Aztán jött a Blogter, és jött ezzel együtt egy új szemlélet: valódi címlappal jelent meg az új szolgáltatás, ahol a tartalmat a blogok adták. A blogger nem egy megtűrt geek netező lett, hanem valaki a középpontban. És persze mindez üzleti alapokon, hiszen sosem volt cél, hogy veszteséges szolgáltatást csináljanak.
Három év telt el azóta, és a blogok mára beépültek a mindennapi internetezésünkbe. Vannak sztárblogok és sztárbloggerek, az egyik hazai vezető portál igazi blogger kultusszá növelte ezt az egészet.
A fentiek kapcsán kérdeztem Miskolczy Csabát, a Blogter Kft. vezetőjét (e-mailben küldtem a kérdéseket, így van, hogy pár dolgot kétszer is megválaszolt Csaba).
Három éve indult a Blogter, de a fejlesztést már korábban kezdtétek. Pontosan mikor ötlött fel a blogszolgáltatás gyártásának az ötlete? És valójában ki találta ki?
MCS: Egészen pontosan 2005 áprilisa kürül indult a lavina, amikor a fejembe vettem, hogy kellene valamit kezdeni a bloggolással. Én akkor egy szoftverfejlesztő céget csináltam és a nemzetközi üzleti sajtóban, talán a Fortune-ban olvastam egy nagy cikket a blog felfutásáról. Kedvet kaptam hozzá és elkezdtem keresni egy jó nevet. Pár napnyi keresés után végre találtam egy szabad .com-os elnevezést, amely a Napster mintájára a blogter.com volt. Ezt sokan később "blogtérnek" értelmeztek, de a kiindulás közel sem volt ilyen tudatos. Pollnerrel beszéltem először, hogy lehetne egy ilyen szolgáltatást csinálni, ha jól emlékszem rá, ő lebeszélt róla. Megkértem, hogy mutasson be Doransky-nak, mert az ő blogját akkor már rendszeresen olvastam. Doranskynak tetszett az ötlet és mellénk állt, elkezdtük a fejlesztőimmel közösen csinálni a rendszert. A félig kész rendszerrel és körvonalazódó ötlettel elkezdtem befektetőt keresni az ismerettségi körömben és meglepően gyors sikerrel jártam. Az egyik ilyen beszélgetés után ugyanis megjelent a Business Week cimlapján, hogy "a blog lesz az üzlet legnagyobb dobása", és miután ezt megmutattam a potenciális befektetőnek, az üzenet hatott és nemsokára megköttetett a deal. Lényegében egy hónap alatt megvolt az induló pénz (pár tizmillió) és 2005. július 7-én a cég is megalapult. A fejlesztők, Doransky és én az új cég alkalmazottai lettünk, kitűztük a site indulására az októbert, elkezdődött a lelkes és még keményebb termékfejlesztés. Igy indultunk. (A "vélemény számit" jelmondatot az egyik alapemberem, Hawle találta ki, amikor véletlenül a tervek mellé, csakúgy viccből felirta a táblára.)
Az induláshoz pénz kellett, amit mint mondod, befektetők álltak. Nehéz volt erre pénzt kapni?
MCS: ahogy a fentiekben irtam engem is meglepett, hogy milyen gyorsan, lényegében egy hónap alatt kaptam pénzt a vizió megvalósitásához. A késobbiekben is fajlagosan gyorsan és könnyen mentek a befektetői körök. A Blogter már a kezdetben is kockázati tőkéből épülő vállalkozásnak indult. A júliusi cégalapitás után a novemberi élesitésre belépett a képbe a HUB Capital Invesment angol kockázati tőketársaság, azaz az első tulajdonosváltás lényegében félév alatt végbement. Jelenleg a befektetésünk 2. lépcsőjénél tartunk, ez a lépcső tavaly indult, amikor a Blogter tulajdonosai létrehozták a BLOGTER.COM Nemzetközi Kft-t, amely célja a nemzetközi piacokon történő megjelenés. Ennek kapcsán idén létrehoztuk a videobomb.pl-t és a videobomb.cz-t, továbbá megkezdtük előkésziteni az ázsiai bázisunkat, Vietnámot. A Blogter tehát két céget jelent: az anyacég a hazai piacon tevékenykedik, a projektcég pedig a nemzetközin. Mindkettőt én vezetem, de a nemzetközi terjeszkedést Doransky felügyeli és irányitja. A befektetés volumene napjainkra meghaladja a többszáz millió forintot. Ha ezt nézitek kérem, ne felejtsétek, hogy működésünk során nemcsak blogszolgáltatásra, hanem a videómegosztásra, más közösségi site-okra és kapcsolódó technológiákra is összpontositottunk. Ezzel többrétegű üzleti modellre épitve.
