Egy kedves ismerősömmel beszélgettem jó pár éve munkakereséskor, és tőle tanultam meg egy nagyon fontos dolgot ezzel kapcsolatban: azt, hogy miért nehéz sok év után, rengeteg tapasztalattal jó munkát találni. Ő éppen munkahely váltás közben volt, olyan önéletrajzzal, ami nemcsak impozáns, hanem tényleg tartalmas is volt. A legnagyobb gondja pedig az volt, hogy nem helyezkedhet el bárhova.
Egyrészt bizonyos szint alatt nem veszik fel, mert túlképzett. Másrészt az önéletrajznak fejlődést kell mutatnia, mert ha visszalép valaki egy vagy több szintet, akkor onnan nagyon nehéz újra feljebb kapaszkodni. Egész egyszerűen nem túl bizalomgerjesztő az, ha valaki egy felsőbb vezetői állás után középvezető vagy ne adj isten beosztott lesz. Így aztán inkább vár fél évet, de nem ugrik bele azonnal valami rosszabb állásba.
Nagyon tanulságos ez, a személyes és céges brand építésének egyik nagyon fontos elemét fogta meg ugyanis. Azt, hogy egy márkának folyamatosan kell fejlődnie, tovább lépnie, magasabb szintre jutnia. Legyen az egy cég, egy termék vagy egy személyes márka.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a régmúltat ki kell dobni. Sőt, azt jelenti inkább, hogy arra kell építeni. De nem szabad visszalépni!
Mert ha visszalépünk, akkor villámgyorsan eltűnhetünk. Láttam olyan céget, amelyik kényszerűen leépített, átszervezett, üzletágakat zárt be, majd pár év alatt visszaesett majdnem a garázscég szintjére. Ha azt látják a partnerek, hogy nem történik fejlődés, akkor elfordulnak. És ez a biztos halál.
Ez pedig azt kell jelentse, hogy a márkánkat folyamatosan kell építeni, és folyamatosan kell arra törekedni, hogy többek legyünk mint korábban.
Ez az egész egyébként arról jutott eszembe, hogy egy márka devalválására nagyszerű lehetőségeket nyújt az internet: ha egy profi, jól működő weblap után - akár csak átmenetileg is - egy gázos, megjelenésében és működésében is gagyi jelenléte lesz egy cégnek, akkor a partnerek megtorpanhatnak. És feltehetik a kérdést: most meg mi a fene történt?
Vagyis bizonyos szint fölött nem engedhetjük meg az amatőrizmust. Akkor sem, ha momentán nagyobb erőfeszítést kíván a profi megoldás. Ilyen esetekben nem alternatíva semmi más: le kell nyelni a békát, és a szintünknek megfelelő megoldást kell választani.
Már persze akkor, ha nem a brand eltemetése a cél.
Utolsó kommentek