Minden kábítószer kereskedő tudja, mennyire fontos a beetetés. A marketinges is megtanulja: ha egy új terméket akarsz bevezetni a piacra, add ingyen, vagy add nagyon olcsón, hogy rászokjanak, aztán szépen lassan emeld az árat, és vegyél belőle ki hasznot. Persze létezik a másik megoldás is: add drágán eleve, hogy később legyen miből engedni, és már az elején is érvényesítsd az árban, hogy te amúgy belefektettél az új termékbe nem kevés pénzt.
Mindkét módszernek vannak előnyei és hátrányai. Míg a beetetés egy gyors piacépítést jelent, addig a magas ár értelemszerűen a lassú növekedést jelenti. Ezért az elsőt akkor igazán érdemes használni, ha az ajánlat sok embernek szól, és ha nincs meg az a veszély, hogy komoly versenytárs lépjen a piacra (vagyos kvázi monopol helyzetben vagy, vagy nagyon kevés a versenytársad). A másodikat természetesen akkor érdemes használni, ha divatot tudsz csinálni a termékedből. Jó példa erre az Apple: az ára bizonyos határok közt nem számít a termékeknek, hiszen egyedi, és divatos.
Ez a fajta okfejtés azért lett most aktuális, mert kiderült, mennyire akadályozza a hazai mobil internet fejlődését a rossz (értsd: drága) árazás. És mivel a szolgáltatók ezt már többször eljátszották a piacon, érdemes erre pár szót vesztegetni.
Először is emlékezzünk: az internet terjedésének egyik legfontosabb korlátja volt a kilencvenes évek végén az őrülten maga ár (telefonhívások, 100,- Ft-os éjszakák, emlékszünk még?). Az igazi ugrást az hozta meg, amikor konszolidálódott a piac, megjelent a szélessáv, és ott már nem voltak monopol helyzetek (vagyis nemcsak a Matáv illetve az LTO-k adtak vonalat). Az árak leestek, a szolgáltatások minősége javult, az internet elterjedt.
Nos, a mostani mobilnet árakkal ugyanezt játszák a szolgáltatók: kvázi monopól helyzetben, magas árral indítva szivatják a piacot. Pedig megtehetnék, hogy alacsony árakkal elterjesztik a technológiát - gondoljunk csak arra, amit az elején írtam -, és ha már lenne 4-5 millió előfizető, akkor a bevételek is csodásan alakulnának. Nagyon jól látszik, hogy a Telenor a viszonylag olcsóbb áraival mennyire több forgalmat tud generálni a piacon - miközben a T-Mobil és a Vodafone meg sem próbál komolyat lépni ezen a téren (sem).
Nagyon sajnálom, hogy ez a helyzet alakult ki, mert gőzerővel rohan el mellettünk a világ. Nincs elég fogyasztó, így nem lesznek kis hazai műhelyek, és mire ezek kialakulnak, már labdába sem rúghatnak. Igaz, külföld felé lehet dolgozni, de ez vagy bedolgozás, vagy olyan szinte piacismeret kell, ami eleve szűkíti az esélyeket.
És ugyanígy sajnálom, hogy a mobil internet megfelelő terjedésének a hiánya miatt a mobil reklámpiac sem tud akkorát nőni, amennyit kellene.
Sajnos, a kormányzat konkrétan nem foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, a piac nincs úgy szabályozva, hogy ezek a problémák orvosolhatóak lennének. Pedig a megoldás jelenleg csak ebből az irányból lenne várható. Nem hiszek a piaci szereplők önmérsékletében. Pedig egy jó startégiával jelentősen növelhetnék az ebből a szegmensből származó jövedelmüket, egészen egyszerűen azzal, ha megduplázzák a felhasználók körét. Ezt most még meg lehet tenni.
És meg is kéne.
Utolsó kommentek