Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Androsz: Hát, sajnos a legjobb ma semmivel sem viccelni. Valaki biztosan megsértődik rajta, és ma már minde... (2023.05.01. 15:40) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (596) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (233) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (10) ebusiness (108) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (212) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (119) hiba (113) hírek (36) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (62) keresőmarketing (233) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) Marketing és környezetvédelem (6) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (4) minicrm (7) mobil (34) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (42) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1364) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (9) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (83) tartalommarketing (4) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (435) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (4) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Reklám-etika a válságban

Címkék: onlinemarketing

2009.05.04. hétfő 16:08 Konrad

A reklámnak az a célja, hogy eladjon. Minden áron. Az a lényeg, hogy aki a reklámot látja, akire hat a reklám, az úgy döntsön, hogy ő vásárol. A reklám célja a befolyásolás. Aki mást mond, az becsapja magát is.

Éppen ezért a reklámokat szabályozzák. Nem lehet akármit és akárhogyan reklámozni. A hazai reklámtörvényben még olyan megoldást is tilt a törvényalkotó, amely az se biztos, hogy valóban hatásos. De ez nem is baj, hiszen rámutat arra, hogy mi a szándék, rámutat arra, hogy mi a törvény "szelleme".

Sok szigorítás ráadásul nem is fölülről jön, hanem a különböző fogyasztói csoportok kérésére kerül be a törvénybe. Ennek aztán az is az eredménye, hogy az önszabályozás és az önkorlátozás sokszor nagyon hatékony eszközzé válik, hiszen mégiscsak szívesebben tartunk be egy olyan szabályt, amit mi magunk hozunk, mint egy olyat, amit fölöttünk hoztak olyanok, akik a témához annyira nem is értenek.

De az önszabályozásnak megvan az a baja, hogy jórészt szankció nélküli a dolog, vagyis ha valaki megszegi, sok esetben a rosszalláson kívül más szankicó nem történik. Rövid távon legalábbis biztos nem, bár ilyen esetekben előfordulhat, hogy mégis törvényi szintre emelnek egy-egy szabályozást.

Ráadásul most válság van. A válság piacvesztést, bevételvesztést jelent, amellyel szemben egyesek szerint minden megengedhető. Vagyis előállhat az a helyzet, hogy a gazdaságilag jó helyzetben lévő cég etikus magatartást folytat, de amint változik a helyzet, ez az etikusság hirtelen súlytalanná válik.

A válság ilyen szempontból nagy mércéje a cégeknek. Kiderül, hogy vajon valóban fontos-e számukra az a csomó érték, amit eddig közvetítettek, vagy tényleg csak a profit számít, azonnal és rövid távon.

A fenti gondolatmenet kiváltó oka a következő jelenségek: a reklámpiac szűkülése miatt a reklámból élők egyre több dologra hajlandóak, csak maradjon meg a bevételük, vagy ne csökkenjen annyira. A reklámpénzből élők ráadásul a kiadásaikat is optimalizálják, vagyis akár hosszútávú szerződések felmondása útján is igyekeznek minél kevesebbet költeni. Végül: megjelent a Spar Hupikék Törpikék akciója, ami jópofa és aranyos (4000,- Ft fölötti vásárlás esetén adnak egy üveggyöngyöt kis figurát), de olyan szinten bántja a szemem, hogy ihaj: a gyerekeken keresztül buzdít vásárlása, ami elég etikátlan szerintem.

Nagyon érdekes hónapoknak nézünk tehát elébe, ki fog derülni, mely cégek gondolták korábban komolyan azt, hogy etikusak és fogyasztóközpontúak.

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr381102481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atisp · http://www.netgo.hu 2009.05.04. 16:16:09

Szerintem a SPAR reklámjával semm baj nincs. Sem etikailag sem törvényileg. Egyébként a mai gyerekek szerintem már nem is tudják a mi a Hupikék Törpikék. Tehát inkább a 25-30 éves korosztályra hat ez a reklám.

