(A bejegyzés alján frissítve.)
...és milyen sokat érhetnek! Gondolj bele, ha a TE neved, vagy a céged, terméked neve a tét. Vajon mennyit ér ez meg neked?
És a konkurenciádnak?
Visszatérő kérdés, rendszeresen belefutok: a Google-ben a konkurenciám hirdet a cégem, termékem nevére. Mit csináljak?
A válasz eddig az volt: nyelj egyet, és dolgozz tovább. Most úgy tűnik, az Európai Bíróság is ezt javasolja: nyelj egyet, és lépj tovább. A döntésük értelmében ugyanis legális az a gyakorlat, hogy a Google engedi azt, hogy mások nevére, cégnevére, brand nevére hirdessünk. Természetesen a megtévesztő hirdetések ellen továbbra is fel lehet lépni, részben a hirdető, részben a Google felé, de ha a hirdetést kirakója egyértelműen feltünteti, hogy mi köze van a névhez, akkor elvben akár maradhat is.
Jó vagy rossz hír ez? Igazából olyan eszköz a más nevére történő hirdetés, amely néhány esetben nagyon hasznos lehet. Másrészt mi is könnyen kerülhetünk ilyen helyzetbe. Mondhatnánk, hogy egy-egy, majd mi is visszahirdetünk a konkurenciára, ha ő is ezt teszi. Bár magunk között ezzel is csak a Google jár jól. Kicsit olyan ez a helyzet, mint a A fülemile címe vers vége felé a bíró ítélete:
Se ide nem, se oda nem
Fütyöl a madárka, hanem
(Jobb felől üt) nekem fütyöl,
(Bal felől üt) s nekem fütyöl:
Elmehetnek.
Frissítés:
Madarász Márti a Google-től a kommentek között választ ad arra az esetre, hogy mit kell csinálnunk, ha bejegyzett védjegyünkre hirdetnek, és ezt nem szeretnénk engedni. Beemelem ide, mert úgy gondolom, hasznos:
A védjegyek kérdése nem újkeletű, a válasz viszont valamivel árnyaltabb.
Nem beszélhetünk általánosan védjegyek szerinti irányelvről, mert ez területenként változik: mint ahogy a televíziós v. rádiós reklámtörvények is országonként változók, a Google a védjegyek esetében is területi megkülönböztetést alkalmaz. Míg pl. egyes országokban a tévében láthatunk összehasonlító reklámokat, otthon ilyenekkel nem találkozunk - az online világban is szükséges volt tehát a területenkénti megkülönböztetés. A következőkben a hazai hirdetési irányelveinkről írok.
A részletes irányelv itt található: adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=hu&answer=6118, itt leírjuk, melyik esetben mi a teendő. Ha a védjegy tulajdonosa nem "szól" a Google-nak, nem tudhatjuk és nem is vagyunk olyan helyzetben, hogy eldöntsük, hogy az ő márkája védjegy - ezért szükséges a bejelelentés. A folyamat több szempontból is kedvező: ha már valaki a hazai bejegyeztetési folyamatot elkezdte és igazolni tudja, hogy az folyamatban van, már hozzánk is benyújthatja a kérelmet. Emellett lehetőség van a védjegyed hirdetési jogának a továbbadására is olyan esetben, ha a termékedet mások is értékesítik, és az a te érdeked is, hogy ezt sikeresen tegyék (tehát nem konkurálsz velük).
Az irányelv szigorúságát mutatja, hogy szigorúan fiókszintre vonatkozik, ezért a több fiókot kezelők esetén is elkerülhető az esetleges visszaélés.
Összességében tehát ha azt szeretnétek kivédeni, hogy a védjegyetekre hirdessenek versenytársaitok, a fenti segítséggel és az alábbi űrlapon továbbítsátok ezt felénk: services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint.
Utolsó kommentek