Egyre többen kérdezik tőlem, van-e értelme a Facebookon kommunikálniuk, kell-e a Facebookkal foglalkozniuk. A kérdést jellemzően két fajta cég teszi fel: a b2b területen érdekelt cégek és a kicsi vállalkozások. Az az igazság, nem tudok egyértelmű választ adni a kérdésre, csak akkor, ha felteszek nekik néhány kérdést. Kb. az alábbiakat:
- Elérhető-e a célcsoportod a Facebookon?
- Lehet-e célozni a célcsoportodra a Facebookon?
Ezekhez persze ismerni kell a célcsoportot, ez néha problémát okoz...
- Mi a pontos célod, amit el akarsz érni?
Na, ez sem mindig egyértelmű...
- El lehet-e ezt a célt érni a Facebookon?
Erre jobbára tudok már én választ adni a fenti ismeretében, de azért ezt a kérdést közösen kell átbeszélnünk.
- Van-e erőforrásod a Facebookon kommunikálni?
Nem, ez még nem a pénzről szól! Ez arról szól, van-e témája, ami oda való, és van-e ideje, amit erre tud fordítani? Olyan nincs, hogy külsős csinál mindent, és csak referál. Mindig kell belsős erőforrás!
- Van-e pénzed rá?
Ki kell fizetni minket, ha kell a segítségünk, érdemes költeni reklámra, és azért néhány alkalmazás sem árt - persze nem azonnal.
- Végül: komolyan gondolod?
Ha a fentiek közt van olyan, amire 'nem' a válasz, akkor nem kell a Facebook. Ha nem tudod, mi a célod, akkor sem érdemes erre költeni - előbb találd ki a célod... És van még egy fontos dolog: a Facebookra az emberek szórakozni mennek, nem üzletet kötni!
Egy ilyen beszélgetés végén aztán persze megszülethet egy döntés - ha ez pozitív, akkor vállalni kell a következményeit, egy elindított Facebook oldalt később már nem biztos, hogy érdemes leállítani. Persze, minden lehetséges - de egy ilyen döntést nem érdemes hetente felülbírálni.
Viszont! A cél meghatározásánál olyan célunk legyen, amit tudunk mérni! Ugyanis ki kell jelölnünk határidőket, mikorra szeretnénk egy-egy dologgal elkészülni, és ezeket figyelni is kell. Ha nem sikerül elérni a kitűzött célokat, akkor érdemes felülbírálni a döntésünket...
Mert a Facebook nem való mindenkinek.
Utolsó kommentek