Könnyű rávágni, hogy természetesen azé a reklám, aki megrendelte és kifizette: a hirdetőé. Az ő jogos tulajdona. És ez elvileg így is van, nade nem lenne az internet olyan, amilyen, ha ezen sem változtatott volna.
A reklámokba mindig belenyúltak valahogy a fogyasztók. Átfirkálták, bajuszt rajzoltak a meztelen néninek, virágot raktak a kezébe, és még lehet, hogy a szlogent is átírták. Vagy éppen viccet csináltak a reklámból, parodizálták azt. Szóval: módosították.
Aztán jött az internet, és érdekes problémákat vetett fel. Például amikor pár éve azt javasoltuk egy cégnek, fel kellene tenni a weblapra az egyébként jól sikerült reklámfilmet, akkor az volt a válasz, hogy nincs meg rá a joguk: csak tévés közvetítésre fizettek (például a zenéért, a "gyári" képekért - stock fotókért). Így aztán mégse rakták fel a netre.
Helyette felrakta valaki más egy videómegosztóra. És innentől ugye az már bizony közkézen forog az interneten! Innentől kié a reklám?
Én mint felhasználó azt gondolom, azzal csak jót teszek a hirdetőnek, ha továbbosztom a reklámját. De ha kedvem van, belenyúlok, átalakítom. A szerencsére már eléggé elfeledett Apa kezdődik! reklámból is mennyi változat készült, nem igaz?
Kié tehát a reklám?
Utolsó kommentek