Volt valami víziótok arról, hogy a blogoknak ekkora sikertörténete lesz ez a három év? Vagy csak ráhibáztatok a tutira?
MCS: A mi közös viziónk, Doranskyval sokkal nagyobb léptékű volt, mint amit utána a hazai blogszféra beteljesitett. Pontosabban gyorsabb felfutásra számitottunk. Most egyébként újabb konjunktúrát érzek a blogban, ezért is döntöttünk úgy, hogy a Blogter a jövőben további extra erősitést fog élvezni. Ennek csak az első lépése a múlt héten teljesen megújitott site, hiszen az elkövetkező félévben még számos dologgal jelentkezünka a Blogter.hu háza táján. A blogban a "tutti" szerintem két éven belül meglesz, viszont új belépőt már nem várok ezen a piacon, inkább csak a régiek erősödnek és a felhasználók tömege nő tovább. A Blogter.hu esetében további erősödést várok attől is, hogy a jelenleg külön kezelt Mommo.hu-val egy nem szoros, de termékszinten érezhető közelitést hajtunk végre. A Blogtert és a Mommot szeretnénk egy családként pozicionálni, a megfelelő közösségi erősségek meghagyásával és az arculat erősitésével. Tehát a hazai blogban napjainkban én hasonló felfutó és erős időszakot vélek felfedezni, mint ami 3 éve a Blogter indulásakor látszott. A Blogter ebben továbbra is vezető szerepet szeretne játszani és igazából a Blog.hu-val szemben látom valójában az erősségeit piacilag meghatározónak. Itt továbbra is a közösségi mikroblogot és az alulról jövő kezdeményezéseket fogjuk támogatni, és az sem titok, hogy törekszünk a függetlenségünk erősitésére és beteljesitésére.
Pár év alatt a Blogter blogszolgáltatóból egy fejlesztő cég lett, és sok más dolog is kapcsolódik a nevetekhez, pl. a Videobomb, ami mára IndaVideó. Így terveztétek, vagy ezeket az irányokat "hozta az élet"?
MCS: A termékfejlesztés mindig tudatos volt abban az értelemben, hogy félévente-évente új szolgáltatással akartunk kijönni. Igy született a Videobomb, a Mommo is. Ezeken a rendszereken sokat tanultunk, lényegében összesitve a három nagy rendszerünket csaknem 300 ezer felhasználóval bírnak. A jövőben azonban a termékfejlesztés nem folyhat ki a hazai online média piacra, jobbára saját célra tervezünk termékeket inditani. A tapasztalataink a "nagyok" alá történő bemenetellel kapcsolatban nem túl rózsásak, ezért a jövőben a termékfejlesztési árbevételről áthelyeztük a hangsúlyt az értékesitési árbevételre, pontosabban a hirdetésekre. Ezért inditottuk el a nyáron a Progressziv Sales House-t, amely független hálózatként közösségi oldalakat értékesit, Bordás Mónika, egykori Index topsales-ses vezetésével. A piac jól fogadta az átstrukturálásunkat, bár a korábbi nagy partnereink elkezdtek minket konkurensként kezelni. A lényeg, hogy idén is, a tavalyi évhez hasonlóan várhatóan minimális nyereséget tudunk felmutatni.
Amit csináltok, az mind webkettő. Ez tudatos, vagy tőletek igazából ezt várja el a piac?
MCS: A módszertanunk web 2.0, de egyre jobban hiszünk a közösségi modellekben, amelyeket már nem web 2.0-nak hivnék, hanem inkább social media-nak. Ebben számos közösségépitő tapasztalattal rendelkezünk, ezeket fogjuk beépiteni a legújabb ötleteinkbe. A Blogter megújitásánál is elkezdtünk néhány új irányt megjeleniteni: a mikrobloggolást, a blognaptárt és hamarosan más módszereket is ennek jegyében kezdünk el beépiteni az új rendszerbe. Mi úgy látjuk, hogy elsőként épitettünk itthon cimkéző portált, a videómegosztásban is elsőként tudtunk megjelenni itthon. Most ugyanigy gondolkozunk és néhány erős, új módszerrel és ötlettel akarjuk alakitani a piacot, ebben továbbra is erősek szeretnénk maradni. A kritikusaink sokszor a napi hibáinkat vetik a szemünkre és nem évek távlatában itélik meg a rendszereink fejlődését. De ez minket nem befolyásol a viziók beteljesitésében. Az online videóban is szerettünk volna előlre lépni, de sajnos abban rossz-házasság miatt nem tudtunk. A blogban nincs kötöttségünk, ott új irányok várhatóak. A nemzetközi téren pedig legújabban Doranskyval, a mobil internetben és a közösségi médiában hiszünk. Ezt tartjuk a legújabb üdvöskének, ebben tanulunk és vizionálunk.
