A nyolcvanas évek "megátkozott nemzedéke" után a kétezer-tízes évek egyértelmű kihívása az az alapvető szocializációs különbség, ami a tanárok és a mai fiatalok, a tanulók között húzódik. Egyre többen ismerik fel a problémát, és egyre többen érzik úgy, hogy tenni kell valamit ez ellen. Sajnos a kormányzat egyelőre még messziről sem látja a problémát, és a hagyományos oktatást erőlteti, de azért a civil(ebb) szférából vannak okos kezdeményezések.
Tegnap éjszaka futottam bele egy megosztott videóklippben, aminek az apropója egy múlt pénteki konferencia és az azzal kapcsolatos pályázat eredményhirdetése. A konferencia címe Digitális Nemzedék, a klippet - illetve klippeket - pedig diákok készítették. A téma pedig egyértelműen az, hogy mennyiben és miben más a mai digitális nemzedék, mint az idősebbek. Például a tanáraik.
Rohadt nehéz lehet úgy tanulónak lenni, hogy a tanárok nagy része számára az internet mumus, a különböző praktikus weboldalak (Wikipedia, Google Translate stb.) szörnyek, a mobiltelefon a rém, a digitális technológia pedig néhány sor izé a MédiaMarkt-ban. Rohadt nehéz lehet, mert ebből következően még egy nyelvet sem beszél a diák és a tanár. Egész egyszerűen elfogytak a közös szocializációs élmények...
A konferencia is valami ilyen miatt jött létre:
Az iskolákban és azok környékén rengeteget emlegetik a motiválatlan diákokat, az eszköztelen és tehetetlen tanárokat, az értékek válságát: feltételezésünk szerint a problémák egyik gyökere, hogy a felnőtt világ, ezen belül a pedagógusok sem számolnak azokkal a körülményekkel, amelyek között a most felnövekvő fiatalok szocializálódnak, és amelyek alapjaiban változtatják meg agyműködésüket, gondolkodásukat, viselkedésüket. Véleményünk szerint, ha sikerül tudatosítani a napjainkban zajló változások lényegét, ezek visszavonhatatlan hatását a társadalom egészére s ezen belül hangsúlyosan a fiatalokra, javulnak az oktató és nevelő munka esélyei.
Jók ezek a kezdeményezések, és különösen jó ötlet, hogy készült a pályázat és elkészültek ezek a filmek. Én nagyon szívesen megnézném a többi pályaművet is - egyértelműen tanulási célzattal. Aztán levetíttetném az összes olyan tanárnak a jövőben, akik a lányaimat tanítják, tanítani fogják...
A technológia egyértelműen gyorsabban fejlődik, mint az oktatás, és az oktatás módszertana. Ez most iszonyú nagy feszültséget jelent, és azt hiszem, ez csak akkor fog teljes mértékben megszűnni, ha a tanárok is digitális bennszülöttek lesznek. Az pedig idő kérdése, minimum 10, de inkább több év. Azt pedig túl kell élni valahogy, tanárnak és diáknak is.
Ezt pedig megértéssel - és tanulással lehet. Szerintem.
Íme a pályázat díjazottjai, és az első helyezett:
Utolsó kommentek