Csak nem valamelyik konkurenciának dolgozok ? :)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.04. 16:18:51

@Atisp: nem konkurenciának dolgozom, gyerekeim vannak. Miért ne tudnák, kik azok a Törpikék, amikor egyrészt kapható DVD-n, másrészt az apjuknak is megvan? :)
A kis Törpike a felnőtteknek nem jár semmilyen előnnyel, vagyis nem fog egy kis műanyag szar miatt vásárolni. De a gyereknek fontos, és ráveszi a szülőt, hogy akkor még kell neki olyan. Amit viszont csak vásárlással szerezhet meg.

kohana · http://kisviraginitaly.freeblog.hu 2009.05.04. 17:09:00

én sem vagyok biztos abban, hogy a mai gyerekek tisztában vannak azzal, kik a törpikék.
A te gyerekeid valószíűleg azért tudják, mert te szeretted, és megmutattad nekik.
De akik nem voltak törpikerajongók, azok nem fogják megmutatni a gyereknek, tehát az nagy valószínűséggel nem fogja ismerni. (persze egyikünk sem tudja megmondani, vajon mennyire ismerik ténylegesen a mai gyerekek ezt)
egyébiránt, bár tudom, ez "nem így működik", de az elég szomorú, ha a gyerek rá tudja venni a szülőt, hogy felesleges 4000 pénzt elköltsön egy törpért.

zRg 2009.05.04. 17:19:11

az etikátlanság mintapéldája a mekdumálsz étteremlánc. gyakorlatilag teljesen a gyerekekre álltak rá, játékokkal tukmálják a nagy energiatartalmú és nulla tápértékű szarjaikat.
na az ilyet nem ártana szabályozni, legalább a reklám szintjén, ha már nem lehet elérni, hogy a kaja jó is legyen valamire.

a törpökről meg: már egy reklám után is a kis kék manókról beszéltek a fiaim, mielőtt még tudták volna, mi az.
úgyhogy kaptak is hupikék DVD-t, és azóta örülnek, hogy megkapák amit a tévében láttak :) sparba meg azóta gyerekkel nem megyünk, szarjanak sünt. ésszel él az ember...

szádba szarok 2009.05.04. 19:13:05

@zRg: "a nagy energiatartalmú és nulla tápértékű szarjaikat."

hülye vagy?

rembrant · http://www.zavodjenje.com/ 2009.05.04. 19:25:33

Tápérték nem= az energiatartalommal.

halaloszto 2009.05.04. 19:36:58

@rembrant:
Kikeressem neked a Magyar Nyelv Ertelmezo Keziszotarabol?

Ertem en, hogy neked nem az az ertekes, amiben sok az energia, de a magyar nyelv tapertek szava attol meg az energiatartalmat jelenti. Kenytelen leszel mas szot keresni arra, amire gondolsz.

vajk

borpancsoló 2009.05.04. 20:22:45

Ezek a mekis dumák még nem unalmasak emberek? Olyan nagyon egyszerű; aki nem szeretné, hogy ott egyen a gyerek, az nem viszi oda a gyereket, később meg nem ad neki számolatlanul zsebpénzt, hogy azt a méreg drága kaját ki tudja fizetni suli után.

Egyébként is észre kéne venni, hogy - mosttanra egyre kevésbé - jó ideje divat butítani az embereket ebben a témakörben. Így fordulhat elő, hogy egy utcai járőr, jobb esetben fitneszedző, élelmiszertudósnak adja el magát és új étkezési és étkeztetési rendszert talál ki félévente.

(Most komolyan. Van aki elhiszi, hogy az ápdétliszt bármiben is különbözik a BL55-től? Vagy az ápdéthamburger a mekdonácos hamburgertől?)

Nem a meki meg a börger meg a többi szar védelmébe mondom (írom) de észre kéne venni, hogy soha nem a nagy, elismert és valódi "élelmiszertudósok" nyilatkoznak ilyen ügyekben. Vagy csak nagyon ritkán. Akkor viszont sose ilyen fekete-fehér a kép.

Yamie 2009.05.04. 20:29:02

Hm, tavaly Hollandiában az Albert Heinben ugyanez a törpös akció ment. Egyébként meg, ha úgyis vásárolsz, nem mindegy, hogy kapsz kütyüt vagy nem?
Szerintem ennek semmi köze az etikához. Pénzt köll keresni, oszt ez van. :-)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.04. 20:32:26

@Yamie: Elvileg nem reklámozunk felnőtt dolgot gyerekeken keresztül. Márpedig egy törpike gyerekeknek való, nem? Ha külföldön is ment ilyen, akkor ott sem tetszik :)

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2009.05.04. 20:38:15

Hát igen, mi is néztünk mikor kérdezte a pénztáros, hogy törpöt kérünk-e. :) Mondom nemke', de aztán csak elvittem. Rögtön odajöttek hozzám ksgyerekkel, hogy cseréljünk törpöt.

nemuccaszoc 2009.05.04. 20:44:19

Ma kaptunk mi is figurát, de nem nagy eresztés, a kinder tojásban nagyobb van. aMókás, hogy a pénztáros bogarássza a listáról a 4e ft alatti vásárláskor, hogy mihez adhat és mihez nem.

