Kedd-szerdán (és egy kicsit hétfőn) Internet Hungary volt, és bár végig ott voltam, de persze rengeteg programra nem jutottam el, hiszen volt, amikor párhuzamosan egyszerre négy előadás is ment. A mobilos dolgoknál végig jelen voltam (mint műsorvezető), de ezen felül csak pár előadás jött össze - és persze rengeteg beszélgetés, hol üzleti, hol kevésbé üzleti témában.
De szerencsére a fontosabb momentumokról olvashatunk beszámolókat, így én is követem-követtem a megjelent cikkeket. Az egyik ilyen cikk kapcsán aztán kaptam egy kérdést a MAMASZ Marketing Klubon belül, amire jó hosszan válaszoltam, és azt gondoltam, érdemes lehet megosztani itt a blogon is. Íme:
Kérdés: Megjelent egy cikk ezzel az Internet Hungary egyik beszélgetéséről, címe Becsődölhet a teljes online média? Mi a véleményed erről?
Nyúlfarknyi idézet a cikkből:
Jelenleg ingyenmunkások tömege állítja elő a netes tartalmakat, azokért ugyanis senki nem fizet. Sürgősen rá kell bukkanni egy megfelelő üzleti modellre, mert így nem lesznek fenntarthatók a médiumok.
Lehet-e pénzt kérni az internetes tartalmakért? Ezzel a felvetéssel indult egy keddi kerekasztal-beszélgetés a siófoki Internet Hungary konferencián. A résztvevők egyetértettek abban, hogy lehet, sőt, kell is, ha fenn akarják tartani a működést.
Válasz:
Sokmindent gondolok erről. Egy alapvetően offline üzleti modellt akarnak ráerőltetni a piacra, mert jobbat nem tudnak kitalálni. A hirdetéses modell amúgy működik, az az egy pici gond van vele, hogy profi értékesítő kell, olyanból meg kevés van. Más kérdés, hogy a piac rosszul van árazva és nagyon le van maradva a lehetséges megoldások terén. Sok portál a mai napig azt hiszi, bannerből kell megélni... (A banner nem egyenlő a hirdetéssel, annak csak részhalmaza).
A Piano rendszer Szlovákiában két dolog miatt tud működni: a egyik a nyelvi korlát (az országon kívül nem nagyon készül szlovák tartalom), a másik egy olyan sajátosság, hogy az összes jelentős internetes tartalomszolgáltató egy-egy offline kiadó terméke, vagyis nincsenek független szereplők. Plusz ezen kívül volt némi személyes ok is (szerencsésen cseréltek munkahelyet bizonyos emberek, így könnyebb volt tárgyalni).
Ugyanakkor pl. a cseheknél már láthatóan ez nem fog jól működni, mert a Seznam kategórikusan nem vesz részt benne, ők kijelentették, az ingyenes modellekben hisznek.
Nálunk értelemszerűen akkor lehetne ilyet bevezetni, ha az Index.hu és az Origo.hu is fizetős lenne és egyszerre lépnének. Erre a személyi feltételek még adottak is (beszélő viszonyban vannak a felek, legalábbis végrehajtói szinten, más kérdés a tulajdonosi szint), de mindkét cégnek ez nagyon veszélyes ugrás, ugyanis egyiknek sincs offline lába, vagyis más bevétele. Tehát egyelőre kicsi esélyt látok, hogy ők ebben benne lennének, így innentől a bevezetés előtt sem látok utat (jelenleg).
Más kérdés a szakmai oldalak esete, de ott meg a személyi ellentétek miatt kérdéses egy egységes fizetés bevezetése.
Ugyanakkor van egy másik út, ez pedig az internet előfizetésbe épített díj, amit valamilyen rendszer (pl. egyedi látogatószám) alapján osztana szét egy szervezet. Ennek van elvileg a legnagyobb szakmai támogatása, bár én nem értek egyet ezzel a modellel (bebetonozza a piacot, ahogy egyébként a Piano is). Ugyanakkor szerintem a jelenlegi kormányzati ciklusban ehhez nincs meg a megfelelő politikai támogatottság, így ez se hiszem, hogy lesz egyhamar.
Hogy akkor mi lesz? Próbálkozások, kisebb kezdeményezések tuti, de működő modell kicsi eséllyel, legalábbis 2012-ben. De ha tényleg összeomlik a TV2, és még alacsonyabbak lesznek a hirdetési díjak a tévékben, az tovább kannibalizálja a piacot, ráadásul a külföldre kimenő pénz folyamatosan nő, tehát kialakulhat egy olyan helyzet, amikor a nagyok is bele mernek majd lépni egy egységes fizetési platformba. És akkor tuti a Piano lesz a nyerő, hiszen azt az ETARGET készítette, az meg ugye CEMP tulajdon, és a CEMP kezében van többek között az Index.hu és a Portfolio is.
Lehet velem vitatkozni, sőt, szívesen veszem. Ide lőjetek!
Utolsó kommentek