A kis- és közepes vállalkozásoknak jelentős részének már évek óta van weboldala. Éppen ezért feltételezem, hogy a legtöbb kkv-s olvasómnak is van. De milyen ez a weboldal? Működik? Hozza a megrendeléseket? Erre én, innen, nem tudok választ adni, nem vagyok távgyógyító, sem távguru, de van pár kérdés, amit fel tudok tenni, és van pár válasz, amik segíthetnek.
A tartalom a király
A weblap legfontosabb része maga a tartalom. Az, ami a weboldalon elérhető: a szövegek, képek, videók, szolgáltatások. És vannak olyan fontos szabályok, amiket érdemes betartani, mert ezzel jobb lesz az internetes jelenlétünk.
Elérhetőség
Ugye, fent van az oldalon az elérhetőséged? Cím, telefon, email cím? Igen? Remélem. És hol van? Nagyon sok weboldalon látom azt, hogy az elérhetőséget elrakják egy menüpontba, ami mondjuk Címünk vagy Elérhetőségünk esetleg Kapcsolat névre hallgat. Jó esetben ez fő menüpont, minden oldalról látható, de láttam már olyan megoldást is, hogy az elérhetőség el lett dugva egy szinttel lejjebb, és mondjuk a Cégünkről menüpont alatt volt elérhető, egy újabb kattintással.
Ugyanakkor sok olyan potenciális ügyfél van, aki csak azért jön a weblapunkra, hogy a címünket vagy a telefonszámunkat megkapja, és már hívna is minket vagy jönne hozzánk. Sőt, sok meglévő ügyfél is azért jön csak az oldalra: ismer minket, de hirtelen kell az elérhetőség.
Másrészt a látogatóink jelentős része nem a címlapra érkezik (ezt most nem fejtem ki bővebben, de vissza fogok rá térni). Sokan érkeznek belső oldalra, ahol ha megtetszik nekik valami, azonnal hívnának is minket (vagy éppen írnák az emailt).
Nekik mind segítség, és nem nagy munka: legyen fent minden oldalunkon a legfontosabb elérhetőségünk! Ügyfeleknek szóló telefonszám, üzlet címe, értékesítési email cím. Nem foglal el sok helyet, de nagyon sokat segít a látogatóinknak! És persze maradjon meg az elérhetőség az eredeti helyén is, onnan azért nem kell levenni.
Fókusz
Nézz rá a weblapodra. A címlapra. Csak az ott látható információk alapján meg tudod mondani, mivel foglalkoztok? Oké, te biztosan, hiszen jól ismered a céget. De keress valakit, egy havert, egy családtagot, egy unokatestvért, akinek halvány lila segédfogalma sincs arról, hogy mi is ez a cég, amiben dolgozol. Küldd át neki a linket ezzel a kérdéssel. Ha tud rá válaszolni, akkor rendben vagyunk. De ha nem... akkor gyorsan át kell gondolni, mi is legyen a címlapon! És már akkor is ezt kell tenni, ha a fő tevékenység el van dugva a szövegben.
Számos weboldalt látok (és most eltekintenék a megmutatásuktól), ahol a címlapon egy szép, hosszú, terjedelmes leírás van, általában Cégünkről címen. Valami ilyen szöveggel:
Cégünk 1986-ban még a Vöröscsillag Zászlóval kitüntetett Vorosilov marsal termelőszövetkezet melléküzemágaként indult el. Az alapítók már akkor tudták... és így tovább.
Most őszintén, ez kit érdekel? Igen, azért van ott, mert a bizalom, meg ez a cég... de amikor valaki bemutat téged egy fogadáson, és azt mondja, Kovács Úr, íme Mr. Brown, és azt hiszem, értékes partnerek lehetnének egymásnak, akkor is ezt fogja mondani? Kedves Mr. Brown, nagyon örülök, cégünket 1986-ban... Ugye, nem?
Hanem gyorsan a témába vágva elmondod, mivel foglalkoztok. Na EZ legyen a címlapon. Az a két-három mondat, amit Mr. Brown-nak is elmondanál egy állófogadáson.
Amit keresnek
Végül a tartalom szempontjából van még egy fontos kérdés: mit szoktak keresni az oldaladon a vevőid, partnereid? Ezt vagy nagyon költséges, ám hasznos piackutatással lehet megtudni, vagy egy tök egyszerű módszerrel: minden személyes és telefonos érdeklődőtől meg kell kérdezni, látta-e a weblapot, és ha igen a válasz, akkor nagyon figyelni a kérdéseire. Ugyanis azokat a kérdéseket fogja elsősorban feltenni, amikre nem kapott választ a weblapon.
Hogy azok ott voltak? Akkor valószínűleg nem találta meg, és ez is baj. De ha tényleg ott se voltak, akkor érdemes átgondolni, hogy mivel kell kiegészíteni a weboldal tartalmát.
És hogy ez mennyire fontos: egyes érdeklődők, ha nem találják meg, amit keresnek, inkább mennek tovább a konkurenciához, de nem fognak személyesen érdeklődni. Mások telefonálnak, de ezzel a te (vagy kollégád) értékes idejét veszik el. Megéri? Szerintem nem.
És ne félj a konkurenciától, bátran rakj ki mindent. Hidd el, ők úgyis tudják az összes rejtegetett információt: az árakat, a kínálatot, a kedvezményeket. Nem a weboldal fog elárulni.
Utolsó kommentek