Barna László · http://www.creacommedia.hu 2009.05.04. 20:54:10

Nejem mondta, hogy ráadásul nem minden termékre jár "törppont". Csa tápláló kajákra, pl. chips....

Yamie 2009.05.04. 21:05:46

@Konrad: Nézőpont kérdése. Én bírtam a törpöket Hollandiában is, megvolt az egész sorozat. Másrészt, meg mondom, ha meg akarom venni a cuccot, akkor is megveszem, ha nem jár hozzá törp. Ha meg jár, akkor úgyis van, akinek oda lehet adni.
Egyébként Hollandiára visszatérve, pár akció ebből az üzletláncból: törpök előtt Kis Hableány meséből bábok, wuppiek, meg a fene tudja még mi. Ez szerintem inkább hűségakció, és nem is rossz. Meghatározták a célközönséget, kisgyerekes szülők, akiket meg akartak tartani. Lehet, h szakmai ártalom, de én inkább a másik oldalt nézem. Hogy a fenébe tartsam meg a vevőimet a gyilkos árharcban? Menjek lejjebb én is? Akkor csőd. Hm, adok valami kütyüt? Bamm, működik. Miért kellene mindig késekre gyűjteni? :-)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.05.04. 21:10:29

Nemtom, nekem nincs bajom a törpikés akcióval, sőt, nagyszerű konzumalanyként rá is csaptam. A gyerekemnél épp most futnak fel a törpikék, szóval jobbkor egyszerűen nem is jöhetett volna. Az a szopás, hogy zsákmabacskák a törpök, így nem annyira buli...

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.05.04. 21:15:02

Legelőször én sem tudtam összeegyeztetni a mai gyerekeket a törpökkel. De be kellett látnom, hogy a reklámok teljesen függetlenek az emberektől. Teljesen mindegy, hogy mit, hogyan reklámozunk. Úgy is lesz valaki, aki harap a reklámra és megveszi. A bukás és a fergeteges siker között csak a véletlen húzza meg a határvonalat.

zs.gothpunk · http://gothpunk.freeblog.hu 2009.05.04. 21:23:28

Épp a minap töprengtem a póker-reklámon. Valami online pókercég hirdetése, kisgyerek napszemüvegben, senki sem születik nagymenőnek szöveggel. Alul pedig a buzdítás, hogy gyere hozzánk játszani, megtanítunk, persze pénzben megy a játék. A reklám alján apró betűvel a bekarikázott tizennyolcas, azaz ez a reklám tizennyolc éven felülieknek szól. Mindez metróban és buszmegállóban. Aha, nyilván majd ők nem néznek oda. o.O Ezt így mégis hogyan és ki engedélyezte?

Picsasereghajtó 2009.05.04. 21:29:22

Ha a gyereknek törp kell, beírod az ebay keresőjébe hogy smurf oszt' jónapot. Ha meg mese, akkor a the pirate bay keresőjét használod :)

Kopiás Attila Steve 2009.05.04. 21:50:36

"A reklámnak az a célja, hogy eladjon. Minden áron. Az a lényeg, hogy aki a reklámot látja, akire hat a reklám, az úgy döntsön, hogy ő vásárol. A reklám célja a befolyásolás. Aki mást mond, az becsapja magát is."

