Lehet, furcsának hat ez a kérdés, de ha belegondolunk, azonnal van rá három lehetséges válasz:
- a megrendelőnek
- a felhasználónak, aki az oldalra jön
- a Google-nek
Szóval, kinek? Könnyű azt mondani, hogy a megrendelőnek ne, hiszen nem ő a célcsoport (szinte biztosan), hanem a felhasználó. Node a pénzt a megrendelő adja, és ha neki nem tetszik, akkor nem fogja adni. Még akkor is így van, ha értelmes és okos a megrendelő.
Az egy jó válasz, hogy a felhasználónak. De vajon ismerjük a felhasználóinkat? És ha igen, és több csoportot is tudunk definiálni, akkor a legokosabbaknak vagy a legügyetlenebbeknek? Nem mindegy! Sőt, a weboldallal még azt is megtehetjük, kizárunk csoportokat. Például a nagyobb gyerekek elolvassák a menüpontokat, de a kicsik nem (hiszen nem tudnak olvasni). És ez csak egy piciny példa a lehetséges trükkökből.
Manapság nagyon sokan mondják azt, tervezzük úgy a weboldalt, hogy a Google szeresse. Hiszen akkor majd jól megtalálnak bennünket a felhasználók, és az mennyire sok üzletet fog hozni! Nos igen. A Google fontos, de nem mindenáron fontos. Ha a weboldalunk célja miatt például a keresőforgalom nem létszükség, akkor bátran csinálhatjuk úgy az oldalt, hogy az elsősorban a felhasználónak tessen.
Szóval, melyik a jó válasz? Talán az, hogy mindhárom. Egy jó weboldal elsősorban a felhasználónak készül. Olyannak kell lenni, hogy a meghatározott célunkat teljesítse, és ehhez az kell, hogy a felhasználóink tudják használni. A legügyetlenebbek is! De ezt úgy kell megvalósítanunk, hogy közben a Google is szeressen bennünket, vagyis tartsuk be az alapvető keresőoptimalizálási szabályokat, és ahol kell, kössünk kompromisszumot. Két dologra figyeljünk: ne csaljunk és ne hibázzunk (ne csináljunk olyat akaratlanul, amiért büntet a kereső).
No és a megrendelő. Őt a legnehezebb úgy kezelni, hogy a fentiek ne sérüljenek, hiszen még az utolsó pillanatban is jöhetnek zseniális ötletek, amikről hamar kiderülnek, hogy maximum egy takarék-láng-elme lenne büszke rá. Nekem a megrendelőkkel szemben két dolog vált be. Egyrészt nagyon logikusan és didaktikusan, folyamatosan bevonva találjuk ki a weboldalt, így úgy érzi, benne vannak az ő gondolatai is (nemcsak úgy érzi, jellemzően úgy is van). Másrészt a kezdetektől őszinte vagyok. Kegyetlenül őszinte. Vagyis megmondom, ha valami nem jó, ha valami szerintem butaság. Mivel azért fizetnek, hogy tanácsot adjak, ezt rendre el is fogadják, sőt, meg is szokták köszönni.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a website ergonómiának az a lényege, hogy használható oldalt csináljunk. Olyan oldalt, ahol nem tévednek el a felhasználóink és megtalálják mindazt, ami kell nekik. Ugyanakkor a fenti szempontok is fontosak a tervezésnél.
Utolsó kommentek