A jó marketinges bele tudja élni magát a fogyasztó, az ügyfél helyzetébe. Azért tudja kellemessé, kívánatossá tenni a terméket, mert érti, tudja, hogy mit akar a vevő. Persze nem lehet mindenki szuperképességű hős, nem látunk bele a másik ember fejébe, hanem megfigyeljük, és megkérdezzük arról, hogy mit gondol.
Az internet technológiája sok szuper lehetőséget biztosít - kezdve az egyszerű analitikai riportokkal, folytatva a modell vizsgálatokkal, egészen a ClickTale szintű moziig vagy a szemkamerás vizsgálatokig. De pontos és jó eredményt csak akkor kapunk, ha megtanulunk kérdezni. Jó kérdések nélkül nem fogunk jó válaszokat sem kapni!
Hiszen üzleti weboldal esetében nincs abszolút jó oldal. Olyan oldalak vannak, amelyek jó esetben segítenek a célok elérésében. És ezeket a célokat kell kérdésként megfogalmazni, amikor tesztelünk. Vagyis a célokat, a célokhoz vezető utakat kell kérdésekre lefordítani.
Számos kérdőívvel találkozom a munkám folyamán, és jellemzően két hibát szoktam ezekben látni legtöbbször: az egyik az irányított kérdések, a másik a hiányos kérdések.
Az irányított kérdések esetében szinte tudja a kérdező, milyen válaszokat vár, és úgy tesz fel azokat, hogy azzal arrafelé lökdösi a válaszolókat, amerre az neki jó. (Mint a klasszikus viccben, amikor az ötvenes években dolgozatot iratnak a diákokkal: 1. kérdés: Ki a kedvenc hősöd? 2. Kérdés: Miért pont Lenin?)
A hiányos kérdések pedig az az eset, amikor elfelejt a kérdező megkérdezni egy-két fontos dolgot. Pl. nem kérdezi meg a válaszoló adatait, így nincs mihez viszonyítani azokat. Vagy kimarad a folyamatból egy-két lépés megkérdezése.
És persze ez a fajta kérdez-felelek nemcsak a kérdőívek világában van, hanem a napi munka esetében is: ahhoz, hogy a marketinges jól dolgozzon, meg kell tanulnia kérdezni: az ügyféltől, a főnöktől, az értékesítési lánc tagjaitól és persze magától is. Mert kérdezés nélkül nem fog információhoz jutni, és így nem lesz módja beleélni magát a helyzetbe.
Te is szoktál kérdezősködni a munkád során?
Utolsó kommentek