Valamikor a kilencvenes évek végén kezdtünk el az internettel foglalkozni, akkor még Szegeden. Az volt a naív gondolat, hogy lehet innen is, hiszen az internet mindenhova elér... Aztán kiderült, hogy persze az üzlet nem az interneten köttetik, az üzlet személyesebb dolog.
Persze, azóta eltelt 15 év, sokminden megváltozott, például az üzleti hozzáállás is. Mostanra egyre több olyan eset van, amikor gyakorlatilag online eszközökkel megtörténik az üzletkötés, vannak látható referenciáink, vannak olyan gyakorlati megoldásaink, amik ezt lehetővé teszik. Ha nem elég az e-mail, használjuk a Skype-ot, végső esetben a telefont - de a mai napig egy-egy komolyabb üzlet személyesen köttetik.
Aztán tavaly tagja lettem egy üzleti klubnak (a BNI-nak, de ez most nem az ő reklámjuk), ahol a fókusz egyértelműen a személyes találkozás, bemutatkozás. Egy teljesen konvencionális, hagyományos kapcsolatépítési megoldás, módszer. És működik, ha az ember a megfelelő módon áll hozzá, akkor jól működik. Hozza a megrendeléseket is, tervezhetővé teszi az üzleti kapcsolatokat.
Az elmúlt évtizedben az online üzletkötés beépült az életünkbe, olyan lehetősségé vált, ami valóban lebontotta a távolságokat. De csak innen, a számítógép elől látszik ez természetesnek, és továbbra is naív lennék, ha azt képzelném, önmagában ebből lehet üzletet építeni. Kell a személyes kapcsolat, még mindig az működik a legjobban.
Igaz, ha a személyes kapcsolatfelvétel megtörtént, utána már sokkal könyebb online intézni a gyakorlati dolgokat. Végülis szépen átveheti az online a heti meetingek szerepét is.
Utolsó kommentek