Nem talált még igazi megoldást a piac arra, hogy a kattintás alapú hirdetés vásárlás jelentősen nehezítette a tartalomszolgáltatók bevétel termelő képességét.
Vagyis: nehezebb összeszedni a reklámból a pénzt. Szerencsére a piac bővül, így az előre menekülés egy sikeres stratégia lehet. Csak legyen kellő mennyiségű látogató, és majd a bevételek is valahogy megjönnek a reklámból.
De ez az állapot nem fog örökké tartani, és az fog (pénzügyileg) nyerni, aki nemcsak a reklámpiactól függ. Ez jelenti részben azt, hogy a mindenféle jutalékos és affiliate megoldások elterjedése indokolt, de jelenti azt is, hogy más bevételi források után kell nézni.
Tanulgatom azt a fogalmat, hogy reklám optimalizáló. Nagyon régen dolgoztam tartalomszolgáltatói oldalon, és akkoriban ilyen még nem volt, így kicsit bele kellett tanulnom, mi is ez. A reklám optimalizáló a portálnál dolgozik, és figyeli a megjelenések hatékonyságát. Ha egy hirdetés nem "termel", akkor lecseréli másikra, kér új kreatívot, átteszi másik felületre. Értelemszerűen ezt olyan hirdetéseknél csinálja, ahol a hirdetés teljesítménye közvetlenül befolyásolja a portál bevételeit is: ilyenek a jutalékos megjelenések, az affiliate megoldások.
Ez nem scifi, van itthon is olyan nagy tartalomszolgáltató, ahol dolgozik ilyen ember. Márpedig ha valaki így gondozza a hirdetéseket, akkor az drámai módon meg tudja növelni a megjelenések hatékonyságát. Olyan konverziók érhetőek el, amilyenekre addig példa se volt. Vagyis nagyon hamar meghozza az ember a pénzét - már ha jól dolgozik.
De a jövő nemcsak ez. A jövő részben a fizetős szolgáltatások. És itt most egy kicsit érdemes "felállni az asztalra", és máshonnan megnézni a hazai piacot. A hazai piac ugyanis nemcsak online sajtó. Igaz, a "nagyok", a "zászlóshajók" a tartalomszolgáltatások, de szintén nagyok és fontosak a nem újság-szerű tartalmat adók: az iWiW, a Freemail, a Vatera, az árösszehasonlítók, a listing site-ok stb.
A Kreatív Online-on megjelent Weiler Péter interjúban például ez olvasható:
Szinte percre pontosan emlékszem a napra, amikor átállítottuk fizetősre a szolgáltatást: reggel hétkor még felhívtak telefonon, hogy biztos-e? Mondtam, nyomjuk meg a gombot. Mire kilencre beértem az irodába, többet kerestünk, mint reklámból a megelőző fél évben összesen.
Vagyis volt egy szolgáltatás, amit fizetőssé lehetett tenni, és ez hozta-hozza a bevételeket. Ez is egy jó bevételi modell.
Nem újdonságok ezek, nincs itt semmi meglepő nagy felismerés. Azt akartam csak megmutatni, hogy valójában van élet a hirdetésen túl is. És ha egy tartalomszolgáltató büszke arra, hogy bevételeinek 95 százaléka reklám, akkor nagyon gyorsan el kell azon gondolkodnia, hogy erre valóban büszkének kell-e lennie, vagy inkább keresse az egyéb megoldásokat. Én ez utóbbit javasolnám.
P.s.: A most zajló párizsi Le Web konferencia kapcsán olvasom, hogy a méltán népszerű Angry Birds bevételeinek egyik fele a fizetős applikáció, de havi 1 millió dollárt megkeresnek a reklámokból is, az ingyenes applikációkkal. Vagyis az igazán jó megoldás a bevétel maximalizálására a több lábon állás. Üzleti modellben is.
Utolsó kommentek