A JELENLEGI reklámnak. Ne maszatoljunk. Kérdezz meg egy hirdetésszervező céget mondjuk amikor tiltani akarod egy városban a köztéri reklámozást, azonnal el fogja mondani, hogy a reklám igaziból a fogyasztók informálását, hiteles tájékoztatását estébé segíti. Persze egy nagy büdös fenéket, de tényleg ez a marketing alapja. Csak most nem ezt csinálják ezen a néven. A demokrácia és politika szavak sem azt jelölik, amit eredetileg, pedig annó egész jó ötlet lettek volna... Nem a szavakkal és fogalmakkal van gond, hanem azokkal, akik űzik... Mondom ezt úgy, hogy voltam marketinges meg sales-es is, csak nem bírta a gyomrom, hogy annál jobban járok, minél több indokolatlan vackot sózok rá minél több emberre... :+)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.04. 21:53:34

@KA_Steve: nézd, mesét én is tudok, sőt szoktam is mondani, ott, ahol kell. De egy szakmai blogon ne áltassuk magunkat IMHO

$Norbert$ · http://www.marketing112.hu 2009.05.05. 09:13:04

Ez ugyanaz, mint a "meki" Happy Meal menüje. Már kiskoruk óta belenevelik a gyerekbe a műanyagkajájukat. S mivel édes, finom, omlós, a gyerek legközelebb már húzza az anyját és cirkuszol. Ilyen oldalról ez sem etikus.

Amúgy meg a reklámok már rég nem etikáról szólnak. Olvasd csak el a Figyelő e havi számát 33 milliárd Ft zsebpénz az, amit a gyerekeken keresztül el tudsz érni.

A. B. Normal 2009.05.05. 13:15:30

@Konrad: Gratulálok a megértő türelemhez! hozzászóló urak és hölgyek: ha nem a szülők gyermekeken keresztüli befolyolása végett jöttek Törpilláék a spárba, akkor miért? "Egy szakmai blogon" valóban érdekes elgondolás egy kiterjedt marketingkampányról azt képzelni, hogy véletlenül és ötletszerűen lett olyan, amilyen.

ccccccc 2009.05.05. 16:54:01

A fentieknel (torpok, mcdonald's, etc) sokkal durvabbak az un. adomany- es segelyakciok, melyek celja az ovodasok brandmosasa. konkret pelda: chio chips ovodai adomany: 100 toll, chio logoval. 100 chips-szallito kisauto (matchbox), chio logoval. meg olvasni sem tudnak a kicsik, de a boltban mar tudjak, h melyik termeket kerjek a szulotol/vegyek le a polcrol. A chio-nak ez mibe kerul, 1000 ft? Hosszutavu, lojalis fogyasztokozonseg kitenyesztese, gyerekenkent 10 forint koltseggel - mondhatni tokeletes marketingstrategia.

A ma vasarloi meg a boltban dontik el, h mit vegyenek. Mire ezek a gyerekek felnonek, automatikusan mennek majd oda a polchoz es veszik le a belejuk kodolt stuffot.

Mária 2009.05.05. 17:17:12

Megint Index címlap volt?

A kommentekből gondolom :)

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.05.06. 15:47:11

Az senkinek se tűnt fel, hogy minek vesznek a törpök minden sz@rt a spárban, miközben ők kizárólag áfonyával táplálkoznak? Nekem rögtön ez szúrt szemet... De lehet, hogy nem vagyok elég penge törp-kérdésben...

ccccccc 2009.05.10. 11:46:04

@PikPok: szegeny torpok is raszorultak a bolti stuffra. az erdokben mar csak olomszennyezett afonyat talaltak..

PikPok · http://www.sikermarketing.hu 2009.05.11. 10:58:22

@cccccc: na jó, de már a tisztán növényi olajból készülő radírgumi képességű trappista (vagy trapista, ezt most nem tudom) sajtra is? mert az egyik azt görgeti kifelé a bótból...

MARBEN 2009.05.13. 10:26:01

Érdekes, at senki nem jegyezte meg, hogy a SPAR-törpös akció nem arra buzdít, hogy vásároljunk, mert nyilván vásárolunk, amikor amúgy is vásárolnánk, hanem arról szól, hogy OTT, náluk, és ne a közeli TECSÓ-ban, Ósanban, KORÁB-ban, stb., mert ott nem kapsz semmi PLUS-t... Itt meg igen. Az ény gyermekeim elvileg már túl voltak a törpös időszakon, most mégis egészen fellelkesültek a kis műa sz@rokon - ergo az akció nálunk működik, mert előfordult, hogy ezért mentünk az ugyanolyan messze lévő TESCO helyett a SPAr-ba. Ennyi. Ez etikátlan? Hát, lehet, de szerintem ennél azért vannak sokkal durvább dolgok is...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.05.13. 10:32:06

@MARBEN: az benne az etikáltlan, hogy nem téged, hanem a gyerekedet "veszik meg". Vagyis közvetve befolyásolnak.


süti beállítások módosítása