Itt az önkormányzati választások a nyakunkon, de ezt csak onnan lehet látni az interneten, hogy egyre több cikk szól erről, és van egy viccpárt, amelyik ki is használja az internet adta nyilvánosság lehetőségét. És ennyi.
Nekem hiányérzetem van. Az önkormányzati választás pont a helyi hatalom megszerzéséről szól, vagyis a közvetlen lakókörnyezetünkről. Egy képviselő úgy 10 ezer embert képvisel (maximum), egy polgármester se többet 180 ezernél (és ez már jelentős felül becslés, hiszen talán Miskolc, Pécs, Debrecen, Szeged, a XI. és a III. kerület lehet kb. ekkora). Vagyis elvileg olyan emberekről beszélünk, akikkel közvetlenebb a kapcsolatunk, mint a parlamenti képviselőkkel vagy akár a miniszterekkel, miniszterelnökkel.
És mégse látom azt, hogy a helyi politikusok foglalkoznának az internettel. Bár vannak kivételek, de jellemzően nincs olyan célzott kampány, ahol az internet adta lehetőségeket próbálnák meg rendesen kihasználni. Nincsenek olyan mikroüzenetek, amelyek a saját választóknak szólnak. Vajon miért?
Erre talán két választ lehet adni. Az egyik a tudás hiánya: egyáltalán nem annyira elterjedt dolog az internet használat, mint azt feltételezzük a kereskedelmi eredményekből kiindulva. Pont a politika számára fontos réteg nehezebben érhető el: az idősebbek, az alacsonyabb státuszúak. Persze nemcsak ők szavaznak, de őket talán könnyebb befolyásolni - de nem az internet segítségével. Másrészt tudásbeli hiány az is, hogy a legtöbb jelöltnek lövése sincs arról, mit lehetne csinálni a neten. Érdemes lenne megnézni, hogy hánynak van olyan iwiw vagy Facebook adatlapja, amely segíti őt a választásokban.
A másik válasz az eszközök hiánya. Mert aki helyben akar esetleg hirdetni, az nem fog azonnal az internetre rohanni, hiszen mit tudna csinálni? Célozni kellene területre, de egy választási körzet olyan pici, hogy az esélytelen próbálkozás. Adatbázis kellene - de most őszintén, egy körzetre eshet egy komolyabb megvásárolható adatbázisban a szavazók kevesebb, mint 10%? Adatbázist kell építeni - de nem most. Annak már meg kellene lennie, és mehetne nekik az e-mail. De mi még? Volna persze pár lehetőség, és ezekkel néha lehet is találkozni, de inkább "nem jellemző"...
Mik ezek? Lássuk! Az unásig használt blog még mindig működhet, ha jól van írva. De már lehet Facebook oldalt is csinálni. Be lehet kapcsolódni fórumokon beszélgetésbe. És ha van, akkor a helyi webes híroldalakon is meg lehet jelenni.
Illetve lehet még komolynak vagy viccesnek szánt videókkal, képekkel megpróbálni valamit. És vége. PPC hirdetéseknek nincs sok értelme, bannert kilószámra megvenni csak a nagy pártoknak lenne szabad, de azt se erőltetném.
A hazai internetes megoldások nem igazán segítenek a politikusoknak. De talán ez nem is baj. Akiket komolyan érdekelnek a választások, azok már úgyis tudják, kire szavaznak. Akiket meg nem... azok nem a politikusok blogjait fogják böngészni, az biztos.
Utolsó kommentek