Az online marketing attól különleges, attól több, mint más marketing, mert minden mérhető. Ugye, ez ismerős? Persze, tudjuk, nem mérhető minden, mert... mert ugye honnan is tudja egy mérő eszköz, ki az egyedi látogató? Oké, majd a Google talán látni fogja, ha az ember megengedi neki, és akkor nem lesz külön egyedi látogató az, aki egyszer a tabletjéről, egyszer a notebookjáról, egyszer meg az irodai gépéről nézi meg a blogomat. De most még ez bizony pont három látogató volt.
Ja, hogy pl. a Gemius-Ipsos Audience ad pontosabb adatokat? Valóban. És ez mit mond a blogomról? Ja, semmit, nem fizetek érte, bocs. Ja de, mégis, az Infinety méri nekem, mert ők adják el a hirdetéseket itt, tehát mégis, valahol van adat. De az ügyfeleimnél már kevésbé... mert azoknál nincs is hirdetési felület. Vagyis bár lehetne adat, de valójában nincs.
Most az egyik ügyfelemnél futottam bele, hogy nem mértek eddig neki valamit, amit pedig elvileg lehetne. Még Google Analytics sincs, nemhogy bármi más. Vagyis megintcsak: elvileg lehetne adat, de nincs. És ennél is viccesebb, amikor valaki valami amúgy triviális adatot szeretne megszerezni, de vagy üzleti vagy jogi dolgok miatt nem lehet. Melyik a Google AdWordsben a top 10 legdrágább szó a hazai interneten? Hányan kattintanak a Google találati oldalán a hirdetésekre és hányan az organikus találatokra? Hányan nézik itthonról a Google.hu-t? A Facebook-ot? Soroljam? Számos olyan adat, amit vagy nem tudunk megszerezni, vagy csak pénzért férhetünk hozzá - vagy némi kapcsolattal, nem túl legális módon.
Az online marketingben elviekben tényleg minden mérhető. De egyre több az akadály. Pár éve még pontosan tudtuk, milyen kulcsszavakra jönnek a látogatók az oldalunkra. Ma már ezek nagy részét eldugja a Google. Egy újabb kicsi pofon az online marketingnek, igaz? Lehetne folytatni, azt hiszem.
Tanulság? Az nem igazán van. Amit mi magunk tudunk mérni, és a technológia megengedi, arról vannak adataink. Másról jobbára nincsenek, csak maximum akkor, ha szerencsénk van: jó helyen vagyunk vagy valaki nyilvánosságra hozott egy-két érdekes információt.
Az tehát, hogy minden mérhető, nem igaz. Sőt, ami mérhető, abból sem érhető el minden. Persze, így is sokkal több dolog mérhető, mintha mást használnánk, és ettől még mindig nagyon jó az online marketing. Csak egyet jegyezzünk meg: ne csapjuk be magunkat.
Utolsó kommentek