Tegnap leírtam, milyen az, amikor az ember először szembesül egy "nehéz" ügyféllel. Ismerős? Vagy te ülsz pont a másik oldalon? Biztos vagy benne, hogy nem ilyen vagy? Én magamról tudom, hogy néha ilyen vagyok - persze más területen, nem marketingben. Képes vagyok ugyanilyen láma módon, hozzá nem értőként kérdezgetek. Hogy miért? Mert nem értek az adott szakterülethez.
Egy mikrovállalkozástól, kis- vagy közepes vállalkozástól miért kellene elvárni, hogy értsen ahhoz, hogy milyen egy weboldal? Főleg milyen egy jó weboldal. Éppen ezért a tegnap leírthoz hasonló esetekben mindig, minden alkalommal végig kell mennem egy megfelelően felépített protokollon, hogy a végére elkészülhessen egy valóban jó weboldal.
Tehát lássuk, hogyan lehet átírni egy rosszacska dallamot valami szebbre, jobbra!
1. A CÉL
Az első kérdés minden esetben a cél meghatározása. Akarsz egy weboldalt? Oké. Miért? Mi vele a célod?
Sok féle cél létezik, érdemes olyat meghatározni, ami alapvetően üzleti cél. Mondok példát: azt szeretném elérni az új weboldallal, hogy jobban megismerjék a termékeinket. Vagy. Azt szeretném elérni a weboldallal, hogy növekedjen a boltom forgalma. Vagy. Azt szeretném elérni a weboldallal, hogy olyan embereknek is el tudjak adni, akik a boltomba nem jönnek el, mert nekik az messze van. És így tovább.
Két közös van a fenti célokban: egyik sem túl általános és mind mérhető!
Ha a célt sikerül megfogalmazni, akkor máris léphetek tovább, és ilyenkor szoktam megkérdezni:
2. KI A CÉLCSOPORTOD?
Erre vagy van határozott válasz, vagy közösen kell "kitalálni". Az nem határozott válasz, hogy a "vevőink" vagy az, hogy "mindenki, aki megnézi". A jó célcsoport olyan, hogy egyértelműen definiálja a lehetséges érdeklődőt: kb. tudjuk a korát, az érdeklődési körét, esetleg a nemét, végzettségét stb. Nem kell minden ilyen adat, elég csak néhány, de úgy, hogy az ne legyen túl általános. Pont úgy, ahogy a célnál. Tehát például: 18-40 év közötti, nő, kutyabarát. Vagy 35-55 év közötti férfi, saját autóval.
Ha nem tudunk ilyet, akkor ki kell találni. Kik szoktak nálunk vásárolni? Vagyis ki a meglévő vevőkörünk? Ez nekünk így jó? Ilyen vevőből akarunk többet? Ha nem, akkor milyen lenne az ideális vevő? És így tovább. Nem állítom, hogy egyszerű feladat, de lehet eredményre jutni.
A fenti két pont után már el lehet kezdeni a weboldal tartalmáról, szolgáltatásairól, formájáról beszélni. És ha így közelítjük meg, akkor máris eljutunk oda, hogy nem kell kínosan hülyének érezni magunkat, ha nekünk szegezik a kérdést: mi legyen a weboldalon?
Egyébként is, erre a jó válasz a megrendelő oldaláról valami ilyen: Mit tudom én! Te vagy a szakember, ezért fizetlek!
Utolsó kommentek