Tegnap Szegedre kellett mennem (Budapestről), és kivételesen nem autóval mentem. Úgy gondoltam, megnézem, milyen élményeket hoz a vonatozás. Imádok autózni, de sokszor érzem azt, hogy a vezetéssel töltött időt lehetne másra is használni. Például dolgozni... Éppen ezért direkt olyan szemmel néztem ezt az utat, hogy mi éri meg jobban: autóval menni vagy vonatozni? Pusztán a számok alapján a vonat olcsóbb. Nem nagyon olcsóbb, de olcsóbb. A vonatjegyből a legolcsóbb megoldás 6720,- Ft, a legdrágább 9120,- Ft. Az előbbi helyjegy nélküli másodosztály, az utóbbi első osztály, helyjeggyel. (Én az utóbbit választottam, szeretek kényelmesen utazni...) A jegy mellé jön a helyi közlekedés, vagyis ki kell menni az állomásra, és Szegeden is el kell menni oda, amiért utaztam. Ez szerencsés esetben 2-2 vonaljegy, én ennyivel meg is úsztam. Ez együttesen 1200,- Ft. Vagyis 7920,- Ft (illetve nekem 10320,-). Autóval 360 km, ez 7,5 l-es dízel fogyasztással durván 10000,- Ft. Erre jön a 4 napos pályadíj, 1650,- Ft, és a szegedi parkolás, ami olyan 600,- Ft körül megvan, tehát összesen 12250,- Ft, nem számolva a kocsi árát, a fenntartási díját, plusz erre a távolságra eső olaj és szerelési díjat. Ha ezeket is beleszámolom, akkor akár 20000,- Ft is lehetne a költség, de ennél nem sokkal több. A fentiek alapján ki-ki eldöntheti, mennyit ér meg neki az utazás. A vonat első osztályra még visszatérek... Nézzünk egy másik vetületet: az időt. Autóval ez így néz ki: Bp-Szeged háztól házig bő 2 óra, legyen 150 perc (vagyis 2 és fél). Összesen 300 perc, 5 óra. A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy 10-re kellett Szegedre menni, autóval tehát elég reggel 7-kor felkelnem, majd miután elvégeztem a dolgom, azonnal jöhetek vissza, még ha hazamegyek Szegeden ebédelni, akkor is Budapesten vagyok még bőven 5 előtt. A vonat kicsit más. Reggel fél 6-kor kell kelni, 6 előtt 5 perccel indulni, és kb. 9.40-re voltam a célnál (busz-vonat-villamos). Ez együtt 225 perc. Visszafelé is hasonló, vagyis az is újabb 220-230 perc, együttesen 450 perc, ami 7 és fél óra. És kb. 6-ra értem haza. Ebből a 7 és fél órából a vonatút, vagyis durván 4 és fél óra az, amit munkával tudok tölteni. Vagyis bár több az időigény, de mindent összerakva nyerek 2 és fél óra munkaidőt. Megér ennyit a korábban kelés? Végül: az utazás így is, úgy is fárasztó. Sokat segít az első osztály, ahol jellemzően alig páran utaztunk (és az utasok fele vasutas). Vagyis nincs tömeg, nincs zaj, nincsenek szagok. Van viszont számomra állíthatatlan légkondi... De ez nem baj ilyen nyarakon. De míg a vonatút fizikailag fárasztó inkább, az autózás agyilag. Vagyis munka szempontjából megint a vasút nyert. Ezek alapján, ha egyedül megyek, elvileg jobb a vonat. És ez igaz is lenne, ha pár dolog működni is a hazai vasútnál. Mikre gondolok? Ami még furcsa nekem: semmit nem tesznek azért, hogy az ember többet fizessen az első osztályért. Semmi olyan extra szolgáltatás, semmi olyan plusz, ami miatt az ember többet fizetne. Pedig ez is üzlet, és ha mondjuk csak az első osztályon lennének a fent felsorolt dolgok (vagy azok egy része), talán nem kongana az ürességtől a kocsi. Összbenyomásban, úgymond érzelmileg tehát nem győzött meg arról a MÁV, hogy velük utazzak. Pedig az észérvek alapján velük kellene, csak valahogy nem érzek késztetést erre. Viszont van ennek egy marketinges tanulsága, és ezért is hozakodtam elő az egésszel: attól, hogy valami olcsóbb, attól, hogy valami racionálisan jobb, még nem szükségszerű, hogy az kell nekünk. Ha valami nincs jól csomagolva, ha valami nem mutatja meg magát, nem ismerjük meg az előnyös oldalát, akkor nem lesz érdekes. Mondják, a jó borhoz nem kell cégér. De ez így nem igaz: pont a jó borhoz kell a cégér, hiszen azt a könnyebb eladni - hiszen jó! A vasút is megtanulhatná magát eladni. A szolgáltatása még most, lepusztult állapotban is versenyképes lenne.
Hív a vasút?
Címkék: onlinemarketing
2011.06.07. kedd 13:20 Konrad
12 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Merras · http://miyazakijun.hu 2011.06.07. 13:25:58
Nekem sose jött össze ez az "útközben dolgozok valamit"-metódus, bármilyen úton képes vagyok bealudni... ha meg nem, akkor inkább olvasok.
jabjab · http://www.jabjab.hu 2011.06.07. 13:35:14
A 2.5 óra plusz munkaidőből 1.5 óra abból jött hogy ennyivel hamarabb kellett kelned.
Az autó költsége benzinnel (és minden egyéb költésggel, nálam), most mindent belevéve 22 forint, azaz 360 km-re (a te példádat veszem) 8 ezer alatt maradna.
Mindjárt egyszerűbb a képlet, ha:
- ketten utazunk
- be kell vásárolni
- egynél több helyre megyek Budapesten
Valljuk be, a magyar vasút elképesztően borzalmas állapotban van, nem véletlen hogy egyre többen választják a drágább (de kettő emberre már olcsóbb) autót. És maradjunk abban, hogy az atrocitások amik érik az embert (büdös utitárs, vécé állapota, cipelni kell a csomagot, késések kiszámíthatatlansága, stb) miatt majdnem egyértelmű a döntés.
Persze más lenne ha:
- árban is versenyképes lenne (két emberre még legyen ugyanaz a költésge mint az autónak)
- szolgáltatásokban szintén
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.06.07. 13:43:55
Mr Y · http://blog.hu 2011.06.07. 13:58:10
Sokkal jobb ha talál az ember egy útitársat valamelyik telekocsis oldalon például.
Vagy ha mondjuk a kocsi dízel, de csak 4,5-öt eszik 100-on :D
sajt · http://sajt.tumblr.com 2011.06.07. 15:41:33
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.06.07. 16:04:26
Ha gyerekkel megyek, az tuti autó, sokkal békésebb az út. Foglalkozni meg máskor szoktam.
viteez 2011.06.07. 19:50:50
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.06.07. 19:55:13
viteez 2011.06.07. 20:09:47
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.06.07. 20:26:53
dithke 2011.06.08. 00:31:20
És az az egyszerű megoldás senkinek se jutott eszébe a MÁV-nál, hogy Győrön keresztül közlekedtessenek IC-ket Zalaegerszegre. Miért is? Mert a
MÁV helyett egyre inkább a privát buszjáratok jelentik az autózást helyettesitő megoldást, ott már van olyan járat, amin wifi is van. az utasok jelentős részét a városok között ingázó diákok adják. Magáncégek működtetik a járatokat, de kapnak állami támogatást. Bár szerintem anélkül is profitábilisak lennének.
Utolsó kommentek