Ma az interneten egyelőre mindenki örül, ha megjelenik egy új cég, és költi pénzét. Weboldalkészítés, bannergyártás, bannerhirdetések, PPC hirdetések - el lehet költeni akár százmilliókat is évente.
A reklám akkor jó, ha pénzt hoz. Pont. Még az sem igaz, hogy a nagy cégek nem így gondolkoznának, hiszen a "nem okosan" elköltött pénzek is addig léteznek, amíg egy cég prosperál. Azaz a multinak is az a jó reklám, ami pénzt hoz, csak sokkal többet tud úgy befektetni, hogy nincs azonnali eredménye. Aztán minél kisebb a cég, úgy csökken a befektethető reklámpénz - és a sor alján megjelenik a konverzió-alapú fizetés, amikor csak azért és csak akkor adunk ki pénzt, ha nekünk bevételünk termelődik közvetlenül.
A fenti gondolatmenet nem új. Erről (is) szól ez a blog. Legalábbis remélem, hogy szól arról is ez a blog, hogyan lehet okosabban pénzt költeni.
A pénz másik feléről kevesebbet beszélünk. Ez pedig az a fél, amely arra válaszol: mire fordítódik vajon a kiadott reklámpénz? (A fejlesztői pénz egyértelműbb: ott kell a munkás kéz, a programozó, a grafikus.)
A kiadott reklámpénz az internetes üzleti modellben jellemzően valamilyen szolgáltatást erősít: az Origón vagy Indexen futó hirdetésekből fizetik az újságírókat, a programozókat, a sávszélességet meg mindent, ami egy portálhoz kell. A hirdetések szervezési díjából (jutalékból) élnek az ügynökségek. Médiatervezők, vásárlók, marketingesek stb.
A rendszer tehát valahogy így működik: a cég hirdet, ettől nő a profitja, a hirdetési pénzből pedig taratalom és munkahelyek keletkeznek. No és ha jól sikerül mindez, akkor mindenki jól jár.
Na, jó bonyolult vagyok. Azon keveseknek, akik idáig eljutottak, igyekszem rátérni a lényegre: a reklámpénz elköltési helye nem mindegy. Korábban elég egyértelmű volt, hogy mikor visszük külföldre a pénzt és mikor tartjuk idehaza. A külföldre vitt pénzek értelemszerűen a külföldi vállalkozást erősítik. Az itthoni pénzek pedig a hazait.
Az internet globális jellege ezt is kicsit megváltoztatta. A lokalizált szolgáltatások sorában nem mindig egyértelmű, hol is marad a reklámból a pénz, mikor segítünk a reklámunkkal hazai céget és mikor külföldit. Mert ugye rávághatjuk, hogy persze, a Google amerikai cég, a Google-ben elköltött lóvé nem idehaza fial - de vajon az ETARGET-ben elköltöt lóvé az most idehaza fial (a tulaj magyar) vagy szlovákiában (hiszen a cég amúgy ott működik)? Vagy a Sanoma startlapos bevételei vajon az év végén itt maradnak, vagy mennek Hollandiába?
Attól tartok, az a fajta tudatos reklámozás, hogy hazai platformon költsünk, egyre kevésbé egyértelmű, egyre kevésbé fog működni. Gazdasági válságtól függetlenül látnunk kell: ha a reklám hatékonysága számít, akkor ennek kell alárendelnünk mindent.
De ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne kockáztatni, és támogatni direkt a hazai tartalomfejlesztést például. Ilyenkor érdemes támogatni egy-egy szolgáltatást. Úgy gondolom, ez a terep maradt a tudatos reklámozásra: amikor egy nekünk tetsző szolgáltatást, portált közvetlenül támogatunk reklámelhelyezéssel.
A mostani gazdasági válság kapcsán merült fel bennem ez a gondolatmenet, hiszen a hatékonysága az internetnek nem kérdés - viszont minél inkább a hatékonyság dönt annál kevesebb lesz az elköltött "kockázati hirdetés". Azaz hiába fog jól prosperálni az online reklám piac, ennek közvetlen hatásai nem szükségszerűen segítik a hazai netes cégeket.
Ezt sajnos figyelembe kell majd venni jövőre a hazai tartalom-piacon.
Utolsó kommentek