Mert persze az egyértelmű: legyen kuponbeváltási lehetőség is, ha van webáruházad. Hiszen a kupon jó dolog, építheti a vásárlói lojalitást, de eszköze lehet egy bevezető promóciónak, vagy éppen egy kiárusításnak is. És ami kimondva ilyen egyszerű (Legyen kuponbeváltás!) az tervezgetés közben egészen bonyolult is lehet.
Mondjuk tény: egy webáruház tervezése tökéletes alkalom arra, hogy az amúgy egyszerű problémákat a végletekig szétbonyolítsuk, és hosszú órákat szánjunk tök triviális dolgokra. A kupon is ilyen, majd látni fogjuk.
Hiszen eleve több féle kupon van. Lehet olyat használni, amin megadott összeg van, pl. 1000,- Ft -os utalvány. Egyszerűnek tűnik elsőre, de vajon minden vásárlás esetében adunk ilyet? Vagy csak akkor váltható be, ha elér a vásárlás egy megadott összeget, pl. 10.000,- Ft-ot? De ha nincs értékkorlát, akkor mit kezdünk abban az esetben, ha magasabb a kupon értéke, mint a vásárlási összeg? Ugye, már nem is annyira egyszerű a kérdés...
Akkor már talán egyszerűbbnek tűnik a kedvezmény kupon: például 10% kedvezményt adunk a vásárlásból. Ez se rossz megoldás, hátránya a kiszámíthatatlansága (forintos kupon esetében tervezhető is lehet a kiadott kuponok mennyisége). Viszont marketinges fejjel ez nem annyira erős üzenet, a konkrét összeg hatékonyabb, nagyobb hatást lehet vele elérni.
És ne higgyük, hogy csak ennyire bonyolult a történet! Be lehet hozni még egy változót, ez pedig a termék szintű kupon. A termék szintű kupon esetében az történik, hogy az adott kedvezmény vagy csak egy konkrét termék esetében vehető igénybe, vagy csak valamilyen termékcsoportoknál váltható be. És ezt akkor nagyon jó lekezelni, amikor a vevő kosarában van olyan termék, amire lehet kedvezmény, és van olyan termék, amire nem. Ugye mennyire nem egyszerű ez a kérdés? És ez a megoldás is szükséges lehet, marketing megfontolásokból. Például egy kiárusítás vagy termékbevezetés esetén.
Mindezek után tudunk még egyet csavarni az egészen: a kuponoknak ugyanis lehet még tulajdonságuk. Lehet ugyanis egyedi a kupon (vagyis csak egyszer beváltható) de olyan is, amit akárhányszor be tudunk váltani. És ráadásul a kuponnak kell valamilyen időkeretet is adni: mikortól meddig él.
Ezek így együtt mind alap igények, legalábbis marketinges fejjel. És majd csak ezek után kezdeném el bonyolítani, amikor egy-egy speciális ügyféligény felmerül...
Tanulsága is van azért ennek a történetnek: az előre tervezés. És itt most nem mint webáruház funkció gondolok a tervezésre, hanem mint marketinges megoldás. Vagyis a fejlesztés előtt át kell gondolnunk, akarunk-e kupont, és ha igen, akkor az pontosan milyen is legyen. Mert ha menet közben, vagy a fejlesztés végén találunk ki valamit, akkor az már könnyen lehet, hogy késő lesz és nem fogjuk tudni beépíteni, csak nagyon drágán.
Utolsó kommentek