Az elmúlt napokban hirtelen két helyen is "temetik" az Origó-t. Először ott van az a HVG-s hír, hogy mégsem adják el a céget. Aztán ott van a Kreatív Online "jövőképe", ahol ez olvasható: " A Magyar Telekom aktuális német vezetője a Kreatívnak elismeri: hiba volt 2011-ben bezárni az Origo hírportált ."
De vajon miért vannak ezek a hírek? Mi történt a legnagyobb hazai internetes tartalomszolgáltató háza táján, hogy lélekben már temetik, de legalábbis el akarják adni?
A HVG-s cikk ad is egyfajta megfejtést:
A közel 700 milliós saját tőkéjű cég tavaly 4,5 milliárd forintnyi árbevétel mellett 820 milliós veszteséggel gazdálkodott.
És tavaly csak kicsit legyintett meg bennünket a válság... így is 820 milliós a veszteség. Jelzem, az Iwiw megvásárlása ilyesmi nagyságrendű volt (illetve... szóval nem egymilliárd volt, na). De az Origó most is veszteséges. Jó, idén semmi nem alakul jól, de máshol sem. Mégis, például elindítottak két tévécsatornát, hogy ezzel is mutassák, ők igazi három képernyős (vagy milyen) cég: internet, mobil és tévé. Hát hurrá.
De nem válaszoltam a feltett kérdésre: miért kellene temetni az Origót? Hiszen ott van a tulajdonos, a Magyar Telekom, akinek van elég pénze finanszírozni a veszteséget. Miért kellene eladni? Főleg minek kéne bezárni?
Én egy masszív okot tudok mondani: az Origó okafogyottá vált. Ugyanis a Magyar Telekom - illetve lánykori nevén Matáv - azért hozta létre az Origót, azért vette meg a Freemailt majd az Iwiw-et, hogy legyen magyar tartalom, legyen miért internetezni, vagyis legyen miért venni internet hozzáférést.
De mára a piac elég nagy lett, sok magyar nyelvű tartalom van, a hozzáférési piac pedig már szinte magától nő, hiszen az internet egyre többünk számára közmű, az életünknek pont úgy része, mint a mobil vagy a vezetékes víz.
Már nem kell egy ilyen tartalomszolgáltató valami. Az Origó halála gyakorlatilag az önálló cég, az Origo Corp. létrehozásával megkezdődött. Egybeszerveztek minden tartalmat, és ez a minden nem volt elég arra, hogy önállóan talpra álljon: idén is pénzébe kerül a Magyar Telekomnak, hogy finanszírozza a leánycéget. Márpedig egy több százmilliós, milliárdos újabb kiadás nem mutat jól a részvényesek felé.
Aztán van még egy kis gond. A Matáv illetve a Telekom évekig érezhetően tudta, hogy mit csinált. Volt egy elképzelés, volt egy irány, ahova tartottak. Ez az irány, ez az elképzelés egyes vezetők fejében volt meg. A cég vízióját például Straub Elek vagy például Simó György látták. A Magyar Telekom víziója az ő víziójuk volt. De ők már nincsenek ott, és már nincsenek új víziók...
Tehát nincs pénz. Nincs vízió. Mi maradt? Eszeveszett költségcsökkentés, veszteségek leírása, és valami bizonytalan útkeresés. És ebből minden lehet. Lehet eladás de lehet bezárás is. És hogy mi lesz? Ezt szerintem még a Magyar Telekomnál se tudja senki.
Utolsó kommentek