Nem mehetek el a kínos kérdések mellett sem. Évekig állt a Blogter fejlesztése, kívülről legalábbis így nézett ki. Tényleg állt? Volt ennek üzleti oka, vagy az erőforrásaitok voltak végesek?
MCS: Véges erőforrások voltak, a Blogter egy 8 fős online cég. Három év alatt 3 nagy rendszert inditottunk útjára és számos nagy hazai médiacégnek fejlesztettünk (Origo, Index, Sanoma). Ez a rövid lista talán mutatja, hogy mivel voltunk elfoglalva: 2005 - Blogter.hu, 2006 - Linkter és Videobomb.hu, 2007 - Videobomb Index házassága, origo Komment, és nemzetközi Videobombok, 2008. jan-tól: Mommo.hu - ezeket fejlesztettük. A Blogter.hu-ra sokszor nem jutott időnk, és hát személy szerint én is kissé csalódott voltam egy felhasználói felkelés következményei és vitái kapcsán. A Videobombon sokáig csináltam a vezérvideót, majd a Mommon is alakitottam a közösséget, ezek kapcsán megtanultam kezelni és feldolgozni a Blogterben tapasztalt csalódásomat. Most bizakodóbb vagyok a megújuló Blogterrel, mert azt látom, hogy az ottani közösség meglepően jól viselte az egyedüllétet, sőt igazából megerősödött. Jó látni, hogy milyen tudatossággal és elszántsággal bloggolnak a Blogteren, és ez bizakodással tölt el, szivesen tértem vissza oda.
De most elindult egy új Blogter, ami "majdnem web 3.0". Nem félsz attól, hogy ez a szöveg irritál majd jópár véleményvezért? Vagy ez volt a cél?
MCS: Az emlitett marketingszöveget szintén egy "véleményvezér", Doransky adta a site-nak. Talán neki, ennyi szakmai tevékenység után elhiszi a szakma, amit állitunk. Ha ez a szöveg mégis sokakat irritál, akkor várjuk a hasonló viziókat, amelyekből akár közösen tanulhatunk. Mi egyelőre kevés ilyet látunk a hazai piacon, viszont a környező országokban egyre több ilyennel találkozunk. (Pl. az iWiW API lehet ilyen) Én a kritizálás helyett inkább a határaink kinyitását és a kitekintést javaslom sokak számára. A napokban jelent meg egy könyvem, amelynek pont ezt az üzenetet szántam. Döbbenetesnek tartom, hogy a hazai online, vezető blogok sokszor csak a nemzetközi vonulatokat közvetitik, ritkán és hektikusan irnak a magyar webről. Ha irnak, akkor sem segítőleg, hanem öncélú kritikával teszik. Döbbenetes számomra az is, hogy a nemzetközi kitekintés nélkülöz minden forráskritikát és sokszor nem a fontosabb trendek, hanem csak az apróságok jönnek le ezekben a blogokban. Ha valaki beleolvas az új könyvembe, a Képernyők harcába, akkor megérti mire gondoltam. Szóval javasolnám a hazai véleményvezéreknek a "Nagy Nyitást" és a mostanában a blogban is létrejövő határok felszámolását. Ez utóbbi határok sajnos már kezdenek épülni a blogszférában, de én tenni fogok azért, hogy ez ne igy legyen. Kérem, Ti is segitsetek.
Azt olvasom a blogokon, hogy döcögött az indulás. Ti ezt hogy láttátok "belülről"? Elégedett vagy az új Blogterrel?
MCS: Valóban döcögött az átállás a régi rendszerről az újra. Azt nem publikáltuk, hogy nemcsak a szoftveres rendszert, hanem a teljes hardver struktúrát is lecseréltük. Ez utóbbi szintén nagy átállás volt, de ez rendben sikerült. A szoftveres átállás valóban gyengébb volt, a szoftverrendszer teljes cseréjére és a funkcionalitások megváltozására a felhasználók érthetően igen érzékenyen reagáltak, pláne, hogy némelyikük blogjában sem volt rend néhány napig. Ez utóbbi problémákat folyamatosan orvosoljuk, remélem, hamarosan elégedettek lesznek a felhasználóink. Hamarosan ők is megértik majd, hogy az új Blogter egy teljesen új gondolatiság mentén jön létre, és szerintem ennek kapcsán egyre több új taggal tudunk bővülni. Ennek fontos lépése lesz, hogy januárra várható még néhány újdonság, de erről még nem árulnék el semmit. Mi a teljes megújitás lezárását, mostantól még kb. 2-3 hónapra tesszük, amellett, hogy az új Blogteren már nyár vége óta dolgoztunk. Tehát az átalakitásnak jelenleg még csak a felén vagyunk túl. Igy a kérdésedről legközelebb januárban tudok majd érdemleges választ adni. Most egyelőre csak félig vagyok elégedett.
Ismét fókusz a blogolás? Vagy van új a boszorkánykonyhátokban, és készültök a tavasszal valamire?
MCS: Itthon a bloggolás van a fókuszban, de régóta kedvenc témám a Free TV - csak ebben eddig nem tudtunk elindulni. Jó lenne, ha online videóban is tudnánk valamit felmutatni, ezen a területen szerintem továbbra is nagy változások várhatóak nemzetközi téren. A könyvemben is írok erről, de több konferencián beszéltem már róla. További fontos terület, de ezt a külfoldi terveink között Doransky ötletére ezt dédelgetjük, a mobil internetes irány. Doransky meggyőzött és immár szerintem is ez olyan szintű forradalom lesz, mint anno a web volt a hagyományos sajtó mellett. Több termékötlet is van a tarsolyunkban, de inkább majd az üzlet dönti el, hogy ezek tavaszra - nyárra megtestesülhetnek-e.
A Mommo nevű közösségi szolgáltatásotok mellett elindult a Mommo Sales Hosue is. Miért közös a név? A Mommo SH mennyire akar a hazai webkettes SH lenni?
MCS: Mommo Sales House-nak inditottunk, de egyre inkább Progressziv Sales House-nak nevezzük magunk között. Ez talán kifejezi azt, hogy ezt egyfajta közösségi oldalak gyűjtőhelyének szántuk. Magát az üzleti struktúrát is úgy hoztuk létre, hogy mások számára, pontosabban a csatlakozó más oldalak számára is hatékony legyen. Ehhez meggyőztünk egy már bizonyitott és nagy tervekkel rendelkező sales csapatot, akiket Bordás Mónika vezet. Őt az Indextől igazoltuk le, ez talán mutatja, hogy a kiscégeknek is van lehetőségük a nagyokkal szemben. A sales house még féléves, de számos nagy kampányt sikerült behoznia, bár az igazi megmérettetése a jövő évre tehető. Mindenesetre én elégedett vagyok vele, méltán fogja képviselni a hazai közösségi site-ok értékesitési erejét és tehetségét. Szerintem ez jelentős alternativa és hatékony eszköz lehet az ügynökségi célok számára.
Gratulálok a három évhez. Mostmár akkor Miskolczy Csaba mint internetes személyiség lesz a jövőd? Vagy ha jönnek új kihívások, visszamennél az offline - tévés - világba?
MCS: Köszönöm Konrád. A televizió számára a legnagyobb kihivás az internet, tehát a személyes céljaim sem a tévé felé húznak. Az más kérdés, hogy a tv-internet későbbi összekapcsolódásakor, már lényegtelen lesz, hogy valaki tévét vagy internetet vagy médiát csinál. Ez utóbbi kihivást szeretem, és a most megjelent könyvemben is azt kutattam, hogy vajon mi is várható ebben a nagy felfordulásban. Ha van időtök javaslom beleolvasgatni, a mobilos (lásd mobil internetes) fejezet irásakor számos megdöbbentő újdonsággal szembesültem magam is. Egyébként a könyvben nagyon büszke vagyok, hogy a kollégáim segitségével először sikerült megfogalmaznunk egy internet kronológiát. Ez a mellékletben található egy Digipédai nevű fogalommagyarázat mellett. Tudtommal sem hazai Internet történet, sem ilyen fogalom magyarázat nem jelent meg még nyomtatásban itthon. Talán ezek segitenek másoknak is a jövő keresésében, számomra ez a keresés továbbra is meglesz.
Utolsó kommentek